Konspekt (plan metodyczny) a scenariusz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak korzystać z literatury popularnonaukowej
Advertisements

dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Zanim wybierzesz program nauczania
Zaangażowanie wielu jednostek Studium Języków Obcych Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych Wieloetapowość prac Tworzenie treści Obróbka metodyczna Obróka.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
Zasady konstruowania programów projakościowych
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Scenariusz lekcji pływania.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Sposoby archiwizacji zajęć dydaktycznych
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Korzystanie z literatury
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Pedagogika szkoły wyższej
Zasady prowadzenia dziennika lekcyjnego
Idea oceniania kształtującego
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele kształcenia.
Metodologia badań empirycznych
Treści kształcenia.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Encyklopedie i słowniki jako podstawowe źródło informacji Oprac
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela,
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Projekt modułu Nazwa całego projektu Nazwa modułu Imię i Nazwisko Inżynieria Oprogramowania II dzień, godzina rok akademicki W szablonie na niebiesko zamieszczone.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO Matura ustna.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Kurs - OK zeszyt.
Praca metodą projektu edukacyjnego
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Science in English Innowacyjne nauczanie języka angielskiego
Warsztat informacyjny Biblioteki Szkolnej Zespołu Szkół w Gogołowej
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Jak napisać dobry konspekt?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Konspekt (plan metodyczny) a scenariusz

Czym jest konspekt lub scenariusz? Najogólniej konspekt czy scenariusz to pisemny zapis planowanej lekcji. Niemniej jednak pomiędzy tymi pojęciami można wskazać pewne różnice.

Do czego służy konspekt? Konspekt ma służyć praktycznemu przeprowadzeniu lekcji, dlatego też nie powinien być popisem retorycznym, ale zwięzłym i konkretnym zapisem wykonywanych czynności. Powinien służyć nauczycielowi pomocą, a więc najlepiej, jeśli jego forma nie będzie narzucona odgórnie.

Trochę historii… Historia konspektu sięga lat międzywojennych. Dawniej był on podzielony na trzy części, które zawierały: Część wstępna-uwzględniała datę, klasę, imię i nazwisko prowadzącego, temat zajęć, hasła z programu nauczania, cele lekcji (poznawcze, sprawnościowe, wychowawcze), typ lekcji, metody i środki dydaktyczne i bibliografię (1 strona) Część właściwa- informacje dotyczące przebiegu lekcji (z podziałem na ogniwa), z zaznaczeniem czasu przeznaczonego na ich realizację, wyliczenie czynności nauczyciela i czynności uczniów, pytania nauczyciela, a nawet domniemane odpowiedzi uczniów, przewidywalną notatkę dla uczniów, pracę domową oraz sposób jej zadania (od 2 do 6 stron) Część końcowa- sprawozdawcza, samoocena lekcji (ok. 1.5 strony)

Konspekt według Marii Nagajowej Plan lekcji na piśmie Rodzaj notatki służącej nauczycielowi jako pomoc w prowadzeniu lekcji

Rola konspektu Utrwalenie ostatecznych przemyśleń dotyczących przebiegu lekcji. Zwięźle sformułowana pomoc w prowadzeniu lekcji, umożliwiająca rytmiczne przechodzenie od jednego etapu do drugiego, zapobiegająca chaosowi i stracie czasu. Wdrożenie się przez nauczyciela do systematycznej pracy, konspekty bowiem bywają elementem kontrolowanym przez dyrektora szkoły/placówki (obowiązek pisania konspektów powinien być zapisany w statucie szkoły lub wprowadzony zarządzeniem dyrektora)

Przygotowanie konspektu: Rzeczowe- przypomnienie lub poszerzenie wiedzy własnej na podstawie odpowiednich prac naukowych ewentualnie popularnonaukowych. Metodyczne- zapoznanie się z odpowiednim fragmentem programu nauczania, podręcznikiem, ewentualnie zwrócenie uwagi na wskazówki zamieszczone w podręcznikach lub czasopismach.

Zawartość konspektu: Temat lekcji Cele lekcji Metody nauczania. Środki dydaktyczne Przebieg lekcji (nie uwzględniamy opisu czynności n-la, jego interakcji z uczniami, ani z czasu przeznaczonego na poszczególne etapy pracy)

Konspekt według Bożeny Chrząstowskiej Skrótowy (najczęściej punktowy) zapis większej całości. Powinien zachować wyrazistą i logiczną hierarchię układu treści. Pomija szczegóły nieistotne. Podkreśla informacje nadrzędne wobec mniej ważnych. Musi zawierać opis metody/technik nauczania i wyraźnie pokazać ich funkcję (ale nie powinien się tylko do tego ograniczać!).

Konspekt według Stanisława Bortnowskiego Forma notatek, które mają pomóc w przeprowadzeniu lekcji. Powinien być staranny, ale daleki od oficjalności. Ma on służyć nauczycielowi i nieważna jest forma graficzna (np. może być zapisany na małej karteczce, skrótami zrozumiałymi tylko dla niego). Szczegółowość konspektu także powinna być uzależniona od potrzeb prowadzącego.

Scenariusz Termin zapożyczony ze świata teatru i filmu. Wg słownika wyrazów obcych jest to tekst „przystosowany i przeznaczony do realizacji filmowej lub wystawienia na scenie” Scenariusz reżyserski- tekst zawierający dokładne wskazówki dotyczące realizacji i montażu filmu. W dydaktyce scenariusz uwzględnia: informacje na temat organizacji zajęć i szczegółowy opis ich realizacji (cele, metody pracy i ewaluacji, funkcje nauczyciela, organizację klasy, czas trwania etapów lekcji, środki dydaktyczne itd.)

Podsumowanie Konspekt jest zdecydowanie mniej rozbudowany. Scenariusz jest bardzo szczegółowy. Konspekt jest bardziej sformalizowany, scenariusz- elastyczny. W scenariuszu zakładamy prawo dokonywania zmian w trakcie prowadzenia lekcji, czego konspekt nie uwzględnia. W obu MUSZĄ znaleźć się cele lekcji

Literatura S. Bortnowski, Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005, s. 94-96. B. Chrząstowska, Opis lekcji, "Polonistyka" 2003, nr 9, s. 556-559. M. Nagajowa, ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995, s.55-58.