 Podstawa prawna ustawa z dnia 17.05.1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego art. 60-70a  Uwłaszczenie ex lege postęp. regulacyjne „sui.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Problemy z regulacją pasów drogowych dróg publicznych –
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa- aspekt legislacyjny
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
Grupy producentów rolnych
PRG Państwowy Rejestr Granic
Dodatki mieszkaniowe.
Prawo administracyjne
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Działalność ubezpieczeniowa Dotychczasowe projekty legislacyjne oraz planowane działania.
Gospodarka nieruchomościami
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Przepisy określające wzajemne relacje pomiędzy ustawami na przykładzie art. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Projekt jest.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Ograniczone prawa rzeczowe Użytkowanie
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
Właściwość sądów administracyjnych
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
 1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) uznała kompetencję.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Ustrój samorządu terytorialnego
W czasie walk i po ich zakończeniu żołnierze niszczyli i palili zabudowę miast, ale i również mniejszych miejscowości. Utrudniało to w znacznym stopniu.
Zmiana imienia i nazwiska
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Księgi wieczyste. Kwestie intertemporalne Wyrok SN z dnia r., II CKN 1104/00 Jeżeli odpłatna czynność prawna mająca na celu przeniesienie własności.
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Zakres obowiązywania kpa
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
Art. 7 ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców z 1920 r. 2. Przepisów ustawy nie stosuje się do nabycia nieruchomości w drodze dziedziczenia.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
Ustawa o gospodarce nieruchomościami
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
UST.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Dr inż. Wiesław Czarnecki Dyrektor Departamentu Rolnictwa i Geodezji
Potrącanie wierzytelności
Trybunał Konstytucyjny
Rządowa administracja zespolona w administracji
Osoby prawne Kościoła katolickiego w Polsce
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Zmiana treści hipoteki.
Powstanie i rejestracja kościołów i związków wyznaniowych
Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości, odzyskanej przez spadkobiercę wywłaszczonego właściciela wyrok WSA w Warszawie z r., III SA/Wa 517/17.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

 Podstawa prawna ustawa z dnia r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego art a  Uwłaszczenie ex lege postęp. regulacyjne „sui generis”

 ex lege na mocy decyzji administracyjnej wojewody  Uwłaszczenie, czyli nabycie prawa własności z mocy prawa  Ex lege własnością kość. os. prawnych stały się nieruchomości lub ich części pozostające we władaniu kościelnych osób prawnych w dniu wejścia w życie ustawy (zob. art. 60)

 Jeśli nieruchomości były we władaniu państwowych jednostek organizacyjnych to ex lege własność Skarbu Państwa  Jeśli w samoistnym posiadaniu osób prawnych lub osób fizycznych to nabycie prawa własności w drodze zasiedzenia

 Postępowanie na wniosek!!! kościelnej osoby prawnej - w przedmiocie przywrócenia własności nieruchomości lub ich części, które nie były we władaniu kościelnej os. Prawnej w dniu wejścia w życie ustawy  Specjalny organ rozpatrujący sprawy z tego zakresu – Komisja Majątkowa

 Stosownie do art. 62 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. wnioski o wszczęcie postępowania regulacyjnego można było zgłaszać w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie tej ustawy. Jednakże na podstawie art. 2 ustawy z dnia 11 października 1991 r. o zmianie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 107,poz. 459) termin składania wniosków został przedłużony do dnia 31 grudnia 1992 r.

 W myśl art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. uczestnikami postępowania regulacyjnego oprócz wnioskodawcy były wszystkie zainteresowane jednostki państwowe i kościelne.

 Jak stanowił art. 62 ust. 5 Komisja Majątkowa rozpatrywała sprawy w zespołach orzekających, w skład których wchodziło obowiązkowo po dwóch członków wyznaczonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski oraz fakultatywnie po jednym przedstawicielu organów nadrzędnych nad uczestnikami postępowania.  Przedstawicielem tym nie mogła być osoba reprezentująca uczestnika. Zespół orzekający mógł ze względu na szczególne trudności zwrócić się do Komisji Majątkowej o rozpatrzenie sprawy przez jej pełny skład, wraz z przedstawicielami organów nadrzędnych nad uczestnikami postępowania (art. 62 ust. 7 ustawy)

 Zgodnie z § 18 ust. 1 zarządzenia z dnia 8 lutego 1990 r. zespół orzekający mógł rozstrzygać sprawę na posiedzeniu bez udziału uczestników postępowania i ich organów nadrzędnych.

 Przedmiotem postępowania regulacyjnego mogło być zarówno mienie państwowe, jak i mienie jednostek samorządu terytorialnego.  Postępowaniu regulacyjnemu podlegać mogło zarówno mienie gminne, jak i mienie powiatów i województw, gdyż jego przedmiotem było przywracanie kościelnym osobom prawnym nieruchomości lub ich części, które przeszły na własność państwa, w tym także tych, które stały się następnie własnością jednostek samorządu terytorialnego.

 W odniesieniu do nieruchomości objętych dekretem z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy przedmiotem postępowania regulacyjnego było ustanowienie użytkowania wieczystego (art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r.).  Regulacja dotycząca nieruchomości rolnych mogła następować także przez wydzielenie odpowiednich nieruchomości z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.  W toku postępowania regulacyjnego można było dokonać także regulacji granic nieruchomości, a w miarę potrzeby ustanowić służebność gruntową lub znieść służebność dotychczas istniejącą (art. 63 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r.).

 TK w uchwale z r. w sprawie wykładni art. 61 ustawy z r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego stwierdził, że „KM ma charakter quasi- mediacyjno-polubowny”  „polubowność”= równość składu  „mediacyjność”= ugoda, orzeczenie (zgoda)

 „Komisja Majątkowa, działająca na podstawie ustawy o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej nie jest organem administracji państwowej (ani samorządowej) w rozumieniu art. 1 § 1 pkt 1 k.p.a. ani innym organem powołanym z mocy prawa do załatwienia spraw ze sfery administracji państwowej (samorządowej) na zasadzie art. 1 § 2 k.p.a., a jej orzeczenia nie mają cech decyzji administracyjnej i nie jest na nie dopuszczalna skarga do sądu administracyjnego”.

 W razie równości głosów stronom przysługuje roszczenie sądowe lub postępowanie administracyjne  Od „decyzji” zapadłych przed KM nie przysługuje odwołanie do sądu  KM może podjąć alternatywne rozwiązania (ale jedno z trzech)  Brak terminu przedawnienia i procedowania

 wniosek właściwej kościelnej osoby prawnej (brak wniosku = brak procedowania)  Zespół orzekający po otrzymaniu wniosku o wszczęcie postępowania regulacyjnego bada, czy jest ono dopuszczalne, a wniosek niedopuszczalny odrzuca.  Cel procedowania: przywrócenie własności upaństwowionych nieruchomości lub ich części

 1) nie pozostających we władaniu kościelnych osób prawnych nieruchomości, o których mowa w art. 60 ust. 1 pkt 1, chyba że pozostają one w dniu wejścia w życie ustawy we władaniu innych kościołów i związków wyznaniowych,  2) przejętych w toku wykonywania ustawy o dobrach martwej ręki, jeżeli nie wydzielono z nich należnych w myśl tej ustawy gospodarstw rolnych proboszczów. Z gruntów tych mogą być również wydzielone gospodarstwa rolne do 50 ha dla poszczególnych diecezji, seminariów duchownych i domów zakonnych prowadzących działalność określoną w art. 20 i 39; dla pozostałych domów zakonnych mogą być wydzielone gospodarstwa rolne do 5 ha. W skład gospodarstw rolnych mogą wchodzić także grunty leśne stanowiące część składową przejętych uprzednio nieruchomości ziemskich,  3) które należały do zakonów bezhabitowych i stowarzyszeń kościelnych, a zostały przejęte w toku likwidacji dokonanej na podstawie rozporządzenia Ministra Administracji Publicznej z dnia 10 marca 1950 r. w sprawie przystosowania stowarzyszeń do przepisów prawa o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 9, poz. 98),  4) mienia fundacji kościelnych,  5) przejętych po 1948 r. w trybie egzekucji zaległości podatkowych,  6) wywłaszczonych, jeżeli odszkodowanie za wywłaszczoną nieruchomość nie zostało wypłacone lub nie zostało podjęte,  6a) przejętych na podstawie dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy (Dz.U. Nr 50, poz. 279),  7) przejętych we władanie państwowych jednostek organizacyjnych bez tytułu prawnego, bez względu na późniejsze ustawodawstwo konwalidujące te przejęcia.

 1) nie pozostających we władaniu kościelnych osób prawnych nieruchomości, o których mowa w art. 60 ust. 1 pkt 1, chyba że pozostają one w dniu wejścia w życie ustawy we władaniu innych kościołów i związków wyznaniowych,  Art. 60 ust. 1 pkt 1  „były własnością diecezji, parafii, klasztorów lub innych instytucji greckokatolickich (unickich)

 2) przejętych w toku wykonywania ustawy o dobrach martwej ręki, jeżeli nie wydzielono z nich należnych w myśl tej ustawy gospodarstw rolnych proboszczów. Z gruntów tych mogą być również wydzielone gospodarstwa rolne do 50 ha dla poszczególnych diecezji, seminariów duchownych i domów zakonnych prowadzących działalność określoną w art. 20 i 39; dla pozostałych domów zakonnych mogą być wydzielone gospodarstwa rolne do 5 ha. W skład gospodarstw rolnych mogą wchodzić także grunty leśne stanowiące część składową przejętych uprzednio nieruchomości ziemskich,

 3) które należały do zakonów bezhabitowych i stowarzyszeń kościelnych, a zostały przejęte w toku likwidacji dokonanej na podstawie rozporządzenia Ministra Administracji Publicznej z dnia 10 marca 1950 r. w sprawie przystosowania stowarzyszeń do przepisów prawa o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 9, poz. 98),

 4) mienia fundacji kościelnych,  5) przejętych po 1948 r. w trybie egzekucji zaległości podatkowych,  6) wywłaszczonych, jeżeli odszkodowanie za wywłaszczoną nieruchomość nie zostało wypłacone lub nie zostało podjęte,  6a) przejętych na podstawie dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy (Dz.U. Nr 50, poz. 279),  7) przejętych we władanie państwowych jednostek organizacyjnych bez tytułu prawnego, bez względu na późniejsze ustawodawstwo konwalidujące te przejęcia.

 przywróceniu kościelnym osobom prawnym własności nieruchomości wymienionych w art. 61 ust. 1 i 2 lub ich części,  przyznaniu odpowiedniej nieruchomości zamiennej, gdyby przywrócenie własności natrafiało na trudne do przezwyciężenia przeszkody,  przyznaniu odszkodowania ustalonego według przepisów o wywłaszczaniu nieruchomości, w razie niemożności dokonania regulacji przewidzianych w pkt 1 i 2.

 Regulacja dotycząca nieruchomości rolnych może następować także przez wydzielenie odpowiednich nieruchomości z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.  W toku postępowania regulacyjnego można dokonać także regulacji granic nieruchomości, a w miarę potrzeby ustanowić służebność gruntową lub znieść służebność dotychczas istniejącą.

 W odniesieniu do nieruchomości objętych dekretem z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy (Dz. U. Nr 50, poz. 279) stosuje się odpowiednio art. 63 ust. 1, z tym że w odniesieniu do gruntów objętych tym dekretem przedmiotem postępowania regulacyjnego jest ustanowienie użytkowania wieczystego.

 Ugoda  Jeżeli ugoda nie została zawarta, zespół ten wydaje orzeczenie.  Ugody i orzeczenia mają moc sądowych tytułów egzekucyjnych.  Orzeczenie jak i ugoda stanowią podstawę do dokonania wpisów w księgach wieczystych i w ewidencji gruntów. Przepis art. 60 ust. 7 stosuje się odpowiednio (wolne od opłat)

 przepisów ustawy z dnia 3 stycznia 1946 r. o przejęciu na własność Państwa podstawowych gałęzi gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 3, poz. 17, Nr 71, poz. 389 i Nr 72, poz. 394, z 1958 r. Nr 45, poz. 224 oraz z 1969 r. Nr 13, poz. 95),  praw nabytych przez niepaństwowe osoby trzecie, w szczególności przez inne kościoły i związki wyznaniowe oraz rolników indywidualnych.

 Art Z dniem 1 marca 2011 r. znosi się Komisję Majątkową.

 Art. 4. ust. 1. Uczestnicy postępowań regulacyjnych, w których zespół orzekający lub Komisja Majątkowa w jej pełnym składzie nie uzgodniły orzeczenia przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, mogą, w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania o tym pisemnego zawiadomienia, o którym mowa w art. 64 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, wystąpić o podjęcie zawieszonego postępowania sądowego lub administracyjnego, a jeżeli nie było ono wszczęte - wystąpić do sądu o zasądzenie roszczenia. Przy rozpoznawaniu sprawy sąd stosuje przepisy art. 63 ust. 1-3 ustawy, o której mowa w art. 1. W przypadku braku wystąpienia do sądu w tym okresie, roszczenie wygasa.  Art.4. ust. 2. W przypadku nierozpatrzenia wniosków o wszczęcie postępowania regulacyjnego, złożonych na podstawie art. 62 ust. 3 zdanie pierwsze ustawy, o której mowa w art. 1, oraz art. 2 ustawy z dnia 11 października 1991 r. o zmianie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, do uczestników postępowań regulacyjnych stosuje się odpowiednio przepis ust. 1, z tym że termin w nim wskazany liczy się od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

 Komisja Majątkowa przekazała kościelnym osobom prawnym nieruchomości o łącznym obszarze ,9704 hektarów oraz rekompensatę i odszkodowania w wysokości ,41 zł.

 uczestnicy postępowań regulacyjnych, w których zespół orzekający lub Komisja Majątkowa w jej pełnym składzie nie uzgodniły orzeczenia przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r., mogą, w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania o tym pisemnego zawiadomienia, o którym mowa w art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r., wystąpić o podjęcie zawieszonego postępowania sądowego lub administracyjnego, a jeżeli nie było ono wszczęte – wystąpić do sądu o zasądzenie roszczenia.  Przy rozpoznawaniu sprawy sąd stosuje przepisy art. 63 ust. 1–3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r.  W przypadku braku wystąpienia do sądu w tym okresie, roszczenie wygasa.

 Komisja Regulacyjna (do spraw Kościoła Ewangelicko- Augsburskiego w RP),  Komisja Regulacyjna do Spraw Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego,  Komisja Regulacyjna do Spraw Gmin Wyznaniowych Żydowskich  Międzykościelna Komisja Regulacyjna (do spraw pozostałych kościołów i innych związków wyznaniowych)  w wyniku zakończonych do chwili obecnej postępowań regulacyjnych zwróciły i przekazały kościelnym osobom prawnym własność nieruchomości, również nieruchomości rolnych, o łącznej powierzchni ha. Wśród tych nieruchomości 701 to nieruchomości zabudowane.

Zwrot nie dotyczył utraconych korzyści Brak zadośćuczynienia za doznane krzywdy Brak jasnych procedur wyceny, brak odwołania = oskarżenia K. Katolickiego K. Katolicki odzyskał ok ha, zaś utracił łącznie ok ha Pozostałe związki wyznaniowe nadal korzystają z uprzywilejowanego procedowania

 Pozew prowincji Zakonu Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo p-ko Skarbowi Państwa  Powód: odszkodowanie 234 mln zł lub nieruchomość zamienna  Pozwany: oddalenie powództwa  Spór dotyczy: 4 ha ul. Krak.Przed., Traugutta, Czackiego (teren dzisiejszego Min. Finansów i UW)

 W 1945 r. (przed wejściem w życie dekretu Bieruta) właścicielem gruntu był Zakon  Grunt przed II w.ś. Był częściowo niezabudowany, dlatego roszczenie odszkodowanie lub nieruchomość zamienną

 Grunt przed II w.ś. Nie należał do Zakonu  W 1864 r. car Aleksander II przejął tę nieruchomość na własność wskutek represji powstania styczniowego  W latach 30 tych Zakon toczył spór sądowy o przywrócenie własności (II RP przejęła własność zaborcy!!!)

 NA OKOLICZNOŚĆ TEGO KIEDY I W JAKICH WARUNKACH PRAWNYCH ZAKON UTRACIŁ WŁASNOŚĆ NIERUCHOMOŚCI  ALBO UKAZ CARSKI Z 1864  ALBO DEKRET BIERUTA Z 1945