TRWAŁOŚĆ I NIEZAWODNOŚĆ DRÓG SZYNOWYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Osnowa Realizacyjna Istota zakładania i standardy techniczne
Advertisements

Dokument HTML jest zwykłym
Statystyczna kontrola jakości badań laboratoryjnych wg: W.Gernand Podstawy kontroli jakości badań laboratoryjnych.
Etapy realizacji projektu
Pochodna Pochodna  funkcji y = f(x)  określona jest jako granica stosunku przyrostu wartości funkcji y do odpowiadającego mu przyrostu zmiennej niezależnej.
DYSKRETYZACJA SYGNAŁU
HTML.
Opracował: Nowak Paweł
Funkcje wyszukiwania i odwołań
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
Jakość sieci geodezyjnych. Pomiary wykonane z największą starannością, nie dostarczają nam prawdziwej wartości mierzonej wielkości, lecz są zwykle obarczone.
Metody numeryczne © Jacek Śmietański, Kraków 2005.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Magistrala & mostki PN/PD
Niepewności przypadkowe
INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA
Budowa i układ strony dokumentu
HAŁAS.
Zadania Bazy danych.
Opracowanie wyników pomiarów
PROJEKTOWANIE TABEL W PROGRAMIE: ACCESS
metody mierzenia powierzchni ziemi
Kierunki zmian przepisów w zakresie oznakowania
Analiza współzależności cech statystycznych
Podstawy systemu operacyjnego
Arkusze kalkulacyjne, część 3
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
LASERTOR PRO Oprogramowanie Proventus Sp. z o.o. ul. Plebiscytowa 33/5
Umocowanie prawne w przepisach wewnętrznych Spółki: IV. Zasady przekazywania informacji przez drużynę trakcyjną w przypadku wykrycia przez urządzenia DSAT.
KARTY KONTROLNE PRZY OCENIE LICZBOWEJ
Informatyka Pisanie na ekranie.
podsumowanie wiadomości
Tworzenie programów, etapów oraz określanie wymagań etapowych
GEODEZJA INŻYNIERYJNA -MIERNICTWO-2014-
HARALD KAJZER ZST NR 2 im. M. Batko
Skrajnia budowli.
Proces deformacji koryta potoku górskiego
Zintegrowany sterownik przycisków. Informacje podstawowe Każdy przycisk jest podłączony do sterownika za pośrednictwem dwóch przewodów, oraz dwóch linii.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
ĆWICZENIE 2 PROFILOMIERZ
Statystyka matematyczna czyli rozmowa o znaczeniu liczb Jan Bołtuć Piotr Pastusiak Wykorzystano materiały z:
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Statystyczna analiza danych
Poznajemy arkusz kalkulacyjny
1 informatyka +. 2 TYTUŁ: Podstawowe statystyki wykorzystywane do analizowania danych AUTOR: A. Brzostek, P. Królikowski.
SAMOUCZEK PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA PROGRAMU DO MODELOWANIA TARCZ.
ZASILANIE (ELEKTROENERGETYKA TRAKCYJNA) Struktura układu zasilania
6. ZASILANIE Struktura układu zasilania
PRZYKŁAD OBLICZENIOWY PRĘT
PRZYKŁAD ROZWIĄZANIA KRATOWNICY
i regulacji torów kolejowych
Rejestrator danych wypadku trzeciej generacji
Konsultacje p. 139, piątek od 14 do 16 godz.
Szczecin, Paweł Majda Metrologia Dr hab. inż. Paweł Majda Konsultacje p. 139, piątek od 14 do 16 godz. Informacje dla studentów:
Do czego służy arkusz kalkulacyjny, jego budowa
POMIAR PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO PRZY POMOCY PIŁECZKI TENISOWEJ „Fizyka da się lubić 2016”
Prezentacje opracowali
Autorzy pracy: Michał Lemański Michał Rozmarynowski I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Pomiar przyspieszenia ziemskiego przy.
Badanie konstrukcji Badanie konstrukcji geometrycznej ciągów.
Geodezyjny monitoring elementów środowiska
WYKŁAD Teoria błędów Katedra Geodezji im. K. Weigla ul. Poznańska 2
Znaki Drogowe Prezentację przygotował: Radosław Drużyński Klasa I a rok szkolny 2009/2010 koło techniczne.
 Cele operacyjne:  Uczeń:   doskonali:   · zasady tworzenia tabeli;  · sposoby formatowania tekstu w programie Word;  · umiejętność wyrównania.
Wojciech Bartnik, Jacek Florek Katedra Inżynierii Wodnej, Akademia Rolnicza w Krakowie Charakterystyka parametrów przepływu w potokach górskich i na terenach.
Niepewności pomiarów. Błąd pomiaru - różnica między wynikiem pomiaru a wartością mierzonej wielkości fizycznej. Bywa też nazywany błędem bezwzględnym.
Konkurs z fizyki „Fizyka da się lubić”
Ocena przydatności różnych technik pomiaru geometrii układów torowych do opracowania projektów regulacji osi toru Prof. nzw. dr hab. inż. Marek Woźniak,
Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania
Jakość sieci geodezyjnych
Zapis prezentacji:

TRWAŁOŚĆ I NIEZAWODNOŚĆ DRÓG SZYNOWYCH dr inż. Jacek Makuch jacek.makuch@pwr.edu.pl ĆWICZENIE 1 TOROMIERZ TRWAŁOŚĆ I NIEZAWODNOŚĆ DRÓG SZYNOWYCH studia II stopnia, specjalność ITS, semestr 3

GENEZA PROBLEMU Tor - w wyniku eksploatacji ulega zużyciu, w tym deformacjom geometrycznym, zagrażającym utratą bezpieczeństwa prowadzenia ruchu (wykolejenia!!!)

Szczecin ul. Potulicka 2012 r. film z youtube, autor: mac6514

(fragment filmu reklamowego firmy TINES) Katowice ul. Gliwicka (fragment filmu reklamowego firmy TINES)

WNIOSEK: potrzebna jest więc metoda określania stanu zużycia toru (pod kątem jego deformacji) Co należy mierzyć? Czym należy mierzyć? W których miejscach należy mierzyć? Jakie należy przyjąć wartości graniczne ?

CO NALEŻY MIERZYĆ ?

SZEROKOŚĆ TORU

2. PRZECHYŁKA TORU

3. NIERÓWNOŚCI PIONOWE

4. NIERÓWNOŚCI POZIOME

DODATKOWO: na postawie pomiarów szerokości toru możemy wyliczyć GRADIENT SZEROKOŚCI (zmiana szerokości toru na długości bazy wynoszącej 1 m) na podstawie pomiarów przechyłki jesteśmy w stanie określić WICHROWATOŚĆ (zmiana przechyłki jednego toku szynowego w stosunku do drugiego na długości bazy wynoszącej 5 m)

PONADTO na postawie zmierzonych albo wyliczonych dotychczas wielkości jesteśmy w stanie określić pewne SYNTETYCZNE MIARY OCENY STANU TORU: „J” - WSKAŹNIK JAKOŚCI TORU (średnia ważona odchyleń standardowych wybranych nierówności toru): Sz - odchylenie standardowe nierówności pionowych Sy - odchylenie standardowe nierówności poziomych Sw - odchylenie standardowe wichrowatości toru Se - odchylenie standardowe szerokości toru „W5” - WADLIWOŚĆ PIECIOPARAMETROWA: W - wadliwość (stosunek liczby pomiarów z przekroczonymi odchyłkami dopuszczalnymi do całkowitej liczby pomiarów) We, Wg, Ww - wadliwości szerokości, przechyłki i wichrowatości Wz, Wy - średnie arytmetyczne wadliwości odpowiednio nierówności pionowych i poziomych, wyznaczone z wadliwości lewego i prawego toku szynowego

„Sp” - WSKAŹNIK ŚREDNIEGO PRZEKROCZENIA POLA TOLERANCJI (średnia z ilorazów odchyłek przekraczających wartości dopuszczalne do tych wartości) „Spm” - WSKAŹNIK MAKSYMALNEGO PRZEKROCZENIA ODCHYŁEK DOPUSZCZALNYCH (iloraz odchyłki maksymalnej do dopuszczalnej) „Si” - WSKAŹNIK WYKORZYSTANIA POLA TOLERANCJI (średnia z ilorazów odchyłek nie przekraczających wartości dopuszczalne do tych wartości)

CZYM NALEŻY MIERZYĆ ?

URZĄDZENIA I PRZYRZĄDY POMIAROWE: podstawowe: liniały stalowe, miary składane albo taśmowe, suwmiarki geodezyjne: teodolit, niwelator, dalmierz POMIARY NIEWYGODNE, NIEDOKŁADNE !!! (urządzenia te nie uwzględniają specyfiki konstrukcji toru kolejowego)

Dlatego wymyślono typowo kolejowe przyrządy: toromierze profilomierze, prostomierze, falistomierze drezyny i wagony pomiarowe

PIERWSZE TOROMIERZE: miały kształt poprzecznej belki ustawianej na obu szynach toru umożliwiały pomiar jedynie szerokości toru urządzenia mechaniczne (początki kolei – połowa XIX wieku)

DRUGA GENERACJA: dodanie do toromierza poziomicy umożliwiło wykonywanie pomiaru również przechyłki toru

TRZECIA GENERACJA: dodanie osprzętu elektronicznego umożliwiło: nowy sposób archiwizacji możliwość obliczeń, analiz, współpracy z oprogramowaniem komputerowym

CZWARTA GENERACJA: zmiana kształtu – dodanie do poprzecznej belki również belki podłużnej, co umożliwiło: pomiar również nierówności pionowych i poziomych zmiana sposobu oparcia o tor – dodanie kółek, co umożliwiło: pomiar ciągły (zwiększenie wydajności przeprowadzanych pomiarów)

TYPY TOROMIERZY OBECNIE WYKORZYSTYWANYCH NA KOLEI: Klasyczne (mechaniczne) Elektroniczne (samorejestrujące) do pomiarów punktowych Elektroniczne (samorejestrujące) do pomiarów ciągłych

W KTÓRYCH MIEJSCACH NALEŻY MIERZYĆ W KTÓRYCH MIEJSCACH NALEŻY MIERZYĆ? JAKIE NALEŻY PRZYJĄĆ WARTOŚCI GRANICZNE?

PRZEPISY KOLEJOWE

Id-14

Id-1 zał.15

ODCHYŁKI DOPUSZCZALNE PORÓWNANIE Id-14, zał.1 Id-1, zał.15, tablica 1 (naprawa bieżąca) Id-1, zał.15, tablica 2 (naprawa główna)

PRZEPISY TRAMWAJOWE

POMIARY GEOMETRII TORÓW TRAMWAJOWYCH TOROMIERZEM ELEKTRONICZNYM WE WROCŁAWIU W 2011

samorejestrujący toromierz elektroniczny do pomiarów ciągłych TEC-1435 samorejestrujący toromierz elektroniczny do pomiarów ciągłych

BUDOWA TOROMIERZA

REJESTRATOR wyświetlacz (5 mierzonych wielkości) pulpit przycisków zdarzeń i usterek (ciągłych albo punktowych) i wprowadzania danych

POZOSTAŁE OZNACZENIA NA KLAWISZACH: „żarówka” – podświetlenie ekranu „strzałki” (↑, ←, →, ↓) - wybór ENTER - zatwierdzenie niebieski SHIFT czerwony SHIFT cyfry: 0, 1, … 9 litery: A, B, … Z kropka dziesiętna myślnik nie ma spacji ! jeden pusty klawisz ! (w innych modelach ~ faliste zużycie)

REJESTRATOR w nowszych modelach toromierza

MENU GŁÓWNE: POMIAR: Zapis serii (pomiary z zapisem wyników) Podgląd (pomiary bez zapisu wyników – np. próbne) Stan akumulatora (12,6V – po naładowaniu, jeśli spadnie poniżej 12V – może przestać działać) Pamięć (ile metrów toru pojedynczego można jeszcze zmierzyć?)

MENU GŁÓWNE: PARAMETRY: Nagłówek: Data Krok pomiaru (do wyboru: 0,5m, 1m, 2,5m, 5m) Nr toru (max. czteroznakowy) Szlak: identyfikator szlaku (max. czteroznakowy) Nazwa (max. 28-znakowa) Kilometraż (kilometr początku pomiaru) Kierunek (rosnący albo malejący) Inwentaryzacja (np. typ szyny, podkładu, itd. – 16 parametrów) Strojenie (kalibracja): Szerokość Przechyłka Pion Poziom Przetwornik

MENU GŁÓWNE: KOMUNIKACJA (przy zgrywaniu danych do komputera) PLIK: Kasowanie pliku Kasowanie pamięci Przeglądanie nagłówka pliku

INWENTARYZACJA: Typ szyny Rodzaj szyny Typ podkładów Przytwierdzenie Rodzaj złącz Podsypka Typ toru Rodzaj toru Klasa toru Most, wiadukt Przystanek Przepust, kładka Przejście wolny

OBSŁUGA TOROMIERZA: ZMONTOWANIE KALIBRACJA WPROWADZENIE DANYCH OPISUJĄCYCH POMIAR (data, nr toru, identyfikator i nazwa szlaku) ORAZ USTAWIENIE: kroku pomiaru, kierunku i początku kilometrażu POMIAR: „wkolejenie” (ustawienie na torze i sprawdzenie dolegania rolek) pchanie toromierza, kontrola poprawności podawanych wyników, wciskanie przycisków zdarzeń lub usterek ROZMONTOWANIE ZGRANIE PLIKÓW DANYCH DO KOMPUTERA

OBSŁUGA TOROMIERZA: (Gdańsk, autor filmu: Tomasz Korycki)

OBSŁUGA TOROMIERZA - PRZYPADKI SZCZEGÓLNE: BŁĄD W POMIARACH: pominęliśmy jakieś zdarzenie albo usterkę, zahaczyliśmy o wystającą zabudowę toru, rośliny albo na główce szyny były zanieczyszczenia (toromierz nam podskoczył albo spadł z szyn), (PONOWNIE USTAWIAMY I) COFAMY TOROMIERZ (błędnie wykonane pomiary są kasowane, a licznik odległości jest cofany), A NASTĘPNIE PONOWNIE PRZEPROWADZAMY POMIAR (UWAGA: przy cofaniu toromierz WYSKAKUJE !!! – trzeba go dociskać do toru) KONIECZNOŚĆ PRZEPUSZCZENIA TOREM POJAZDU SZYNOWEGO wstrzymujemy pomiar, zdejmujemy toromierz z toru, przepuszczamy pojazd szynowy, ponownie ustawiamy toromierz, wznawiamy pomiary.

ANALIZA WYNIKÓW POMIARÓW PRZY POMOCY PROGRAMU KOMPUTEROWEGO:

ANALIZA WYNIKÓW POMIARÓW WCZYTANIE PLIKÓW DANYCH POMIAROWYCH OKREŚLENIE ZESTAWU ODCHYŁEK DOPUSZCZALNYCH ANALIZA WYNIKÓW: w formie tabelarycznej w formie graficznej WYGENEROWANIE PLIKÓW RAPORTÓW SPORZĄDZENIE RAPORTÓW OCENY SYNTETYCZNEJ

DANE POMIAROWE PLIKI 4 TYPÓW – z rozszerzeniami: „bpt” „dat” „PAR” – tekstowy, edytowalny „txt” – na razie pusty

L5-04_T1_KM0_000_DP2011_09_18_DA2011_09_18_14_54_26 DANE POMIAROWE NAZWY PLIKÓW tworzone przez toromierz wg następującego schematu: zaczynały się od dużej litery „L”, po której podawany był czteroznakowy identyfikator odcinka, następnie po podkreślniku duża litera „T” i numer toru, a po kolejnych podkreślnikach: kilometr początku toru data wykonania pomiaru data i czas (godzina, minuta i sekunda) zgrania pliku z rejestratora np.: L5-04_T1_KM0_000_DP2011_09_18_DA2011_09_18_14_54_26

ZESTAW ODCHYŁEK DOPUSZCZALNYCH

ZESTAW ODCHYŁEK DOPUSZCZALNYCH UWAGA ZESTAW ODCHYŁEK DOPUSZCZALNYCH UWAGA! – nieco inny niż w Id-14 (można go zmodyfikować)

WYNIKI POMIARÓW W FORMIE TABELARYCZNEJ przekroczenie przez którykolwiek z sześciu analizowanych parametrów wartości odchyłek dopuszczalnych jest sygnalizowane przez program wyświetleniem symbolu „#” na początku wiersza przekroczenie przez każdy z osobna z analizowanych parametrów wartości odchyłki dopuszczalnej jest sygnalizowane przez program wyświetleniem symbolu „#” po prawej jego stronie

WYNIKI POMIARÓW W FORMIE GRAFICZNEJ linia niebieska – wartości zmierzone linie czerwone – wartości odchyłek dopuszczalnych

WYNIKI POMIARÓW W FORMIE GRAFICZNEJ

PLIK RAPORTU POMIARÓW

RAPORT OCENY SYNTETYCZNEJ

ZASTOSOWANIE

POMIARY GEOMETRII TORÓW TRAMWAJOWYCH TOROMIERZEM ELEKTRONICZNYM WE WROCŁAWIU pomiary przeprowadzono w nocnych przerwach w kursowaniu tramwajów (od ok. godz. 23.30 do ok. godz. 4.30) w ciągu 25 nocy pomiędzy 13.09.2011 a 29.10.2011 łącznie pomiary wykonano dla 185 km toru pojedynczego średnio w ciągu jednej nocy mierzono 7,4 km toru pojedynczego łącznie pomiary przeprowadzono na 565 odcinkach torów zespół pomiarowy stanowiły 2 osoby

(fot.: Radosław Mazurkiewicz)

PRZYKŁADOWY SZKIC Z TRZECIEJ W KOJEJNOŚCI NOCY POMIAROWEJ

PORÓWNANIE WYNIKÓW POMIARÓW ul. Bardzka ul PORÓWNANIE WYNIKÓW POMIARÓW ul. Bardzka ul. Przyjaźni (stan bardzo dobry) (stan bardzo zły)

PORÓWNANIE WYNIKÓW POMIARÓW tego samego odcinka torów (wykres czarny – pomiar z 19.09.2011, wykres niebieski – pomiar z 30.09.2011)

PORÓWNANIE WYNIKÓW POMIARÓW tego samego odcinka torów (wykres czarny – pomiar z 19.09.2011, wykres niebieski – pomiar z 30.09.2011)

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ