Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
Rośnie nowe pokolenie, które zmieni świat
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Życie nastolatka.
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Aklimatyzacja dziecka 6-letniego w szkole
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Debata Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym.
SZKOŁA PODSTAWOWA W TEMPLEWIE. TEMPLEWO- wieś w gminie Bledzew, w powiecie międzyrzeckim, w województwie lubuskim. To wieś sołecka położona 8 km na pd.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Małe dziecko w systemie edukacji
„ Nasze dzieci 6 letnie w I klasie” Rada Rodziców przy Zespole Szkół w Grzechyni.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Moje pomysły na przyszłość
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
PROJEKT EDUKACYJNY „ŚWIĘTA”
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ? prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Zespół Wczesnej Edukacji Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

Co trzeba zrobić ? SZKOŁA RODZINA przygotowanie warunków w szkole, w klasie, na dworze przygotowanie nauczycieli klasy I przygotowanie do współdziałania z rodzicami przygotowanie do pomocy rodzicom wychowanie w rodzinie  dziecko zna reguły i normy edukacja przedszkolna  dziecko dużo wie i umie kontakty rówieśnicze  dziecko jest „społeczne” RODZINA  gotowość do współdziałania ze szkołą

Dziecko opanowało podstawową wiedzę i umiejętności Zadania dla RODZICÓW dziecka i całej rodziny Zadania dla DYREKCJI szkoły oraz dla nauczycieli klas I Dziecko opanowało podstawową wiedzę i umiejętności Dziecko jest samodzielne w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb Dziecko potrafi wyrażać swoje potrzeby Dziecko jest gotowe do współdziałania z innymi dziećmi Dziecko jest gotowe do uczenia się pod kierunkiem nauczyciela = nowej osoby dorosłej Szkoła jest dostosowana do potrzeb fizjologicznych i psychicznych „typowego” dziecka w wieku 6 lat Szkoła jest gotowa do zmiany sposobu funkcjonowania, gdy dziecko jest „nietypowe” Szkoła jest gotowa pomagać rodzicom w tym, jak wspomagać dziecko „typowe” i „nietypowe” Szkoła poznaje tak wcześnie, jak to tylko możliwe dzieci 6-letnie = kandydatów do kl. I i poznaje ich rodziców

Zadania dla rodziny dziecka Utrzymywanie choćby sporadycznych kontaktów z dalszą rodziną (uroczystości rodzinne, wakacje, wizyty) Budowanie więzi ze swymi sąsiadami Włączanie się w życie lokalnych wspólnot Podtrzymywanie tradycji rodzinnych, lokalnych, regionalnych Rozsądne kontrolowanie kontaktów dziecka z rówieśnikami Dbanie o to, by dziecko poznawało bliższą i dalszą okolicę Czytanie i zachęcanie do samodzielnego czytania, zadawania pytań, śledzenia bieżących wydarzeń, komentowania ich Rozmawianie z dzieckiem przy każdej okazji

4 KROKI MILOWE DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM przekonanie, że na innych ludzi można liczyć przekonanie, że zawsze się znajdzie jakieś rozwiązanie przekonanie, że świat jest ciekawy i wart poznania (4) kooperacja przekonanie, że świat jest bezpieczny i dobry (3) twórcze myślenie (2) ciekawość (1) zaufanie Nauczyciel jako osoba znacząca jasne reguły czytelna komunikacja dobry kontakt emocjonalny Zróżnicowane otoczenie optymalne zróżnicowanie i bogactwo uważność na potrzeby dzieci Wyzwania / oferty / zadania czytelne wymagania pomoc adekwatna do trudności zadania Ludzie w różnym wieku zróżnicowanie kontaktów społecznych: treść, sytuacje, osoby, cele działania + + +