Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka
Internet zmienia sposób komunikowania się, pozyskiwania informacji. Od wielu lat widoczne są w szkołach zmiany w procesach nauczania. Od trzech lat Główny Urzędu Statystyczny prowadzi badania wykorzystania technologii informatyczno- telekomunikacyjnej. Badania te realizowane są we wszystkich krajach Unii Europejskiej w celu ich porównywalności. Badania prowadzone prze GUS nie uwzględniały wpływu posiadania Internetu lub komputera na osiągnięcia edukacyjnych uczniów. Moim celem jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie: Jak wpływa dostępność Internetu, posiadanie komputera na wyniki egzaminów i postawy uczniów.
W Łodzi od sześciu lat odbywają się próbne egzaminy. Łącznie wzięło w nich udział ponad 15 tysięcy uczniów. Wyniki próbnych egzaminów służą do badań edukacyjnych a także stanowią istotny element w przygotowywaniu się uczniów do egzaminów. W 2007 roku w Wyższej Szkole Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi pod patronatem Kuratora Oświaty i Dyrektora Wydziału Edukacji realizowane były dwa projekty edukacyjne: ”Rozgrzewka dla gimnazjalistów” i „Rozgrzewka dla maturzystów”. Celem projektów było uzupełnienie informacji przez uczniów na temat własnej wiedzy i umiejętności z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, z matematyki na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.
Podczas próbnych egzaminów uczniowie wypełniali ankietę, zawierającą kilkanaście pytań, mającą na celu zebranie informacji o egzaminowanych, aby poznać jakie czynniki mogą mieć wpływ na wynik ucznia. Badania przedstawione w tej pracy oparte są łącznie na około pięciu tysiącach ankiet.
Dane GUS podają, że w dużych miastach w 2006 roku z Internet u korzystało około 50% mieszkańców, a komputery posiadło 68%.
Pierwsze pytanie jakie nasuwa się w tym badaniu to, czy uczniowie, którzy mają dostęp do Internetu osiągają wyższe wyniki na egzaminie?
Dostęp do Internetu uczniów, którzy poszukują najczęściej informacji edukacyjnych jest zbliżony do średniej. Jednak czas spędzany w Internecie przez tą grupę znacznie się różni od średniej,
Dostęp do Internetu uczniów, którzy poszukują najczęściej informacji edukacyjnych jest zbliżony do średniej. Jednak czas spędzany w Internecie przez tą grupę znacznie się różni od średniej,
W wielu szkołach mówi się o problemie spóźnia się do szkoły. Ankieta zawierała pytanie dotyczące tego problemu. Okazało się, że uczniowie, którzy spędzają dużo czasu w Internecie częściej niż inni spóźniają się na lekcje.
Wnioski. Uczniowie, którzy dużo czasu spędzają w Internecie spóźniają się częściej na lekcje i czytają mniej książek. Ze względu na czas spędzany w Internecie nie zaobserwowałem zróżnicowania wyników egzaminu. Uczniowie, którzy mają dostęp do Internetu osiągają wyższe wyniki. Jednak należy podkreślić, że status materialny ich rodzin jest dużo wyższy niż pozostałych i on może mieć wpływ na wynik egzaminu. W pracy [15] były badane postawy polskich uczniów w świetle badań PISA. W przeprowadzonym badaniu stwierdziłem, że czas spędzony w Internecie ani do niego dostęp nie ma wpływu na takie postawy uczniów jak np. poczucie przynależności do szkoły. Na podstawie przedstawionych badań trudno jednoznacznie określić wpływ posiadania komputera i korzystania z Internetu na wyniki egzaminów. Ważne zagadnienia zostały w tej pracy przedstawione i omówione, jednak wydaje mi się, że ten obszar wymaga dalszych badań.
DZIĘKUJĘ