„Jak uczyć uczniów respektowania norm społecznych?”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Samoocena.
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Dobre zachowanie jest to zespół norm zachowania obowiązujących wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku i okoliczności w jakich się znaleźli. Co oznacza.
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Wagarowanie młodzieży
Skąd pochodzą zasady moralne?
Prezentacja multimedialna
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Zasady klasowe.
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
ŚWIAT LUDZKICH UCZUĆ.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Recepta na sukces nauczyciela
Quiz ,,Wokół praw dziecka”
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Praca z dzieckiem agresywnym
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Nauczanie wartości SZACUNEK
w praktyce pedagogicznej
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Idea oceniania kształtującego
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Szkolny system wychowawczy
Zbiór dobrych manier i reguł obowiązujących w naszej szkole
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Wina i okoliczności ją wyłączające
Podsumowanie ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2012 r. wśród rodziców uczniów klas IV - VI na temat przestrzegania norm społecznych w naszej szkole. W.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Wychowanie ekologiczne
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Chcemy mieć dobrą, zgraną klasę, w której każdy czuje się dobrze!!!
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
PRZEMOC I AGRESJA.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Etyka Patrycja Zalewska.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Szkolny plan zachowania
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Zapis prezentacji:

„Jak uczyć uczniów respektowania norm społecznych?” Rada samokształceniowa. 08.01.2014 r. Prowadzenie: p. Joanna Rusiecka, p. Agata Choińska.

NORMALNY NASTOLATEK NIE JEST NORMALNYM NASTOLATKIEM, JEŚLI ZACHOWUJE SIĘ NORMALNIE

Definicja zachowania Zachowanie – są to zarówno proste reakcje wywołane pojedynczym bodźcem, jak i bardziej złożone czynności będące odpowiedzią na wiele działających w tym czasie bodźców, mogą mieć charakter słowny, jak też bezsłowny, mogą być uświadamiane i nieświadome.

Zaburzone zachowanie Nieprawidłowe zachowanie może obejmować wszelkie niekorzystne odchylenia od prawidłowego rozwoju organizmu oraz psychiki dziecka i zdefiniować je jako obejmujące wszystkie rodzaje „trudności” dziecięcych.

Zaburzone zachowanie - kategorie Zachowania agresywne, które powodują zagrożenie fizyczne lub wyrządzają krzywdę innym ludziom lub zwierzętom: tyranizowanie, grożenie, zastraszanie innych, częste inicjowanie walk fizycznych, używanie broni, która może spowodować poważne fizyczne uszkodzenia, przejawianie okrucieństwa fizycznego wobec ludzi i zwierząt dokonywanie kradzieży bezpośrednio od ofiary (wymuszanie pieniędzy, kradzieże kieszonkowe i inne),

Zaburzone zachowanie – kategorie - cd. branie świadomego udziału w podpalaniu z intencją spowodowania poważnej szkody, świadome niszczenie cudzej własności. Oszustwo lub kradzież: włamywanie się do czyjegoś domu, budynku lub samochodu, kłamstwo w celu uzyskania dóbr lub uniknięcia zobowiązań, kradzież rzeczy o większej wartości bez konfrontacji z ofiarą. Poważne łamanie reguł, zasad, nakazów, zakazów i praw: przed 13 rokiem życia wbrew zakazom rodziców przebywanie poza domem rodzinnym w nocy, ucieczka z domu bez zamiaru powrotu, częste wagarowanie.

Istota buntu dorastania Bunt dorastania jest formą sprzeciwu i braku dalszej zgody na te sytuacje i stany rzeczy, które nastolatek subiektywnie spostrzega jako ograniczające, zagrażające lub szczególnie niezgodne z jej idealistycznymi oczekiwaniami i wyobrażeniami. I poziom buntu dorastania II poziom buntu dorastania III poziom buntu dorastania IV poziom buntu dorastania Młodzieńczy kryzys tożsamości 12 – 19 lat

Definicja normy Normy stanowią jakby wzorcowe uogólnienie dotyczące przewidywań zachowania się członków grupy w różnych sytuacjach. „Dyrektywy zachowań moralnych” wskazują, jakie wzory zachowań są dozwolone w grupie, jakie postawy i przekonania są akceptowane cele są do osiągnięcia.

Normy moralne Są regułami wskazującymi w konkretnych sytuacjach, do czego zobowiązany jest człowiek i w jaki sposób powinien realizować dobro w życiu indywidualnym i społecznym. Mają na uwadze dobro człowieka, np. zdrowie, życie, szczęście, odnoszą się do postępowania ludzi, określają ich powinności, z reguły względem innych ludzi. Normy moralne wyrażone są w postaci nakazów lub zakazów, za każdą norma moralną kryje się ocena moralna.

Podstawowe kryteria zasad moralnych Ogólność - szerokie uogólnienie, zasady nie dotyczą poszczególnych ludzi, bywają odnoszone do bardzo wyodrębnionych grup, np. kobiet w ciąży. Uniwersalność - zasada znajduje zastosowanie powszechnie, zobowiązuje każdego do jej respektowania oraz jej konsekwencje spełniają oczekiwania wszystkich ludzi.

Podstawowe kryteria zasad moralnych - cd. Upublicznienie – w danej społeczności wszyscy ludzie zasadę znają, przyjmują i kierują się nią we własnym postępowaniu, rozpoznają sytuacje, w których ma zastosowanie, reagują na jej respektowanie lub łamanie.

Podstawowe kryteria zasad moralnych - cd. Podporządkowanie – umożliwienie uporządkowania różnych wymagań w stosunku do siebie w konflikcie moralnym, stosowanie jej nie dopuszcza do wprowadzenia w błąd, okłamywania, używania siły w sytuacjach konfliktowych. Finalność – od zasady moralnej nie ma jakichkolwiek odwołań, zasada jest ostateczna i najwyższa

Elementy struktury rozwoju moralnego człowieka Rozumienie zasad moralnych, pojęcie dobra i zła moralnego; Ocena słuszności i niesłuszności czynów; Poglądy, przekonania, ideały i wartości moralne; Poczucie powinności i zobowiązania do czynienia lub nieczynienia czegoś.

Struktura norm społecznych (struktura normatywna) Zwyczaje – rutynowe czynności dnia codziennego, upowszechnione wśród członków określonego społeczeństwa. Obyczaje – utworzone i upowszechnione w danym środowisku społecznym pewne wzory zachowań i postępowania w określonych sytuacjach. Prawa – normy ustanowione i wymuszone przez władzę polityczną społeczeństwa, sankcjonowanie przez państwo. Niektóre normy prawne są jednocześnie normami moralnymi, u ich podstaw leżą powszechnie akceptowane wartości.

Wyciąganie konsekwencji Konsekwencje dostarczają młodzieży jasnych i ostatecznych odpowiedzi na pytanie dotyczące tego, kto kontroluje sytuację i co jest właściwe; Skuteczne konsekwencje pozwalają powstrzymać niewłaściwe zachowanie

Wyciąganie konsekwencji - cd. Regularne wyciąganie konsekwencji przez rodziców i wychowawców, sprawia, że wychowankowie zaczną słuchać i poważnie traktować słowa dorosłych. Konsekwencje są jak ściany, powstrzymują niewłaściwe zachowanie.

Wyciąganie konsekwencji- cd. Konsekwencje uczą odpowiedzialności, ponieważ dzięki nim młodzież doświadcza skutków swoich wyborów i zachowań. Konsekwencje są najbardziej skuteczne, gdy wyciąga się je po niewłaściwym zachowaniu oraz łączy je logiczny związek z nieakceptowanym zachowaniem.

Kryterium wyboru konsekwencji Czy proponowane konsekwencje są związane z zachowaniem? Czy są adekwatne do stopnia przewinienia? Czy są realne, wykonalne? Czy szacunek i godność nie zostaną naruszone? Czy i czego młody człowiek przez ich stosowanie nauczy się?

Umowa klasowa Powinna być opracowana wraz z uczniami w ciągu pierwszych dwóch tygodni, w tym czasie uczniowie w sposób naturalny koncentrują swoją uwagę na słuchaniu propozycji nauczycieli, dotyczących ich oczekiwań. Jeżeli przeoczymy ten moment, uczniowie zaczną „ rządzić się własnymi prawami”. Wychowankowie stracą zainteresowanie naszymi propozycjami, a utworzone nieformalne reguły współżycia trudno będzie zmienić lub na nie wpływać.

Umowa klasowa- przykład Sposób traktowania Uczenie się Porozumiewanie się Mówimy do siebie spokojnie, bez przerywania i krzyku. Jesteśmy dla siebie uprzejmi, używamy zwrotów grzecznościowych. Uśmiechamy się, pocieszamy, gdy ktoś jest smutny, przygnębiony. Pomagamy sobie w trudnych sytuacjach. Podczas lekcji słuchamy uważnie, bez przeszkadzania innym. Regularnie odrabiamy prace domowe. Nie ściągamy prac domowych. Na lekcje przychodzimy punktualnie. Mówimy do siebie spokojnym głosem. Patrzymy sobie w oczy, uśmiechamy się. Mówimy o swoich emocjach i potrzebach. Kiedy mamy kłopoty albo się źle czujemy, mówimy o tym innym.

Człowiek nie może urabiać sobie poglądu na swe czyny wedle tego, ile przyniosą mu one zadowolenia, czy przyjemności, ale wedle tego, o ile służą temu celowi, jakim jest obiektywne dobro. Jan Paweł II

Dziękujemy za uwagę!