„Poradnictwo dla osób starszych” Dr Daria Zielińska-Pękał

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria harmonii prof. Marii Braun –Gałkowskiej
Psychologia Zarządzania
PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Sczawieńska 2
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Uwarunkowania rozwojowe aktywności społecznej i zawodowej dzieci i młodzieży z rodzin zastępczych Szprotawa 2012 Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie.
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
dr Walentyna Wnuk Dolnośląska Rada ds. Seniorów
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Czym jest Integracja?.
Czym jest doradztwo zawodowe?
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Kategoria dorosłości w andragogice
Szkoła Promująca Zdrowie
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Dr Ewa Szumigraj Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii.
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
WPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA opracowała : mgr Jolanta Witczak.
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Prof. dr hab. Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie.
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
Ocenianie holistyczne
Zagadnienie wadliwej pomocy czyli jak nie pomagać… Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie.
Publiczny wizerunek starości
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
Postawa asertywna.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Opiekunowie rodzinni osób starszych - jak zbudować skuteczny system wsparcia? - rekomendacje z doświadczeń międzynarodowych dr Jolanta Perek-Białas Szkoła.
PRAWA dziecka.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Stres w pracy nauczyciela
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Zapis prezentacji:

„Poradnictwo dla osób starszych” Dr Daria Zielińska-Pękał Warsztat pracy doradcy - czyli jak pomagać? Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Relacja trójbiegunowa w poradnictwie DORADCA RADZĄCY SIĘ PROBLEM

DORADCA Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Relacja poradnicza (terapeutyczna) wg Rogersa: to taki sposób bycia z drugą osobą, który sprzyja zdrowym zmianom i ułatwia rozwój, powodzenie w procesie pomagania zależy nie tyle od kwalifikacji czy umiejętności technicznych doradcy, ile od jego określonych postaw oraz cech osobowych. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

warunki dobrej poradniczej relacji Triada Rogersa – warunki dobrej poradniczej relacji Bezwarunkowa akceptacja Empatia Kongruencja (autentyczność) Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Bezwarunkowa akceptacja: całościowa akceptacja klienta przed doradcę zakłada powstrzymywanie się doradcy przed ocenianiem klienta akceptacja wszystkich uczuć klienta (tych wrogich, negatywnych, jak i tych dojrzałych i pozytywnych) akceptacja klienta takim jaki jest (takim jaki mówi, ze jest) Kongruencja autentyczność doradcy (doradca jest naprawdę sobą) to gotowość do ujawniania nastawień, które uporczywie dają o sobie znać (nawet tych negatywnych) Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Empatia w potocznym rozumieniu - zdolność współodczuwania (zbyt duże uproszczenie) w terapeutycznym, jak i poradniczym kontekście empatia to zdolność zrozumienia tego, co czuje inny człowiek bez konieczności przeżywania tych samych emocji to rozumienie we współodczuwaniu empatia pełni swoistą funkcję ochraniającą doradcę przed wejściem w trajektorię cierpienia osoby radzącej się. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej empatia to nie sympatia sympatia: „czuć wraz” z innym człowiekiem ten rodzaj wspierania zakłada doświadczanie tego wszystkiego, co czuje osoba przeżywająca problem sympatia zubaża i rozprasza doradcę poprzez pozostawienie go otwartym na burze i przypływy emocji, które w takich przypadkach się pojawiają przesunięcie granic z empatii na sympatię może utrudnić relacje poradniczą. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

RADZĄCY SIĘ Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Radzący się to osoba, która: ma trudność w uregulowaniu swoich relacji ze światem zewnętrznym lub ze sobą samym (albo z jednym i drugim); ma obniżoną umiejętność samodzielnego wyjścia z określonej (trudnej, niepewnej) sytuacji życiowej jest psychicznie zdrowa, a jej bezradność ma charakter jedynie przejściowy. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Rodzaje osób zgłaszających się po pomoc: zaradni częściowo zaradni bezradni Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Osoba zaradna: traktuje problem jako element motywujący do działania, cechuje się fascynacją i chłodną koncentracją na problemie, jest aktywna, pełna energii i zapału brak bezradności, zagubienia, frustracji. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Osoba częściowo zaradna: otwarta, współpracująca, działająca, wie, że ma problem i chce zrobić wszystko, aby go rozwiązać z reguły traktuje problem jako element motywujący do działania. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Osoba bezradna traktuje problem jako coś, co przytłacza, cechuje ją brak koncentracji, rezygnacja, postawa ucieczkowa, obojętność, opór, mająca trudności w kontakcie z drugim człowiekiem (z doradcą) w sytuacji problemowej wydaje się być poddana. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Postawa wobec starości Opis (wg D.B Bromley’a, Psychologia starzenia się) Postawa konstruktywna Pogodzenie się ze starością i ewentualną śmiercią; zadowolenie z siebie i z kontaktów z innymi; wewnętrzne zintegrowanie oraz optymizm Postawa zależności bierność; zależność wobec innych ludzi; odejście z pracy zawodowej; poczucie bezpieczeństwa zapewnić ma dom rodzinny. Postawa obronna typ „opancerzonych” samowystarczalność i odrzucanie pomocy innych; pesymistyczne patrzenie na starość, które zostaje zamaskowane wzmożoną aktywnością. Postawa wrogości (wobec otoczenia) agresywność i podejrzliwość wobec innych; niemożność akceptacji własnej starości i nadchodzącej śmierci; zazdrość oraz wrogość wobec młodych ludzi; izolowanie się od otoczenia; samowystarczalność i aktywność (najczęściej zawodową) Postawa wrogości (skierowana na samego siebie) wrogość wobec siebie; pasywność; pesymistyczne pogodzenie się ze starością; traktowanie śmierci jako wyzwolenia; brak zadowolenia z życia Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

PROBLEM Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Problem: rodzaj zadania, którego podmiot nie może rozwiązać przy aktualnie posiadanym zasobie wiedzy, umiejętności i nastawienia. bardzo ważnym zadaniem jest prawidłowa identyfikacja problemu Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Problem właściwy: nie istnieje samodzielnie problem jest zawsze „czyjś”, należy do podmiotu, który go formułuje wyznaczając tym samym własne dążenie do celu. jest z natury subiektywny i jednostkowy; odnosi się do świata przeżyć i doświadczeń konkretnego człowieka w stosunku do takiego problemu podmiot zawsze przybiera określoną postawę, reaguje na niego w emocjonalny sposób, myśli o nim. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Modele doradców (wg. B.Wojtasik) Ekspert Informator Konsultant Spolegliwy opiekun Leseferysta Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Doradca ekspert specjalista w swojej dziedzinie; duża wiedza zawodowa i doświadczenie jest przekonany o swojej racji (wie lepiej) rozwiązuje problem za klienta udziela konkretnych instrukcji, wskazówek i poleceń interesuje go problem, a nie klient ponosi odpowiedzialność za udzieloną poradę Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Doradca informator zajmuje się głównie zbieraniem, analizowaniem, przetwarzaniem, magazynowaniem, selekcjonowaniem informacji o możliwościach rozwiązania problemu, to osoba doskonale doinformowana wykorzystuje środki masowego przekazu (audycje, programy TV, poradniki książkowe) Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Doradca konsultant zajmuje się i klientem i sposobami rozwiązania problemu motywuje klienta do podjęcia decyzji bierze pod uwagę, jakimi wartościami kieruje się klient odpowiedzialność za wybór rozwiązania podzielona jest między obie strony łączy dyrektywny i liberalny sposób doradzania doradca tzw. „wyważonej symetrii” Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Doradca spolegliwy opiekun ciepły, otwarty, akceptującypomocny, życzliwy, wrażliwy na potrzeby klienta stymuluje klienta do aktywności podsuwa nowe propozycje nie narzuca zdania, ale proszony nie rezygnuje z udzielenia porady. odpowiedzialność za decyzje jest rozłożona pomiędzy doradcę i klienta, większa jednak po stronie radzącego się Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Doradca leseferysta (fr, „pozwolić robić”) - to nieprzeszkadzanie, niewtrącanie się, pozostawienie swobody działania nie jest zorientowany na problem, ale na klienta nie ma gotowych odpowiedzi, pobudza klienta do poznania siebie, stwarza możliwości samoanalizy, oświetla pole problemowe, odmawia udzielania rad nie ponosi odpowiedzialności za wybór rozwiązania Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

EKSPERT INFORMATOR KONSULTANT SPOLEGLIWY OPIEKUN LESEFERYSTA MODEL DORADCY EKSPERT INFORMATOR KONSULTANT SPOLEGLIWY OPIEKUN LESEFERYSTA PODMIOT DZIAŁANIA doradca radzący się PRZEDMIOT DZIAŁANIA problem radzącego się problem radzącego się, jak i doradcy cała sytuacja poradnicza oraz problem radzącego się i doradcy cała sytuacja poradnicza METODY DZIAŁANIA przekonywanie kierowanie, perswazja, pytania zamknięte, pouczanie, podawanie ścisłych instrukcji przekonywanie, pouczanie informowanie konsultacja, negocjacje, dialog, pytania zamknięte i otwarte, interpretowanie wypowiedzi, informacje zwrotne, mediacje, odzwierciedlanie uczuć, parafraza, pytania otwarte, wyjaśnianie, klasyfikowanie, obserwowanie stosowanie wypowiedzi typu „ja” czynne słuchanie, słuchanie i rozumienie, ŚRODKI, NARZĘDZIA DZIAŁANIA środki materialne: kwestionariusze, testy, ankiety publikacje, wystąpienia, informatory, media, poradniki środki materialne, jak również niematerialne środki niematerialne: ciepło, życzliwość, kongruencja, akceptacja, empatia WYNIK DZIAŁANIA rozwiązanie problemu przez doradcę uzyskanie informacji przez klienta wspólna decyzja doradcy i radzącego się ostateczna decyzja należy wyłącznie do klienta podjęcie samodzielne decyzji przez klienta

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej