40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy i dobre relacje międzyludzkie w MOPS w Szczecinku.
Geneza Zmiany społeczno-gospodarcze i ustrojowe, w tym: gwałtowny wzrost klientów, szybko rosnąca liczba zadań – presja czasu, pojawienie się nowych problemów społecznych (bezrobocie, bezdomność, eksmisje, upadek całych gałęzi gospodarczych), konieczność dostosowania wiedzy i umiejętności pracowników do nowych potrzeb, zapobieganie wypaleniu zawodowemu pracowników. Cel Dostosowanie funkcjonowania ośrodka do zmieniających się potrzeb i problemów klientów oraz pracowników.
Sprawna komunikacja i wymiana informacji, w tym o efektach pracy Zespół Prowadzący – ustala strategię ośrodka. Zespół Budżetowy – gospodarka środkami finansowymi. Zespoły pracy socjalnej – ds. bezrobocia, uzależnień i chorób psychicznych, opiekuńczo-wychowawczych, niepełnosprawności i osób sędziwych, bezdomnych. Zespół koordynatorów – nadaje kierunki pracy socjalnej. Zespoły projektowe/zadaniowe - tworzenie i realizacja programów i projektów pracy socjalnej. Zespoły interdyscyplinarne – składające się z różnych specjalistów, powoływane na rzecz rozwiązywania szczególnie trudnych przypadków. Działania
Adekwatność zgłaszanego rozwiązania Odpowiadając na potrzeby pracowników podnosimy jednocześnie efektywność obsługi klienta. W pracy zespołowej: sprawniej identyfikujemy potrzeby i poszukujemy najkorzystniejszych rozwiązań, uczymy się od siebie nawzajem, specjalizując się zwiększamy profesjonalizm służb społecznych, dostęp do informacji na każdym poziomie zwiększa aktywne uczestnictwo zainteresowanych stron. Problemy, na które odpowiada rozwiązanie
Skuteczność zgłaszanego rozwiązania Rozwiązanie sprawdziło się jako forma zarządzania, która służy rozwojowi instytucji oraz ludziom w niej pracującym i korzystającym z jej usług, co obrazują: wyniki badań efektów pracy pracowników socjalnych, wyniki badania satysfakcji pracowników, wyniki ankietowych badań zadowolenia klientów, wyróżnienia i nagrody, wyniki kontroli, bogata i rozwijająca się oferta pomocowa ośrodka.
Przejrzystość procesu wdrożenia rozwiązania I. Wizyta studyjna w MOPS w Katowicach. II. Opracowanie ramowych założeń. III. Konsultacje z pracownikami. IV. Opracowanie nowej struktury organizacyjnej i procesu wdrażania zmiany. V. Wdrażanie - nabór na nowe stanowiska, określanie nowych funkcji, kampania informacyjna, wybór zespołu problemowego, monitorowanie i korygowanie założeń.
Trwałość rozwiązania Trwałość gwarantują wewnętrzne regulacje: regulaminy, zarządzenia, Strategia MOPS, procedury i zasady, dobór kadry. Trwałość została potwierdzona 14 letnim funkcjonowaniem.
Możliwość zastosowania w innych jednostkach Może być wdrażana w każdej instytucji publicznej. Nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych ani zatrudnienia dodatkowej kadry. Wymaga: - otwartej komunikacji, umiejętności identyfikowania problemów i ich wpływu na funkcjonowanie jednostki, - wewnętrznego przekonania i zaangażowania kierownictwa oraz pracowników, - umiejętności wprowadzania zmiany.