Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa, 15.01.2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
1 Projekt Nowoczesna edukacja – rozwój potencjału dydaktycznego Politechniki Lubelskiej.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Świadomość niepełnosprawności a rozszerzanie partycypacji.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Budowa powiązań z otoczeniem gospodarczym Panel.
Foresight „Akademickie Mazowsze 2030” Model Absolwenta
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Działanie: Wsparcie Biura Karier
1. Konferencja otwierająca 15 maja 2009 SGGW w Warszawie Cele, zadania i spodziewane rezultaty Projektu.
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Jerzy Błażejowski Rada Główna Szkolnictwa Wyższego zorganizowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego stycznia 2008 roku Warszawa Szkoła Główna.
Dr Mariusz Maciejczak Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych Cieszyn, r.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Krajowa struktura/ramy kwalifikacji: nowe narzędzie tworzenia programów studiów Konferencja bolońska UKSW, 15 stycznia 2009 r. Ewa Chmielecka, Ekspert.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Dlaczego warto? wykształcenie inżynierskie + poszukiwane na rynku pracy specjalności ciekawa i dobrze płatna praca po studiach.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
MIĘDZYNARODOWA SZKOŁA DOKTORSKA POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ Katarzyna Pernal.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Proces boloński z perspektywy biur karier – nowe wyzwania i możliwości, Monika Domańska. Politechnika Krakowska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
WYDZIAŁ BIOLOGII I NAUK O ŚRODOWISKU
Logistyka międzynarodowa
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,

Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Konferencje Ministrów (Berlin-{Salzburg}-Bergen-Londyn) 1. Postulat włączenia w PB studiów doktoranckich. 2. Dostosowanie kwalifikacji na poziomie doktoratu do założeń ramowej struktury kwalifikacji, przyjmując podejście oparte na efektach kształcenia. 3. Nacisk na szeroką ofertę na studiach, elastyczność, interdyscyplinarność, kształcenie umiejętności pozadziedzinowych → zatrudnialność (oczekiwania kształconych i wymagania rynku pracy).

Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Konferencje Ministrów (Berlin-{Salzburg}-Bergen-Londyn) 4. Promowanie i wspomaganie mobilności. 5. Konieczność stworzenia jasnych, przejrzystych procedur rekrutacji, procedur oceny i kontroli. 6. Konieczność sprecyzowania roli opiekunów naukowych i uczelni. 7. Podjęcie działań na rzecz poprawy sytuacji doktorantów (status, perspektywy kariery zawodowej, finansowanie). ‏

Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Konferencje Ministrów (Berlin-{Salzburg}-Bergen-Londyn) 8. Umocowanie studiów doktoranckich w uczelnianych strategiach. 9. Unikanie nadmiernych uregulowań prawnych. 10. Konieczne jest odpowiednie – i współmierne do znaczenia – finansowanie na studiach III stopnia.

Krajowa Struktura Kwalifikacji a studia III stopnia “Ministrowie zachęcają państwa uczestniczące w Procesie Bolońskim do opracowania ramowych struktur porównywalnych i zharmonizowanych ze sobą kwalifikacji dla swych systemów edukacji, w których kwalifikacje dla danego poziomu kształcenia są opisane z uwzględnieniem profilu kształcenia, nakładu pracy, efektów kształcenia i kompetencji (nabytych umiejętności)” (Berlin, 2003)

Krajowa Struktura Kwalifikacji a studia III stopnia Opis krajowego systemu edukacji, który: - jest zrozumiały w EOSW - definiuje uzyskane kwalifikacje (np. Świadectwo ukończenia studiów doktoranckich) - opisuje uzyskane kwalifikacje za pomocą efektów kształcenia (w trzech obszarach: wiedzy, umiejętności i postaw)

Korzyści budowania programów studiów doktoranckich opartych o efekty kształcenia Dla kandydatów: - wiedza na temat spodziewanych rezultatów - możliwość podjęcia świadomej decyzji Dla uczelni zagranicznych: - wiedza na temat osiągniętych efektów kształcenia Dla pracodawcy: - wiedza na temat pozyskanych kompetencji, kwalifikacji

Wśród celów kształcenia doktorantów w kontekście Procesu Bolońskiego ważna jest:  Zatrudnialność (przygotowanie absolwentów do rynku pracy): określony profil doktoranta (wiedzy, umiejętności i postaw) Kształcenie umiejętności pozadziedzinowych (chociażby poprzez zachęcanie do działalności społecznej) - umiejętność zarządzania projektem - umiejętność pracy w zespole - umiejętność zarządzania zespołem - umiejętność prezentowania wyników badań Praktyki zawodowe Tylko zajęcia ze studentami czy także praktyki realizowane poza obszarem szkolnictwa wyższego?

Wśród celów kształcenia doktorantów w kontekście Procesu Bolońskiego ważne jest:  Przygotowanie aktywnych, twórczych obywateli troszczących się o dobro wspólne – odpowiedzialność społeczna Wspieranie aktywności społecznej doktorantów - włączanie doktorantów do realizacji przedsięwzięć pozaprogramowych, kół naukowych, organizacji uczelnianych - dowartościowanie podejmowanej działalności społecznej (stypendia, nagrody itp.) Badania: związek między zaangażowaniem społecznym a kompetencjami społecznymi doktorantów

Model kształcenia doktorantów w Polsce „model doktorantury to model kształcenia przyszłych naukowców, chociaż z oceny sytuacji na rynku pracy oraz własnych planów doktorantów wynika, że będą oni – w większości – pracowali poza systemem B+R” (M. Dąbrowa-Szefler) 1. Badania prof. M. Dąbrowy-Szefler 2. Ankieta KRD

Studia doktoranckie – wyzwania 1.Budowanie programów opartych o efekty kształcenia, które będą: - nowoczesne, elastyczne, interdyscyplinarne - umożliwiające mobilność - dostosowane do oczekiwań kształconych - przygotowujące do podejmowania aktywności naukowej oraz funkcjonowania we współczesnym świecie i na rynku pracy 2. Odpowiednie finansowanie, umocowanie studiów III stopnia w strategiach uczelnianych 3. Jasne przejrzyste zasady rekrutacji, akredytacja

Dziękuję za uwagę.