Światopogląd a ideologia Pasierbiec, październik 2014 r. Stowarzyszenie Polskich Chrześcijańskich Demokratów Marian Jasinski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O języku polityków.
Advertisements

EWANGELIZACJA.
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
DEBATA ‘STOP AGRESJI I PRZEMOCY!’
czyli Wprowadzenie do filozofii
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
„Sukcesy i niepowodzenia w transformacji ekonomii”
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Religijne znaczenie wyjścia z niewoli egipskiej
W kontekście Czerwonego Krzyża
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Fundamenty kultury europejskiej
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Instytut Europejski Stanowisko w sprawie polskiej prezydencji w Unii Europejskiej Warszawa,
Jak budować więzi z dziećmi?
1 Projekt Międzynarodowy Bank Pamięci o Demokracji.
7 zasad Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca
W dzisiejszych czasach, młodzież zagubiła się w morzu fałszywych wzorców. Rodzice przestają mieć wpływ na rozwój swoich pociech. Jedynym miejscem gdzie.
Mimo to... Mimo to przebaczaj im Ludzie są często nierozsądni, niezrozumiali, i egocentryczni.
Angażować się w życie społeczne? TAK czy NIE. Nie tylko wybory, Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Postrzeganie edukacji globalnej przez nauczycieli i nauczycielki
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
SŁOWO ŻYCIA Czerwiec 2014.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Słowo Życia Październik 2014.
WIARA W JEZUSA WYZWANIEM DO MIŁOWANIA OJCZYZNY Ks. dr Jarosław Lisica.
Piękno jest na to, żeby zachwycało
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
Jan Paweł II WIELKI 18 V 1920 – 2 IV 2005.
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Często słyszymy słowa: Polska, Ojczyzna, Polacy. Na codzień nie myślimy jednak o tym, co to jest wspólne dobro, poczucie tożsamości, nasza kultura. A.
25. Tworzenie dobra wspólnego chrześcijańskim obowiązkiem Dobro wspólne zakłada poszanowanie osoby ludzkiej domaga się dobrobytu społecznego i rozwoju.
Wartości w życiu człowieka
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
Demokracja.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji ? Prowadzące: Kamila Helbin Karolina Szura.
• Władza to upoważnienie do wydawania ludziom praw i poleceń.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Jak Poznać co jest dobre?
Samotność na obczyźnie z życiorysu Juliusza Słowackiego
Niezależność i pluralizm mediów
Etyka Patrycja Zalewska.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Co to jest GREENPEACE to międzynarodowa organizacja pozarządowa, działająca na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Działalność ta koncentruje swoje.
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Rodzice nie muszą być samotni
MAGADALENA KOZŁOWSKA KLASA 4 c SP Nr 1 w ZĄBKACH ŚWIAT OCZAMI MISJONARZY.
Po co ewangelizować?.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
,,JAK UCZYĆ PATRIOTYZMU W NOWEJ RZECZPOSPOLITEJ? ”
Co to jest Biblia?.
Po co ewangelizować?.
Problemy współczesnej Europy
BMI.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W RACŁAWICACH ŚĄSKICH
Odpowiedzialność za uczucia
Wyniki sondażu przeprowadzonego wśród mieszkańców gminy Raba Wyżna
Spotkanie ze Słowem Mk 12, Z Ewangelii według świętego Marka:
Zapis prezentacji:

Światopogląd a ideologia Pasierbiec, październik 2014 r. Stowarzyszenie Polskich Chrześcijańskich Demokratów Marian Jasinski

Do tematu ideologii wracamy każdorazowo, gdy zostanie zachwiana równowaga światopoglądowa danej społeczności. Poszukujemy wówczas uniwersalnych wartości, spinających jak najszersze grono jej uczestników do utrzymania własnego statusu.

Konflikty w skali makro i rozbieżności w postrzeganiu rzeczywistości w skali mikro, doprowadzają czasami do bardzo dużych różnic widzenia codziennego życia w stosunkach społecznych na różnych płaszczyznach działania.

Czy będzie to cały naród, czy też poszczególne grupy społeczne, albo dana organizacja społeczno-polityczna, odwołujemy się do już wcześniej znanych idei lub generujemy na jej podstawowym znaczeniu nową ideę, która w odniesieniu do jej pierwotnych założeń czasami ma się jak pięść do nosa

Większość opcji politycznych prawicowych i centroprawicowych, w określeniu Chrześcijańskiej Demokracji upatruje lub wymyśla swoje ideologie. Bardzo często zupełnie rozbieżne od głoszonych wyborczych haseł i stosowaniu ich w publicznym działaniu.

Józef Piłsudzki nie traktował chadecji przyjaźnie, ale też nie dopuszczał do zaognienia stosunków społecznych w skali jaka nastąpiła po jego śmierci. Odczuwamy jako chadecy na własnej skórze również w dzisiejszych czasach, pewien sposób alienacji politycznej. Czy to ze względu na obawy o naszą mądrość polityczną czy są ku temu inne powody? - pozostawiam to zagadnienie do dyskusji

Dzisiejszy świat, ten z naszego podwórka i ten zza miedzy, nie wykluczając narastającej fali napływu ideologii spoza granic Europy, jest groźny w tym, że za osłoną rzekomej tolerancji kryje się groźba przekształcania współczesnej rzeczywistości w sobie tylko znany światopogląd.

Pod osłoną wielu przekazów medialnych, niosących sensacje często pokazywane w krzywym zwierciadle, tworzą populizm w działaniu zasłaniający prawdziwe wartości najbardziej szlachetnych idei. Odnośmy się do tego, tak jak w historii Polski prowadząc walkę niepodległościową Korfanty, który głosił proste przesłania do naszego narodu o tworzenie wewnętrznej niepodzielnej jedności i budowanie narodowej tożsamości w poszanowaniu człowieka jako bliźniego, w ścisłej zgodzie z Panem Bogiem.

Czy można nie widzieć tych wartości jako dobro najwyższe? Bóg, Honor Ojczyzna! Czy trzeba tłumaczyć i uświadamiać ludziom, że chadecja nie dąży do konfrontacji ideologicznej z „innastranną” ideologią?

Jeżeli dopuścimy do tego co zaszło w ostatnich latach z naszym programem chadeckim, to tak jak słowo „solidarność”, wraz z całą swoją ideologią, pozostanie tylko zapisem i dobrym wspomnieniem. Chętnych do przejęcia wartości głoszonych przez chadeków jest wielu.

Tak jak Prawo Morskie, porzucony statek na morzu przechodzi na własność tych, którzy na niego w danej chwili wejdą. Pozostawienie „chadeków” przez ludzi, którzy z tego środowiska wyszli jest aż nadto wyraźnym przykładem – w konsekwencji brak poczucia odpowiedzialności za nasze środowisko.

Nie oczekuję, że tak jak Korfanty, nasi liderzy pójdą do więzienia w obronie idei chadeckich. Nasuwa się jednak pytanie, czy idee naszego środowiska były utopią, że nie ma dalszej działalności w odniesieniu do realnej rzeczywistości i czy dalsza bezczynność polityczna jest taktyką czy zwykłym grzechem zaniechania?

Grzech zaniechania dotyczy nas wszystkich, ale poza naszym zgromadzeniem, na tej Sali, w pierwszej kolejności dotyczy tych, którzy zbyt zachowawczo podejmują aktywność społeczno-polityczną i nie zgłębiają wiedzy dotyczącej źródła idei, która nam wskazuje cel utrwalania naszej narodowej tożsamości - dla dobra Polski, dla dobra Polaków dla dobra nas wszystkich.

Dziękuję za uwagę Marian Jasinski