mgr Marta Muraszkowska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Advertisements

JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
SUKCES.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Kierowanie twórczością w organizacji
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY SYTUACJI KRYZYSOWYCH
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
O aktywności dorosłych i seniorów
Materiały z warsztatów
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
Spotkanie z rodzicami klas maturalnych
Okręgowy Inspektorat Pracy
Uzależnienia a rozwój dziecka
Dobrostan w pracy.
Zaburzenia psychiczne
Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
FRUSTRACJA – reakcja organizmu na przeszkodę
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
w praktyce pedagogicznej
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Stres – jak sobie z nim radzić?
Projekt "Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy" realizowany jest przy pomocy finansowej Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej.
RUCH TO ZDROWIE.
Małgorzata Bogdanowicz
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
NIE LUBIĘ HAŁASU, LUBIĘ CISZĘ!
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Co to jest? Jak z nim walczyć?
Zdrowie prezentacja.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
Stres.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Stres choroba „stulecia”
Badanie stresowe i profilaktyka
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Żeby zdrowym być….
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia
STOP SZOKOWI KULTUROWEMU
STRES = INTERAKCJA Relację między osobą a otoczeniem oceniana jako
Stres w pracy nauczyciela
Stres: człowiek – zespół-organizacja
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Sposoby radzenia sobie ze stresem
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
„Praca z osobami po traumie”
Fazy rozwoju uzależnienia od alkoholu
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Stres informacyjny użytkowników Internetu
Patologie w kierowaniu
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

mgr Marta Muraszkowska Stres i radzenie sobie mgr Marta Muraszkowska

próba zdefiniowania

Pierwsza teoria stresu psychologicznego: stres to „taka zmianę w otoczeniu, która typowo, tzn. u przeciętnej osoby wywołuje wysoki stopień napięcia emocjonalnego, które przeszkadza w normalnym sposobie reagowania” (I.L.Janis) Stres: reakcja stresowa + sytuacja stresowa 3 fazy stresu: faza zagrożenia, podczas której człowiek dostrzega oznaki niebezpieczeństwa wywołujące strach faza działania niebezpieczeństwa - człowiek spostrzega niebezpieczeństwo, którego unikniecie zależy od własnych działań obronnych lub innych ludzi faza skutków - człowiek spostrzega mniej lub bardziej długotrwałe negatywne skutki stresu.

Teoria R. Lazarusa i S. Folkman: STRES – „określona relacja miedzy osobą a otoczeniem, która oceniana jest przez osobę jako obciążająca lub przekraczająca jej zasoby i zagrażająca jej dobrostanowi.” Ocena pierwotna: czy dane wydarzenie jest stresujące/pozytywne/obojętne? Ocena wtórna: jeśli jest stresujące to co mogę teraz zrobić?

Objawy stresu: Psychologiczne: Napięcie psychiczne Łatwe wpadanie w lęk i przerażenie Apatia, drażliwość Problemy z koncentracją Zawężenie pola świadomości ... Fizjologiczne: Przyspieszone bicie serca Nadmierna potliwość Skurcze żołądka Drżenie Duszności Bóle na tle nerwowym (głównie w klatce piersiowej) Bezsenność ...

A przy stresie długotrwałym... Zawał serca Nadciśnienie Nadwaga / niedowaga Wrzody żołądka Uzależnienia Obniżenie odporności Depresja Zaburzenia lękowe (nerwice)

Działanie niepożądane przynosi jedynie stres zbyt silny (przekraczający indywidualne możliwości adaptacyjne jednostki) lub zbyt długotrwały. Stres umiarkowany zwiększa możliwości radzenia sobie z wymaganiami adaptacyjnymi otoczenia, dzięki czemu umożliwia rozwój psychiczny.

RODZAJE STRESU: jednorazowy, okazjonalny chroniczny: towarzyszy nam bez przerwy, związany jest z tempem życia, pracą zawodową czy trudną sytuacją rodzinną; techniki relaksacyjne, wyjazdy, odpoczynek nie wpływają na nas pozytywnie; przyzwyczajamy się do niego i zaczynamy traktować stan podwyższonego napięcia jako normę stres pourazowy: związany z traumatycznymi, krańcowymi wydarzeniami, wykraczającymi poza codzienne doświadczenia człowieka: zagrożeniem życia, udział w kataklizmie, wojna, więzienie, nagła utrata bliskich, gwałt, bycie świadkiem wypadku; jest to stan chorobowy (PTSD- syndrom stresu pourazowego), mający określone kryteria w DSMIV

Radzenie sobie ze stresem (R Radzenie sobie ze stresem (R. Lazarus): „świadomy lub nieświadomy wysiłek, związany z zapobieganiem, eliminowaniem bądź osłabianiem stresorów albo z tolerowaniem stresorów w sposób najmniej szkodliwy” Radzenie sobie Zmiana sytuacji Kontrola emocji

Marek Aureliusz o wewnętrznym sędzi: „Odrzuć jego wyroki, a wszystko stanie się proste... Rzeczy są takie, jakimi czyni je Twoja opinia, a ta opinia mieszka w Tobie. Możesz ją odmienić, kiedy tylko zechcesz, a wówczas granice same się wygładzą i wszystko się uciszy: morze spokojne, niebo bezchmurne” ... czyli poznawcza reinterpretacja sytuacji stresowej.

Kontrola emocji: techniki relaksacyjne: świadome oddychanie, muzyka relaksacyjna, „terapia” zapachami, światłem aktywność fizyczna – działanie na wielu płaszczyznach! kontakt z naturą wizualizacje relaksacyjne (ulubione miejsca) wizualizacje „oswajające” sytuację stresową (w stanie głębokiego relaksu wyobrażamy sobie, krok po kroku, co się może wydarzyć i jak na to zareagujemy) treningi relaksacyjne (Jacobsona i Schultza) prywatne afirmacje

Znaczenie zasobów osobistych Co powoduje, że jedni ludzie świetnie sobie radzą z trudnościami życia, wychodząc z nich często silniejsi i bardziej odporni a inni popadają w rozpacz, nałogi, bezsilność? Zasoby osobiste: czynniki mogące pośredniczyć w konfrontacji ze światem, sprzyjają lepszemu radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi, wspomagają zdrowie jednostki (fizyczne i psychiczne) i poprawiają jej jakość życia.

Wsparcie społeczne - zasoby dostarczane jednostce przez interakcję z innymi ludźmi Emocjonalne Informacyjne Instrumentalne Duchowe Badania nad umieralnością: najdłużej żyją osoby mające bliski kontakt z przyjaciółmi i rodziną oraz stan cywilny (niezależnie od ich płci wieku oraz... jakości tych relacji). Małżeństwo chroni mężczyzn przed przedwczesną śmiercią. W przypadku chorób może być skuteczniejsze niż terapie farmakologiczne. Wspomaga szybszy powrót do zdrowia, obniża ogólny poziom napięcia emocjonalnego w chorobie (i w życiu!).

Poziom samooceny Pozostaje w ścisłym związku z przewidywaniem zakresu swoich możliwości Podwyższona samoocena sprzyja podejmowaniu działań adekwatnych do możliwości, redukuje lęk, niepokój, pozwala korzystnie interpretować porażki Niska samoocena powoduje podejmowanie zadań poniżej możliwości, unikanie sytuacji stresowych oraz interpretację porażek jako świadczących o ogólnej, niskiej wartości Samoocena i wsparcie społeczne to najważniejsze czynniki determinujące radzenie sobie ze stresem.

Poczucie koherencji: stałe, choć dynamiczne przekonanie człowieka, że: bodźce napływające w ciągu życia ze środowiska wewnętrznego i zewnętrznego są (i będą) uporządkowane, spójne i jasne (poczucie zrozumiałości); zaskoczenie czymś będzie tymczasowe dostępne są zasoby, które pozwolą sprostać wymaganiom stawianym przez życie (zaradność); w przypadku niepowodzeń sprawy przybiorą na tyle pomyślny obrót na ile można wnioskować z sensownych przesłanek a konsekwencje dadzą się znieść napotykane wymagania są wyzwaniem wartym wysiłku i zaangażowania (sensowność)

Poczucie skuteczności - subiektywne oczekiwanie danej osoby, że w określonych okolicznościach uda jej się zachować w określony sposób, osiągnąć cel, efektywnie przeprowadzić daną czynność Przekonanie o sprawowaniu osobistej kontroli – możliwości wpływu na zdarzenia, kształtowania swojego losu czy kontrolowania reakcji. Najbardziej stresująca: bezradność.

Optymizm!

Czynniki pomagające skutecznie radzić sobie ze światem: ekspresja emocji doświadczenia z radzeniem sobie konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem zdrowy tryb życia racjonalne, realistyczne myślenie duchowość, wiara osobowość – odporna (zaangażowanie, poczucie kontroli, stres jako wyzwanie) orientacja prospołeczna poczucie koherencji (zrozumiałość, sterowalność, sensowność - poczucie wartości życia, wola życia) inteligencja, wiedza wysoki status socjoekonomiczny

Czynniki utrudniające radzenie sobie zachowania ryzykowne (np. palenie tytoniu, nadużywanie alkoholu) brak wiary w Siłę Wyższą osobowość typu A i typu C (wiążąca się z ryzykiem choroby nowotworowej) orientacja egocentryczna (silna koncentracja na sobie) niskie poczucie koherencji niski poziom wiedzy i inteligencji niski status socjoekonomiczny osamotnienie niewiara w swoje możliwości i negatywna samoocena pesymizm poczucie braku kontroli tłumienie emocji bezradność wynikająca z braku doświadczeń nieadaptacyjne sposoby radzenia sobie ze stresem (np. nadużywanie środków psychoaktywnych)