Marka i jej znaczenie Michał Białek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Krajowe doświadczenia w ochronie oznaczeń graficznych
Advertisements

Projekt start! Wrocław, data Prezentuje: Venture Incubator Kontakt:
Komunikacja społeczna i media – mgr Katarzyna Paliwoda
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Analiza konkurencji: Przedsiębiorstwa powinny regularnie prowadzić analizę konkurencji, aby ustalić własne słabe i mocne strony w porównaniu z z najważniejszymi.
BRAND BUILDING Markowi pracownicy w procesie budowania markowej firmy
Inteligentne Systemy Informacyjne Aneks
Percepcja opakowań środków ochrony roślin
Damian Korczowski Jakub Patykowski
Wykonali: Damian Korczowski Jakub Patykowski
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 7
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Analiza portfela produktów przedsiębiorstwa (na przykładach)
SKALE POMIAROWE.
Michał Kociankowski synergion
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Wygodna lista zakupów Case study Przyciski Listonic.
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu OD POMYSŁU DO BIZNESU.
Branding „Nie sposób być lepszym, jeśli najpierw nie jest się innym.”
Na co jeszcze czekamy, czyli o nieuchronności Michał Kociankowski
– Poznań Zbigniew Kowala -
Percepcja wzrokowa.
JAK SKUTECZNIE FORMUŁOWAĆ OFERTY?
Projekt Znajdź niszę – wspieranie przemysłów kreatywnych współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt I Projekt wprowadzenia nowej marki na rynek
Zarządzanie marką i wizerunkiem (cz.3.)
Perspektywy specjalizacji sądów w sprawach patentowych w Polsce i w Unii Europejskiej Michał du Vall.
Slajd okładki – używać jako slajdu otwierającego spotkanie
Zasoby przedsiębiorstwa
Propozycja cross-promocji – batonik Milky Way z kawą Tchibo
Michał Białek.  Atmosfery  Faworyzowania konkluzji negatywnej  Faworyzowania konkluzji szczegółowej  Inwersja terminów w przesłankach  Podobieństwo.
GOSPODAROWANIE KAPITAŁEM LUDZKIM I NIEMATERIALNYM W ORGANIZACJI
Czym jest Wybór Konsumenta? Badanie konsumenckie, którego celem jest wyłonienie najlepszych marek dostępnych na rynku polskim. Wybór Konsumenta Jest.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Polska organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi twórców. Akronim ZAiKS w nazwie pochodzi od nazwy Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych.
Supermarkety i dyskonty
PRODUKT.
Jak skutecznie budować pozycję firmy na rynku lokalnym?
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
Podstawy i zastosowania bioinformatyki II Marek Kudła.
Mgr Wiznerowicz PROMOCJA.
Ochrona kształtu produktu lub opakowania dr hab. Ewa Skrzydło-Tefelska 23 września 2014 r.
Ochrona własności intelektualnej a rozwój przedsiębiorczości dr hab. Adam Grzegorczyk Kielce,
Kształtowanie produktu na rynku UE A.M. Zarzycka.
Strategia Promocji Marki Poznań Paweł Woźniak – Biuro Promocji Miasta.
A.M. Zarzycka. Wpływ ogólnych wyobrażeń i opinii o kraju na ocenę produktów lub/i marek pochodzących z danego kraju Stereotyp wizerunku danego kraju A.M.
Segmentacja rynku.
Reklama to działania, które mają na celu zachęcić klienta do zakupu towaru lub skorzystania z jakichś usług.
Reklama VIB
Kategoria: ODWAGA W PLANOWANIU MEDIÓW
Ocena ryzyka wprowadzenia w błąd ze szczególnym uwzględnieniem podobieństwa towarów i usług. Warszawa, r.
GOSPODAROWANIE KAPITAŁEM LUDZKIM I NIEMATERIALNYM W ORGANIZACJI
MINIPRZEDSIĘBIORSTWO „W KONTAKCIE”
Znaczenie marketingu w ekonomii społecznej oraz nadawanie znaku jakości produktom i usługom w obszarze ekonomii społecznej WARSZAWA / czerwiec 2015.
Reklama audiowizualna. Definicja reklamy Reklama jest najbardziej popularnym środkiem komunikowania się firm z odbiorcą. Jest istotnym elementem marketingu.
1 Elementy Kreacji Marki| Elementy Kreacji Marki Adam Szurgociński, Dawid Drywa.
PROCESY POZNAWCZE – PERCEPCJA, TWORZENIE POJĘĆ
I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. EDWARDA DEMBOWSKIEGO W ZIELONEJ GÓRZE
Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Mieszka I
Organizacje międzynarodowe
Firma Bolix to: Specjalizujemy się w produkcji systemów elewacyjnych, a w szczególności systemów ociepleń, czyli produktów, dzięki którym zewnętrzne ściany.
Tutaj wstaw zdjęcie produktu
Zapis prezentacji:

Marka i jej znaczenie Michał Białek

Znak towarowy Poza graficzną rozpoznawalnościa produktu jednej firmy od konkurencyjnego ZT ma jeszcze jedną cechę: Przenosi skojarzenia dotyczące grupy produktów na nowy produkt ZT utożsamia osobowość firmy

Dwa aspekty ZT Wyodrębnianie produktu Generowanie skojarzeń Dwa sposoby budowania kategorii produktów: wokół marki i wokół podobieństwa funkcjonalnego

Spostrzeganie podobieństwa Obiekty grupowane są na podstawie spostrzeganego podobieństwa Percepcja wrażliwa jest na kontekst

Podobieństwo (Tversky, 1977) W 1 przykładzie b=c=42% wyborów W 2 b<c, gdzie b=12% a c=80% Zmiana niewybieranego teoretycznie niewpływającego obiektu na kategoryzację

Podobieństwo Spostrzegamy podobieństwo tam, gdzie wiemy, że ono zachodzi Produkty oznaczone tym samym logiem są do siebie podobne, oraz: Inne produkty są do nich mało podobne! Różne modele Nokii są do siebie podobniejsze niż dowolny telefon Nokii i jakiegokolwiek konkurenta

Wartość emocjonalna ZT Pozytywna – lubimy markę, dobrze ja kojarzymy (np. Caritas) Neutralna – nie mamy skojarzeń, znak NIE DZIAŁA Negatywna – nie lubimy marki, produkty staja się mniej atrakcyjne (np. konto na poczcie vs w banku)

Znaczenie znaku Dobra marka – klient kupuje produkt bez sprawdzania jego właściwości Dobra marka – ludzie nie chcą nawet próbować masła orzechowego, gdy tylko jedno ma znaną markę (Hoyer i Brown) Brak marki – czułość na właściwości produktu

Podobieństwo a marka

Rozszerzanie znaku towarowego Korzyści – nowy produkt jest już znany i dobrze oceniany Wady – utrata siły znaczenia znaku, rozwodnienie

Rozszerzanie znaku towarowego Znak towarowy ma zazwyczaj formę graficzna i werbalną Badanie Kurcz (1977) Uczymy się pary bezsensownych sylab (np. toq-bex) i słów z ta parą związanych (np. sąd) W odtwarzaniu zmieniano literę, dwie, trzy i cztery. Procent błędnych przypomnień: 50,15% (oryginał) 32,58 (1 stopień różnicy) 11,26

Rozszerzanie znaku towarowego To samo, tyle że z figurami 84,62 (oryginał) 64,53 (1 stopień różnicy) 49,15 45,30 36,32 Znak graficzny jest bardzo wrażliwy na plagiat

Rozszerzanie znaku towarowego Koszt wprowadzenia rozpoznawalnego znaku towarowego w latach 80tych szacowano na 150mln $ Exxon wydał 200 mln $ na zmiane nazwy z Esso Aviva

Rozszerzanie znaku towarowego Przenoszenie skojarzeń jest tym trudniejsze, im silniejsze są ze starym produktem Podobieństwo między starym a nowym produktem Komplementarność Zastępowalność Percypowana zdolność przeniesienia (np. czy Apple może produkować olej do smażenia?)

Rozszerzanie znaku towarowego Przy rozszerzaniu stosowano dwie strategie: Podkreślania zalet Negowania wad Tylko ta druga dała pozytywne efekty

Jak rozszerzać znak towarowy? Badanie przewidywanej jakości produktu Test skojarzeń by ujawnić słabości Redukcja tych skojarzeń w reklamie z rozszerzonym znakiem

Jak rozszerzać znak towarowy? Transfer w druga stronę – nowy słaby produkt atakuje stary, dobry Osłabienie wizerunku głównego produktu Także w przypadku kradzieży znaku Producenci często produkują pod znakiem sklepowym a nie własnym!