Lubuska Sieć Centrów Kształcenia Zawodowego Grzegorz Königsberg Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego „Elektryk” w Nowej Soli Nowa Sól, 29 stycznia 2015
Rynek pracy w województwie lubuskim: Dominujące branże : -motoryzacyjna -chemiczna -materiałów budowlanych -informatyczna -drzewna -turystyczna (walory przyrodnicze) Szansą rozwoju jest także: eksploatacja kopalin energetycznych
Rynek pracy w UE Rynek pracy w Polsce Lokalny rynek pracy (potencjalni inwestorzy w powiecie, szybkie dostosowywanie się do potrzeb rynku pracy)
Znaczenie regionalne i ogólnopolskie: Zielona Góra, Gorzów Wielkopolski Znaczenie subregionalne: Nowa Sól, Żary, Żagań, Świebodzin, Słubice Znaczenie lokalne: pozostałe miasta powiatowe Kostrzyn nad Odrą, Gubin, Drezdenko, Skwierzyna, Szprotawa, Lubsko, Sulechów.
Wielowymiarowa analiza szkolnictwa zawodowego w województwie lubuskim Ocena stanu obecnego i perspektyw rozwoju szkolnictwa zawodowego (ankieta dla szkół, kwestionariusz dla dyrektorów szkół, analiza danych demograficznych, ekonomicznych, baz danych itp.)
I etap Opracowanie koncepcji zapotrzebowania informacyjnego wraz z zestawem narzędzi pomiarowych służących analizie stanu kształcenia zawodowego w województwie lubuskim (narzędzia oraz metodologia realizacji badań, pilotaż narzędzi badawczych) Zamawiający - Departament Europejskiego Funduszu Społecznego, Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego
II etap Przeprowadzenie badań terenowych uwzględniające wykorzystanie wypracowanych narzędzi Zamawiający: Lider -Powiat Nowosolski, partnerzy – wszystkie powiaty ziemskie i grodzkie województwa lubuskiego, Gmina Skwierzyna Właśnie trwa!!!
III etap Opracowanie raportu końcowego z badania, zawierającego wnioski, rekomendacje oraz mapę jednostek, mogących spełniać rolę centrów kształcenia zawodowego w województwie lubuskim (na podstawie danych uzyskanych w wyniku realizacji etapu II) Zamawiający - Departament Europejskiego Funduszu Społecznego, Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego
Pierwszy element programu Modernizacja infrastruktury szkolnictwa zawodowego (Centrów, Zespołów Szkół…), na podstawie kompleksowych planów rozwoju Priorytet inwestycyjny 10.a Cel szczegółowy: Zwiększona dostępność oraz poprawa warunków kształcenia i szkolenia zawodowego
PI 10.a Cel szczegółowy: Zwiększona dostępność oraz poprawa warunków kształcenia i szkolenia zawodowego Typy projektów: inwestycje w infrastrukturę szkolnictwa zawodowego (poza szkolnictwem wyższym) na podstawie kompleksowych planów rozwoju szkolnictwa zawodowego, komplementarne i zintegrowane inwestycje w infrastrukturę służącą do szkoleń zawodowych i uczenia się przez całe życie według jasno określonych potrzeb,
znaczeniu strategicznym dla regionu. Tryb pozakonkursowy zastosowany zostanie w zakresie wsparcia infrastruktury e dukacyjnej PI 10.a Cel szczegółowy: Zwiększona dostępność oraz poprawa warunków kształcenia i szkolenia zawodowego. Wybór projektów Tryb pozakonkursowy zastosowany zostanie w zakresie wsparcia infrastruktury edukacyjnej o znaczeniu strategicznym dla regionu.
Drugi element programu Doposażenie wybranych Centrów (Zespołów Szkół,…) w województwie lubuskim w określonych zawodach (branżach) oraz na dwóch poziomach podstawowym oraz pełnym (ośrodek egzaminacyjny dla wszystkich kwalifikacji w danym zawodzie) Priorytet inwestycyjny 10.a Cel szczegółowy: Zwiększona dostępność oraz poprawa warunków kształcenia i szkolenia zawodowego Priorytet inwestycyjny 10iv Cel szczegółowy: Zwiększenie zdolności do zatrudnienia uczniów szkół i placówek oświatowych kształcenia zawodowego .
Priorytet inwestycyjny 10iv Cel szczegółowy: Zwiększenie zdolności do zatrudnienia uczniów szkół i placówek oświatowych kształcenia zawodowego Typy działań: Programy wspierające kształcenie zawodowe w zakresie: organizacji praktycznych form nauczania - staże, praktyki zawodowe; uruchamiania i dostosowywania kształcenia i szkolenia w zawodach, na które występuje potwierdzone zapotrzebowanie rynku, poprzez udział przedsiębiorców w identyfikacji i prognozowaniu potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych na rynku pracy, co pozwoli na efektywne zarządzanie ofertą edukacyjną i szkoleniową szkół i placówek; doradztwa edukacyjno-zawodowe, uwzględniającego potrzeby uczniów i dorosłych uczących się na różnych poziomach edukacyjnych i w różnych typach szkół i placówek;
Priorytet inwestycyjny 10iv Cel szczegółowy: Zwiększenie zdolności do zatrudnienia uczniów szkół i placówek oświatowych kształcenia zawodowego kursów zawodowych realizowanych we współpracy z pracodawcami poprzez organizację tradycyjnych pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego (kwalifikacyjnych kursów zawodowych i kursów umiejętności zawodowych); szkoleń, doradztwa oraz innych form podwyższania kwalifikacji dla nauczycieli zawodu oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu we współpracy z uczelniami i rynkiem pracy (np. staże nauczycieli w przedsiębiorstwach); szkoleń, doradztwa oraz innych form podwyższania kwalifikacji dla nauczycieli zawodu oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu pod kątem kształcenia umiejętności interpersonalnych i społecznych, korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, wykorzystania metod eksperymentu naukowego w edukacji, a także zapewnienie metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia
Priorytet inwestycyjny 10iv Cel szczegółowy: Zwiększenie umiejętności zawodowych osób dorosłych Typy działań: wsparcie dla osób dorosłych (w tym zwłaszcza osób w wieku powyżej 50 lat, osób niepełnosprawnych, osób o niskich kwalifikacjach, osób zamieszkujących tereny wiejskie, tzw. biednych pracujących) chcących podnosić swoje umiejętności, wiedzę i kompetencje zawodowe poprzez udział w edukacji formalnej i pozaformalnej (kwalifikacyjnych kursów zawodowych i kursów umiejętności zawodowych) uwzględniające popytowy system dystrybucji usług rozwojowych.
Priorytet inwestycyjny 10iv Cel szczegółowy: Zwiększenie umiejętności zawodowych osób dorosłych Główni beneficjenci: jednostki samorządu terytorialnego (JST) ich związki, stowarzyszenia i porozumienia, jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną, organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa i ich związki i stowarzyszenia (mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa), w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby fizyczne prowadzące działalność oświatową na podstawie odrębnych przepisów, instytucje rynku pracy, podmioty ekonomii społecznej, szkoły i placówki (w rozumieniu ustawy o systemie oświaty) i ich organy prowadzące.
Priorytet inwestycyjny 10iv Wybór projektów W ramach PI 10iv przewiduje się wybór projektów z zastosowaniem trybu pozakonkursowego w odniesieniu do szkół zawodowych. Wsparcie dla uczniów skierowane zostanie do wszystkich organów prowadzących szkoły i placówki zawodowe w zakresie rozwoju wysokiej jakości szkolnictwa zawodowego oraz doposażenia bazy dydaktycznej (oprócz ZIT, które zaplanowały działania w tym obszarze). Tego rodzaju podejście zapobiegnie rozproszeniu środków, doprowadzi do racjonalnego podziału specjalizacji pomiędzy poszczególne szkoły oraz pomoże objąć wsparciem jak największy obszar i jak największą liczbę uczniów. W przypadku wsparcia kierowanego do osób dorosłych poprzez popytowy system dystrybucji usług rozwojowych, obowiązywał będzie wyłącznie tryb konkursowy.
Trzeci element programu Szkolenia dla nauczycieli zawodu ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystywania zakupionego sprzętu w procesie dydaktycznym. Praktyki zawodowe nauczycieli w przedsiębiorstwach. Priorytet inwestycyjny 10iv Cel szczegółowy: Zwiększenie zdolności do zatrudnienia uczniów szkół i placówek oświatowych kształcenia zawodowego
Czwarty element programu Szkolenia, kursy dla uczniów i słuchaczy przy wykorzystaniu zmodernizowanej infrastruktury Praktyki, staże dla uczniów i słuchaczy w przedsiębiorstwach Priorytet inwestycyjny 10iv Cel szczegółowy: Zwiększenie zdolności do zatrudnienia uczniów szkół i placówek oświatowych kształcenia zawodowego Cel szczegółowy: Zwiększenie umiejętności zawodowych osób dorosłych Priorytet inwestycyjny 10iii Cel szczegółowy: Upowszechnianie kształcenia ustawicznego osób dorosłych, w tym będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy
Priorytet inwestycyjny 10iii Cel szczegółowy: Upowszechnianie kształcenia ustawicznego osób dorosłych, w tym będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy Typy działań: wsparcie dla osób dorosłych (w tym zwłaszcza osób w wieku powyżej 50 lat, osób o niskich kwalifikacjach) chcących podnosić swoje umiejętności, wiedzę i kompetencje w zakresie języków obcych i ICT poprzez udział w edukacji pozaformalnej uwzględniające popytowy system dystrybucji usług rozwojowych. .
Priorytet inwestycyjny 10iii Cel szczegółowy: Upowszechnianie kształcenia ustawicznego osób dorosłych, w tym będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy Główni beneficjenci: jednostki samorządu terytorialnego (JST) ich związki, stowarzyszenia i porozumienia, jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną, organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa i ich związki i stowarzyszenia (mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa), w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby fizyczne prowadzące działalność oświatową na podstawie odrębnych przepisów, instytucje rynku pracy, podmioty ekonomii społecznej, szkoły, placówki (w rozumieniu ustawy o systemie oświaty) i ich organy prowadzące.
Priorytet inwestycyjny 10iii Cel szczegółowy: Upowszechnianie kształcenia ustawicznego osób dorosłych, w tym będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy Wybór projektów W ramach PI 10iii RPO-L2020 będzie miał zastosowanie wyłącznie konkursowy tryb wyboru projektów.
Piąty element programu Włączanie pracodawców, uczelni wyższych, stowarzyszeń, fundacji, związków pracodawców, parków naukowo technologicznych w kształcenie zawodowe uczniów i słuchaczy. Priorytet inwestycyjny 10iv Cel szczegółowy: Zwiększenie zdolności do zatrudnienia uczniów szkół i placówek oświatowych kształcenia zawodowego Cel szczegółowy: Zwiększenie umiejętności zawodowych osób dorosłych Priorytet inwestycyjny 10iii Cel szczegółowy: Upowszechnianie kształcenia ustawicznego osób dorosłych, w tym będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy .
Szósty element programu: Współpraca ponadnarodowa w zakresie kształcenia zawodowego. Priorytet inwestycyjny 10iv Cel szczegółowy: Zwiększenie zdolności do zatrudnienia uczniów szkół i placówek oświatowych kształcenia zawodowego Program Erasmus+.
. Dziękuję za uwagę!