Państwowy bank rozwoju Obligacje przychodowe emitowane przez Jednostki Samorządu Terytorialnego Alternatywne formy finansowania inwestycji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt współfinansowany częściowo przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
Advertisements

Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Województwo Mazowieckie JESSICA and Investment Funds Division
Narodowy bank centralny
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego
Finanse przedsiębiorstwa (8)
Gwarancje i poręczenia BGK w ramach programów rządowych
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Program „Samorządowa Polska” – mechanizm wspierania lokalnej
Jarosław Hermaszewski Skarbnik Gminy
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Poręczenia i gwarancje spłaty kredytów
Ministerstwo Finansów
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Restrukturyzacja zobowiązań
Bank Ochrony Środowiska S. A
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
System Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Jako instrument finansowania inwestycji w zadłużonych JST Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Atrakcyjność inwestycyjna miast, co o tym decyduje?
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW
Wykład 3.  Działalność lokacyjna związana jest z nabywaniem aktywów, z którymi Z.U. wiąże oczekiwania osiągnięcia korzyści ekonomicznych.  W działalności.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Rynek obligacji 2015 Opole,
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Prezentacja pierwszego programu emisji obligacji przychodowych w Polsce zorganizowanego dla Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Bydgoszczy Sp. z o.o.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Dług publiczny (pojęcie, przyczyny, rodzaje)
Finansowanie ekspansji krajowej i zagranicznej polskich firm
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Obligacje komunalne Wykorzystanie obligacji w finansowaniu samorządowych projektów inwestycyjnych.
Program „Samorządowa Polska” Mechanizm finansowania dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców w ramach Programu „Samorządowa Polska” Prezentacja dla.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Finansowanie miejskich projektów rewitalizacji w BGK
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
1 BANKOWOŚĆćwiczenia 1 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Bankowość Marcin Ignatowski Warszawa 2013.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki 1 Płynność finansowa w PPLeader+
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Dług publiczny Skarbu Państwa i deficyt budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego WPIA UŁ
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Dług publiczny Deficyt budżetowy
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
Ministerstwo Finansów
Zapis prezentacji:

Państwowy bank rozwoju Obligacje przychodowe emitowane przez Jednostki Samorządu Terytorialnego Alternatywne formy finansowania inwestycji

Państwowy bank rozwoju Kto może emitować obligacje przychodowe? Zgodnie z Ustawą o Obligacjach główne podmioty uprawnione do emisji obligacji przychodowych to : –jednostki samorządu terytorialnego –Spółki z co najmniej 50% udziałem JST, o ile ich jedynym przedmiotem działalności jest zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnych lub wykonywanie zadań z zakresu użyteczności publicznej –inne jednostki świadczące usługi użyteczności publicznej*. 2 * szczegółowe regulacje zawiera art. 23a, ust 2 Ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r o obligacjach („Ustawa o Obligacjach”).

Państwowy bank rozwoju Zalety emisji obligacji przychodowych przez jednostki samorządu terytorialnego Zgodnie z art. 23 b. ust. 7 Ustawy o obligacjach: „Środków o których mowa w ust. 2 [tj. środków zgromadzonych na rachunku przychodów] oraz świadczeń emitenta należnych obligatariuszom od emitenta obligacji w wykonaniu zobowiązań wynikających z tych obligacji nie uwzględnia się przy ustalaniu ograniczeń zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 243 ustawy [..] o finansach publicznych Aspekt praktyczny: Spłata odsetek oraz rat kapitałowych/wykup obligacji nie jest uwzględniana w liczeniu wskaźnika wskazanego w art. 243 ustawy [..] o finansach publicznych. 3

Państwowy bank rozwoju Konstrukcja wskaźnika w art. 243 ustawy [..] o finansach publicznych Art. 243 ustawy [..] o finansach publicznych dotyczy obliczeń nadwyżki bieżącej i jej relacji do spłat zadłużenia. R -planowaną na rok budżetowy łączną kwotę z tytułu spłaty rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90, oraz wykupów papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 pkt 2- 4 oraz art. 90, O -planowane na rok budżetowy odsetki od kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90, odsetki i dyskonto od papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 i art. 90 oraz spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji, D -dochody ogółem budżetu w danym roku budżetowym, Db -dochody bieżące, Sm -dochody ze sprzedaży majątku, Wb -wydatki bieżące, n -rok budżetowy, na który ustalana jest relacja, n-1 -rok poprzedzający rok budżetowy, na który ustalana jest relacja, n-2 -rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata, n-3 -rok poprzedzający rok budżetowy o trzy lata. 4

Państwowy bank rozwoju Wpływ emisji obligacji przychodowych na wskaźnik wskazany w art. 243 ustawy […] o finansach publicznych 5 Parametr wskaźnikaWpływ emisji obligacji przychodowych R -planowana na rok budżetowy łączną kwotę z tytułu spłaty rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90, oraz wykupów papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90, Pozytywny – emisja nie jest uwzględniana O -planowane na rok budżetowy odsetki od kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90, odsetki i dyskonto od papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 i art. 90 oraz spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji, Pozytywny – emisja nie jest uwzględniana D -dochody ogółem budżetu w danym roku budżetowym, Neutralny - przychody z przedsięwzięcia wciąż stanowią dochód budżetu jednak z dochodów wyłącza się saldo środków pozostających na rachunku przychodów

Państwowy bank rozwoju Aspekty praktyczne Emisja obligacji przychodowych przez JST jest wskazana jeżeli sytuacja budżetu w zakresie wskaźnika wskazanego w art. 243 jest relatywnie napięta natomiast niezbędne są środki na realizację inwestycji. Emisja obligacji przychodowych wymaga wskazania przedsięwzięcia generującego płatności, przy czym: może być to nowa działalność związana z nowo wybudowanym majątkiem (np. budowa obiektu sportowego i następnie jego dzierżawa przez lokalny ośrodek sportu/rekreacji) może być to inna działalność - nie związana z budowanym majątkiem (np. umowa dzierżawy z istniejącego majątku/strefa parkowania/bilety etc. służy pozyskaniu środków na budowę przedszkola/szkoły/obiektu sportowego/ infrastruktury komunikacyjnej etc.) 6

Państwowy bank rozwoju Aspekt praktyczny Obligacje przychodowe należy traktować jako odmianę zwykłych obligacji, emitowanych przez JST. Podstawowa różnica – podstawowe źródło spłaty to „pierwszeństwo” do wskazanego przychodu z przedsięwzięcia /majątku przedsięwzięcia. Relatywnie prosta konstrukcja Uchwała Rady Miasta / Gminy powinna wskazać cele finansowania oraz określić przychody Przychody są jednym z podstawowych źródeł spłaty stąd przed podjęciem uchwał strona finansująca musi przeanalizować całą transakcję– w innym przypadku uchwała może być nie zrealizowana. W przypadku finansowania np. obiektów sportowych przez spółki zależne to ze względu na ich sytuację finansową często niezbędne są umowy wsparcia/poręczenia co podnosi koszty transakcji (jak również poziom jej komplikacji). 7

Państwowy bank rozwoju Obligacje przychodowe Zalety Finansowanie długoterminowych potrzeb inwestycyjnych Miasta Spłata obligacji w ratach w długim okresie czasu – zbieżna z przychodami z przedsięwzięć. Typowe terminy: 5-10 lat 8

Państwowy bank rozwoju 9 Obligacje przychodowe Zalety Możliwość zrealizowania dodatkowych, inwestycji infrastrukturalnych – niemożliwych do zrealizowania w inny sposób ze względu na istniejące regulacje – szczególnie w połączeniu ze środkami unijnymi. Elastyczność instrumentu. Promocja Miasta /Gminy.

Państwowy bank rozwoju Doświadczenia Banku 10

Państwowy bank rozwoju Utworzony w 1924 r. 100% własność państwa Działa na mocy ustawy o BGK (nie posiada zdolności upadłościowej) Ocena ratingowa Fitch równa ratingowi Skarbu Państwa „A-” w walucie obcej oraz „A” w walucie krajowej. Organy banku: Rada Nadzorcza: przedstawiciele ministrów właściwych do spraw Skarbu Państwa, gospodarki, budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, transportu, rozwoju regionalnego. Przewodniczącego i członków Rady Nadzorczej powołuje Minister Finansów Zarząd Podstawowe informacje o Banku Gospodarstwa Krajowego Prowadzi działalność na terenie całego kraju Centrala w Warszawie Placówka w każdym mieście wojewódzkim Obsługa kasowa w ponad 4000 placówkach partnerskich Podlega ustawie Prawo bankowe Podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego Zerowa waga ryzyka dla poręczeń i gwarancji BGK w ramach programów rządowych 11

Państwowy bank rozwoju 12 Wsparcie inwestycji, biznesu i przedsiębiorstw Organizacja finansowania infrastrukturalnych projektów inwestycyjnych, w tym program Inwestycje Polskie Poręczenia i gwarancje Partnerstwo Publiczno-Prywatne Polski eksport Innowacyjność Ekonomia społeczna Pierwszy Biznes – Wsparcie w Starcie Wsparcie samorządów lokalnych, rozwój regionów, rozwój społeczny Inwestycje komunalne i infrastruktura mieszkaniowa Rozwój i rewitalizacja obszarów miejskich Rozwój obszarów wiejskich Ochrona środowiska lokalnego i poprawa efektywności energetycznej Prefinansowanie - realizacja projektów przed nadejściem środków unijnych Edukacja, kapitał społeczny, wolontariat (Fundacja BGK im. Jana Kantego Steczkowskiego ) Obsługa Skarbu Państwa i jednostek budżetu centralnego Konsolidacja finansów publicznych Bankowa obsługa jednostek sektora finansów publicznych i budżetu Państwa Wsparcie realizacji polityk rządu oraz niwelowanie nieefektywności w funkcjonowaniu sektora finansowego w Polsce Wsparcie realizacji programów finansowanych ze środków unijnych Transfer środków europejskich Zarządzanie instrumentami zwrotnymi UE przeznaczonymi na finansowanie MŚP, wdrażanie nowych technologii, rozwój miast i ekonomia społeczna Edukacja beneficjentów – nowe formy wsparcia ze środków UE Główne obszary działalności

Państwowy bank rozwoju Finansowanie i obsługa bankowa instytucji i firm Prowadzenie rachunków bankowych Depozyty terminowe Produkty kredytowe dla firm i jednostek samorządu terytorialnego (JST) Kredyt inwestycyjny z Europejskiego Banku Inwestycyjnego dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) Rozliczenia w obrocie krajowym i zagranicznym Operacje na rynku pieniężnym Emisje obligacji – oferta dla sektora finansów publicznych 13

Państwowy bank rozwoju Główny portfel akcji udziałów / podmioty realizujące zadania w imieniu BGK / partnerzy 100% 12,15% REGIONALNE I LOKALNE FUNDUSZE PORĘCZENIOWE 21 podmiotów BGK JEST CZŁONKIEM / PARTNEREM m.in. PAKIET AKCJI I UDZIAŁÓW m.in. Europejskie Stowarzyszenie Organizacji Poręczeń i Gwarancji Europejskie Stowarzyszenie Banków Publicznych Network of European Financial Institutions for SMEs BGK JEST FUNDATOREM 14

Państwowy bank rozwoju 15 Kontakt GENERAL SYSTEM Sp. z o.o. Innowacje & Rozwój Jerzy T. Żbikowski