 USTAWA Z DNIA 17 MAJA 1989 r. o GWARANCJACH WOLNOŚCI SUMIENIA I WYZNANIA (Dz.U. z 2005 r. Nr 231, poz. 1965 ze zm.)  rozporządzenie MSWiA z dnia 31.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak założyć organizację pozarządową?
Advertisements

Interpretacje przepisów prawa podatkowego
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Organizacje pozarządowe
DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Prawo administracyjne
Układy zbiorowe pracy Kodeks Pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. Dz. U ze zm. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 04 kwietnia.
Ustrój sądów administracyjnych
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Wiedza o państwie i prawie
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Funkcjonowanie LGD w PPL+ oraz nowym okresie Halina Siemaszko.
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Informacja o stanie procesu przekszta ł cenia Aeroklubu Polskiego Warszawa 26 maja 2007.
FORMA PRAWNA LGD W OKRESIE Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Nadzór nad stowarzyszeniami i fundacjami Obowiązki i narzędzia nadzoru w rozumieniu ustawy Prawo o stowarzyszeniach Kołobrzeg r.
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Właściwość sądów administracyjnych
Kryterium rodzaju działalności Kryterium osoby fundatora:
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
 1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) uznała kompetencję.
Ustrój samorządu terytorialnego
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Zmiana imienia i nazwiska
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Zmiany w ustawie o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie.
Reglamentacja procesu budowy
„Stowarzyszenie ,czyli razem raźniej”
REGULAMIN STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO 1.Stowarzyszenie zwykłe nosi nazwę Stowarzyszenie Muzeum Jedwabnictwa Milanowskiego.. W dalszych postanowieniach regulaminu.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
ABOLICJA 2012 Kwestie formalno-prawne oraz proceduralne dotyczące postępowań administracyjnych związanych z udzielaniem zezwoleń na pobyt w trybie tzw.
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
NGO. NGO – Stowarzyszenie Pojęcie Stowarzyszenia 1. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. 2. Stowarzyszenie.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Sądy Administracyjne w Polsce
Związki wyznaniowe - organizacja. Związki wyznaniowe – organizacja Kościoły i inne związki wyznaniowe w Polsce działają w konstytucyjnych ramach ustrojowych.
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
Najważniejsze zmiany w ustawie prawo o stowarzyszeniach
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Konstytucyjny system źródeł prawa
Odwołanie w postępowaniu administracyjnym.
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
Trybunał Konstytucyjny
Sądy Administracyjne w Polsce
Prawo Wyznaniowe Studia Stacjonarne Administracji
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Rejestry dłużników – likwidacja Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, utworzenie Krajowego Rejestru Zadłużonych sędzia Aneta Komenda.
Powstanie i rejestracja kościołów i związków wyznaniowych
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Sądy Administracyjne w Polsce
SKARGA KASCYJNA.
Wyrok NSA dnia z 20 października 2016 r. I FSK 1731/15
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

 USTAWA Z DNIA 17 MAJA 1989 r. o GWARANCJACH WOLNOŚCI SUMIENIA I WYZNANIA (Dz.U. z 2005 r. Nr 231, poz ze zm.)  rozporządzenie MSWiA z dnia 31 marca 1999 r. w sprawie rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych (Dz. U. nr 38, poz. 374).

co najmniej 100 obywateli polskich posiadających pełną zdolność do czynności prawnych (art. 31 ust. 1 ustawy o gwarancjach). Do 30 maja 1998 r. wystarczyło co najmniej 15 obywateli Wątek prawno-porównawczy Austria 300 osób, po 10 latach od zarejestrowania liczba wyznawców musi mieć 2 ‰ populacji kraju Czechy 300 osób, po 10 latach od zarejestrowania liczba wyznawców musi mieć członków Słowacja członków

- lista zawierająca notarialnie poświadczone podpisy wnioskodawców wraz z ich danymi osobowymi, - informacje o dotychczasowych formach życia religijnego i metodach działania związku wyznaniowego na terytorium RP, - informacje o podstawowych celach, źródłach i zasadach doktrynalnych, obrzędach religijnych, - adres siedziby związku oraz dane osób wchodzących w skład kierowniczych organów wykonawczych, - Statut oraz deklaracja o utworzeniu kościoła

Statut winien określać w szczególności:  nazwę związku wyznaniowego różną od nazw innych organizacji,  teren działania i siedzibę władz  cele działania oraz formy i zasady ich realizacji,  organy, sposób ich powoływania i odwoływania, zakres kompetencji oraz tryb podejmowania decyzji,  źródła finansowania,  tryb dokonywania zmian,  sposób reprezentowania na zewnątrz oraz zaciągania zobowiązań majątkowych,  sposób nabywania i utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków, sposób powoływania, odwoływania oraz kompetencje osób duchownych, jeśli związek wyznaniowy przewiduje tworzenie takich stanowisk,  sposób rozwiązania związku wyznaniowego i przeznaczenie majątku.

 Zażądać wyjaśnień treści wniosku  Zażądać od organów adm. publ. sprawdzenia prawdziwości danych i informacji zawartych we wniosku  Wezwać do usunięcia braków lub uchybień wniosku w terminie 2 mcy pod rygorem odmowy wpisu do rejestru

 Decyzja o wpisie do rejestru o na podstawie wymogów formalnych  Decyzja o odmowie wpisu do rejestru  Ponowny wniosek o rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od doręczenia decyzji  Skarga do WSA w Warszawie

Zakres zaskarżenia: w całości lub w części Podstawa zaskarżenia: Naruszenie prawa materialnego, które miało wpływ na wynik sprawy Naruszenie prawa dające podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego Inne naruszenie przepisów postępowania, jeśli mogło ono mieć istotny wpływ na wynik sprawy

 Zarzucam naruszenie art. 7,8,11 oraz 107 § 2 i 3 KPA, polegające w szczególności na:  a) nie dostatecznym wyjaśnieniu podstaw i przesłanek utrzymania w mocy decyzji o odmowie,  b) niedostateczne wyjaśnienie wszystkich okoliczności sprawy w szczególności nie wzięciu pod uwagę faktu, że …,  c) brak pogłębienia zaufania obywateli do organów administracji publicznej poprzez dowolne przyjęcie, że w danym ….  d) dowolność w wydaniu decyzji poprzez niedostateczne i niepełne uzasadnienie decyzji, z którego wynikałoby dlaczego stan faktyczny i prawny uzasadnia odmowę wydania decyzji.  2)Błąd w ustaleniach faktycznych w zakresie, w jakim organ odwoławczy przyjął, że brak jest cech religii,  Zarzucam naruszenie art. 145 § 1 pkt 5 k.p.a. dającego podstawę do wznowienia postępowania  Ze względu na okoliczność …

1. wnioskodawcy nie usunęli w terminie braków lub uchybień w treści wniosku (art. 33 ust. 2), 2. wniosek zawiera postanowienia pozostające w sprzeczności z przepisami ustaw chroniących bezpieczeństwo i porządek publiczny, zdrowie, moralność publiczną, władzę rodzicielską albo podstawowe prawa i wolności innych osób (art. 33 ust. 3), 3. organizacja w istocie nie jest wspólnotą religijną, lecz jedynie za taka się podaje.

- Brak profesjonalizmu przy procedurze rejestracji - Bardzo liczne przypadki braku uzupełnienia wniosku

- Brak doprecyzowania kryteriów oceny - za wypełnianie funkcji religijnych nie uznaje się oddziaływania poprzez badania i eksperymenty psychologiczne (art. 19 ust. 3).

Cel związku wyznaniowego - zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania kościoły i inne związki wyznaniowe zakładane są w celu wyznawania i szerzenia wiary religijnej Co to jest wiara religijna (religia)? Krytyka uregulowań ustawy - MAiC nie posiada kompetencji normatywnych ani merytorycznych co do stwierdzania prawdziwości doktryny religijnej - Istota procedury rejestracji oraz kontroli sądowej (administracyjnej) polega na badaniu spełnienia wymogów formalnych a następnie legalności działania organu rejestrowego - MAiC nie jest organem właściwym do badania istoty rzeczy!

Wykreślenie z rejestru w drodze decyzji organu rejestrowego (art. 36 ust. 2 ustawy) gdy: 1) status prawny związku wyznaniowego uregulowany został w odrębnej ustawie, 2) właściwy organ związku wyznaniowego zawiadomił organ rejestrowy o zaprzestaniu działalności, 3) związek wyznaniowy utracił cechy warunkujące uzyskanie wpisu do rejestru, 4) w ciągu 3 lat nie odpowiada na żądanie organu rejestrowego i nie zaktualizował danych, dotyczących siedziby związku oraz osób wchodzących do jego kierowniczych organów wykonawczych, 5) w razie stwierdzenia prawomocnym wyrokiem sądu (SO), że działalność związku wyznaniowego rażąco narusza prawo lub postanowienia statutu

Statut powinien określać sposób likwidacji - Jeśli brak regulacji statutowych to likwidatorami są osoby reprezentujące - Jeśli brak możliwości ustalenia likwidatorów – organ rejestrowy wyznacza likwidatorów w drodze decyzji - Jeśli statut nie stanowi inaczej, majątek pozostały po zakończeniu postępowania likwidacyjnego może być przeznaczony wyłącznie na cele charytatywno-opiekuńcze

Polski Ruch Raeliański decyzja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia r. (sprzeczność doktryny religijnej z przepisami ustaw chroniących bezpieczeństwo publiczne, porządek, zdrowie, moralność publiczną oraz podstawowe prawa i wolności obywatelskie) wyrok NSA z dnia r. oddalający skargę. Zakon Wtajemniczonego Rycerstwa Linii Spiralnego Pierścienia decyzja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia r. (brak cech religii) wyrok NSA z dnia r. uchylający decyzję organu rejestrowego (w opinii NSA niezbędna jest opinia biegłego religioznawcy).

„ludzkość to eksperyment inżynierii genetycznej przeprowadzony na innej planecie, Jezus jest synem kosmity i Ziemanki, zaś demokracja winna być zastąpiona geniokracją, czyli rządami ludzi mądrych, (…)majątek wyznawców na rzecz Ruchu, gdyż do szerzenia wiary potrzebne są pieniądze, (…) odrzucenie więzi rodzinnych”

jego doktryna zawiera się w 15 aksjomatach (np. granice poznania i doświadczenia nie istnieją, wszystkie wszechświaty podlegają prawom natury, wszechświaty mają postać nieciągłą i falową),