1 dr Justyna Szybska - Lewandowska Departament Programów Regionalnych Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Spotkanie Grupy roboczej ds
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Program Operacyjny Polska Cyfrowa
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Technologie informacyjno-komunikacyjne w RPO WZ , RPO WZ i PO PC
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
1 dr Justyna Szybska - Lewandowska Departament Programów Regionalnych Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
„Zasady finansowania projektów przedsiębiorstw w latach ”
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Programowanie perspektywy finansowej
Wsparcie dla innowacyjnych firm w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 – 2013.
Obszary wiejskie w walce z wykluczeniem cyfrowym w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa Wyzwanie dla młodych Warszawa, 31 marca 2015 r.
Zielona Góra, 30 kwietnia 2015 r.. …Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 wskazuje, iż potencjał wykorzystania innowacyjności w procesie rozwoju.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
POSIEDZENIE ŚWIĘTOKRZYSKO-PODKARPACKIEGO KLASTRA BUDOWLANEGO INNOWATOR
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Magda Szwedowska Departament Programów Regionalnych
Zapis prezentacji:

1 dr Justyna Szybska - Lewandowska Departament Programów Regionalnych Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego „Środa z Funduszami dla… przedsiębiorców” - Dofinansowanie na współpracę przedsiębiorstw, inwestycje proekologiczne, informatyzację i ochronę własności przemysłowej -

2 Dofinansowanie na współpracę przedsiębiorstw oraz na nawiązywanie współpracy sektora nauki i biznesu

3 Współpraca przedsiębiorstw, sektora nauki i biznesu Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego I OP „Komercjalizacja Wiedzy” II OP „Przedsiębiorstwa” Program Operacyjny Inteligentny Rozwój I OP „Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa” II OP „Wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I” IV OP „Zwiększenie potencjału naukowo- badawczego”

4 RPO WP I OP „Komercjalizacja wiedzy” Zakres wsparcia w ramach kooperacji przedsiębiorstw oraz jednostek nauki i biznesu wsparcie przedsiębiorstw rozpoczynających i rozwijających działalność B+R, uzyskanie praw wyłącznych dla własnych rozwiązań technologicznych, tworzenie i rozwój zaplecza B+R, zakup i wdrożenie przez przedsiębiorstwa wyników prac B+R oraz praw własności intelektualnej, projekty badawczo-rozwojowe realizowane wspólnie przez B+R i przedsiębiorstwa, zaawansowane usługi badawcze, rozwój infrastruktury jednostek B+R, wparcie rozwoju kadry B+R. Preferowane projekty Partnerskie, wzmacniające współpracę sieciową i realizowane w ramach współpracy klastrowej oraz oparte na współpracy przedsiębiorstw i jednostek B+R, wpisujące się w realizację Porozumień na rzecz inteligentnych specjalizacji regionu Katalog beneficjentów Przedsiębiorcy, jednostki naukowe, szkoły wyższe, klastry, IOB, izby gospodarcze i organizacje przedsiębiorców, instytucje finansowe, organizacje pozarządowe, podmioty zarządzające funduszami kapitałowymi podwyższonego ryzyka, inne (niewymienione wcześniej) instytucje prowadzące badania naukowe lub prace rozwojowe. Finansowanie Dotacje / Instrumenty finansowe

5 RPO WP II OP „Przedsiębiorstwa” Zakres wsparcia w ramach kooperacji przedsiębiorstw oraz jednostek nauki i biznesu wsparcie inwestycji profilowanych w małych i średnich przedsiębiorstwach systemowe wsparcie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw promocja gospodarcza profesjonalizacja i poprawa dostępności usług na rzecz przedsiębiorstw Preferowane projekty Partnerskie, w tym realizowane w ramach współpracy klastrowej, partnerskie, w tym wzmacniające współpracę sieciową, wpisujące się w realizację Porozumień na rzecz inteligentnych specjalizacji regionu Katalog beneficjentów Przedsiębiorcy oraz pozostałe jednostki i podmioty wymienione w RPO WP w ramach poszczególnego zakresu wsparcia. Finansowanie Dotacje / Instrumenty finansowe

6 PO IRI OP „Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa” Ogólny zarys i cele osi priorytetowej wsparcie skierowane do przedsiębiorstw dużych i MSP, rozpoczynających lub rozwijających działalność B+R, realizujących swoje projekty samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami (przedsiębiorstwami, jednostkami naukowymi, NGO), finansowanie projektów B+R, począwszy od fazy badań do etapu prac rozwojowych, ze szczególnym uwzględnieniem fazy demonstracji. Zakres wsparcia w ramach kooperacji przedsiębiorstw oraz jednostek nauki i biznesu Projekty B+R przedsiębiorstw Realizacja badań – głównie przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych, Prace B+R związane z wytworzeniem instalacji pilotażowej / demonstracyjnej

7 PO IRI OP „Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa” Zakres wsparcia w ramach kooperacji przedsiębiorstw oraz jednostek nauki i biznesu Sektorowe programy B+R ukierunkowane na duże przedsięwzięcia, istotne dla rozwoju poszczególnych branż i dziedzin inicjator: grupa przedsiębiorstw występująca w imieniu branży lub przykładowo inicjatywy klastrowej dopuszcza się możliwość współpracy przedsiębiorstw z sektorem nauki Typ beneficjentów przedsiębiorstwa konsorcja przedsiębiorstw podmiot wdrażający instrument finansowy Preferowane projekty projekty realizowane przez MSP projekty dużych przedsiębiorstw wyłącznie z efektem dyfuzji prac B+R+I do gospodarki, w szczególności podejmowane wspólnie z MSP, jednostkami badawczymi lub NGO projekty wpisujące się w KIS

8 PO IRII OP „Wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I” Ogólny zarys i cele osi priorytetowej W Polsce niewiele podmiotów gospodarczych prowadzi działalność innowacyjną, jednocześnie dla tego typu działalności wymagana jest odpowiednia infrastruktura, dlatego też wsparcie w ramach osi jest różnorodne i ukierunkowane na inwestycje w infrastrukturę B+R, współpracę w ramach krajowego systemu innowacji oraz transferu technologii. Zakres wsparcia w ramach kooperacji przedsiębiorstw oraz jednostek nauki i biznesu Proinnowacyjne usługi dla przedsiębiorstw Tzw. bony na innowacje - możliwość zakupu usługi związanej z opracowaniem nowego produktu, usługi, projektu wzorniczego, nowej technologii produkcji lub jej ulepszenia Wsparcie w ramach bonu na innowacje ma stanowić zachętę dla rozwijania kontaktów MSP z jednostkami naukowymi

9 PO IRII OP „Wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I” Zakres wsparcia w ramach kooperacji przedsiębiorstw oraz jednostek nauki i biznesu Zwiększenie intensywności współpracy w ramach krajowego systemu innowacji opracowanie i testowanie nowych instrumentów wsparcia innowacyjności przedsiębiorstw, zwiększenie wiedzy i skłonności przedsiębiorstw do podejmowania działalności B+R+I., animowanie współpracy w powyżej wskazanym obszarze Typ beneficjentów przedsiębiorstwa, w tym konsorcja przedsiębiorstw koordynatorzy Krajowych Klastrów Kluczowych podmioty zarządzające Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi podmiot wdrażający instrument finansowy beneficjenci projektów pozakonkursowych Preferowane projekty projekty realizowane przez MSP, projekty dużych przedsiębiorstw wyłącznie z efektem dyfuzji prac B+R+I do gospodarki, w szczególności podejmowane wspólnie z MSP, jednostkami badawczymi lub NGO, projekty wpisujące się w KIS

10 PO IRIV OP „Zwiększenie potencjału naukowo- badawczego” Ogólny zarys i cele osi priorytetowej Publiczne nakłady na sektor B+R w Polsce znajdują się na średnim poziomie w porównaniu do państw członkowskich UE. Dzięki inwestycjom zrealizowanym w latach poprawie uległy warunki infrastrukturalne prowadzenia prac B+R, ale wciąż dużym wyzwaniem jest powiązanie sektora nauki z biznesem, dlatego też wsparcie w ramach osi koncentruje się wokół działań B+R prowadzonych przez jednostki naukowe, przedsiębiorstwa i ich konsorcja. Zakres wsparcia w ramach kooperacji przedsiębiorstw oraz jednostek nauki i biznesu Badania naukowe i prace rozwojowe Wsparcie ukierunkowane na projekty związane z prowadzeniem badań naukowych i prac rozwojowych przez konsorcja naukowe i naukowo- przemysłowe ; W ramach realizowanych projektów – koncentracja potencjału najlepszych zespołów badawczych z jednostek naukowych i przedsiębiorstw.

11 PO IRIV OP „Zwiększenie potencjału naukowo- badawczego” Zakres wsparcia w ramach kooperacji przedsiębiorstw oraz jednostek nauki i biznesu Międzynarodowe Agendy Badawcze tworzone we współpracy z ośrodkami z innych państw; Cele MAB: realizacja wysokiej jakości badań naukowych i prac rozwojowych, prowadzonych przez zespoły wybitnych naukowców zagranicznych i polskich. Zwiększenie potencjału kadrowego sektora B+R szeroko rozumiany rozwój kadr B+R – wspieranie kadr jednostek naukowych i przedsiębiorstw o najbardziej innowacyjnych obszarach działalności, zachęcanie do udziału w projektach badawczych zagranicznych naukowców pochodzenia polskiego (powrót do kraju), Prowadzenie projektów badawczych przez doktorantów i naukowców poprzez realizację staży w przedsiębiorstwach oraz staży kadr przedsiębiorstw w jednostkach naukowych, Aktywizacja uczonych posiadających przerwy w pracy. Typ beneficjentów Konsorcja przedsiębiorstw i jednostek naukowych, konsorcja przedsiębiorstw i uczelni (w tym spółek celowych uczelni), jednostki naukowe i ich konsorcja uczelnie i ich konsorcja, instytucje otoczenia biznesu, beneficjenci projektów pozakonkursowych

12 Dofinansowanie na inwestycje proekologiczne

13 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego X OP „Energia” XI OP „Środowisko” Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko OP I „Zmniejszenie emisyjności gospodarki” Dofinansowanie na inwestycje proekologiczne

14 RPO WPX OP „Energia” Zakres wsparcia – inwestycje proekologiczne modernizacja oświetlenia zewnętrznego wykorzystanie odnawialnych źródeł energii przebudowa lub rozbudowa dystrybucyjnej sieci elektroenergetycznej budowa i modernizacja źródeł ciepła rozwój scentralizowanych systemów zaopatrzenia w ciepło Preferencje Projekty: kompleksowe/innowacyjne/wpisujące się w projekty założeń do planów zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe oraz lokalne strategie i plany gospodarki niskoemisyjnej/uzgodnione w ramach ZPT/zapewniające największy efekt ekologiczny w stosunku do nakładów finansowych/zwiększające świadomość obywatelską w zakresie odnawialnych źródeł energii i energetyki prosumenckiej. Ukierunkowanie przestrzenne Efektywność energetyczna i OZE (całe województwo)/obszary, na których stwierdzono przekroczenia standardów jakości powietrza/obszary bez stacji automatycznego pomiaru jakości powietrza Finansowanie Instrumenty zwrotne / dotacje

15 RPO WPXI OP „Środowisko” Zakres wsparcia – inwestycje proekologiczne selektywne zbieranie, recykling i odzysk odpadów komunalnych zagospodarowanie odpadów ulegających biodegradacji Preferencje Projekty: angażujące kapitał prywatny, upowszechniające efektywne rozwiązania technologiczne, maksymalizujące redukcję negatywnych oddziaływań środowiskowych, w szczególności ograniczenie masy składowanych odpadów komunalnych oraz poprawę efektywności wykorzystania zasobów, sprzyjające tworzeniu warunków dla wysokiej aktywności mieszkańców, w tym kształtowaniu i umacnianiu pożądanych postaw proekologicznych Finansowanie Dotacje

16 POIiŚI OP „Zmniejszenie emisyjności gospodarki” P.I. 4.I. Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: Wzrost udziału energii wytwarzanej ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto Zakres wsparcia – inwestycje proekologiczne Inwestycje w odnawialne źródła energii (OZE) - budowa i przebudowa:  lądowych farm wiatrowych,  instalacji na biomasę,  w ograniczonym zakresie - jednostek wytwarzania energii wykorzystującej wodę i słońce oraz ciepła przy wykorzystaniu energii geotermalnej;  sieci elektroenergetycznych umożliwiających przyłączenia jednostek wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych do KSE. Typ beneficjenta Przedsiębiorcy Terytorialny obszar realizacji Wsparcie dla energii z danego źródła będzie zależało od istnienia na danym obszarze odpowiednich zasobów naturalnych Finansowanie Dotacje / instrumenty finansowe w wybranych obszarach

17 POIiŚI OP „Zmniejszenie emisyjności gospodarki” P.I. 4.II. Promowanie efektywności energetycznej i korzystania z odnawialnych źródeł energii w przedsiębiorstwach Cel szczegółowy: Zwiększona efektywność energetyczna w przedsiębiorstwach Zakres wsparcia – inwestycje proekologiczne Zwiększenie oszczędności energii w przedsiębiorstwach:  przebudowa linii produkcyjnych na bardziej efektywne energetycznie,  głęboka, kompleksowa modernizacja energetyczna budynków w przedsiębiorstwach,  zastosowanie technologii efektywnych energetycznie w przedsiębiorstwach,  budowa i przebudowa instalacji OZE,  zastosowanie energooszczędnych technologii produkcji i użytkowania energii,  zastosowanie technologii odzysku energii wraz z systemem wykorzystania energii ciepła odpadowego w ramach przedsiębiorstwa,  wprowadzanie systemów zarządzania energią. Typ beneficjenta Duże przedsiębiorstwa Terytorialny obszar realizacji Wszystkie obszary gospodarki - dotyczy to w szczególności obszarów miejskich Finansowanie Dotacje / instrumenty finansowe w wybranych obszarach

18 Dofinansowanie na informatyzację i działalność w Internecie

19 Program Operacyjny Polska Cyfrowa

20 Priorytet I Powszechny dostęp do szybkiego Internetu Priorytet I Powszechny dostęp do szybkiego Internetu Cel 1 POPC Wyeliminowanie terytorialnych różnic w możliwości dostępu do szerokopasmowego internetu o wysokich przepustowościach

21 Projekty budowy, rozbudowy lub przebudowy sieci dostępowej o parametrach co najmniej 30 Mb/s wraz z niezbędnymi odcinkami do węzłów dystrybucyjnych lub szkieletowych, a także z sieciami szkieletowymi i dystrybucyjnymi. Zakłada się, że rezultatem interwencji powinno być m.in. podłączenie do szybkiego lub bardzo szybkiego internetu placówek edukacyjnych (np. szkół publicznych) i innych podobnych placówek Rolą środków publicznych będzie uzupełnienie inwestycji prywatnych i ich pobudzanie. Inwestycje są możliwe tylko tam gdzie nie było możliwości finansowania w perspektywie Beneficjenci: przedsiębiorcy telekomunikacyjni, jednostki samorządu terytorial- nego lub ich związki i stowarzyszenia (tam gdzie inwestycje komercyjne nie będą rentowne dla firm).

22 Priorytet II E- Administracja i otwarty rząd Priorytet II E- Administracja i otwarty rząd Cel 2 POPC Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych

23 Działanie 2.1 Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych  Wsparcie podmiotów publicznych na poziomie centralnym w tworzeniu i roz- woju nowoczesnych usług świadczonych drogą elektroniczną dla obywateli i przedsiębiorców, Projekty o oddziaływaniu ogólnokrajowym, o wysokim poziomie e-dojrzałości, bezpieczeństwa oraz integracji usług na wspólnej platformie elektronicznych usług administracji publicznej, Z udostępnianych elektronicznie usług i informacji sektora publicznego będą korzystać mieszkańcy wszystkich regionów, Miernikiem rezultatu będzie realny popyt na stworzone e-usługi.

24 Preferowane będą projekty wpisujące się w kluczowe obszary wskazane w POPC: rynek pracy, ubezpieczenia i świadczenia społeczne, ochrona zdrowia, prowadzenie działalności gospodarczej, wymiar sprawiedliwości i sądownictwo, prezentacja i udostępnianie danych przestrzennych i statystycznych, nauka i szkolnictwo wyższe, podatki i cła, sprawy administracyjne, w szczególności obywatelskie, zamówienia publiczne, bezpieczeństwo i powiadamianie ratunkowe.

25 Również preferowane będą projekty znacząco wpływające na: poprawę warunków otoczenia biznesu poprzez: redukcję kosztów rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej (w tym pojedynczy punkt kontaktowy podatki i cła, ubieganie się o zamówienia publiczne, e-fakturowanie), redukcję czasu i kosztów egzekwowania umów, redukcję czasu i kosztów uzyskiwania pozwoleń na budowę, poprawa skuteczności administracji podatkowej i celnej, zmniejszenie bezrobocia i zwiększenie aktywności zawodowej, poprawa efektywności kosztowej wydatków i ogólnej wydajności sektora opieki zdrowotnej.

26 Beneficjenci: jednostki administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane, sądy i jednostki prokuratury, partnerstwa ww. uprawnionych podmiotów z przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi, jednostkami naukowymi lub podmiotami leczniczymi, dla których podmiotem tworzącym jest minister lub publiczna uczelnia medyczna.

27 Cel 4 POPC Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego

28 Działanie 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego Poddziałanie Cyfrowe udostępnianie informacji sektora publicznego ze źródeł administracyjnych i zasobów nauki Zwiększenie dostępności oraz poprawa jakości Informacji Sektora Publicznego, a także zwiększenie możliwości ich ponownego wykorzystania. Działanie dotyczy udostępniania z możliwością ponownego wykorzystania: Informacji publicznej, np. dane demograficzne, dane o produkcji i zużyciu energii, budżetowe i podatkowe, dotyczące działalności gospodarczej, dane o ochronie i zanieczyszczeniu środowiska, informacja o prawie oraz procesach legislacyjnych), zasobów nauki.

29 Beneficjenci: jednostki administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane, jednostki naukowe, partnerstwa ww. podmiotów z przedsiębiorstwami lub organizacjami pozarządowymi.

30 Poddziałanie Cyfrowe udostępnianie zasobów kultury Digitalizacja zasobów kultury, w tym materiałów archiwalnych i zwiększenie dostępności oraz poprawa jakości cyfrowo udostę- pnianych zasobów kultury, a także polepszenie możliwości ich pono- wnego wykorzystania.

31 Typy działań: wdrażanie zmian technologicznych dotyczących digitalizacji i przechowywania danych cyfrowych, koordynacja w zakresie gromadzenia, przechowywania i udostępnienia zasobów cyfrowych, eliminująca wielokrotne digitalizowanie tych samych zasobów, podnoszenie kompetencji osób zaangażowanych w udostę- pnianie zasobów kultury oraz budowanie świadomości na temat znaczenia ponownego wykorzystania zasobów kultury jako działania prorozwojowego. udostępnianie zasobów zdigitalizowanych oraz ich promocja.

32 Beneficjenci: państwowe lub współprowadzone z MKiDN instytucje kultury, Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych oraz archiwa państwowe, ogólnokrajowi nadawcy radiowi i telewizyjni, jednostki administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane, biblioteki wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 4 lipca 2012 roku w sprawie narodowego zasobu bibliotecznego, partnerstwa zawiązane w ramach oraz pomiędzy ww. podmiota- mi oraz partnerstwa ww. podmiotów z przedsiębiorcami lub organizacjami pozarządowymi.

33 Działanie 2.4 Tworzenie usług i aplikacji wykorzystujących e-usługi publiczne i informacje sektora publicznego Wspieranie tworzenia i rozwijania usług świadczonych w formie elektronicznej (e-usługi za pośrednictwem aplikacji i portali), bazujących na Informacjach Sektora Publicznego oraz istniejących e-usługach publicznych. Beneficjenci: jednostki naukowe, organizacje pozarządowe, małe i średnie przedsiębiorstwa.

34 Priorytet III Cyfrowe kompetencje społeczeństwa Priorytet III Cyfrowe kompetencje społeczeństwa Cel 5 POPC: Zwiększenie stopnia oraz poprawa umiejętności ko- rzystania z internetu, w tym e-usług publicznych

35 Wsparcie pomysłów zdolnych programi- stów lub zespołów interdyscyplinarnych z udziałem programistów na rozwiązywanie problemów istotnych społecznie lub gospo- darczo i bazujących na narzędziach opartych na TIK. Beneficjenci: Beneficjent projekt pozakonkur- sowy – podmiot publiczny, który dokonywać będzie wyboru ostatecznych odbiorców wspar cia, tj. programistów e–Pionier - wsparcie uzdolnionych programistów na rzecz rozwiązywania zidentyfikowanych problemów społecznych lub gospodarczych.

36 Dofinansowanie na ochronę własności przemysłowej

37 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego I OP „Komercjalizacja wiedzy” Program Operacyjny Inteligentny Rozwój I OP „Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa” II OP „Wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I” III OP „Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach” IV OP „Zwiększenie potencjału naukowo- badawczego” Dofinansowanie na ochronę własności przemysłowej

38 PO IR I OP „Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa” Zakres wsparcia na ochronę własności przemysłowej W ramach projektów realizowanych z I osi PO IR, beneficjenci mogą ponosić wydatki wykraczające poza prace B+R, jeśli wydatki te stanowią niezbędne uzupełnienie projektów i dotyczą: internacjonalizacji wyników działalności B+R, ochrony własności intelektualnej (poza granicami kraju), z wyłączeniem kosztów postępowania sądowego, wzornictwa, rozwoju kadr. II OP „Wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I” Proinnowacyjne usługi dla przedsiębiorstw Projekty związane z ochroną własności intelektualnej – pokrycie kosztów zgłoszenia wynalazku, wzoru użytkowego lub przemysłowego, kosztów związanych z ochroną własności przemysłowej oraz prowadzeniem analiz czystości patentowej, Działania umacniające pozycję polskich przedsiębiorstw w sporach z zakresu obrony praw własności przemysłowej prowadzonych przed właściwymi organami administracji Wspieranie działań o charakterze systemowym prowadzonych przez Urząd Patentowy RP

39 PO IR III OP „Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach” Zakres wsparcia na ochronę własności przemysłowej W ramach projektów realizowanych z III osi PO IR, beneficjenci mogą ponosić wydatki wykraczające poza wdrożenie wyników B+R, jeśli wydatki te są niezbędne dla osiągnięcia celów projektu. W takim charakterze przewiduje się mozliwość ponoszenia wydatków na: Internacjonalizację wyników wdrożenia B+R, ochrony własności intelektualnej (poza granicami kraju), z wyłączeniem kosztów postępowania sądowego, wzornictwa, rozwoju kadr. IV OP „Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego” W projektach w IV osi PO IR możliwe jest finansowanie części wydatków poniesionych na ochronę własności intelektualnej (z wyłączeniem kosztów związanych z postępowaniami sądowymi) uzyskanej w wyniku realizacji prac B+R

40 Dziękuję za uwagę Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich ul. Augustyńskiego 2, Gdańsk tel , ,