ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002) Kształcenie zawodowe uczniów z niepełnosprawnoścą intelektualną w świetle przemian i oczekiwań rynku pracy 19 marca 2015 roku
Główne rekomendacje zespołów eksperckich dotyczące kształcenia ponadgimnazjalnego uczniów ze SPE zagwarantowanie uczniom ze SPE możliwości edukacji w różnych typach placówek na poziomie ponadgimnazjalnym z zapewnieniem: profesjonalnego prowadzenia w ramach nadzorowanych, systemowych i zaprogramowanych przez osoby przygotowane do pracy z niepełnosprawnymi, przygotowanie uczniów niepełnosprawnych do wyboru zawodu, którego nauczanie powinno mieć miejsce w warunkach kształcenia specjalnego, z zastosowaniem specyficznych form i metod pracy oraz z indywidualnym doborem ścieżki zawodowej do predyspozycji ucznia już na poziomie gimnazjum. elastyczne traktowanie planów nauczania dla uczniów ze SPE w szkołach ponadgimnazjalnych przy zachowaniu ogólnej liczby godzin realizowanych tygodniowo podział godzin pozostawałby w gestii rad pedagogicznych.
stworzenie możliwości dostosowania egzaminów zewnętrznych (w tym maturalnych) do możliwości i charakteru niepełnosprawności ucznia, by nie powodowały wykluczenia, a wyrównywały szanse edukacyjne i społeczne. zweryfikowanie systemu zawodowych egzaminów zewnętrznych dla uczniów ze SPE. wprowadzenie obligatoryjnych staży i wspieranych praktyk zawodowych dla uczniów o SPE w miejscach pracy, by zagwarantować przede wszystkim praktyczne, a nie czysto teoretyczne wykształcenie zawodowe. Organizacją praktyk powinien zajmować się doradca zawodowy. zagwarantowanie możliwość wyboru przedmiotów ogólnokształcących stosownie do kierunku kształcenia zawodowego realizowanego przez uczniów ze SPE.
Rekomendacje europejskie Innowacyjne metody nauczania Nadzorowane praktyki zawodowe - modele zatrudnienia wspomaganego dopasowanie umiejętności wymaganych na rynku pracy do możliwości i oczekiwań uczniów realizacja IPET (!) zachowanie elastyczności w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego działania zapobiegające wczesnemu wypadaniu z systemu edukacji- zapewnienie odpowiedniego wsparcia i środków dla uczniów ze spe.
elastyczność pozwalająca na różnorodność praktyk zawodowych, wspierająca zastosowanie metod skoncentrowanych na uczniu wyspecjalizowana kadra w placówce, posiadająca odpowiednie kompetencje i wiedzę wspieranie pracodawców i absolwentów w trakcie wejścia na otwarty rynek pracy trwałe relacje szkoły z pracodawcami- ustanowienie formalnych zasad ustanowić ramy prawne, które pozwolą placówkom oferować różne poziomy przygotowania zawodowego, różne kwalifikacje zawodowe, w razie potrzeby dokonywać zmian w strukturze i czasie trwania programów