Program zapobiegania przemocy w środowisku szkolnym Laurence Mousset-Libeau ICSH – Institut de Criminologie et Sciences Humaines, Université Rennes 2 Katowice,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Konferencja dla Dyrektorów - Bydgoszcz 29. marca 2012r.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
13. Kontrolowanie agresji
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Przeciw przemocy w szkole Fundacja PRAESTERNO grudzień 2007.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Duże dzieci – wielkie sprawy
Szkoła wspomaga wychowanie
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
GIMNAZJUM NR 21 we Wrocławiu
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Co chcieliśmy osiągnąć?
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
III MAŁOPOLSKIE FORUM PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH IWONA JANEK GIMNAZJUM NR IM. B.GŁOWACKIEGO.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Maciej Drzewicki, „Gazeta Wyborcza” w Gdańsku Prezentacje wniosków z warsztatów „Przyszłość w edukacji: jak kształcić młodych ludzi, aby pomorski rynek.
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Szkoła2009/ / / / / /2015 LO Urle 154 / 5164 / 6182 / 7184 / 7178/ / 7 ZSO Radzymin 391 / /14357 /
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
VIII sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 imienia Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach Wykonały: Sylwia Szmit, Patrycja Petniak.
Dziecko romskie w szkole
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Szkoła Promująca Zdrowie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
DOSKONALENIE TRENERÓW WSPOMAGANIA OŚWIATY POWR /17
Zapis prezentacji:

Program zapobiegania przemocy w środowisku szkolnym Laurence Mousset-Libeau ICSH – Institut de Criminologie et Sciences Humaines, Université Rennes 2 Katowice,

Program wspomagany przez : Departement Ille-et-Vilaine Departementalna dyrekcja zdrowia i spraw społecznych Krajowa Federacja Ubezpieczeń Wzajemnych (FNMF) Mutualité française Ille-et-Vilaine Nadzór Akademicki Ille-et-Vilaine Mutuelle Générale de l’Education Nationale Prewencja w środowisku szkolnym (Adosen) Kolejno w latach oraz

Zalecenia dot. zapobiegania Plan działania Zdefiniowanie konkretnych celów Kwalifikacja poziomu prewencji (I, II, III – WHO) Stworzenie odpowiednich narzędzi ewaluacji Mierzalność osiągniętych celów Reorientacja strategii prewencyjnej

Zalecenia w środowisku szkolnym Uzyskanie zgody władz placówki Włączenie do współpracy grona pedagogicznego Zweryfikowanie motywacji grona pedagogicznego Poinformowanie rodziców o prowadzonych działaniach prewencyjnych Dostosowanie podejmowanych działań do wieku uczniów Unikanie jednorazowych interwencji Wspomaganie działań rozłożonych w czasie Zastosowanie gier i zabaw interaktywnych

Dwie fazy projektu Sarthe ( ) - College (10-12 ans) - Szkoła podstawowa (8 –10 ans) Potwierdzenie ewaluacji Ille-et-Vilaine Wybór pracy w college’u ( ) ( )…

Zawartość programu 5 dni szkoleniowych wśród grona pedagogicznego college’u (nauczycieli, pedagogów szkolnych, psychologa szkolnego, lekarza, pielęgniarki, pracownika socjalnego…) 5 seansów pedagogicznych z udziałem uczniów, prowadzone przez 2 osoby dorosłe, które ukończyły szkolenie 2 ewaluacje naukowe w 2001 oraz 2003

Szkolenie Dzień 1 : Umiejętność słuchania i rozmowy z dzieckiem czyli jak prowadzić z szacunkiem rozmowę bez względu na powód rozmowy Dzień 2 : Nasze postrzeganie rzeczywistości poprzez pryzmat codziennej sytuacji zawodowej, instytucja i różne formy przemocy Dzień 3 :Przygotowanie zajęć pedagogicznych z uczniami Dzień 4 : Dojrzewanie, akty przemocy, syndrom dziecka maltretowanego, przemoc na tle seksualnym Dzień 5 :Ewaluacja oraz utworzenie grup edukacyjnych

Spotkania pedagogiczne Spotkanie 1 : tablica zachowań społecznych Spotkanie 2 : przemoc wśród dzieci Spotkanie 3 : przemoc wśród dorosłych Spotkanie 4 : przemoc dorosłych wobec dzieci Spotkanie 5 : przemoc na tle seksualnym dorosłych wobec dzieci Praca interaktywna na bazie wymyślonych scenek sytuacyjnych Jasno określone reguły dotyczące przebiegu spotkań (nie kpić, słuchać innych, akceptować zdanie innych)

Kalendarz Przebieg programu podczas trwania roku szkolnego IXXXIXIIIIIIIIIVVVIVII Szkolenie Spotkania pedagogiczne Ewaluacja

Narzędzia Tablica zachowań społecznych WykroczeniePrawo NieposłuszeństwoRegulamin NieuprzejmośćGrupa społeczna Brak szacunkuOsoba wg. Villerbu LM, Bouchard C., Moisan T., (1997), in Charlot B., Emin C., Violences à l’école, Etat des savoirs, A. Colin éd.

Metody pracy Wymyślanie scenek sytuacyjnych w małych grupkach Wybór rzecznika w każdej grupie Przygotowanie scenek sytuacyjnych w grupach Wybór scenki sytuacyjnej przez każdą podgrupę Wybór rzecznika w każdej podgrupie Przedstawienie dwóch wymyślonych sytuacji na forum klasy Dyskusja na forum klasy Zorientowanie na zapobieganie, szukanie rozwiązań, mediacje

Oczekiwania Rozwiązywanie problemu w grupie Uczenie mediacji Rozwinięcie znaczenia słowa „szacunek” Stworzenie spójnej grupy klasowej Wzrost zaufania w osobie dorosłego Zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości Ukierunkowanie na dziecko, nie tylko na ucznia

Ewaluacja : Szacunek, poważanie ze strony uczniów Rok Inventaire de Coopersmith® (ecpa édition) Analiza porównawcza college-program/college-świadek Analiza porównawcza przed programem/po programie Analiza porównawcza dziewczęta/chłopcy Analiza porównawcza środowisko wiejskie/środowisko miejskie

Rezultaty : szacunek do siebie Niniejszy program : poprawia samoocenę dziewcząt w środowisku rodzinnym poprawia samoocenę chłopców w środowisku szkolnym zmniejsza różnicę wśród chłopców pomiędzy tym jakimi „są” a jakimi „udają, że są”

Ewaluacja : odporność na stres wśród dorosłych Rok CISS® (ecpa éditions) Analiza porównawcza dorosłych uczestników programu/dorosłych świadków programu Analiza porównawcza przed programem/po programie Pytanie subiektywne o poziom odczuwanego stresu

Rezultaty : odporność na stres Niniejszy program : Obniża poziom stresu emocjonalnego powodowanego stresującą sytuacją zawodową Utrzymuje poziom stresu zawodowego powodowanego wykonywaną pracą Dzięki współpracy obniża stres powodowany sytuacją zawodową

Poziom odczuwanego stresu Czy ten program prewencji spowodował obniżenie stresu zawodowego? (62 odpowiedzi) 10 % : nie odczuwam stresu 16 % : nie potrafię odpowiedzieć 16 % : nie 58 % : tak

Konkluzja Niniejszy program : Poprawia poczucie własnej wartości wśród dziewcząt i chłopców Pozwala na lepsze panowanie nad stresem powodowanym sytuacją zawodową wśród dorosłych Sprzyja pracy w grupie Pozwala dzieciom na lepsze rozumienie własnych zachowań Wspiera rozwiązywanie problemów w grupie Rozwija strategie mediacyjne Podtrzymuje zaangażowanie każdego uczestnika przez cały rok

Pozostałe zauważone efekty: Polepszenie atmosfery w klasie Spadek liczby uczniów powtarzających klasę Wzrost samodzielności wśród uczniów Lepsza współpraca instytucjonalna Skuteczniejsze stosowanie wewnętrznych przepisów

Perspektywy Rozwój działań na poziomie departamentalnym (szkolenia dla trenerów) Program wybrany w ramach konkursu ogłoszonego przez Ministerstwo ds. Rodziny Propozycja zgłoszenia do programu europejskiego walki z przemocą DAPHNE II