Witamy. 04.06.2014 godz. 9:00-10:00 zapraszamy na WEBINARIUM o prowadzeniu spotkań edukacyjnych o tematyce rozszerzonej w ramach III edycji projektu O.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to jest Pulpit eTwinning?
Advertisements

OASE elektroniczny system składania wniosków w Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.
Warsztaty z pisania Listu Motywacyjnego Przygotował: Sebastian Wilk
Podstawowe pojęcia e-learningu
Zakupy w E-Szop krok po kroku:
Zapraszamy do blogowania !
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
Spotkanie środowiskowe - scenariusz zajęć
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Liderzy PAFW to program Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
Gminna Koalicja na Rzecz Gminna Koalicja na Rzecz Rozwoju Biblioteki Publicznej Rozwoju Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Łapy Miasta i Gminy Łapy.
W poszukiwaniu ewolucji…
Co słychać Panie Darwinie?
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Informacja o Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się do prywatyzacji dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Projekt jest organizowany przez.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Jak ubiegać się o pracę Opis warsztatów dla nauczycieli – członków Klubu Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS.
Przedstawić się. Pytania na koniec.
MOODLE Platforma do zdalnej komunikacji dla Kierunku Ekonomia informacje dla Studentów Studentów I Roku Ciechanów, 2013 rok.
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
Aktywna edukacja.
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
ABC e-learningu.
EDYTOR 3D OFERTA 1.Wybierz pamięć USB 2.Wybierz stronę pamięci USB na której chcesz umieścić nadruk 3.Wybierz kolor pamięci, ilość, pojemność oraz.
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI PROJEKTU DOBRE PRAWO – DOBRE RZĄDZENIE.
O finansach w bibliotece
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Program NA WŁASNE KONTO krok po kroku
Program szkolenia: Wstęp – po co szkole promocja?
Indywidualne Terminowe Ubezpieczenie na Życie Optimum +
Title Slide 1 It starts with you
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Aplikacje internetowe do wizualizacji tekstu
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Szkolenie dla bibliotekarzy MATERIAŁ POMOCNICZY KURS E-LEARNINGOWY O FINANSACH… KWESTIE TECHNICZNE Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w.
Zasoby Internetowe Oxford University Press Niniejsza prezentacja podaje krótki opis Oxford Index. Mówi: czym jest Oxford Index jak może Ci pomóc jak.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim e-deklaracje
DOBRE SPOTKANIE z edukacji finansowej 3. edycja. CO? krótka notatka komunikat o projekcie wypowiedzi uczestników GDZIE? strona Biblioteki strona Urzędu.
Tworzenie ankiet online
Temat 14: HTML - przykłady praktyczne
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Instrukcja obsługi portalu Informacyjno-Edukacyjnego Miasta Oleśnicy
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Małgorzata Sałacińska
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Szkoła Przyjazna dla Sprawiedliwego Handlu Procedura uzyskania tytułu.
Nasz wizerunek zaklęty w kartkach papieru
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Kurs - OK zeszyt.
Działania informacyjno – promocyjne w Programie Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa,
SafeSurfing Moduł 3 Jak zachować bezpieczeństwo korzystając z internetu i aplikacji mobilnych.
programów ochrony powietrza planów działań krótkoterminowych
Rozliczenie działań Miejskiej Biblioteki w Mrągowie na rzecz Fundacji ORANGE za rok 2012.
Żeromszczacy w NBP.
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Ewaluacja szkoleń w Giżycku
SIEĆ DYREKTORSKA maj-grudzień 2017 r.
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

Witamy

godz. 9:00-10:00 zapraszamy na WEBINARIUM o prowadzeniu spotkań edukacyjnych o tematyce rozszerzonej w ramach III edycji projektu O finansach… w bibliotece

Dźwięk i obraz Jeśli nie słyszysz sprawdź: czy słuchawki (jeśli ich używasz) są właściwie podłączone, czy funkcja „wyciszenie / mute” w słuchawkach lub w komputerze jest wyłączona, W trakcie webinarium będziemy zmieniać ustawienia obrazu:  czasami będzie widać tylko duże okienko czatu,  czasami tylko osobę prowadzącą – to nasze świadome zabiegi, nie martw się, że coś popsułaś/eś

Czat – jak korzystać? komentowanie na bieżąco wypowiedzi ekspertów, dzielenie się z innymi uczestnikami swoimi spostrzeżeniami zgłaszanie kłopotów technicznych  pisz krótko,  daj nam czas na reakcję,

Czat – jak korzystać? w prawym dolnym rogu na liście uczestników znajdziesz po kliknięciu w emotikon pojawi się lista statusów, których możesz używać na czacie

motywacja aktywność koncentracja

Pytania do prowadzących i materiały… Na zakończenie przewidujemy czas na pytania i odpowiedzi. Nagranie z naszego webinarium oraz materiały umieścimy w portalu na podstronie projektu OFB3www.biblioteki.org

PROWADZĄCY: Patryk Betcher, Katarzyna Morawska, FRSI Spotkania o tematyce rozszerzonej dla osób starszych (pilotaż) – w ramach III edycji projektu O finansach… w bibliotece PREZENTUJĄCA: Krystyna Brząkalik, ekspert ds. edukacji ekonomicznej, autorka kursu OFB

Cele webinarium 1.Zapoznanie bibliotekarzy ze scenariuszami spotkań nr 4 i 5 o tematyce rozszerzonej w ramach III edycji projektu „O finansach… w bibliotece”. 2.Przećwiczenie sposobu prowadzenia spotkania pilotażowego w bibliotece na wybranych zadaniach ze scenariuszy spotkań nr 4 i nr 5 3.Wymiana doświadczeń związanych z przygotowaniem spotkań z osobami starszymi w bibliotekach

 W tej edycji projektu 11 bibliotek poprowadzi kursy o tematyce rozszerzonej dla ok. 160 osób starszych – jest to grupa pilotażowa  Cykl spotkań o tematyce rozszerzonej to 5 trzygodzinnych spotkań w bibliotece (podobnie jak przy kursie podstawowym OFB)  Dla osób 50+ posiadających podstawową wiedzę dot. finansów domowych (po kursie OFB1 lub 2 i nie tylko) Dla kogo spotkania OFB3 o tematyce rozszerzonej …

Biblioteki w pilotażu WojewództwoMiejscowośćNazwa biblioteki dolnośląskie Bystrzyca Kłodzka Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy dolnośląskie Złotoryja Miejska Biblioteka Publiczna w Złotoryi lubelskie Włodawa Miejska Biblioteka Publiczna we Włodawie lubelskie Horodło Gminna Biblioteka Publiczna w Horodle małopolskie Chrzanów Miejska Biblioteka Publiczna w Chrzanowie małopolskie Proszowice Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Proszowicach małopolskie Biały Dunajec Gminna Biblioteka Publiczna im. Zofii Solarzowej w Białym Dunajcu pomorskie Szemud Biblioteka Publiczna Gminy Szemud im. ks. dr Leona Heyke warmińsko-mazurskie Ryn Biblioteka Publiczna w Rynie wielkopolskie Krotoszyn Krotoszyńska Biblioteka Publiczna im. Arkadego Fiedlera w Krotoszynie wielkopolskie Jarocin Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Jarocin

Prowadzący mają możliwość:  wyboru ćwiczeń i zadań (poza najważniejszymi w danym scenariuszu)  rezygnacji czy skrócenia niektórych zadań (traktujemy scenariusz elastycznie, dostosowując do potrzeb i możliwości uczestników) Spotkania podstawowe a pilotaż…

 Jak przygotowujecie się do spotkań w Jarocinie? Co udało się już zrobić?  Relacja ze spotkania organizacyjnego w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy Jarocin, Filia nr 2  Prosimy wszystkich uczestników o pytania i komentarze na czacie!

Tematyka spotkania – przypomnienie wiadomości o ubezpieczeniach, pogłębienie wiedzy o ubezpieczeniach kredytów, rencie dożywotniej oraz odwróconej hipotece, rozwijanie umiejętności posługiwania się narzędziami internetowymi do podejmowania decyzji ekonomicznych Zasoby zewnętrzne: Strona Rzecznika Ubezpieczonych – ubezpieczenia kredytów Strona UOKiK – renta za mieszkanie: raport o prawach seniorów Artykuł o dożywotniej rencie oraz odwróconej hipotece ora_odc.6.pdf ora_odc.6.pdf Scenariusz nr 4: „Ubezpieczenia”

Scenariusz nr 4: „Ubezpieczenia” (1) Wstęp (nawiązanie do tematyki IV modułu kursu; scenariusz str. 2, pkt. 1): obejrzenie scenki kabaretowej „Ubezpieczenie na życie” rozmowa na temat scenki: zasady postępowania klienta firmy ubezpieczeniowej (zapoznanie się z OWU, zakres ubezpieczenia, wyłączenia) ćwiczenie w grupach - przypomnienie pojęć, związanych z ubezpieczeniami: uczestnicy zapisują na plakatach definicje np. rodzaje ubezpieczeń, polisa, OWU (zadanie nr 1)

Zadanie nr 1 scenariusz str Cel zadania: przypomnienie pojęć, związanych z ubezpieczeniami Podział uczestników na 4 grupy i rozdanie odpowiedniej części zadania. Każda grupa zapisuje pojęcia na karcie papieru (prowadzący może przygotować karty wcześniej). Grupa wpisuje definicje, przekazuje swój plakat kolejnemu zespołowi. Po otrzymaniu prac sąsiedniej grupy, zespół zapoznaje się z informacjami i uzupełnia plakat o brakujące treści. Po 2- 3 minutach plakat jest przekazywany następnej grupie. Ćwiczenie powtarzamy, aż prace wrócą do grupy, która rozpoczynała zadanie. Na zakończenie zespoły zapoznają się z uzupełnieniami. Prowadzący przypomina podstawowe pojęcia, wykorzystując materiał pomocniczy (scenariusz s. 11 – 13)

Zadanie nr 1(c.d.) scenariusz str Ubezpieczenia – podstawowe pojęcia: Grupa I – podział ubezpieczeń na majątkowe, osobowe, dobrowolne, obowiązkowe, indywidualne, grupowe; Grupa II – polisa, agent, OWU, cesja; Grupa III – analiza ryzyka, zakres ochrony ubezpieczenia, wyłączenia, wkład własny; Grupa IV – o czym należy pamiętać, zanim kupimy polisę; jakie instytucje chronią prawa osoby ubezpieczonej?

Scenariusz nr 4 „Ubezpieczenia” (2) Rozwinięcie: (scenariusz str. 2 – 3, pkt ): Ubezpieczenia kredytów – strona Rzecznika Ubezpieczonych ubezpieczonego/abc-ubezpieczenhttp:// ubezpieczonego/abc-ubezpieczen Jak nie ulegać reklamom produktów ubezpieczeniowych? – analiza reklamy, wypowiedź Rzecznika Ubezpieczonych Renta dożywotnia a odwrócona hipoteka: zapoznanie się z artykułami na stronach www, ćwiczenie w grupach.

Ćwiczenie nr 1 indywidualne - scenariusz s. 10 Wejdź na stronę internetową Rzecznika Ubezpieczonych następnie wybierz link - ubezpieczenie kredytów i zapoznaj się z tekstem. Odpowiedz na pytania: - Co to jest ubezpieczenie kredytu i dlaczego banki oferują go klientom? - Jakie są najbardziej typowe ubezpieczenia sprzedawane przez banki? Wymień przynajmniej cztery. - Co to są wyłączenia? Podaj przykłady. - O co trzeba pytać, co sprawdzać, decydując się na kupno polisy ubezpieczeniowej wraz z kredytem? - Czy ubezpieczyciel ma możliwości, aby zgodnie z prawem sprawdzić, czy wcześniejsze choroby mogły mieć wpływ na wypadek, śmierć ubezpieczonego? - Dlaczego powinniśmy poinformować najbliższych, że mamy ubezpieczenie kredytu?

Ćwiczenie nr 2 praca w grupach – scenariusz s Obejrzyjcie reklamę dostępną na stronie lub a następnie odpowiedzcie na pytania: - Kto jest adresatem reklamy? - W jaki sposób reklama przekonuje do swojego produktu? - Jakimi środkami posługują się twórcy reklamy? (dźwięki, obrazy, tło, otoczenie, itp.) - Czy ta reklama was przekonuje ? Uzasadnijcie krótko Wasze zdanie.

Ćwiczenie nr 2 scenariusz s Przejdź na stronę internetową: /finanse_seniora_odc.6.pdf przeczytaj informacje dotyczące renty dożywotniej i hipoteki odwróconej, a następnie wykonaj ćwiczenie: /finanse_seniora_odc.6.pdf Poniższe twierdzenia przyporządkuj odpowiednio do: DOŻYWOTNIA RENTA lub ODWRÓCONY KREDYT HIPOTECZNY. Prawo własności przechodzi na fundusz hipoteczny; Świadczenie wypłacane jest do końca życia; Kredytobiorca pozostaje właścicielem; Renta waloryzowana jest wskaźnikiem inflacji; Świadczenie otrzymuje się przez okres ustalony w umowie; Renta jest stała;

Scenariusz nr 4 „Ubezpieczenia” (3) Podsumowanie (scenariusz str. 6, pkt ): Dyskusja o rencie dożywotniej i odwróconej hipotece – zagrożenia związane z rentą dożywotnią (upadłość firmy, brak kontroli KNF, brak wymagań kapitałowych); czy ustawa o hipotece może zmienić sytuację ekonomiczną emerytów? Rozmowa - najbardziej przydatne dla uczestników informacje o ubezpieczeniach

Tematyka spotkania – przypomnienie i pogłębienie wiedzy wiadomości o banku centralnym, historii pieniądza, kursach walutowych oraz walucie euro; poznanie nowych zabezpieczeń polskich banknotów, emitowanych od 2014 roku; rozwijanie umiejętności rozpoznawania autentyczności polskich banknotów. Zasoby zewnętrzne: Film edukacyjny NBP „Śladami złotego” Zasoby strony NBP „Bezpieczne pieniądze” Scenariusz nr 5: „Bank centralny”

Scenariusz nr 5 „Bank centralny” (1) Wstęp (nawiązanie do tematyki V modułu kursu; scenariusz str. 2 – 3, pkt ): przypomnienie podstawowych wiadomości (bank centralny, kursy walutowe, euro): układanka - dopasowanie zapisanych na kartach pojęć do definicji (pary/zespoły – zad. 1, s ) film edukacyjny NBP „Śladami złotego” cz. I „Historia pieniądza” dami_zlotego.html dami_zlotego.html

Zadanie nr 2 scenariusz s. 6 Obejrzyjcie I część filmu edukacyjnego NBP i TVP „Śladami złotego” pt. „Pieniądz” (do 17. minuty) Przygotujcie odpowiedzi na pytania, które przedstawicie na forum grupy: Co wiedzieliście o historii pieniądza już wcześniej, a czego nowego się dowiedzieliście się, oglądając film? Jakie przedmioty w przeszłości pełniły rolę pieniądza? Kiedy pojawiły się pierwsze pieniądze kruszcowe? Na czym polega „psucie pieniądza”? Jakie były najstarsze polskie monety? Kiedy pojawił się polski złoty? Gdzie, kiedy i dlaczego ludzie zaczęli się posługiwać pieniądzem papierowym?

Scenariusz nr 5 „Bank centralny” (2) Rozwinięcie (scenariusz str. 3- 4, pkt ): Strona NBP „Bezpieczne pieniądze” zabezpieczenia polskich banknotów dotychczasowej emisji: procedura czterech kroków: „Dotknij”, „Popatrz”, „Przechyl”, „Sprawdź”. (indywidualnie/pary) nowe zabezpieczenia banknotów – wypowiedź przedstawicielki NBP, filmik NBP, porównanie starych i nowych banknotów, obejrzenie zabezpieczeń. Materiały do wyboru; praca indywidualna/grupowa przy komputerach; wspólne podsumowanie: Jak rozpoznać, czy banknot jest autentyczny?

Scenariusz nr 5 „Bank centralny” (3) Podsumowanie (scenariusz str , pkt ): Film edukacyjny NBP „Śladami złotego” cz. III „Bank centralny” dami_zlotego.html dami_zlotego.html Podsumowanie spotkań – rozmowa: jak wykorzystać wiedzę i umiejętności przy podejmowaniu decyzji finansowych; ewaluacja.

Ewaluacja spotkań pilotażowych (1)  na ostatnim spotkaniu uczestnicy wypełniają specjalną ankietę online (uczestnicy spotkań niekoniecznie zarejestrują się na platformie kursu „O finansach…”, dlatego ankietę dla nich opracowaliśmy w osobnym narzędziu)  (należy zarezerwować odpowiednią ilość czasu na ewaluację na ostatnim spotkaniu. Uwaga: należy wziąć pod uwagę, że każdy z uczestników samodzielnie wypełnia ankietę, nawet, jeśli w czasie kursu pracowali po dwoje przy jednym komputerze  Proponujemy wcześniej testowo przeklikać ankietę, aby móc odpowiedzieć na ewentualne pytania uczestników (przy ostatnim pytaniu zaznaczamy, że to TEST)  Link do ankiety wraz z instrukcją jej wypełniania jest załączony do materiałów z tego webinarium – można wgrać ten plik na komputery uczestników, aby nie musieli przepisywać linku. (Ewaluacja z bibliotekarzami prowadzącymi spotkania o tematyce rozszerzonej odbędzie się w jesieni br. – zaprosimy Państwa dowzięcia udziału w spotkaniu fokusowym.)

Szanowni Państwo, Na zakończenie cyklu spotkań edukacyjnych „O finansach… w bibliotece – III edycja” - o tematyce rozszerzonej – prosimy Państwa o wypełnienie ankiety online. Informacje w niej zawarte pozwolą nam lepiej dostosować kurs do potrzeb uczestników spotkań. Ważne, aby każdy z Państwa – uczestników kursu – wypełnił ankietę samodzielnie, w miarę możności odpowiadając na wszystkie pytania. Ankieta jest dostępna pod linkiem: tnij.org/ofinansach tnij.org/ofinansach Dziękujemy za poświęcony czas! Ewaluacja spotkań pilotażowych (2)

 Jak przebiegały spotkania kursu w Chrzanowie? Sukcesy, wyzwania, dobre praktyki?  Relacja z (trzech) spotkań pilotażowych w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Chrzanowie  Prosimy wszystkich uczestników o komentarze i pytania na czacie!

Oto wzór certyfikatu dla uczestników kursu rozszerzonego O finansach… w bibliotece (zatwierdzony przez NBP). Jest on dostępny w formacie Word do wypełnienia  w materiałach do tego webinarium.

 Jesteście już po lekturze scenariuszy do spotkań o tematyce rozszerzonej oraz naszych trzech webinariach? Co coś budzi nadal wasze wątpliwości, wymaga wyjaśnienia?  Prosimy o wypowiedź na czacie!

? PYTANIA i komentarze Po zakończeniu webinarium pytania można także kierować do konsultantów projektu na adres: ew. skype (adresy patrz tabela w Google) lub do FRSI na adres:

Dziękujemy