Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ? prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Zespół Wczesnej Edukacji Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie
Co trzeba zrobić ? SZKOŁA RODZINA przygotowanie warunków w szkole, w klasie, na dworze przygotowanie nauczycieli klasy I przygotowanie do współdziałania z rodzicami przygotowanie do pomocy rodzicom wychowanie w rodzinie dziecko zna reguły i normy edukacja przedszkolna dziecko dużo wie i umie kontakty rówieśnicze dziecko jest „społeczne” RODZINA gotowość do współdziałania ze szkołą
Dziecko opanowało podstawową wiedzę i umiejętności Zadania dla RODZICÓW dziecka i całej rodziny Zadania dla DYREKCJI szkoły oraz dla nauczycieli klas I Dziecko opanowało podstawową wiedzę i umiejętności Dziecko jest samodzielne w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb Dziecko potrafi wyrażać swoje potrzeby Dziecko jest gotowe do współdziałania z innymi dziećmi Dziecko jest gotowe do uczenia się pod kierunkiem nauczyciela = nowej osoby dorosłej Szkoła jest dostosowana do potrzeb fizjologicznych i psychicznych „typowego” dziecka w wieku 6 lat Szkoła jest gotowa do zmiany sposobu funkcjonowania, gdy dziecko jest „nietypowe” Szkoła jest gotowa pomagać rodzicom w tym, jak wspomagać dziecko „typowe” i „nietypowe” Szkoła poznaje tak wcześnie, jak to tylko możliwe dzieci 6-letnie = kandydatów do kl. I i poznaje ich rodziców
Zadania dla rodziny dziecka Utrzymywanie choćby sporadycznych kontaktów z dalszą rodziną (uroczystości rodzinne, wakacje, wizyty) Budowanie więzi ze swymi sąsiadami Włączanie się w życie lokalnych wspólnot Podtrzymywanie tradycji rodzinnych, lokalnych, regionalnych Rozsądne kontrolowanie kontaktów dziecka z rówieśnikami Dbanie o to, by dziecko poznawało bliższą i dalszą okolicę Czytanie i zachęcanie do samodzielnego czytania, zadawania pytań, śledzenia bieżących wydarzeń, komentowania ich Rozmawianie z dzieckiem przy każdej okazji
4 KROKI MILOWE DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM przekonanie, że na innych ludzi można liczyć przekonanie, że zawsze się znajdzie jakieś rozwiązanie przekonanie, że świat jest ciekawy i wart poznania (4) kooperacja przekonanie, że świat jest bezpieczny i dobry (3) twórcze myślenie (2) ciekawość (1) zaufanie Nauczyciel jako osoba znacząca jasne reguły czytelna komunikacja dobry kontakt emocjonalny Zróżnicowane otoczenie optymalne zróżnicowanie i bogactwo uważność na potrzeby dzieci Wyzwania / oferty / zadania czytelne wymagania pomoc adekwatna do trudności zadania Ludzie w różnym wieku zróżnicowanie kontaktów społecznych: treść, sytuacje, osoby, cele działania + + +