ARCHITEKTURA SYSTEMU ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Organizowanie jako proces kształtowania struktur organizacyjnych
system zarządzania zasobami ludzkimi
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Adam Walicki - 30 września 2010
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
Rynek usług medycznych
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Biznesplan.
Wymiana integracja ? oprogramowania dr Danuta Kajrunajtys.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Kluczowe czynniki sukcesu
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Planowanie przepływów materiałów
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Operacyjne sterowanie produkcją
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Wprowadzenie teoretyczne
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Ergonomia procesów informacyjnych
Funkcje podstawowe Produkcja Działalność przedprodukcyjna
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Ważone indeksy w badaniu podmiotów ekonomii społecznej Marek Bożykowski
ZARZĄDZANIE DZIAŁEM SPRZEDAŻY
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Teoria organizacji Wykład 1.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
Czynniki strukturotwórcze
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
ORGANIZOWANIE I PROJEKTOWANIE ORGANIZACJI PROCESOWEJ
Firmy globalne.
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Proces przewodzenia i kontrolowania
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Marketing w Firmie.
Zapis prezentacji:

ARCHITEKTURA SYSTEMU ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ

misja Techn - ekonom społeczna domena przewaga organizacyjna ARCHITEKTURA Techn - ekonom społeczna domena przewaga organizacyjna informacyjna otoczenie

ISTOTA ARCHITEKTURY ORGANIZACJI Cel: dopasowanie sposobów działania do realizacji celów strategicznych; Model jej funkcjonowania wewnętrznego (układ organizacyjny, finansowy, społeczny, techniczno - ekonomiczny) i zewnętrznego (relacje z kontrahentami, system dostarczania produktów); Wyjście od ogółu do szczegółu (jak architekci).

CZYNNIKI DECYDUJĄCE O WADZE ARCHITEKTURY ORGANIZACJI Umiejętność organizacji do formułowania celów; Wzrost skali działania; Wzrost elastyczności; Złożoność otoczenia.

RODZAJE ARCHITEKTURY (1) Wewnętrzna – stosunki z pracownikami i między nimi; Zewnętrzna – stosunki z otoczeniem; Sieci – stosunki w ramach współpracujących grup organizacji.

RODZAJE ARCHITEKTURY (2) Techniczno – ekonomiczna; Społeczna; Organizacyjna Informacyjna; Finansowa.

ARCHITEKTURA TECHNICZNO - EKONOMICZNA Powiązania techniczno – ekonomiczne – sekwencja działań prowadząca do powstania produktu / usługi: Decyzje w sferach: Badania i rozwój – czy i jak prowadzić? Zakupy – relacje z kontrahentami Produkcja – jaka technologia, ile samemu, ile na zewnątrz, ograniczanie siły roboczej Sprzedaż – formy dystrybucji.

DOSKONALENIE KONFIGURACJI TECHNICZNO – EKONOMICZNEJ (1) Skracanie faz cyklu i obniżanie kosztów Który element tworzy wartość dla klienta? Większość faz cyklu jest niezbędna, ale klientowi na nich nie zależy. Logistyka, dystrybucja – zbędne – najlepiej bezpośrednio do klienta; Czy musi być siedziba?

DOSKONALENIE KONFIGURACJI TECHNICZNO – EKONOMICZNEJ (2) Kupić czy robić samemu? Wymiar cenowy; Wymiar strategiczny – czy można zlecić komuś wybieranie dla nas produktów? Współdziałanie między fazami cyklu technicznego Zespoły międzyfunkcjonalne; Skracanie czasu udoskonaleń i nowych produktów.

ARCHITEKTURA SPOŁECZNA Wszystko zależy od pracowników; Podstawowy zasób firmy; Najtrudniejszy do zarządzania.

OPISYWANIE ARCHITEKTURY SPOŁECZNEJ Typ relacji między uczestnikami a organizacją. Wzajemne i długoterminowe? Typ relacji między uczestnikami. Jedna wielka rodzina? Konformizm? Zarządzanie personelem Czy przełożeni są trenerami? Przejrzystość systemu płac i ocen; Co się liczy najbardziej; Bogactwo palety kar i nagród.

TEORIE MODELI SPOŁECZNYCH (1) Teoria X Ludzie są leniwi, nie lubią pracować; Konieczne są kary i nagrody, aby wiedzieli co mają robić; Nie są ambitni, nie lubią odpowiedzialności ani wyzwań; Teoria Y Praca jest czymś naturalnym; Ludzie akceptują odpowiedzialność i jej szukają; Są zdolni do formułowania celów i samokontroli

TEORIE MODELI SPOŁECZNYCH (2) Teoria Z Podstawą jest zaufanie; Bliskość relacji międzyludzkich.

Model budowy lojalności pracowników (Pascale) Analiza potrzeb personalnych Staranna selekcja pracowników Uczenie pokory nowych pracowników Chrzest bojowy Spójny system kontroli i wynagradzania Rozbudowa folkloru organizacyjnego Spójne wzorcowe role – lokalni Bohaterowie organizacji

Budowa lojalności pracowników Analiza potrzeb – przyjąć tych, których naprawdę potrzebujemy; Selekcja pracowników – lepiej się rozstać wcześniej niż później, starannie przeprowadzać testy; Uczenie pokory – potrzebujemy zwykłych ludzi (nie gwiazd), ale zaangażowanych – na początek dużo, łatwej roboty; Chrzest bojowy – poznać pracę na każdym stanowisku;

System kontroli i wynagradzania: Nie wystarczy pensja; Spójność – o to samo chodzi we wszystkich elementach; Prosty system – nie więcej niż trzy wskaźniki; Folklor i bohaterowie – wspieranie oczekiwanych zachowań poprzez przykład i analogie.

ARCHITEKTURA ORGANIZACYJNA Takie struktury i procedury, które umożliwią realizację strategii (celów). Elementy: Grupowanie czynności; Stopień centralizacji i formalizacji; Sposoby koordynacji.

RODZAJE STRUKTUR Funkcjonalna (ustabilizowana technologia i masowa produkcja); Dywizjonalna (przy różnorodnych rynkach); Procesowa (pozioma, koordynacja wokół procesu); Macierzowa (połączenie funkcjonalnej i procesowej / zadaniowej).

ARCHITEKTURA INFORMACYJNA Zestaw zasad, wskazówek, schematów, standardów i reguł określających sposób, w jaki organizacja nabywa, tworzy, modyfikuje i wiąże zasoby TI w przedsiębiorstwie. Cel: Świadome zarządzanie informacją - dopasowane do strategii i potrzeb użytkowników.

ZAKRES ARCHITEKTURY INFORMACYJNEJ Organizacyjny – struktury i procesy wspomagania procesów obliczeniowych i komunikacyjnych; Aplikacje – oprogramowanie, jego wytworzenie i utrzymywanie; Narzędzia – oprogramowanie narzędziowe umożliwiające tworzenie aplikacji; Informacje zgromadzone przez organizację; Infrastruktura techniczna – sprzęt, oprogramowanie systemowe, łącza

Tworzenie architektury informacyjnej

ARCHITEKTURA FINANSOWA System pozyskiwania i angażowania kapitałów; Adekwatna do celów organizacji; Wymaga oceny zalet i wad różnych rozwiązań finansowych.

OBSZARY DECYZJI FINANSOWYCH Struktura kapitału (własny, obcy; stały, obrotowy); Sposób pozyskiwania kapitału obcego; Okres zaangażowania kapitału (długo, krótko); Wybór gwarancji prawnych (zabezpieczenie kredytu, leasingu).

CZYNNIKI WARUNKUJĄCE DECYZJE FINANSOWE Strategia, cele organizacji; Ocena ryzyka; Określenie korzyści i kosztów działań.

Ćwiczenie Zaplanuj jeden z wymiarów architektury organizacji (organizacyjny, społeczny, informacyjny), tak by jego funkcjonowanie pomogło niwelować zdefiniowane problemy sklepu „Smyk”.