Kraje Globalnego Południa. Prawo do nauki – jedno z podstawowych praw człowieka, jego istnienie jest uznane przez: artykuł 26 Powszechnej Deklaracji Praw.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MÓJ MAŁY ŚWIAT aUTOR AUTOR: EWA BOROWSKA SOKÓŁKA, 20 LIPIEC 2010 R.
Advertisements

Wykonał : Jakub Świątkowski
Paulina Dziobak grupa 1012a.
Mała Afrykańska wysepka…
UCZNIOWIE KLAS IV A I IV D DZIĘKUJĄ PANU BOGU ZA STWORZONY ŚWIAT.
KIM JESTEM ?.
Witamy i zapraszamy do naszej prezentacji
„WARTO BYĆ DOBRYM”.
FAKTY. FAKTY DZIECI UMIERA CODZIENNIE Z GŁODU.
Gdyby można było zmniejszyć ludność
Mój plan dnia czynności codzienne.
SZKOŁA PODSTAWOWA W ZEGRZU POMORSKIM
Zdrowe odżywianie.
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
Szkoły dla Afryki program edukacyjny w Angoli
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Edukacja w krajach trzeciego swiata
I Ty możesz zmienić świat na lepszy
Dzie ń Wody, Tydzie ń Edukacji Globalnej, Foto-petycja, Debaty, Prezentacje, Seanse filmowe.
OGRANICZENIE UMIERALNOŚCI
Jakub Szota Częstochowa 2012
DZIECI ŻOŁNIERZE.
III edycja konkursu Ministra Edukacji Narodowej
CO TRZEBA ZROBIĆ przykazania XXI wieku.
Stare rady na Nowy Rok.
Materiał pochodzi ze strony
WSZYSTKIE DZIECI CHCĄ SIĘ UCZYĆ – NIE WSZYSTKIE MOGĄ
Woda to dar Autor : Daniela Piechowiak.
Gdyńska księgarnia „Filiżanka literatury”
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Zespół Szkół w Bakałarzewie
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Gdyńska księgarnia „Filiżanka literatury”. To jest Kasia. Ona ma (kawiarnia)…….z(książki) w Gdyni nad (morze)…….Ona kocha czytać (książki)…..Ona zdecydowała.
Tak szykowaliśmy nasze śniadanko …
Wywiad z panią Dyrektor Zofią Krawczyk
Pe ł ni apetytu na moc Uczniowie klasy III a Szko ł y Podstawowej nr 6 w Ś widnicy.
Wykonał: Jakub Pasieczny ZS nr.6 w Zamościu Pod kierunkiem nauczyciela: mgr Wiesławy Klimczuk.
W ZDROWYM CIELE, ZDROWY DUCH
KONTYNENTY I ICH MIESZKAŃCY.
Prezentacja Informatyka. Życiorys Urodziłam się 28 listopada 1990 roku w Wiosce. Moimi rodzicami sš Jarek i Ada z domu Bizon. Ojciec, z wykształcenia.
Kraje globalnego południa Cześć, nazywam się Pedro, mieszkam w Kenii, mam 11 lat i opiszę mój jeden dzień w szkole.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Adopcja Miłości Salezjański Wolontariat Misyjny Ty też możesz pomóc!
PAWEŁ KOZIEŁ KLASA II „Gdy śniadanie dasz do brzuszka, będziesz umysł miał geniuszka.” „Kto śniadanie rano zjada, Ten zawsze moc posiada”
ŚNIADANIE DAJE MOC Prezentacja akcji przeprowadzonej w Publicznej Szkole Podstawowej im. Karola Wojtyły w Kraszewie w klasie I.
SPRZĄTANIE ŚWIATA 2014 TURYSTO! SZANUJ ŚRODOWISKO!
8 listopada – Dzień Zdrowego Śniadania ŚNIADANIE DAJE MOC !!!
Prezentacja Andżelika Bajan KrDzTo1011. Plan prezentacji Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie.
Przygotowała: Marta Ławniczek II „g” Opiekun: mgr Anna Niestrój.
Problem wyżywienia ludzi na świecie
Konkurs e-Portfolio dla szkół specjalnych Marcin Józef Klasa III A Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Leśnicy.
Współczesny świat Problemy współczesnego świata (Dla KaRoX97X z zadane.pl – blackshooter)
„Co nas łączy z Ameryką Południową?”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Żyj smacznie i zdrowo.
Trzymaj Formę! Prezentacja multimedialna. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych na Rzecz tłuszczów roślinnych (w umiarkowanych ilościach) *Jedz.
Spędzanie CZASU WOLNEGO
Do czego możemy się przyczynić? Do czytania: Woda to życie. Jeszcze nie tak dawno, ludzie myśleli, że można czerpać z jej źródeł bez żadnych ograniczeń.
Dzieci świata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Puchatek obudził się nagle z uczuciem dziwnego przygnębienia
SP 23 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Toruniu
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Adopcja Serca – Adopcja na odległość
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Imię i nazwisko nauczyciela
Imię i nazwisko nauczyciela
Gdyby można było zmniejszyć ludność
Wolontariusz roku.
Zapis prezentacji:

Kraje Globalnego Południa

Prawo do nauki – jedno z podstawowych praw człowieka, jego istnienie jest uznane przez: artykuł 26 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, artykuł 14 Międzynarodowego Paktu Praw Ekonomicznych, Społecznych i Kulturalnych, art. 28 Konwencji o Prawach Dziecka oraz przez inne traktaty międzynarodowe.

Co to są kraje Globalnego Południa Kraje globalnego Południa to kraje potocznie nazywane krajami rozwijającymi się, leżące na półkuli południowej, z paroma wyjątkami krajów wysoko uprzemysłowionych (np. Australii czy Nowej Zelandii). W krajach Afryki, Azji i Ameryki Południowej mieszka większość ludności świata (wedle różnych danych od 2/3 do 3/4 wszystkich mieszkańców świata). Wolimy używać nazwy „globalne Południe”, ponieważ nie jest ona wartościująca tak, jak np. pejoratywne i nieaktualne określenie „Trzeci Świat”, ani myląca, jak nazwa „kraje rozwijające się”. Często problem polega na tym, że kraje te się wcale nie rozwijają.

Kraje globalnego południa

Przyczyny braku dostępu do edukacji -Ubóstwo -Choroby -Brak nauczycieli -Brak przyborów szkolnych -Dzieci zamiast uczyć się muszą pracować -Brak dostępu do wody i żywności -Wiele szkół jest płatnych -Wojny plemienne oraz prześladowania np. religijne -Dyskryminacja na tle płci

Przykłady krajów globalnego południa Afganistan Ghana Tuvalu Sudan Somalia Komory

Jeden dzień z życia ucznia z Tuvalu Witam nazywam się Leona. Mam 13 lat i uczęszczam do szkoły w Tuvalu. Nie jest to proste, wstaję o 5 rano i idę po wodę, bo nie mamy w wiosce wodociągów. Zazwyczaj gdy przychodzę do wodopoju jest on już zajęty i muszę stać w długiej kolejce. Na śniadanie jem pajdę chleba, który piecze moja mama oraz piję kozie mleko. Potem idę do szkoły, już o 6.30 muszę tam być. W szkole nie ma przerw, uczymy się nieustannie, jest tylko jedna przerwa trwająca ok. 30 minut, przeznaczona na jedzenie. Wiele dzieci nie ma co jeść, wtedy nauczyciele starają się im coś dać, chociażby warzywa ze szkolnego ogródka. W szkole uczymy się najważniejszych przedmiotów, takich jak np. matematyka. Uczymy się pisać i czytać. Jest tam strasznie gorąco, czasem przez przeludnione klasy pełne dzieci nawet duszniej niż na podwórku. Potem dopiero o 18 kończę lekcje i idę do domu. W domu na kolację jem ryż z warzywami, potem odrabiam lekcje, ale niezbyt długo, bo nie mamy prądu, a lekcje odrabiam przy świecy lub lampie naftowe. Jednak nafta kosztuje, więc to też nie może zająć mi dużo czasu Moich dwóch starszych braci również chodzi do szkoły, ale młodsza siostra nie, bo rodziców na to nie stać, więc Anna pomaga w domu i mamie w pracy. Kiedy zjem i odrobię lekcje, pomagam mamie przy zwierzętach i idę spać. Chciałabym ukończyć szkołę i pomóc mojej rodzinie.

Leona przy szkole

Dzień dziecka z Somalii Witam, mam na imię Ahili i nie chodzę do szkoły. Moi rodzice zmarli na AIDS i żyję z ciotką oraz jej rodziną, jest nas 7. Codziennie rano o 4 wstaję i idę do wodopoju, gdzie zazwyczaj i tak stoi mnóstwo ludzi. Potem jem z rodziną placki z żyta i prosa pieczone na żarze ogrzanych kamieni. Nikt z naszej rodziny nie chodzi do szkoły, bo szkoła kosztuje, a nas nie stać nawet na podstawowe rzeczy. Po skromnym śniadaniu biorę pajdę chleba i idę z krowami i kozami na pole. Siedzę z nimi czasem nawet do dwudziestej czy późniejszych godzin, mając tylko jeden niepełny bukłak wody. Siedzę mimo upału, a jedyne co daje cień, to wątłe akacjowe drzewa rosnące gdzieniegdzie. Nie doję kóz czy krów sama, bo mleka musi starczyć dla młodych i na sery, abyśmy mieli z czego wyżyć, to one są naszym jedynym źródłem utrzymania. Kiedy wracam do domu jem jakiś owoc lub kozi ser. Czasem przyjeżdżają wolontariusze, którzy uczą nas alfabetu i liczenia, choć byli niezbyt długo i umiem niewiele. Chciałabym chodzić do szkoły, ale to niemożliwe. Nauka jest moim największym marzeniem.

W kolejce po wodę

Prawie 70 milionów dzieci na całym świecie nie ma możliwości chodzenia do szkoły codziennie. Najmniej prawdopodobne jest, że wykształcenie zdobędą dzieci z północno-wschodniej Afryki. Najmniej funkcjonalny system ze wszystkich krajów ma Somalia, gdzie do szkoły podstawowej uczęszcza zaledwie 10 procent dzieci, a drugi najgorszy – Erytrea. Także na Komorach, w Etiopii i na Haiti sytuacja wygląda bardzo źle. W tym ostatnim kraju przed trzęsieniem ziemi do szkoły podstawowej chodziło co drugie dziecko, a teraz jest gorzej, bo około 2,5 miliona dzieci zostało bez szkoły. Dane pochodzą z raportu opublikowanego 20 września przez Światową Kampanię dla Edukacji (Global Campaign for Education)- ciało zrzeszające organizacje charytatywne i związki zawodowe nauczycieli. Autorzy raportu „Back to School? The Worst Places in te Word” („Z powrotem do szkoły? Najgorsze miejsca na świecie”) zmierzyli prawdopodobieństwo, że dzieci będą chodzić do szkoły podstawowej, wolę polityczną poszczególnych krajów, żeby ulepszyć system edukacji, a także jakość szkół, i na tej podstawie opracowali ranking. W publikacji ostrzegają, że w 2015 roku będzie więcej dzieci pozbawionych możliwości kształcenia się niż dzisiaj, chyba, że najbogatsze kraje dramatycznie zwiększą pomoc, której udzielają krajom najbiedniejszym. Tym dzieciom trzeba pomagać, jest wiele fundacji, do których można wpłacać pieniądze, by choć część dzieci była najedzona i miała możliwość rozwoju.

Dziękujemy za uwagę