MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów, która jest ograniczona zwrotnym położeniem tłoka) i o konstrukcji ograniczającej prędkość do 45 km/h.
Motorower musi być wyposażony w następujące światła: Z przodu jedno światło mijania barwy białej lub żółtej, oświetlające drogę na odległość co najmniej 30 metrów przed pojazdem (przy dobrej przejrzystości powietrza) i nie oślepiające jadących z przeciwka.
Motorower musi być wyposażony w następujące światła: Z tyłu jedno światło pozycyjne czerwone, Z tyłu światło czerwone odblaskowe o kształcie innym niż trójkąt, Jedno lub dwa żółte światła odblaskowe z każdej strony, o kształcie innym niż trójkąt.
Ponadto motorower powinien mieć: dwa niezależne, skutecznie działające hamulce, dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku, tłumik wydechu silnika lusterko wsteczne umieszczone po lewej stronie pojazdu, numer rozpoznawczy pojazdu, umieszczony w sposób trwały na ramie, tabliczkę znamionową.
W motorowerach stosowane są: SILNIK W motorowerach stosowane są: silniki spalinowe dwusuwowe (kliknij) silniki spalinowe czterosuwowe (kliknij) Obydwa silniki spalają mieszankę paliwowo – powietrzną wytwarzaną w gaźniku.
W ich skład wchodzą dwa pierwiastki: Klasyczne paliwo silnikowe - benzyna i olej napędowy, to mieszaniny różnych węglowodorów W ich skład wchodzą dwa pierwiastki: około 850 g węgla około 150 g wodoru
W obu rodzajach silników współpracujące części wymagają smarowania olejem. W silniku dwusuwowym olej mieszany jest z paliwem. Ważne jest tu zachowanie odpowiedniego stosunku ilości oleju do ilości paliwa. Silniki czterosuwowe wyposażone są w specjalny układ smarowania, który stale powinien być wypełniony olejem, skąd – zasysany przez pompę paliwową – tłoczony jest do miejsc wymagających smarowania.
UKŁAD PALIWOWY I WYDECHOWY Aby silnik mógł pracować, należy doprowadzić do niego paliwo i powietrze. Aby usunąć zanieczyszczenia z paliwa i powietrza przepuszczane są najpierw przez odpowiednie filtry – paliwa i powietrza, aby zanieczyszczenia nie zatkały precyzyjnych części gaźnika.
Mieszanka paliwowo – powietrzna, przekazana do silnika, spala się, a powstałe gazy wydalane są na zewnątrz przez rurę wydechową i tłumik. W tłumiku droga gazów jest wydłużana przez szereg komór i przegród w celu obniżenia temperatury spalin i ich ciśnienia.
UKŁAD NAPĘDOWY I JEZDNY Aby uruchomić silnik należy obrócić mechanicznym rozrusznikiem wał korbowy silnika.
Obroty wału korbowego przekazywane są najpierw na sprzęgło, skrzynkę biegów i dopiero poprzez łańcuch lub wał napędowy na oś napędzanego koła. Sprzęgło umożliwia, podczas ruszania i zmiany biegów, czasowe odłączenie i łagodne połączenie wału korbowego silnika ze skrzynką biegów. Skrzynka biegów to zespół kół zębatych, osadzonych na wałkach, mających możliwość różnorodnego zazębiania się ze sobą w celu zmiany momentu obrotowego. Przekazanie ruchu ze skrzynki biegów na tylne koło odbywa się za pomocą łańcucha lub wału napędowego.
INSTALACJA ELEKTRYCZNA Wytworzony w instalacji zapłonowej prąd wysokiego napięcia przekazywany jest świecy zapłonowej specjalnym przewodem. Przewód ze świecą połączony jest za pomocą kołpaka bakelitowego, tzw. fajki. Fajka bakelitowa zawiera elementy metalowe, może być tam także umieszczony element przeciwzakłóceniowy – rezystor.