Strategia organizacji Magisterskie Studia Finansów i Rachunkowości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Prof Krzysztof Obłój Wydział Zarządzania UW &ALK
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Kolejność analizy strategicznej:
Marketing Usług - WYKŁAD
PODEJMOWANIE DECYZJI STRATEGICZNYCH
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Zachowania organizacyjne
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PHU MAXIMUM
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Prezentacja specjalności FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW
Specjalność: Metody i systemy wspomagania decyzji
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
Przedsiębiorczość innowacyjna w praktyce
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA)
LOGISTYKA międzynarodowa
Zarządzanie strategiczne
Przedsiębiorstwo turystyczne Strategie Studia przypadków
Gospodarka finansowa przedsiębiorstwa
TOMASZ SZULC Politechnika Śląska Wydział Organizacji i Zarządzania
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
Rola strategii w planowaniu rozwoju gminy
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ plan zajęć
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
PRELUDIUM DO WSPÓŁPRACY NAUKI I BIZNESU. TRANSFER WIEDZY KLUCZEM DO SUKCESU TWOJEJ FIRMY TWOJEJ FIRMY 2.
Klucze do sukcesów w zarządzaniu
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Z wykorzystaniem z wykorzystaniem wirtualnego przedsiębiorstwa Greenpole Sp. z o. o. Blok Specjalnościowy ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE FIRMĄ
Planowanie i analiza strategiczna 1/2wykład
Wydział Ekonomiczny Uniwersytet Gdański Wojciech BIZON
Planowanie przepływów materiałów
Strategia przedsiębiorstwa
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
Wprowadzenie teoretyczne
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
dr hab. Katarzyna Kreczmańska-Gigol Instytut Finansów SGH
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Zarządzanie Strategiczne
Jak skutecznie budować pozycję firmy na rynku lokalnym?
MODUŁ ORGANIZACYJNY – MENEDŻER BIZNESU M ODUŁ M ENEDŻER BIZNESU.
Wpływ lokalnej gospodarki na rozwój/innowacyjność przedsiębiorstw w aglomeracji konińskiej Dr Monika Matusiak Centrum Polityk Publicznych Uniwersytet Ekonomiczny.
Prezentacja specjalności FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW 2015.
Wydział Zarządzania Kierunek: Finanse i Rachunkowość Biznesu Specjalność: OPERACJE FINANSOWE FUNDUSZY INWESTYCYJNYCH Koordynator: dr hab. Marta Kluzek.
droga do sukcesu imprezy biegowej
Badania operacyjne i teoria optymalizacji semestr zimowy 2015/2016
Wydział Zarządzania Informacją PJWSTK Narzędzia IT w rękach menedżera.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Zarządzanie strategiczne 7
Nazwa, logo i motto firmy
Zarządzanie strategiczne 5
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
MARKETING INTERNETOWY
Prezentacja biznesplanu
ZARZĄDZANIE FUNDUSZAMI INWESTYCYJNYMI
Zapis prezentacji:

Strategia organizacji Magisterskie Studia Finansów i Rachunkowości Strategia organizacji - wykład dla MSRiF Strategia organizacji Magisterskie Studia Finansów i Rachunkowości WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ Aleksandra Wąsowska, Zakład Zarządzania Strategicznego WZ UW

Sprawy organizacyjne Cele zajęć: Poznanie podstawowych metod analitycznych wykorzystywanych w zarządzaniu strategicznym (5 sił Portera, łańcuch wartości, analiza SWOT, metody portfelowe), Wykorzystanie poznanych narzędzi analitycznych w dyskusji nad przykładowymi wyborami strategicznymi podejmowanymi w organizacjach, Zidentyfikowanie podstawowych związków między finansami i strategią firmy. Forma zajęć: Wykład oraz dyskusja Zaliczenie: Egzamin pisemny Kontakt do prowadzących: Michał Zdziarski: Mzdziarski@mail.wz.uw.edu.pl Tomasz Ludwicki: Tludwicki@mail.wz.uw.edu.pl Wykorzystano materiały przygotowane przez Dr Aleksandrę Wąsowską, Zakład Zarządzania Strategicznego UW

Program zajęć 1. Wprowadzenie do strategii organizacji Zagadnienia: definicje i pochodzenie słowa „strategia”, poziomy analizy strategicznej, podstawowe wybory strategiczne, strategia z punktu widzenia wybranych szkół teoretycznych Literatura obowiązkowa: Obłój, K.: „Strategia organizacji”, PWE, 2007, r. 1 Literatura uzupełniająca: Obłój, K.: „Strategia organizacji”, PWE, 2007, r. 2-7; Porter, M.E.: „Porter o konkurencji”, PWE, 2001, r.1, 6, 7; Gierszewska, G., Romanowska, M.: „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”, PWE, 2007, r. 1; De Wit, B., Meyer, R.: „Synteza strategii”, PWE, 2007, r.1, 2, 3, 5

Program zajęć 2. Analiza otoczenia organizacji Zagadnienia: otoczenie bliższe i dalsze, segmentacja otoczenia metodą PEST, diament konkurencyjności, analiza interesariuszy, model 5 sił Portera, analiza sieci wartości, analiza grup strategicznych, zmiany w otoczeniu a strategia organizacji Przykłady: Nokia, Shell, Coca-Cola vs Pepsi Literatura obowiązkowa: Obłój, K.: „Strategia organizacji”, PWE, 2007, r. 8, 9, 10; case Coca-Cola vs Pepsi (udostępniony na platformie Moodle) Literatura uzupełniająca: Porter, M.E.: „Strategia konkurencji”, MT Biznes, 2006, r. 1, 7; Gierszewska, G., Romanowska, M.: „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”, PWE, 2007, r. 2, 3

Program zajęć 3. Analiza organizacji Zagadnienia: metody analizy organizacji – analiza SWOT, łańcuch wartości, strategiczne zasoby organizacji Przykład: Starbucks Literatura obowiązkowa: Obłój, K.: „Strategia organizacji”, PWE, 2007, r. 12, 13; case Starbucks (Moodle) Literatura uzupełniająca: Porter, M.E.: „Przewaga konkurencyjna”, Helion, 2006, r. 2

Program zajęć 4. Formułowanie strategii firmy Zagadnienia: model strategii - formułowanie misji, wybór domeny działania, rodzaje przewagi konkurencyjnej, definiowanie celów i funkcjonalnych programów działania; innowacyjne modele biznesu, Przykłady: J&J, Zara, Southwest Airlines, Wal-Mart, Apple Ćwiczenie: porównanie misji wybranych organizacji Literatura obowiązkowa: Obłój, K.: „Strategia organizacji”, PWE, 2007 Literatura uzupełniająca: Collins, J.; Porras, J.I.: „Wizjonerskie organizacje”, Wydawnictwo Jacek Santorski, 2003

Program zajęć 5. Rozwój działalności firmy – wybrane zagadnienia Zagadnienia: dylematy wzrostu - wybory w zakresie strategii rozwoju firmy (integracja, dywersyfikacja, umiędzynarodowienie, fuzje i przejęcia, alianse strategiczne) i ich wpływ na finanse przedsiębiorstwa; decyzje strategiczne w firmach zdywersyfikowanych, metody portfelowe Przykłady: Vivendi, Swissair, Danone Ćwiczenie: Jaworski Literatura obowiązkowa: Obłój, K.: „Strategia organizacji”, PWE, 2007, r. 17; case Jaworski (Moodle) Literatura uzupełniająca: Ast, C.H.: „The Founder’s dilemma”, Harvard Business Review, Feb. 2008; Carroll, P.B., Mui. Ch. „7 ways to fail big”, HBR, Sept. 2008; Stewart, T.A. „Growth as a process”, Jun. 2006

Czym jest strategia? Greckie słowo strate-gos (stratos+agein) = (armia w obozie + przywództwo) Karl von Clausewitz „O wojnie” – podstawy militarnej koncepcji strategii

Czym jest strategia Strategia: Jest długofalowa Buduje przewagę konkurencyjną Wykorzystuje zasoby i umiejętności firmy Wymaga spójności wewnętrznej

Wprowadzenie – specyfika analizy strategicznej Jednoczesne badanie otoczenia i organizacji (podejście mające korzenie w strategii wojennej) Interdyscyplinarność Planowanie długookresowe a zarządzanie strategiczne Działalność amerykańskich firm konsultingowych: Boston Consulting Group, McKinsey

Obszary analizy strategicznej ek Makrootoczenie Żródło: Gierszewska, Romanowska (2007) ekonomiczne demograficzne irma Otoczenie konkurencyjne Firma polityczne klienci dostawcy prawne konkurenci społeczne międzynarodowe technologiczne

Budowanie strategii firmy Analiza organizacji Zasoby i umiejętności Łańcuch wartości Siły, słabości Analiza otoczenia Środowisko Branża Grupa strategiczna Żródło: Obłój (2007) Podstawowe wybory strategiczne Wizja Rynki i produkty Model działania

Strategia według szkoły planistycznej Racjonalne planowanie Dominująca rola naczelnego kierownictwa Formalizacja Efektem planowania – strategia firmy