Komunikacja i informacja dostępna dla osób z niepełnosprawnością

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NAZIEMNA TELEWIZJA CYFROWA Zasady przygotowania abonentów do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej.
Advertisements

Kiedy obejmowałem urząd prezydenta, jedynie eksperci od fizyki słyszeli o terminie World Wide Web. Teraz nawet mój kot ma swoją stronę. Bill Clinton.
Pełnosprawny Student IV Kraków, 25 października 2010 r.
Wada słuchu i zaburzenia mowy
Poradnik dla wyższych uczelni
Język migowy Jego rola w komunikacji osób niesłyszących
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem
Anna Paszkowska-Rogacz
w nauczaniu zintegrowanym
Szkoła Cyfrowa dla wszystkich? Warszawa, 8 listopada 2012.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Problem tłumaczy i tłumaczeń migowych
CECHY DOBREGO SPRZEDAWCY
- adaptacja stanowiska komputerowego dla osób niepełnosprawnych
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
Internetowe surfowanie
PJM w urzędach, czyli co tłumacz wiedzieć powinien.
Pomagając muzeom słuchać ludzi niesłyszących
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
Język migowy w Konwencji ONZ
Nowoczesne systemy informacyjno-komunikacyjne dla Miast
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
Dostępność dla wszystkich, a klient z niepełnosprawnością.
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Osoba niepełnosprawna
Głusi w pracy Głuchy dobrym pracownikiem – ale gdzie
Kluczowe elementy przestrzeni turystycznej
Słuch i hałas.
NIEPEŁNOSAPRAWNOŚCIĄ
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Leszek Rybicki Filip Piękniewski
Czy to już uzależnienie?
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Co to jest komunikacja ? Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja.
Metody Komunikacji.
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
Metody komunikacji. Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od.
Metody komunikacji.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Komunikacja.
Dostępność informacji dla osób z niepełnosprawnościami Mikołaj Rotnicki Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r.
WIDEOKONFERENCJE JAKO SPOSÓB ROZWIĄZANIA PROBLEMU KOMUNIKACJI OSÓB GŁUCHONIEMYCH. Albert Śliwka.
Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
GOŚĆ NIEPEŁNOSPRAWNY W MUZEUM dobre praktyki i praktyczne przykłady.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Pomagając muzeom usłyszeć osoby niesłyszące Serena Cant Muzeum Regionalne w Stalowej Woli
Niepełnosprawni wśród nas
Spotkanie 2: Angażowanie osób niesłyszących w Twoim muzeum.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Budowa ucha Ucho składa się z: Kanału słuchowego Błony bębenkowej
Czy mój serwis internetowy jest dostępny dla wszystkich?
Zapis prezentacji:

Komunikacja i informacja dostępna dla osób z niepełnosprawnością

Zanim pomożesz zapytaj Zanim pomożesz osobie z niepełnosprawnością zapytaj czy i jakiej pomocy potrzebuje  Sam fakt, że osoba jest niepełnosprawna nie oznacza, że osoba potrzebuje pomocy

Okazywanie szacunku Komunikacja między ludźmi powinna zawsze być oparta na wzajemnym szacunku. To ułatwia komunikowanie się i zapobiega konfliktom Nie każda niepełnosprawność jest widoczna, dlatego szanuj potrzeby i prośby osób, które sprawiają pozory osoby pełnosprawnej

Wypowiadaj się zrozumiale Komunikować się należy możliwie prostym językiem. W miarę potrzeb język należy jeszcze bardziej uprościć, gdy informacje nadal nie są zrozumiałe. To ułatwi komunikację z osobami o obniżonej normie intelektualnej, obcokrajowcami i osobami głuchymi od urodzenia Prosty język nie oznacza mówienia jak do dzieci! Oznacza używanie prostej składni i powszechnie znanych wyrazów

Nawiąż i utrzymaj kontakt wzrokowy Podczas rozmowy z osobą niepełnosprawną, nawiąż i utrzymaj kontakt wzrokowy Zawsze należy zwracać się bezpośrednio do klienta, nawet jeżeli komunikacja jest w jakiś sposób utrudniona Tłumacz języka migowego jest tylko pośrednikiem, tak jak tłumacz języka chińskiego

Nie zmieniaj słownictwa podczas rozmowy z osobą niepełnosprawną Nie zmieniaj słownictwa w kontakcie z osobą niepełnosprawną Do osoby niewidomej możesz powiedzieć „do widzenia", „do zobaczenia" czy zaprosić do wspólnego oglądania filmu, a osobę niesłyszącą zapytać co słychać?

Przestrzeń osobista Każda osoba ma swoją intymną przestrzeń, której nie należy naruszać W przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu do tej przestrzeni należy również wózek, kule, czy balkonik, a dla osoby niewidomej biała laska Nie przekraczaj tej granicy, a jeżeli jest to konieczne uprzedź o takim zamiarze

Pamiętaj - polski język mówiony jest językiem obcym dla osób głuchych Język migowy Język migowy nie jest uniwersalny - każda grupa narodowościowa ma swój język migowy Są dwa rodzaje języka migowego używane w Polsce: Polski Język Migowy (PJM) System Językowo-Migowy (SJM) Warto pamiętać o tym organizując tłumaczenie Zawsze dobrze jest zapewnić alternatywne formy komunikacji Pamiętaj - polski język mówiony jest językiem obcym dla osób głuchych

Alternatywne rozwiązania Nadal stosunkowo niewielka grupa osób słyszących posługuje się językiem migowym, dlatego jeżeli w Twoim otoczeniu nie ma takiej osoby, a masz kontakt z klientem, który preferuje taką drogę komunikacji możesz skorzystać z różnych rozwiązań on-line. Przykłady serwisów oferujących tłumaczenie on-line: www.migam.pl http://www.seventica.pl/ http://www.toktutok.pl/struktura/1

Urządzenia wspomagające osoby słabosłyszące Pętla indukcyjna - jest systemem wspomagającym słyszenie, przekazującym dźwięk bezpośrednio do uszu osób z problemami ze słuchem. Pętla indukcyjna poprawia zrozumiałość mowy i skutecznie zmniejsza negatywny wpływ odległości dzielącej rozmówców, otaczającego hałasu oraz pogłosu.

Urządzenia wspomagające osobę słabosłyszącą Pętla indukcyjna okienkowa - do obsługi klientów Działa  tak, jak pętla do dużych powierzchni, ale jej zasięg działania to ok. 1,2-1,5m. Pętle okienkowe są zarówno przenośne, jak i zainstalowane na stałe. Zdecydowanie lepiej sprawdza się instalowanie ich na stałe.

Urządzenia wspomagające osobę słabosłyszącą System FM - składa się z nadajnika wychwytującego głos mówiącego i wysyłającego go za pomocą fal radiowych bezpośrednio do maleńkiego odbiornika, który połączony jest z aparatem słuchowym lub mikrofonem w przypadku procesora mowy (u osób z implantem ślimakowym). System FM sprawdza się w sytuacjach takich, jak porozumiewanie się w głośnym otoczeniu, na spacerze czy podczas wycieczek z przewodnikiem.

Urządzenia wspomagające komunikowanie się z osobami słabosłyszącymi Miejsca użyteczności publicznej powinny być wyposażone w systemy wspomagające słyszenie – pętle indukcyjne - komunikujące się bezpośrednio z aparatem słuchowym, czy implantem ślimakowym Norma słuchowa Pętla indukcyjna + aparat

Opisywanie otoczenia Osoby niewidome i słabowidzące często poruszają się samodzielnie, ale mają dużą trudność w zorientowaniu się w nowych miejscach. Należy możliwie starannie i precyzyjnie opisać im rozmieszczenie pomieszczeń, wejść, mebli i podobnych obiektów.

Cierpliwość w kontakcie Czasem prawidłowe komunikowanie się wymaga cierpliwości od obu stron. Osoby jąkające się, słabo słyszące, starsze czy niepełnosprawne intelektualnie mogą wymagać więcej czasu dla nawiązania kontaktu. Nie należy ich poganiać lub wyręczać, gdyż może to zaburzyć komunikację.

To ułatwi odczytanie jej osobom o osłabionym Informacja drukowana Treść informacji drukowanej (ulotki, informatory, broszury) powinna być: Zapisywana językiem prostym i zrozumiałym Drukowana czcionką o rozmiarze przynajmniej 14 punktów, Kontrastowa i na gładkim tle To ułatwi odczytanie jej osobom o osłabionym wzroku.

Dostępność oznacza stopień, w jakim dokument elektroniczny może być Dostępność treści internetowych i dokumentów elektronicznych Dostępność oznacza stopień, w jakim dokument elektroniczny może być postrzegany, rozumiany i przeglądany przez wszystkich użytkowników, niezależnie od ich cech lub upośledzeń, a także niezależnie od właściwości używanego przez nich oprogramowania i sprzętu. Dostępność serwisów internetowych i dokumentów elektronicznych zapewni stosowanie standardów WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines) 

Informacja elektroniczna Tworząc dokumenty elektroniczne, zadbaj o ich dostępność, a wtedy każdy odbiorca będzie mógł zapoznać się z ich treścią. Pamiętaj, że serwis internetowy jest często pierwszym źródłem informacji dlatego warto, aby był dostępny dla każdego potencjalnego klienta. Dostępność serwisów internetowych i dokumentów elektronicznych zapewni stosowanie standardów WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines) http://www).w3.org/tr/wcag20

Otwartość i elastyczność PODSTAWĄ EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI JEST DOBRA WOLA I ELASTYCZNOŚĆ W STOSUNKU DO TWOJEGO ROZMÓWCY, A WTEDY ZAPEWNE KAŻDA ZE STRON OSIĄGNIE SATYSFAKCJĘ

Dziękuję za uwagę Justyna Kucińska justyna.kucinska@firr.org.pl Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Kontakt: biuro@firr.org.pl www.firr.org.pl