Najbardziej niebezpieczne LOTNISKA Najbardziej niebezpieczne porty lotnicze świata
Lotnisko Tenzing-Hillary w Lukli w Nepalu Lądowanie w Lukli to nie lada wyzwanie. Lotnisko leży we wschodnim Nepalu. na wysokości 2860 metrów. Pas startowy położony jest między urwiskiem, a skałą. Ma zaledwie 527 m długości i 20 m szerokości, a stok ma dwunastoprocentowe nachylenie. Ekstremalnie zmieniające się tu warunki pogodowe są dodatkowym utrudnieniem dla pilotów.
Lotnisko jest dość popularne wśród ekip zdążających na Mount Everest Lotnisko jest dość popularne wśród ekip zdążających na Mount Everest. Wśród himalaistów krąży podobno przekonanie, że jeśli uda im się bezpiecznie wylądować w Lukli, to zdobycie szczytu jest już formalnością. .
Tenzing-Hillary Airport (wcześniej: Lukla Airport) w Lukla
Tenzing-Hillary Airport ( dawniej: Lukla Airport) jest lotniskiem dla samolotów STOL-(Short Take-Off and Landing). Większość samolotów STOL to maszyny zdolne lądować na każdym typie nawierzchni pasa startowego lotniska, a także w terenach przygodnych.
W 1964 został wybudowany przez miejscowych szerpów pas startowy W 1964 został wybudowany przez miejscowych szerpów pas startowy . Budowę patronował Edmund Hillary. Koszt, 2650 US-Dollar. Na początku 2001 roku wyasfaltowano lądowisko, wybudowano terminal i nową wieżę kontrolną.
W styczniu 2008, rząd Nepalu ogłosił, że nazwa lotniska zostanie przemianowana w honorze dla nowozelandzkiego himalaisty Sir Edmunda Hillarego, pierwszej osoby, która zdobyła szczyt Mount Everestu
Innsbruck-Kranebitten, Austria Innsbruck Airport Innsbruck-Kranebitten, Austria
Innsbruck Airport - Lotnisko leży zaledwie 4 km od centrum miasta. Położone w kotlinie górskiej sprawia wiele problemów pilotom, bo znajduje się 547 m n.p.m, podczas gdy miasto od południa otoczone jest przełęczą znajdującą się 1370 m n.p.m. Pas startowy ma 2000 metrów długości
3 metrów i o wysokości 70 metrów . Ma on teraz 2777 m. Madeira .W 2000 roku oddano do użytku przedłużony o prawie 1 km pas startowy. Wybudowany został na na 180 betonowych kolumnach, każda o średnicy 3 metrów i o wysokości 70 metrów . Ma on teraz 2777 m. Ze względu na wysokie góry w bezpośrednim sąsiedztwie i bezpośrednim nabrzeżu, lotnisko jest wyzwaniem dla każdego pilota.
Machico i Santa Catarina Airport, Madeira "Trafienie” w ten pas startowy wymaga od pilota wysokiego kunsztu i nie każdy pilot może tutaj lądować.
Santa Catarina Airport, Madeira
Madeira – Lądowanie na Santa Catarina
Santa Catarina Airport, Madeira
Tylko 5 m n.p.m i 500 metrów od centrum miasta leży port lotniczy Gibraltaru.
Port lotniczy Gibraltar
G I B R A L T
Gibraltar, Airport
Gibraltar – pas startowy lotniska ma około 1829 metrów. Ciekawostka: Tu także było za mało miejsca na pas startowy, dlatego główny pas startowy przecina Winston Churchill Avenue - jedną z najbardziej ruchliwych ulic. Aby nie dopuścić do kolizji, zamykane są specjalne bariery.
Barra Airport, Hebrydy Zewnętrzne, Szkocja
Barra - Terminal i plaża Barra - Terminal i plaża. Poza Barra jest jeszcze jedno lotnisko na świecie umiejscowione na plaży. Znajduje się na Wielkiej Wyspie Piaszczystej na wschodnim wybrzeżu Australii.
Lata tu jedynie Flybe z Glasgow i Benbecula. Barra Długość pasa startowego uzależniona jest od przypływów i odpływów morza (800 do 850 m ). Lata tu jedynie Flybe z Glasgow i Benbecula.
Barra, unikalny szyld informacyjny
Na wyspie Barra pas startowy może być używany tylko w czasie odpływu morza.
Pas startowy na plaży: Na wyspę lata jedynie Flybe z Glasgow i Benbecula. Gdy w ZatoceThráigh Mhòr jest za wysoka fala samoloty także nie mogą tu lądować.
Lotnisko w Courchevel Francja Altiport znajduje się 2000 m n.p.m, a pas startowy ma zaledwie 535 m
Aby korzystać z tego obiektu piloci muszą przejść specjalne szkolenie. Bardzo krótki pas startowy (525 m) kończy się przepaścią, a do tego jest nachylony pod sporym kątem – 18,5 stopnia.
Courchevel, Frankreich – W 1997 lotnisko było wykorzystane w filmie „Jutro nie umiera nigdy” – lądował tam sam James Bond (Pierce Brosnan).
Saint-Barthélemy (St.Barth) - Antyle Francuskie, przed lądowaniem
Lotnisko Gustawa III na wyspie Saint-Barthélemy (St Lotnisko Gustawa III na wyspie Saint-Barthélemy (St.Barth) - Antyle Francuskie Lotnisko jest wciśnięte (niemal dosłownie) pomiędzy morze i strome wzgórze.
Saint-Barthélemy (St.Barth) - Antyle Francuskie Położenie pasa startowego i jego długość (tylko 650m) powodują, że pilot, schodząc do lądowania, najpierw musi podnieść samolot, aby pokonać górski masyw, a następnie gwałtownie zejść do lądowania i zmieścić się na pasie lotniska, który kończy się miejską plażą
Port lotniczySt. Barth, Antyle Francuskie. Port lotniczy może obsłużyć niewielki handlowy samolot. Jeśli już są to rejsy pasażerskie, nie przewozi się tu więcej niż 20 osób.
Lotnisko Princess Juliana na wyspie Saint Martin na Karaibach (Antyle Holenderskie) Jest to jedno z najbardziej wyjątkowych lotnisk na świecie. Bowiem pas startowy leży wzdłuż wyspy, od wody z obu stron dzieli go zaledwie plaża. Jest bardzo krótki, wręcz prowizoryczny, ma zaledwie 2,180 metrów. Mimo to lotnisko Princess Juliana jest drugim, najbardziej zajętym lotniskiem na wschodnim Morzu Karaibskim. Lądowanie na nim jest dość spektakularne: samoloty muszą podchodzić do niego bardzo nisko, na wysokości 10-20 m, czyli tuż nad plażą Maho co powoduje, że lotnisko słynie właśnie ze spektakularnych lądowań.
Moho Beach gromadzi turystów, którzy – żądni wrażeń – chcą zobaczyć przelatujące nad ich głowami na wysokości 20-30 metrów samoloty. Zdumiewający jest fakt, że jak do tej pory nie odnotowano poważniejszych wypadków.
Princess Juliana International Airport, St. Maarten
Port lotniczy Rio de Janeiro-Santos Dumont jest drugim co do wielkości portem lotniczym obsługującym aglomerację Rio po lotnisku Rio de Janeiro-Galeão.Wybudowany w latach 1937 - 1944. Nazwa lotniska została nadana na cześć pioniera lotnictwa Alberto Santos-Dumonta..
Lotnisko znajduje się na cyplu lądu bardzo blisko śródmieścia Rio de Janeiro. Korzysta z niego rocznie 1,6 milionów pasażerów.
By zwiększyć przepustowośc lotniska planuje się zbudowanie dodatkowego pasa. Istniejący pas ma długość tylko 1350 metrów.
Bezpośrednie zejście do lądowanie nie jest możliwe ponieważ przeszkadza skała“Głowa Cukru“. Piloci muszą lecieć z przeciwnego kierunku na skałę, by po ciasnym zwrocie w lewo po kilku sekundach wylądować na lotnisku.
Lotnisko Juancho E. Yrausquin (Saba, Antyle Holenderskie) Z powodu bardzo krótkiej drogi startowej(długość użytkowa to około 305m) lotnisko znane jest wśród pilotów oraz specjalistów jako bardzo wymagające podczas podejścia i startu. Na lotnisku dozwolona jest obsługa helikopterów oraz samolotów typu STOL posiadających duży stosunek mocy do masy
Lotnisko Kansai obok Osaki w Japonii Na lądzie nie było wystarczająco miejsca, dlatego lotnisko zostało wybudowane na... morzu. A dokładnie na dwóch wysepkach i usypanej olbrzymiej platformie. Jest największym na świecie lotniskiem wzniesionym na sztucznej wyspie. Zajmuje powierzchnię 511 ha.
Lotnisko Kansai Dlaczego będąc na otwartej przestrzeni stwarza niebezpieczeństwo podczas lądowania? Otóż parametry to nie wszystko, czym posługuje się pilot. Musi on także mieć dobra widoczność. Bardzo niskie podejście do lądowania dodatkowo utrudnia jego długość tuż nad samą wodą, która utrudnia określenie wysokości. Lotnisko znajduje się pięć km od brzegów Osaki. Z lądem łączy je most od długości prawie czterech kilometrów. Platforma nieustannie narażona jest na osiadanie gruntu. Dlatego konstrukcja nieustannie jest monitorowana przez komputery, które w razie potrzeby korygują nieznacznie wysokość 900 podpór sztucznego lotniska. Dodatkowo zagrażają mu tajfuny i trzęsienia ziemi. (do w/w źródło:wiadomości .wp.pl)
Happy landing jokoretsina