Ocena efektów uczenia się -przykłady dobrych praktyk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Budowa systemu zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim – kolejny etap (2012/2013) Agata Wroczyńska Uniwersytet Warszawski.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Guide Me! Miary jakości w grupowym doradztwie dla osób poszukujących pracy Małgorzata Klimka Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nowe zadania w zakresie dydaktyki
Nowe zagadnienia w dydaktyce
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Definicje w uznawalności wykształcenia
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
SZK – Szkolne Zespoły Kompetencyjne
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
1 Prezentujemy zadania, obowiązki i zamierzenia Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi Część I Prezentacja przygotowana z okazji uroczystego otwarcia.
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Nowelizacja Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania i doskonalenia jakości na wydziałach i w innych jednostkach kształcących studentów.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
STUDIA W JĘZYKACH OBCYCH cel czy narzędzie? na przykładzie Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej Tomasz Saryusz-Wolski, Politechnika.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Rozwój kwalifikacji i kompetencji studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koszalinie dr Agnieszka Kühnl-Kinel.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Ocena efektów uczenia się -przykłady dobrych praktyk Dr inż. Justyna M. Bugaj Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytet Jagielloński

Agenda: Ocena Kompetencji i Rozwój Pracowników – moje zainteresowania Kategorie oceny efektów uczenia się Przykładowe rozwiązania europejskie i polskie Propozycje przeprowadzenia procesu uznawania efektów uczenia się i pytania do dyskusji

Uznanie efektów uczenia się poza edukacją formalną Potwierdzenie, na podstawie przedstawionych przez osobę dorosłą dowodów, stopnia opanowania określonych efektów uczenia się właściwych dla określonego poziomu edukacji formalnej Uczyłam się i uczyłam, tylko co umiem? Sprawdzenie efektu, nie sposobu uzyskania!!! B. Jałocha, G. Prawelska-Skrzypek, Jak zbudować i prowadzić centrum RPL w uczelni. Uniwersytet Jagielloński. Kraków 2013, s. 5, 8.

Uczenie się Pozaformalne instytucjonalnie poza programami kształcenia (np. szkolenia, kursy prowadzone przez znane ośrodki z wysoką jakością świadczenia usług) Nieformalne -niezorganizowane instytucjonalnie, formy realizowane w sposób zamierzony lub niezamierzony Incydentalne … A. Kraśniewski Dlaczego szkoła wyższa powinna włączać uczenie się przez całe życie (Lifelong Learning) do swojej misji i strategii, prezentacja wygłoszona podczas . Seminarium bolońskiego, UMK w Toruniu, 5 kwietnia 2013

Kategorie oceny efektów kształcenia Wiedza Umiejętności Kompetencje społeczne prosto trudno

Posiadane efekty kształcenia Ocena wiedzy Posiadane efekty kształcenia Dokument potwierdzający uzyskanie/posiadanie określonego poziomu wiedzy (np. certyfikat językowy, dyplom, świadectwo, inne…) Sprawdzenie: egzamin testowy lub problemowy, rozmowa weryfikująco-sprawdzająca Opinia??? Rekomendacja??? Doświadczenie???

Ocena umiejętności i kompetencji społecznych Posiadane efekty kształcenia Dokument potwierdzający uzyskanie/posiadanie określonego poziomu umiejętności i/ lub kompetencji społecznych Sprawdzenie: rozmowa weryfikująca, prośba o przygotowanie analizy przypadku (w tym testy sytuacyjne, zadaniowe), egzamin ustny, symulacja, obserwacja, esej, wystąpienie publiczne (w tym prezentacja multimedialna), inne Opinia??? Rekomendacja???

Praktyki europejskie Niezależne/ zależne od systemu formalnego Inne rozumienie procesu: Walidacja w kształceniu formalnym, na potrzeby dalszej edukacji, wynikająca z potrzeb osobistych, zawodowych uczącego się, nie prowadząca do nadania kwalifikacji Walidacja prowadząca do nadania kwalifikacji pełnych lub cząstkowych bez potrzeby uczestniczenia w formalnym procesie kształcenia Różny poziom zaawansowania (od Francji, krajów Norweskich, Anglię i Niemcy, po Polskę) D. Piotrowska, T. Saryusz-Wolski , „Krajowe Ramy Kwalifikacji – zmiana sposobu kształcenia” Walidacja i weryfikacja efektów uczenia się oraz dobór właściwych metod kształcenia , POLITECHNIKA ŁÓDZKA SEMINARIUM BOLOŃSKIE „ZMIANY W KSZTAŁCENIU NA POLSKICH UCZELNIACH” Łódź, 25 listopada 2013 r. Uniwersytet Łódzki

Wybrane praktyki europejskie Francja: Prawo każdego obywatela -uwzględnianie doświadczenia zawodowego, krótkich kursów wewnątrz-organizacyjnych w procesie uzyskania dyplomu w systemie formalnym, ułatwienie korzystania z kształcenia formalnego bez dodatkowych wymogów wstępnych Hiszpania: Egzaminy weryfikujące posiadanie kompetencji (w np. dla osób nie posiadających wykształcenia średniego) Kraje z dominującym systemem centralnym Kraje z dominującymi praktykami lokalnymi (pod red.) G. Prawelska-Skrzypek, B.Jałocha, Uznawanie efektów uczenia się nabytych poza edukacją formalną (RPL) w szkolnictwie wyższym –wyzwania projektowania systemu, Institute for the Development of Education, Zagreb, Croatia, 2013

Praktyki polskie: Przykłady Zdanie egzaminów w trybie eksternistycznym Zaliczenie efektów kształcenia przypisanych do przedmiotów na podstawie przedstawionych dokumentów (certyfikatów, dyplomów, itd.… była mowa wcześniej) Centra uznawania efektów zdobytych poza kształceniem formalnym np. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu jasne zasady, regulamin, sprawdzenie efektów do przedmiotów

Zalety dla studentów: Oszczędność czasu i (czasem) pieniędzy (możliwość pracy i studiowania), poprzez uczestnictwo w mniejszej liczbie zajęć, mniejszej intensywności zajęć, skrócenie czasu studiowania… Wsparcie kariery zawodowej: nabywanie doświadczenie i rozwój zgodny z zainteresowaniami, motywacja do rozwoju Potwierdzenie posiadanych efektów uzyskanych w inny sposób (w czasie pracy, w wolnym czasie) umożliwienie mobilności zawodowej i edukacyjnej, zabezpieczenie dalszej kariery zawodowej

Dla uczelni: Rozwój kluczowych kompetencji będących przewagą konkurencyjną uczelni Współpraca z pracodawcami Posiadanie nowych kandydatów na studentów Dodatkowe źródło finansowania Utrzymanie liczby zatrudnionych Rozwój uczelni Zmuszenie do zmiany podejścia do kształcenia zdobytego poza murami uczelni

Role w procesie uznawania administracyjne (Koordynator RPL) administracyjno-nadzorcze (Komitet RPL) doradcze (Doradca RPL) naukowo-dydaktyczne (Asesor) B. Jałocha, Uznawanie efektów uczenia się zdobytych poza edukacją formalną (Recognition of Prior Learning) Uniwersytet Jagielloński Warszawa, 22 maja 2013, slajd 15

SCHEMAT PROCESU Osoby odpowiedzialne Koordynator Pracownik administracyjny??? Identyfikacja obszarów kształcenia Koordynator + Doradca Ekspert w obszarze Identyfikacja przedmiotów i/lub programów kształcenia Przygotowanie wniosku Doradca Asesor Specjalista w obszarze Ocena wniosku Uczelniana Komisja Organ powołany przez rektora Decyzja dotycząca wniosku RPL B. Jałocha, G. Prawelska-Skrzypek, Uznawanie efektów uczenia się nabytych poza edukacją formalną (RPL). Przewodnik dla kandydatów. Uniwersytet Jagieloński. Kraków 2013.

Pytania i propozycje do dyskusji Czy na poziomie uczelni, czy na poziomie wydziałów? To zależy od złożoności uczelni: duże uczelnie z różnymi wydziałami raczej na poziomie wydziałów, ale np. uczelnie jednorodne mogą na poziomie centralnym Jak zorganizować taką jednostkę? Struktura płaska i funkcjonalna, kierowana projektowo; ogólna na poziomie uczelni i operacyjna na poziomie wydziałów (kierunków) Jak przygotować pracowników? Informowanie o roli i znaczeniu procesu Szkolenia z oceny efektów kształcenia, z pracy z reprezentantami różnych pokoleń, z radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, inne…

Uwaga 1 2 3 Efekty kształcenia Metody uczenia się Metody weryfikacji Systematyczny przegląd efektów kształcenia: na kierunku, specjalności i w poszczególnych przedmiotach Opracowanie sposobów radzenia z roszczeniowymi postawami wśród osób uczących się, którzy chcą się uczyć, aby uzyskać określone efekty kształcenia, jednocześnie ograniczając swoją odpowiedzialność za naukę

Dziękuję za uwagę j.bugaj@uj.edu.pl Cel slajdu: podziękowanie za uczestnictwo w zajęciach Slajdy opracowano na podstawie: Bogan Ch.E., English M.J., Benchmarking jako klucz do najlepszych praktyk, One Press 2006 Drucker P.F., Manager skuteczny, Kolekcja "Klasyka Biznesu" Rzeczpospolita 2010 Drucker P.F., Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość. Studio Emka, Warszawa 2004 Drucker P.F., Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes 2002 Du Vall M. (red), Zarządzanie własnością intelektualną w przedsiębiorstwie - regulaminy korzystania z wyników prac intelektualnych powstałych w przedsiębiorstwie, Opracowanie sporządzone na zamówienie Ministerstwa Gospodarki, Kraków 2008, (http://www.mg.gov.pl/NR/rdonlyres/12C41E97-7B1C-4219-8329-1D0AE2ADEE18/52390/TEKST30112008.pdf) Gottesdiener E., Warsztaty Wymagań, Wydawnictwo Management Training & Development Center, 2008 Griffin R. W., Podstawy Zarządzania Organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998 Filipowicz G., Rozwój organizacji poprzez rozwój efektywności pracowników, Wolters Kluwer, 2008 Lichtarski J. , Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo AE Wrocław 1995 Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, PWN, Warszawa 2002 Kasiewicz S., Rogowski W., Kicińska M., Kapitał intelektualny. Spojrzenie z perspektywy interesariuszy. Oficyna Ekonomiczna 2006 Kotler P., Marketing, analiza, planowania, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994 Kotrbiński T., Prakseologia. Cz. II. Wrocław: Zakł. Narodowy im. Ossolińskich, 2003 (Dzieła wszystkie / Tadeusz Kotarbiński Koźmiński A.K., Piotrowski W., Zarządzanie - teoria i praktyka, PWE, Warszawa 1997 Materiał szkoleniowy Organizacyjne i prawne aspekty ochrony wiedzy, Joanna Kluczewska-Strojny, Europejski Rzecznik Patentowy&Mariusz Strojny, CISA, Stowarzyszenie Praktyków Zarządzania Wiedzą Martyniak Z., Metody organizowania procesów pracy, Warszawa 1996 Project Management Institute, A Guide to the Project Management Body of Knowledge Stoner, J. A. F., Freeman R. E., Gilbert D. R., Jr. Kierowanie. Warszawa PWE 1999 Torr G., Zarządzanie kreatywnymi pracownikami, Wolters Kluwer Polska 2011 Storbacka K., Lehtinen J.R., Sztuka budowania trwałych związków z klientami - Customer Relationship Management (CRM), Wolters Kluwer, 2001 oraz http://www.pmi.org/ http://ccpace.com/Resources/documents/AgileProjectManagement.pdf Wszystkie cliparty pobrano ze strony: http://office.microsoft.com/pl-pl/images/ z wyjątkiem slajdu 2 – clipard z butami i słodyczami są ze strony: www.dymki.com.pl Uwaga: Wszystkie rysunki są wykonane samodzielnie przez autora slajdów na podstawie literatury powyżej. j.bugaj@uj.edu.pl