Biblioterapia wychowawcza jako metoda kształtowania empatii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Advertisements

„Człowiek tyle jest wart, ile może dać drugiemu człowiekowi”.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
Beata Tokarz-Kamińska
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
PUNKT PRZEDSZKOLNY DOLINA MUMINKÓW ZAPISY DZIECI OD 3-5 LAT CZESNE ZA MIESIĄC: 70 ZŁ.
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
KU SAMODZIELNOŚCI – PRACA SYSTEMOWA Z RODZINĄ ZAGROŻONĄ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM SPOTKANIE INTEGRACYJNE W RADWANOWICACH r. NIEPEŁNOSPRAWNI.
Liceum w Psarach przepustką do sukcesu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Idee Janusza Korczaka w naszej szkole – w szkole XXI wieku
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
Szkolna Grupa Wolontariuszy
PRZEDSZKOLE W TYKOCINIE. Przedszkole w Tykocinie w roku 2013 roku po raz pierwszy uczestniczyło w programie Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Edycja nosiła.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Animacja społeczno – kulturowa jako specjalność kształcenia studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
KOŁO NAUKOWE PEDAGOGIKI OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ „RAZEM” ZAKŁAD PODSTAW WYCHOWANIA I OPIEKI.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
To coś dla mnie! WOLONTARIAT przyłącz się!. CZYM JEST WOLONTARIAT? Wolontariat to:  świetna przygoda  nowe doświadczenia i znajomości  możliwość sprawdzenia.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA NA ROK 2013/2014 Przedszkole Miejskie nr 86 w Łodzi.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
By zaangażować innych w działalność wolontariatu stworzyliśmy tzw. Małą Skrzynkę Wielkich Pomysłów. W wyniku czego otrzymaliśmy wiele ciekawych pomysłów,
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
INTEGRACJA DZIECI PEŁNOSPRAWNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Szkoła Podstawowa Nr 255 im. Cypriana Kamila Norwida to Szkoła Podstawowa Nr 255 im. Cypriana Kamila Norwida to Szkoła z pomysłem na kulturę SP 255 Warszawa.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DEKORACJE SALI PRZESZKOLNEJ
Fundacja Pracownia Nauki i Przygody. O Fundacji Działamy od 17 stycznia 2012 r. Naszą inspiracją była wiara w edukacyjną i wychowawczą siłę natury i przygody.
Innowacja pedagogiczna
SPECJALNY OŚRODEK WYCHOWAWCZY ZGROMADZENIA SIÓSTR ŚW. ELŻBIETY.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Współpraca z Dziennym Domem Pomocy „Caritas” „Młodzi duchem, młodzi wiekiem, każdy ważnym jest człowiekiem”. Przedszkole Miejskie nr 10 „Kolorowy Świat”
placówka przyjazna uczniom
- Razem możemy tak wiele!
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wsparcie młodzieży z placówek opiekuńczo-wychowawczych
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
Przedszkola Miejskiego nr 4
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Sprawozdanie z realizacji VII edycji Akademii Zdrowego Przedszkolaka
Nasza Drużyna Prezentacja programu rozwijania umiejętności społecznych realizowanego w Przedszkolu Integracyjnym nr 45.
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Biblioterapia wychowawcza jako metoda kształtowania empatii i zachowań prospołecznych Program realizowany w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 2 Warszawa ul. Strażacka 57 Autorki programu: Anna Sadowska Grażyna Sobieska-Szostakiewicz

Biblioterapia jest zamierzonym działaniem przy wykorzystaniu książki lub materiałów niedrukowanych (obrazów, filmów, utworów muzycznych), prowadzącym do realizacji celów: ogólnorozwojowych profilaktycznych rewalidacyjnych resocjalizacyjnych (E. Tomasik „Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej” Warszawa 1994)

Historia metody biblioterapii w MOW nr 2: W latach 1991-92 w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym Nr 2 w Warszawie, ul. Strażacka 57, pracownicy naukowi Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej oraz Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Warszawskiego zaprosili nas do udziału w eksperymentalnym programie biblioterapii. W ramach projektu badawczego „Biblioterapia jako metoda pedagogiki specjalnej” powierzyli nam przeprowadzenie zajęć warsztatowych z wychowankami placówki resocjalizacyjnej. W wyniku przeprowadzonego eksperymentu wprowadziliśmy nową metodę pracy wychowawczej, wykorzystując jej aspekty resocjalizacyjne.

Według opinii uczestniczek programu biblioterapii były to ciekawe zajęcia, wypełniające ich czas wolny. Niemałą atrakcję dla grupy eksperymentalnej stanowiła współpraca z osobami spoza Ośrodka, a także ciekawe wyjścia i imprezy organizowane w ramach programu. Zadowoleni z efektów działań, na stałe włączyliśmy biblioterapię do metod pracy z młodzieżą w naszej placówce. Najtrudniejszym zadaniem okazało się znalezienie atrakcyjnego sposobu prowadzania zajęć. Sposób musiał być niekonwencjonalny, nie stosowany wcześniej na innych zajęciach. W czasie kilku lat wypracowaliśmy styl pracy, dzięki któremu wychowanki chętnie przychodziły na zajęcia i aktywnie uczestniczyły w proponowanych działaniach.

Główne założenia programu Literatura, spektakl teatralny, sztuki plastyczne, muzyka mogą kształtować postawy i zmieniać zachowanie człowieka. Poprzez odpowiednio zaplanowane niekonwencjonalne działania oparte o tekst literacki (zawierający ważny dla uczestników problem) zostają uruchomione osobiste doświadczenia i emocje, które skłaniają do refleksji i mogą motywować do zmiany postaw. Wspólna działalność i zabawa sprzyja nawiązywaniu satysfakcjonujących kontaktów z innymi, sprzyja pracy nad umiejętnościami społecznymi, potrzebnymi między innymi do konstruktywnego rozwiązywania sytuacji trudnych.

zajęcia muzyczno – ruchowe (np. tańce integracyjne), Wybrane metody pracy z tekstem literackim wykorzystywane w trakcie zajęć „Biblioterapii wychowawczej jako metody kształtowania empatii i zachowań prospołecznych”: drama, zajęcia muzyczno – ruchowe (np. tańce integracyjne), techniki plastyczne, elementy treningu twórczości, techniki teatralne, zabawy, gry i ćwiczenia o charakterze socjoterapeutycznym.

Argumenty uzasadniające prowadzenie programu w naszej placówce: Wyniki eksperymentu z lat 1991 – 1992 Praca magisterska Magdaleny Habiery, napisana pod kierunkiem dr Ewy Tomasik „Wpływ biblioterapii na obraz siebie w grupie dziewcząt z MOW nr 2 w Warszawie” , Praca licencjacka Joanny Słowikowskiej napisana pod kierunkiem dr Grażyny Walczewskiej –Klimczak „Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu. Wykorzystanie tekstu literackiego w pracy z dziewczętami z MOW nr 2 w Warszawie”, Opinie nauczycieli po zrealizowaniu w ich placówkach projektów uwzględniających program biblioterapii, Wypowiedzi i opinie uczestniczek zajęć, a także listy absolwentek naszego ośrodka, Praca licencjacka Doroty Kaczmarek „Wpływ udziału w projekcie animacyjnym Pozytywnie Zakręcone - tańce etniczne w kręgu" na budowanie więzi międzypokoleniowej.

W ramach programu realizujemy następujące projekty: Jestem fajna, bo pomagam – działania w placówkach opiekunczo-wychowawczych, Czytaj dzieciom całym sercem – działania w przedszkolach, szkołach, placówkach opiekuńczo –wychowawczych, w akcjach „Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA” oraz w „Centrum Wolontariatu”, Piękno młodości, mądrość starości – działania w Domach Pomocy Społecznej, na spotkaniach z seniorami w Domach Kultury (w tym „Pozytywnie zakręcone – etniczne tance w kręgu”), W pracowni filozofa – warsztaty ze studentami lub wspierającymi dorosłymi oraz działania z rówieśnikami z poza placówki.

Spodziewane korzyści dla wychowanki biorącej udział w zajęciach z biblioterapii Oswajanie z książką i innymi dziełami kultury (film, teatr, muzyka, sztuki plastyczne). Uczenie formułowania myśli, wzbogacanie słownictwa Poznanie siebie i innych. Dowartościowanie m.in. poprzez otrzymywanie pozytywnych wzmocnień od rówieśników i dorosłych. Budowanie pozytywnego obrazu siebie, rozumienie siebie (jaka jestem, jaka mogę być, jaka chcę być). Budowanie empatii. Uczenie współpracy w grupie, poprzez działania przy realizacji zadania. Poznawanie konstruktywnych sposobów wyjścia z trudnej sytuacji (budowanie motywacji do zmiany). Kształtowanie postaw prospołecznych – uczenie pomagania poprzez wolontariat. Rozwijanie kreatywności. Przełamywanie nieśmiałości, nawiązywanie dobrych relacji z innymi. Relaks, odreagowanie napięcia. Przygotowanie do pełnienia roli matki.

Wypowiedzi i opinie uczestniczek zajęć: „Nigdy nie przejdę obojętnie obok drugiego człowieka, który potrzebuje pomocy.” „Nauczyłam się pomagać dzieciom i niektórym starszym osobom. Dzięki zajęciom uwierzyłam, że nie jestem sama na świecie i że mogę liczyć pomoc tak jak i ja mogłam pomagać innym.” „W czasie zajęć zrozumiałam dlaczego popełniałam błędy życiowe i dlaczego źle postępowałam. Polubiłam czytanie książek.” „Nauczyłam się, że nie muszę się wstydzić. Jestem mało rozmowna, ale te zajęcia pomogły mi w tym, że teraz potrafię porozmawiać odważnie z osobami dorosłymi.” „Nauczyłam się szacunku do ludzi.” „Już wierzę w siebie.”

„Jestem fajna, bo pomagam”- zajęcia biblioterapeutyczne z dziećmi z Zespołu Szkół Specjalnych nr 98 w Warszawie

Nasz pomysł na „Dzień Dziecka” w Przedszkolu w Ząbkach

Zabawa w „teatr z gazet”– Przedszkole w Ząbkach

Zajęcia biblioterapeutyczne w Przedszkolu w Ząbkach

Bal karnawałowy w Przedszkolu

Animacje Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA w Stowarzyszeniu Rodzin Zastępczych – wychowanki jako wolontariuszki.

Piknik rodzinny w bibliotece Piknik rodzinny w bibliotece. Wychowanki jako wolontariuszki Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA

Udział w akcji społecznej z seniorkami „Na Mikołajki włącz książkę, włącz czytanie” Zabawa z fotografowaniem „Portret - dama z czytnikiem”

Udział w akcji społecznej „Na Mikołajki włącz książkę, włącz czytanie” Zabawa w fotografowanie „Portret - dama z czytnikiem”

„Pozytywnie zakręcone” uroczyste „Mikołajki” - wychowanki obdarowały seniorki własnoręcznie wykonanymi upominkami.

Impreza integracyjna „Powitanie lata” w Domu Pomocy Społecznej w Mieni

Zajęcia biblioterapeutyczne w Zespole Szkół Specjalnych Nr 98 w Warszawie

Udział w akcji społecznej „Na Mikołajki włącz książkę, włącz czytanie” w Zespole Szkół Specjalnych nr 98, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym oraz z autyzmem.

W Zespole Szkół Specjalnych nr 98 w Warszawie – zajęcia ruchowe w sali gimnastycznej

W Zespole Szkół Specjalnych nr 98 - po przeczytanej opowieści wspólne rysowanie

W Zespole Szkół Specjalnych nr 98 – ciekawe rekwizyty powodują, że dzieci są bardzo zainteresowane naszymi zabawami.

W Zespole Szkół Specjalnych nr 98 w Warszawie - po przeczytanej opowieści wspólnie rysujemy