Kochać dziecko to przygotować je do samodzielnego życia .

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Szkoła dla rodziców i wychowawców
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
WYCHOWANIE WSPÓLNĄ TROSKĄ RODZINY I SZKOŁY
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
„KARA” jako konsekwencja zachowania.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Jak motywować dziecko do nauki?
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
Dojrzałość szkolna dziecka
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Uzależnienia a rozwój dziecka
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Jak budować więzi z dziećmi?
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Życie nastolatka.
warsztaty dla rodziców
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
w praktyce pedagogicznej
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Szkoła Promująca Zdrowie
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Małe dziecko w systemie edukacji
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Wychowywać to kochać i wymagać
Godność ucznia a postawa nauczyciela
mgr Małgorzata Piasecka
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Bliżej siebie- dalej od narkotyków i dopalaczy
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Rodzice nie muszą być samotni
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Dr Ewa Dziewońska.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łapach
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Zapis prezentacji:

Kochać dziecko to przygotować je do samodzielnego życia . I pozwolić mu odejść

Warsztaty Umiejętności Wychowawczych „„Jak mówić, żeby dzieci słuchały, jak słuchać, żeby dzieci mówiły?”

szczególne znaczenie ma obecność czynników chroniących, W wychowaniu dziecka nastawionym na trwałe i skuteczne wpojenie norm i wartości i na kształcenie zdrowej emocjonalności szczególne znaczenie ma obecność czynników chroniących, czyli takich okoliczności, które sprzyjają realizacji tego celu. Należy je wzmacniać a osłabiać czynniki ryzyka.

Ścieżka ryzyka Zaniedbywanie dziecka, brak stymulacji, nieprawidłowe wzorce zachowań w rodzinie. Opóźniony rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny. Trudności w nauce i kontaktach społecznych, odrzucenie. Niska samoocena, frustracja, żal, złość, lęk. Zaburzenia emocjonalne, izolacja lub agresja, używanie środków psychoaktywnych itp. . Joanna Szymańska ”Uwarunkowania ryzykownych zachowań i problemów dzieci i młodzieży”

Rodzinne czynniki ryzyka Nastoletnia matka. Posiadanie tylko jednego rodzica, brak ojca w dzieciństwie. Bardzo duża rodzina. Antyspołeczne wzorce ról w dzieciństwie. Przemoc, dysharmonia, brak zgody w małżeństwie rodziców. Słaby nadzór i brak kierowania dzieckiem. Małe zaangażowanie rodziców w aktywność dziecka. Surowa dyscyplina w domu lub brak dyscypliny. Brak ciepła, czułości i sympatii. Zaniedbanie dziecka. Długotrwałe bezrobocie rodziców. Nadużywanie środków psychoaktywnych przez rodziców. Choroby psychiczne u rodziców. Izolacja społeczna rodziny. Za; Joanna Szymańska”Uwarunkowania ryzykownych zachowań i problemów dzieci i młodzieży” ” Promotion, Prevention and Early Intervention for Mental Health”. Mental Health and Special Programs Branch. Canberra 2000 Warsztaty Umiejętności Wychowawczych Szkoły dla Rodziców i Wychowawców modyfikują wyróżnione czynniki.

Najważniejsze czynniki chroniące. Silna więź emocjonalna z rodzicami. Zainteresowanie nauką szkolną. Regularne praktyki religijne. Poszanowanie norm, wartości, autorytetów. Miejsce w pozytywnej grupie rówieśniczej. Za:Alan Cazdin Zdrowie psychiczne młodzieży w okresie dorastania. Programy profilaktyczne i lecznicze. w Nowiny Psychologiczne nr 2, 1996.

Rodzinne czynniki chroniące Wspierający i opiekuńczy rodzice. Harmonia w rodzinie. Bezpieczna i stabilna rodzina. Niezbyt duża rodzina. Różnica wieku w rodzeństwie powyżej dwóch lat. Odpowiedzialność za rodzinę u rodziców i dzieci. Wspierające relacje z innymi dorosłymi i dziećmi. Silne normy i moralność rodziny. Za;Joanna Szymańska”Uwarunkowania ryzykownych zachowań i problemów dzieci i młodzieży” ” Promotion, Prevention and Early Intervention for Mental Health”. Mental Health and Special Programs Branch. Canberra 2000

Silna więź emocjonalna z rodzicami. Rodzice akceptują i okazują zrozumienie dla uczuć i potrzeb dziecka. Rodzice okazują swoje uczucia. W kontaktach z dzieckiem częściej przeżywają przyjemne uczucia, rzadziej nieprzyjemne. W trudnych dla dziecka momentach wspierają dziecko. Nie oczekują od dziecka wsparcia emocjonalnego w trudnych dla siebie chwilach. Zauważają dobre zachowania dziecka i chwalą. Rodzice określają, co wolno, a czego nie wolno robić. Wymagają przestrzegania ustalonych zasad. Komunikują swoje wymagania w sposób zrozumiały dla dziecka. „Narażają” dziecko na ponoszenie konsekwencji własnych zachowań. Jeżeli rodzice wymierzają kary, to po to, by zmienić zachowanie dziecka, nie po to, by ukarać. Kara nie nosi znamion zemsty. Jak? „Jak mówić, żeby dzieci słuchały, jak słuchać, żeby dzieci mówiły?”

nieprzyjemne /złość, strach, niechęć, frustracja/ niszczą. W Warsztatach Umiejętności Wychowawczych zajmujemy się uczuciami rodziców i dzieci. Przyjemne uczucia, przeżywane w relacji z drugą osobą /np radość, sympatia, przyjemność, satysfakcja, zaufanie/ wzmacniają więź, nieprzyjemne /złość, strach, niechęć, frustracja/ niszczą.

Do czego wychowujesz swoje dziecko? W Warsztatach Umiejętności Wychowawczych jest miejsce na refleksje nad systemem wartości rodziców. Stawiamy pytanie: Do czego wychowujesz swoje dziecko?

W Warsztatach Umiejętności Wychowawczych stawiamy pytanie: Jak? Jak mówić, aby stawiać granice zachowaniom dziecka zdecydowanie i zrozumiale? Jak mówić, aby zrozumiale komunikować swoje wymagania i oczekiwania? Jak pomagać dziecku w trudnych emocjonalnie sytuacjach? Jak razem z dzieckiem rozwiązywać problemy? Co mówić, aby pochwała była zachętą do dalszych wysiłków? Jak karać, aby kara uczyła, nie krzywdziła? Jak słuchać, aby dziecko czuło się ważne, kochane i rozumiane? Udzielamy odpowiedzi na te i inne pytania i ćwiczymy z rodzicami te umiejętności.

Motywujemy do zmiany niektórych zachowań np. pokazując, jakie korzyści przyniesie dziecku. „Natura dała nam jeden język i dwoje uszu, abyśmy słuchali dwa razy tyle, co mówili”. /Zenon z Kiton/ Słuchanie dziecka z uwagą: potwierdza ważność osoby, buduje więź, jest dla dziecka doświadczeniem przyjemnych uczuć, buduje poczucie własnej wartości w dziecku, jest dla dziecka doświadczeniem miłości.

„W ocenie 95% rodziców uczestniczących w warsztatach Szkoły dla Rodziców i Wychowawców ich udział w zajęciach miał wpływ na relacje z dziećmi. Uznali, że dostrzegane przez nich zmiany dotyczyły komunikacji, rozumienia postaw i zachowań, sfery uczuć oraz rozwiązywania konfliktów. Nikt nie uznał, że zmiany te miały negatywny charakter.” Marcin Sochocki ‘Prezentacja wyników badań ewaluacyjnych” Szkoły dla Rodziców i Wychowawców” CMPP-P 2008

Rodzice uczestniczący w Warsztatach Umiejętności Wychowawczych zwiększają skuteczność swoich oddziaływań wychowawczych /czyli dzieci robią się bardziej posłuszne/, reagują spokojniej w trudnych sytuacjach, /czyli dzieci nie stwarzają już tylu problemów, co przed warsztatami/, atmosfera w domu robi się spokojniejsza, wzrasta poczucie bezpieczeństwa. Rodzice i dzieci mają dla siebie więcej czasu.

między rodzicami i dzieckiem. Zamiarem i celem Szkoły dla Rodziców i Wychowawców jest wzmacnianie najważniejszego czynnika chroniącego: emocjonalnej więzi między rodzicami i dzieckiem. Narzędziem budowania emocjonalnej więzi jest SŁOWO.

Szkoła dla Rodziców i Wychowawców Obejmuje poniższe tematy Warsztatów Umiejętności Wychowawczych 1. „Jak mówić, aby dzieci słuchały, jak słuchać aby dzieci mówiły” 2. „Rodzeństwo bez Rywalizacji” 3. „Jak rozmawiać z nastolatkiem?”

Najlepszy termin na posadzenie drzewa był dwadzieścia lat temu. Drugi dobry termin jest teraz. przysłowie chińskie

Przygotowała Ewa Krupińska Dziękuję.

www.cmppp.edu.pl – na tej stronie, w zakładce Szkoła dla Rodziców Więcej informacji o Szkole dla Rodziców i Wychowawców można znaleźć na stronach: www.ore.edu.pl www.cmppp.edu.pl – na tej stronie, w zakładce Szkoła dla Rodziców i Wychowawców- Realizatorzy można znaleźć ogólnopolską listę realizatorów Szkoły. www.szkoladlarodzicow.org