Pedagogika Marii Montessori

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
czyli Wprowadzenie do filozofii
Ekorozwój.
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
DZIEŃ PATRONA.
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Otwarte formy nauczania
Dziedzictwo oświecenia
realizacja VIII punktu
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Witaj ! Skoro tu jesteś to znaczy, że chcesz dowiedzieć się czegoś na mój temat  zapraszam !!!!
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Jedynym narzędziem uskuteczniającym porozumiewanie się jest język. Filolog może pośredniczyć w tej komunikacji jako nauczyciel, doradca lub tłumacz. de.chat.
INSTITUTO ESPAÑOL BARCELONA
Hej, nazywam się Sylwia Maciejewska i chodzę do klasy 3A. Myślę, że kojarzycie mnie ze szkolnych korytarzy i rozmaitej działalności w samorządzie.
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
Metoda projektu a kompetencje kluczowe w społeczeństwie opartym na wiedzy Koprzywnica, 6 czerwca 2013 r.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Adrianna Romaniec prezentacja końcowa Grupa 1015
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
PPP czyli Proponuję Pytalskim Projekt!. Co to jest metoda projektu? Kiedy Gosia Samosia spotyka się z ciekawostką, albo jakimś problemem Zabiera się do.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
WPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA opracowała : mgr Jolanta Witczak.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
FilozofiA.
Debata uczniów o szansach na kreowanie osobowości poszczególnej jednostki. INDYWIDUALIZM WŚRÓD TŁUMU.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
FilozofiA.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
„Dziecko za sterem – jak nauczyć je samodzielności, odpowiedzialności i współpracy - pedagogika planu daltońskiego w przedszkolu”
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM I FRANCUSKIM. POZNASZ PODSTAWY PROJEKTÓW BIZNESOWYCH NAUCZYSZ SIĘ STOSOWAĆ WIEDZĘ MATEMATYCZNĄ DO PROSTYCH PROBLEMÓW EKONOMICZNYCH.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
Dwa słowa o sobie … Dlaczego ja o tym opowiadam? Jestem nauczycielem- konsultantem WODN w Łodzi już od pand 17 lat i szkoleniami w zakresie stosowania.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Kurs - OK zeszyt.
" Pomóż mi zrobić to samodzielnie "
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Witajcie! Część 1 Przyczyny bólu pleców i sposoby zapobiegania
Co chcieliśmy osiągnąć?
Kurs – OK zeszyt.
Zapis prezentacji:

Pedagogika Marii Montessori 1907 - 2011

System pedagogiczny, który… został stworzony przez włoską lekarkę, naukowaca Marię Montessori na początku XIX wieku został zbudowany na gruncie filozofii chrześcijańskiej. Odnosi się do takich wartości, jak: miłość, szacunek jest pedagogiką tradycyjną, ponieważ od początku jej założenia nie wymaga poprawek ani zmian w podejściu do dziecka.

Podstawy filozoficzne u Montessori Sokrates… mówił, że rodzimy się mając już jakąś wiedzę i to, co wiemy, jest ostateczną prawdą, a doświadczenia naszego życia tylko pomagają nam te prawdę doświadczyć. Montessori… powiedziała: wiedza jest w dziecku. To nie dorosły uczy, to dziecko działając samodzielnie, doświadczając, pracując uwalnia tę wiedzę z wewnątrz.

Platon… mówił, mówmy do dziecka, aby je pobudzić. Montessori natomiast za Platonem twierdziła, że to lekcja budzi dziecko. Materiały są gimnastyką dla duszy dziecka. U Montessori Horme, to siła wewnętrzna w dziecku, siła Życiowa, witalna. Dziecko jest w niej w pełni zanurzone, dlatego nigdy nie poprawiamy dziecka, jeśli pracuje i jest w tej pracę zaangażowane. Dziecko ma prawo do samo dochodzić do swojej wiedzy.

Montessori na to stwierdzenie znajduje Arystoteles …. reprezentuje koncepcję nie zapisanego umysłu. Wierzył, że to co się dzieje, to doświadczenie w nas umieszcza wiedzę. Odpowiednie doświadczenie zatem jest najważniejsze i kluczowe. To doświadczenie determinuje naszą przyszłość i wiedzę. Montessori na to stwierdzenie znajduje odpowiedź w przygotowanym otoczeniu. Jeśli chcesz wpłynąć na dziecko, zadziałaj w otoczeniu. Czym je otoczysz, takie będzie.

Montessori przyjęła od Rousseau wartość Jean Jacques Rousseau uważał, że najważniejsza jest jednostka ludzka. Jednostka ponad Państwo. Jedna jednostka jest ważniejsza, niż religijni przywódcy. Dzieci uczą się najlepiej, jeśli są wolne w swoim środowisku, a doświadczenie jest częścią naszej duszy. Montessori przyjęła od Rousseau wartość indywidualizacji w podejściu do dziecka. Każde dziecko jest inne, a zatem do każdego dziecka nauczyciel winien szukać odpowiedniego podejścia.

Johann Heinrich Pestalozzi… jest współczesnym filozofem, w stosunku do Roussau filozofem, lecz w przeciwieństwie do niego, Pestalozzi był praktrykiem i założył szkołę. Nazwany ojcem szkoły ludowej, jest twórcą pierwszej teorii nauczania początkowego. Wierzył, że dziecko jest dobre z natury. Jako najważniejszą metodę w swojej szkole przyjął obserwację. Montessori … powiedziała, że jedynym słusznym działaniem dorosłego jest powstrzymanie się od zbędnej ingerencji i obserwacja. Obserwacja, a nie nadinterpretacja daje rzetelną wiedzę.

Montessori wprowadziła zestaw pomocy Friedrich Froebel rozwinął ideę przedszkola. Wierzył, że dzieci uczą się nie od słuchania dorosłych, lecz od używania przedmiotów. Kładł nacisk na działanie na Przedmiotach. Wprowadził specjalnie przygotowany zestaw środków dydaktycznych. Miały one różny kształt i służyły różnym celom. Montessori wprowadziła zestaw pomocy rozwojowych i oparła swoją metodę na działaniu dziecka w przygotowanym otoczeniu. Działanie dziecku jest prezentowane, by potem mogło spontaniczne działać, bez poprawiania przez nauczyciela.

Montessori od Deweya wzięła uczenie się John Dewey Wierzył, że dzieci mogą uczyć się bardzo trudnych, abstrakcyjnych pojęć, jeśli ująć je w konkretną, materialną pomoc. Stworzył koncepcję szkoły pracy. Szkoła powstała na wzór samowystar- czalengo gospodarstwa domowego. Chodziło mu o uczenie się przez Działanie. Montessori od Deweya wzięła uczenie się przez samodzielne działanie. Montessori mówiła, dzieci nie uczą się od słuchania.

Montessori Jean Marc Gaspard Iard Francuski lekarz i pedagog. Znany jako opiekun Victora, dzikiego chłopca, nad którym sprawował pieczę i prowadził rozległe badania. Opis przypadku Victora jest jednym z najsłynniejszych w literaturze psychologicznej. Itard, po doświadczeniach dzikiego Victora z lasu, który nigdy nie nauczył się mówić, wniósł o okresach wrażliwych do na bywania wiedzy, do nauki. Montessori od Itarda wzięła okresy wrażliwe, jako fazy sensytywne. Są to takie momenty, w których dziecko ma największe szanse na osiągnięcie jakiejś kompetencji.

Dziecko w pedagogice Montessori

Jeszcze w 1900 roku uważano, że dziecko jest miniaturą dorosłego. Diagram faz rozwojowych dziecka Jeszcze w 1900 roku uważano, że dziecko jest miniaturą dorosłego. Montessori powiedziała na głos: To nie prawda! Dziecko nie jest takie, jakim się Wam wydaje. Dziecko co innego wie, mniej umie, inaczej doświadcza inaczej myśli i w inny sposób rozumie. M,Montessori

Zasady w pedagogice Montessori dynamika oddziaływań w relacji z dzieckiem Podejście konwencjonalne

Zasady w pedagogice Montessori Podejście Montessori

3-6 sensoryczna wrażliwość samoobsługa wrażliwość na porządek wrażliwość na język = mogę to zrobić

3-6 sensoryczna wrażliwość

3-6

3-6

3-6 wrażliwość na język

3-6 = mogę to zrobić sam

Jak pracuje Szkoła Montessori…

duże grupy mieszane rocznikowo Podejście Montessori

podejście indywidualne do każdego człowieka Podejście Montessori

Dorosły czuwa i podąża za dzieckiem Podejście Montessori

Dzieci uczą się dogłębnie Podejście Montessori

wiek 6-9 ciekawość świata dlaczego? w jaki sposób? potrzeba rówieśników mają w sobie impuls, by pomagać = mogę to wiedzieć

wiek 6-9 dzieci nadal są bardzo ciekawe świata, dlatego proponuje im się bogaty zestaw pomocy i materiałów do działania

wiek 6-9 dlatego pytają dlaczego i w jaki sposób? Dlatego lekcje dawane dzieciom są inspiracją, a potem trenują swoją wiedze działając samodzielnie

6-9 wykazują potrzebę działania w grupie i z rówieśnikami, dlatego klasy powinny być wieloosobowe

6-9 mogę to wiedzieć