Psychologia Poznawcza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

Kartezjusz i Racjonalizm
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Układ sterowania otwarty i zamknięty
Reprezentacja danych w komputerze
Budowa wewnętrzna komputera
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
Lev Manovich Język nowych mediów
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Taksonomia Benjamina Blooma
PODSTAWY INFORMATYKI Wykładowca: mgr Tadeusz Ziębakowski
Granice poznania. Granice poznania.
1 Podstawy informatyki H. P. Janecki- 2006_ Systemy Operacyjne W6.
Elementy informatyki w nauczaniu zintegrowanym
Psychologia Psychologia definiowana jest jako naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych Psychologia jest:  Nauką społeczną Nauką.
INFORMATYKA II Wykładowca: mgr Tadeusz Ziębakowski
TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
Materiały z warsztatów
Temat 3: Co to znaczy, że komputer ma pamięć? Czy można ją zmierzyć?
Bezpieczeństwo danych
Somatognozja.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Technologia informacyjna
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
- Znaczenie wody w organizmie człowieka
Zadawanie pytań.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Nośniki informacji i akcesoria komputerowe
POŚREDNIK Jak reprezentowana jest informacja w komputerze? liczby – komputer został wymyślony jako zaawansowane urządzenie służące do wykonywania.
Aktywne przetwarzanie informacji
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Jak uczyć się skutecznie?
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Trening metodą Warnkego
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Modelowanie Kognitywne
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Rodzaje pamięci komputerowej
Komputer w procesie dydaktycznym Komputer w procesie dydaktycznym Komputer jest wykorzystywany obecnie w polskich szko łach głównie do nauczania informatyki.
Sposoby komunikacji.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Co to jest komunikacja? Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Heurystyki Wersja studencka. Heurystyki Opisane i nazwane w latach 70. XX wieku Daniel KahnemanAmos Tversky.
Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie tylko nie byłby w stanie.
Podstawy automatyki I Wykład 1b /2016
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Metody Komunikacji.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Niepewności pomiarów. Błąd pomiaru - różnica między wynikiem pomiaru a wartością mierzonej wielkości fizycznej. Bywa też nazywany błędem bezwzględnym.
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Reprezentacje umysłowe
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Podstawy Informatyki.
Reprezentacje umysłowe
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Wstęp do Informatyki - Wykład 6
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Psychologia Poznawcza Michał Białek

Sposób organizacji zajęć Wersja I – 85 minut – 15 min przerwy – 85 min Wersja II – 55 minut – 10 min przerwy – 55 minut – 10 minut przerwy – 55 minut

Cel zajęć Ogólne zrozumienie „działania” człowieka Pozbycie się stereotypów na temat psychologii Poznanie psychologii jako nauki Dokładna prezentacja mechaniki przetwarzania informacji przez człowieka Stanowi podstawę umożliwiająca opanowanie: psychologii społecznej, zachowań konsumenckich czy technik negocjacji

Zasady zaliczenia Egzamin – testowy, zalicza 50%+1 punkt Obecność - dopuszczalne ominięcie 6h dydaktycznych (20% zajęć)

Wprowadzenie

Co to jest psychologia: Psychologia to nauka zajmująca się badaniem mechanizmów sterujących zachowaniem Elementy kształtujące zachowanie to: Mechanizmy poznawcze Emocjonalne Motywacyjne Osobowościowe Społeczne

Psychologia poznawcza Psychologia poznawcza zajmuje się człowiekiem, jako systemem odbioru i przetwarzania informacji. System ten nazwany jest umysłem. Podstawowym zadanie w stosunku do opisu umysłu jest opis, w jaki sposób kształtuje on zachowanie w różnych sytuacjach życia codziennego oraz podczas zmagania się z różnymi problemami.

Dualizm kartezjański:

pogląd wywodzony od René Descartesa głoszący radykalny rozdział między nierozciągłą duszą myślącą a rozciągłym ciałem fizycznym. Mamy więc do czynienia z dwoma wymiarami opisu człowieka: dusza i ciało (mózg i myśl)

Metafora komputerowa:

Mózg w swojej funkcji najbliższy jest komputerowi: Mózg – hardware Myślenie – software Myślenie jest funkcja działającego hardwaru, tak jak muzyka jest funkcja grającego instrumentu.

Funkcjonalizm w metaforze komputerowej Wyjaśnianie zachowania w kategoriach neuronauki jest równie absurdalne jak wyjaśnianie funkcjonowania banku w kategoriach praw fizyki. – J. Fodor

Uwaga: pojęcie metafory komputerowej jest tylko sposobem opisu działania mózgu, a nie dokładnym jego odzwierciedleniem. Nie pociąga ono za sobą wszystkich możliwych implikacji wynikających z przyjętego porównania (tak jak opis lotu ptaka przy metaforze samolotowej nie zakłada w jego wnętrzu stewardesy z ciepłymi napojami).

Podstawowe pojęcia

Przetwarzanie informacji Funkcja redukcji niepewności. Rzut moneta redukuje niepewność co do wyniku o połowę (1 bit).

Informacja: W informatyce I=log2O Czyli logarytm o podstawie 2 z liczby dostępnych opcji. Informacja, że było 8 kandydatów do pracy, a przyjęto Zenobię, to ile bitów informacji?

Ćwiczenie Zapamiętaj pojawiające się informacje a następnie wykonaj polecenie z kolejnego ekranu Ekran 1: zapamiętaj Ekran 2: wykonaj zadanie

B K Q

7 +9 +3 -6 +8 -3 -5 +4 Suma?

?

Q X C

5 +8 -2 +9 -7 -3 Suma?

?

Koc

4 +9 -5 +8 -2 -4 -7 +2 Suma?

?

Niedźwiedź Krowa Lew

5 +9 -7 +4 -8 -3 +2 -5 Suma?

?

Ilość bitów Liczba – 3 bity Litera – 5 bitów Słowo – suma bitów z użytych liter

Podsumowanie Jednostką pomiaru informacji w psychologii nie jest bit, ale kęs (bite). Jest on miarą jednostki sensu dla człowieka, w odróżnieniu od bajta jako jednostki znaczenia dla komputera! Stąd ostrożnie z danymi „parapsychologów” i psychologizujących informatyków.

Ekonomia procesów poznawczych:   Nasz system wizualny ma pojemność 10 mln bitów na sekundę, co oznacza, że to co widzisz w ciągu godziny mogłoby wypełnić wszystkie twarde dyski, we wszystkich biurach na całym świecie. W tym samym czasie twój umysł może przetrawiać plus minus 45 bitów informacji na sekundę, kiedy czytasz to liczba to około 30 bitów, kiedy myślisz intensywnie to jest to około 12 bitów informacji na sekundę.

Przetwarzanie wszystkich dostępnych informacji nie ma sensu dla człowieka (a także niemożliwe technicznie). Człowiek to skąpiec poznawczy, nie angażujący wszystkich dostępnych zasobów, trzymając rezerwy na wszelki wypadek.

Uwaga mechanizm polegający na selekcjonowaniu docierających bodźców bez konieczności ich analizowania.

Struktury poznawcze Trwałe elementy umysłu, możliwe do wykorzystania w różnych warunkach i sytuacjach. W ich skład wchodzą: Wiedza Sądy Przekonania Schematy poznawcze

Między procesami a strukturami zachodzi sprzężenie zwrotne – procesy tworzą struktury, a stworzone struktury modyfikują późniejsze procesy poznawcze.

W strukturach poznawczych znajdują się następujące informacje: sądy o środowisku naturalnym – znajomość elementarnych praw fizyki, zasad ewolucji organizmów żywych, wiedza o kulturze, mniej lub bardziej uporządkowane dane o sztuce, obyczajach, mitach, sprawach metafizycznych. Dane o świecie społecznym – czyli o zachowaniu się osób i społeczeństwa, stosunkach międzyludzkich Samowiedza, lub struktura „ja” – wiedza o sobie, sądy o swoim charakterze, intelekcie, możliwościach fizycznych

Błąd kierowcy jadącego do Szczecinka: -         może źle skręcić (winny błąd procesu) -         może źle pojechać, bo nie wie gdzie jest Szczecinek (błąd struktury)

Pamięć – miejsce przechowywania informacji Kontrola poznawcza – zdolność systemu do samokontroli i samoregulacji. Można w ten sposób powstrzymać się od reakcji lub też wytworzyć pożądaną (przykład?).

Poziom przetwarzania ta sama informacja może być przetwarzana z rożną intensywnością i starannością na wielu piętrach przetwarzania danych. Istnieją 3 poziomy przetwarzania słowa : fizyczny – zależy czy wyrazy zostały zapisane dużymi czy małymi literami, czyli wzrokowo akustyczny – czy dane wyrazy rymują się z czymś (ląd – prąd; bas – las) semantyczny – znaczenie wyrazów (czy kot to zwierzę?; czy kra to rodzaj pagórka?)  

Przetwarzanie uzależnione jest od kontekstu – zarówno zewnętrznego (otoczenia) jak i wewnętrznego (wzbudzonych struktur poznawczych).

Reprezentacja poznawcza świata Odpowiednik obiektów (realnie istniejących, fikcyjnych, hipotetycznych). Zastępuje swój obiekt w procesach przetwarzania informacji. W związku z tym, że nie ma dwóch osób o tym samym doświadczeniu i wiedzy, nie ma tez osób o dwóch takich samych reprezentacjach świata. Podejście takie to konstruktywizm.

Dziękuję za uwagę