Szkolnictwo specjalne w Danii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy
Advertisements

SZEŚCIOLATEK W NASZEJ SZKOLE Szkoła Podstawowa Nr 2 im
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
Organizacja nauczania indywidualnego
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
POWSTANIE PUBLICZNEGO SPECJALNEGO KATOLICKIEGO OŚRODKA EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZEGO
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Indywidualne nauczanie
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
CENTRUM WSPÓŁPRACY SZKOŁY I RODZINY PUNKT KONSULTACYJNY.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
RODZICE W SZKOLE.
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
System edukacji w Polsce
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
OFERTA DLA SZEŚCIOLATKÓW.  nauka odbywa się w salach lekcyjnych dostosowanych do potrzeb młodszych dzieci, podzielonych na części: edukacyjną i rekreacyjną,
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Miejskiej Szkoły Podstawowej nr 4 w Knurowie
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Mamo, tato chcę już iść do szkoły 1. Potencjał sześciolatka Mózg sześciolatka potrzebuje maksymalnie dużo różnorodnych bodźców i doświadczeń edukacyjnych.
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, UL. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Zmiany w prawie oświatowym
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Szkolnictwo specjalne w Danii Przygotowały: Agata Rybarczyk, Agata Żak

Organizacja kształcenia specjalnego w Danii jest odpowiednikiem pierwszych etapów kształcenia w Polsce. Obowiązek szkolny obejmuje uczniów między 7 a 16 rokiem życia Poziom zerowy oraz 10 klasa szkoły podstawowej są nieobowiązkowe Klasa 10 ma charakter wyrównujący szanse startu do szkoły średniej Edukacja na poziomie szkoły podstawowej jest bezpłatna Uczniowie otrzymują darmowe podręczniki i mają zapewniony bezpłatny dojazd Na wyższych szczablach stosowany jest tzw. Taximeters czyli reguła, że „pieniądze idą za dzieckiem”

Centra te zatrudniają od 5 do 8 doświadczonych pedagogów specjalnych. W duńskiej edukacji nie stosuje się podziału na stopnie niepełnosprawności intelektualnej, bo rozpatruje się indywidualne potrzeby uczniów. Istnieją specjalne centra wsparcia, zlokalizowane w większości szkół, które oferują efektywny system pomocy dostosowany do indywidualnych potrzeb ucznia. Centra te zatrudniają od 5 do 8 doświadczonych pedagogów specjalnych. Do form pracy prowadzonych przez te placówki należą:

Kształcenie specjalne w klasie macierzystej: Nauczyciel zostaje oddelegowany z centrum i pracuje z jednym lub kilkorgiem dzieci Udziela wsparcia nauczycielowi w dostosowaniu przez niego procesu nauczania do indywidualnych, zróżnicowanych potrzeb ucznia

Nauczanie w małych grupach: Dotyczy uczniów z nieznacznymi trudnościami w zakresie czytania, wymowy lub matematyki Grupa składa się przeważnie z 3, 4 uczniów a zajęcia odbywają się w zwykłej klasie lub częściowo na terenie centrum

Wzmożona interwencja: Intensywna pomoc stosowana w przypadku większych trudności w czytaniu i wymowie Prowadzone są przez określony czas, przeważnie od 3 do 5 miesięcy w małych grupach, w wymiarze 10 – 15 lekcji tygodniowo

Nauczanie zindywidualizowane: Realizowanie indywidualnego programu nauczania przy pomocy jednego nauczyciela Stosowane w przypadkach nasilonych zaburzeń emocjonalnych lub społecznych

Zajęcia motoryczne: Zajęcia w małych 3 – 5 osobowych grupach prowadzone przez 2 miesiące w wymiarze 1 – 2 lekcji tygodniowo

Wg The Folkeskole „kształceniem specjalnym lub inną pomocą pedagogiczną powinny być otoczone dzieci, których rozwój wymaga szczególnego zabezpieczenia i wsparcia”

„Nauczanie w Folkeskole powinno wychodzić naprzeciw potrzebom i uwarunkowaniom indywidualnej sytuacji wychowanka. Należy promować stosowanie zróżnicowanych metod nauczania nie tylko przez poszczególnego nauczyciela w swojej klasie, ale jako obowiązującą zasadę szkoły. Jest sprawą bardzo ważną aby wykorzystywać wszelkie możliwości służące poznaniu potrzeb dzieci w klasach ogólnodostępnych” .

System duński przewiduje tworzenie dla ucznia edukacji specjalnej formę segregacyjną: Ekstensywne kształcenie – exstensive special education (najczęściej dzieci głuche, z zaburzeniami emocjonalnymi i społecznymi) Edukacyjne ekstensywne wsparcie specjalne – exstensive special educational assistance (forma kształcenia przeznaczona dla ucznia wobec którego wyczerpano wszelkie możliwości kształcenia z rówieśnikami)

Szkoła integracyjna GRYDEMOSESKOLEN

W tej szkole integracyjnej uczy się 450 uczniów, w tym 46 ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczniowie pracują w specjalnie dobranych grupach utworzonych ze względu na ich możliwości: Dzieci z uszkodzeniem mózgu ale z pewnym potencjałem umożliwiającym uczenie się tworzą jedną odrębną klasę Dzieci z znacznymi deficytami i ograniczonymi możliwościami w zakresie komunikowania się, często dowożone z instytucji, które zapewniają im całodobową opiekę

Zadania opiekunów: Zaspokajać podstawowe potrzeby dzieci w zakresie rozwoju umysłowego, relacji społecznych, umiejętności motorycznych, odżywiania, zdrowia i sportu Realizować program z zakresu arteterapii, z nastawieniem na różnorodną aktywność dającą możliwość doświadczania sukcesu

Szkoła podstawowa integracyjna BIRSKOLEN w Kolding

Jest to duża placówka – uczy się tutaj 740 uczniów a przeciętnie duńskie szkoły podstawowe liczą 300-400 uczniów. Dzieci niepełnosprawne fizycznie uczą się razem ze zdrowymi. Klasy liczą od 18 do 28 uczniów. W osobnym budynku umieszczony jest oddział dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Do dyspozycji uczniów jest basen, sala gimnastyczna, świetlice i oddzielne klasopracownie. Uczniowie mają dostęp do komputerów, kserokopiarek i skanerów.

Szkoła specjalna dla dzieci niedostosowanych społecznie z okręgu Helsingor

Jest to szkoła dla uczniów z poważnymi problemami emocjonalnymi i społecznymi. Każdy przypadek rozpatruje specjalna utworzona w szkole Rada. W tej szkole pod opieką 12 nauczycieli jest 12 uczniów. Uczniowie mają od 6 do 14 lat. Do szkoły uczęszczają średnio dwa i pół roku. Celem wspólnej pracy jest powrót ucznia do szkoły ogólnodostępnej. Zajęcia podzielone są na dwie części: rano odbywają się lekcje a popołudniu zajęcia dodatkowe tzw.”koła zainteresowań”