Krajowa Inteligentna Specjalizacja – postęp prac i dalsze działania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania inteligentnej specjalizacji regionów Toruń, 20 marca 2013 Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Spotkanie Grupy roboczej ds. przygotowania Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój Departament Zarządzania Programami Konkurencyjności i Innowacyjności.
Spotkanie Zespołów zadaniowych ds. Wsparcia przedsiębiorczości oraz ds. Wsparcia miast Polski Wschodniej w ramach Zespołu roboczego ds. przygotowania Programu.
Spotkanie Grupy roboczej ds
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Ewaluacja regionalnej polityki rozwoju
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
6. Program Ramowy Implementacja priorytetu 3 Zbigniew Turek Krajowy Punkt Kontaktowy 9 czerwca 2003 – Targi Poznańskie.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego.
Współpraca Polski z Bawarią Dynamiczny rozwój stosunków gospodarczych między Bawarią a Polską Wymiana handlowa w ,4 mld EUR (wzrost o 0,5 mld EUR)
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Dyrektor Departamentu Innowacji i Przemysłu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
Spotkania konsultacyjne
Perspektywa finansowa :
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
NA INWESTYCJE W MLECZARSTWIE
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Wpływ współpracy klastrowej na wdrażanie inicjatyw ekoenergetycznych na przykładzie Projektu Bałtyckiego Klastra sEaNERGIA : „Modelowe Inteligentne Sieci.
Monitoring inteligentnych specjalizacji – stan prac
1 Warszawa, 14 kwietnia 2015 r. Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza Wydział Innowacyjności Departament Rozwoju Regionalnego.
Paweł Kurzyński Oferta finansowania projektów rozwojowych.
Stan spełnienia i termin realizacji Czy realizacja nastąpi w terminie
Możliwości rozwoju Łódzko-Świętokrzyskiej Platformy Zaawansowanych Materiałów Budowlanych Założenia do badania współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Dotacje unijne w praktyce
Program Rozwoju Innowacji.  Nowe podejście do polityki innowacyjnej, opartej na identyfikacji inteligentnych specjalizacji regionu  Kontynuacja dotychczasowej.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Proces i rezultaty wyłaniania Inteligentnych Specjalizacji Pomorza (ISP) Departament Rozwoju Gospodarczego Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Michał Korolko Dyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarczego, Certyfikacji i Monitoringu Funduszy Unijnych REGIONALNA STRATEGIA INTELIGENTNEJ SPECJALIZACJI.
Spotkanie ROT 29 kwietnia 2016r.. Monitoring inteligentnych specjalizacji województwa śląskiego Uwarunkowania: w Regionalnej Strategii Województwa Śląskiego.
Inteligentne specjalizacje w kształceniu zawodowym w ramach RPO WiM Modernizacja szkolnictwa zawodowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Badania i analizy oraz rozwój technologii energetycznych Żanna.
Stan wypełnienia warunkowości ex ante dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 22 stycznia 2016.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
Krajowa Inteligentna Specjalizacja – współpraca z regionami Warszawa, 17 czerwca 2016 r. Justyna Gorzoch Departament Innowacji, Ministerstwo Rozwoju.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Wielkopolskie inteligentne specjalizacje - podsumowanie udzielonego wsparcia w latach /06/2017.
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Działania związane z Dolnośląskimi Inteligentnymi Specjalizacjami
Zapis prezentacji:

Krajowa Inteligentna Specjalizacja – postęp prac i dalsze działania Zbigniew Kamieński, Zastępca Dyrektora Departament Innowacji i Przemysłu, Ministerstwo Gospodarki

Krajowa Inteligentna Specjalizacja – stan prac za I kwartał 2014 [1] W lutym i kwietniu br. odbyło się spotkanie z przedstawicielami MKiDN ws. uwzględnienia na dalszym etapie prac przemysłów kreatywnych i kultury Program Rozwoju Przedsiębiorstw wraz z Krajową Inteligentną Specjalizacją (KIS) przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 8 kwietnia br. Kierownictwo Ministerstwa Gospodarki przyjęło Action Plan wypełnienia warunku ex-ante dla Celu Tematycznego 1 w PO IR Przekazanie Action Planu do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju

Krajowa Inteligentna Specjalizacja – stan prac za I kwartał 2014 [2] Ministerstwo Gospodarki podjęło współpracę z Bankiem Światowym dot. projektu, mającego na celu wsparcie procesu przedsiębiorczego odkrywania (PPO) oraz analizy potrzeb i potencjału firm na poziomie krajowym Cel: wypracowanie rekomendacji do określonego w KIS PPO, w tym analizę potrzeb oraz potencjału rozwojowego przedsiębiorstw Okres realizacji: maj 2014 – grudzień 2015

Krajowa Inteligentna Specjalizacja – działania do podjęcia w II/III kwartale 2014 [1] Obszary B+R+I Planowane spotkanie z przedstawicielami MSW odnośnie uwzględnienia na dalszym etapie prac w ramach KIS technologii podwójnego zastosowania (w obszarze bezpieczeństwa) Spotkania z przedstawicielami biznesu i nauki w ramach 18 krajowych inteligentnych specjalizacji w celu: szczegółowego opisu specjalizacji, określenia celów szczegółowych do realizacji (wizja rozwoju społeczno-gospodarczego w oparciu o specjalizację oraz określenie wpływu na wzrost gospodarczy i innowacyjny Polski) wyłonienia członków Grup Roboczych ds. KIS

Krajowa Inteligentna Specjalizacja – działania do podjęcia w II/III kwartale 2014 [2] Organizacja systemu KIS Opracowanie zasad naboru i prowadzenia prac w ramach struktur przewidzianych do utworzenia w systemie monitorowania i ewaluacji, tj. Komitetu Sterującego, Grupy Konsultacyjnej, Obserwatorium Gospodarczego, Grup Roboczych ds. KIS Rozpoczęcie prac nad zakresem portalu dot. Krajowej Inteligentnej Specjalizacji, stanowiącego forum wymiany informacji nt. krajowych inteligentnych specjalizacji, stanu wdrażania, monitorowania, aktualizacji i toczących się prac w ich obszarach

Krajowa Inteligentna Specjalizacja – peer-review Polski Na początku lipca br. w Dublinie br. Polska zostanie poddana przeglądowi partnerskiemu (peer-review) organizowanemu przez Platformę Inteligentnych Specjalizacji RIS3 w Sewilli Kraje współbiorące udział w przeglądzie: Bułgaria, Finlandia, Irlandia.

System wdrażania

monitorowanie i ewaluacja wyłanianie specjalizacji w procesie bottom-up i top-down materializacja KIS ciągły proces weryfikacji i aktualizacji identyfikacja implementacja monitorowanie i ewaluacja INSTRUMENTY CELE Realizacja celów określonych w Europa 2020 oraz celów szczegółowych określonych dla poszczególnych specjalizacji Projekty realizowane w ramach funduszy strukturalnych: PO IR 2014-2020, RPO Projekty realizowane ze środków krajowych: realizowane przez PARP oraz NCBiR Poprawa konkurencyjności polskiej gospodarki (globalnie) oraz transformacja społeczno-gospodarcza (wewnętrznie)

Wdrażanie krajowych inteligentnych specjalizacji w PO IR Zapewnienie komplementarności PO IR i krajowych inteligentnych specjalizacji

Wdrażanie krajowych inteligentnych specjalizacji w PO IR - kwestie do dyskusji Negocjacje z KE: 100 % alokacji na inteligentne specjalizacji vs. system preferencji i dedykowanych konkursów Ocena projektów: weryfikacja projektów pod kątem zgodności z KIS Linia demarkacyjna: wsparcie specjalizacji pokrywających się na poziomie krajowym i regionalnym poprzez PO IR, RPO oraz PO PW

Krajowe inteligentne specjalizacje ZDROWE SPOŁECZEŃSTWO Technologie inżynierii medycznej, w tym biotechnologie medyczne Diagnostyka i terapia chorób cywilizacyjnych oraz w medycynie spersonalizowanej Wytwarzanie produktów leczniczych BIOGOSPODARKA ROLNO-SPOŻYWCZA, LEŚNO-DRZEWNA I ŚRODOWISKOWA Innowacyjne technologie, procesy i produkty sektora rolno- spożywczego i leśno-drzewnego Zdrowa żywność (o wysokiej jakości i ekologiczności produkcji) Biotechnologiczne procesy i produkty chemii specjalistycznej oraz inżynierii środowiska ZRÓWNOWAŻONA ENERGETYKA Wysokosprawne, niskoemisyjne i zintegrowane układy wytwarzania, magazynowania, przesyłu i dystrybucji energii Inteligentne i energooszczędne budownictwo Rozwiązania transportowe przyjazne środowisku

Krajowe inteligentne specjalizacje SUROWCE NATURALNE I GOSPODARKA ODPADAMI Nowoczesne technologie pozyskiwania, przetwórstwa i wykorzystania surowców naturalnych oraz wytwarzanie ich substytutów Minimalizacja wytwarzania odpadów, w tym niezdatnych do przetworzenia oraz wykorzystanie materiałowe i energetyczne odpadów (recykling i inne metody odzysku) Innowacyjne technologie przetwarzania i odzyskiwania wody oraz zmniejszające jej zużycie INNOWACYJNE TECHNOLOGIE I PROCESY PRZEMYSŁOWE (W UJĘCIU HORYZONTALNYM) Wielofunkcyjne materiały i kompozyty o zaawansowanych właściwościach, w tym nanoprocesy i nanoprodukty Sensory (w tym biosensory) i inteligentne sieci sensorowe Inteligentne sieci i technologie geoinformacyjne Elektronika oparta na polimerach przewodzących Automatyzacja i robotyka procesów technologicznych Optoelektroniczne systemy i materiały

Relacja krajowych i regionalnych inteligentnych specjalizacji (draft) [1] Specjalizacje regionalne wpisujące się w KIS Specjalizacje regionalne niewpisujące się w KIS działalność morska i logistyka najlepsza bezpieczna żywność biogospodarka energetyka niskoemisyjna zdrowie i turystyka ekonomia wody p. metalowo -maszynowy finansowanie usługi przyszłości (ICT, p.kreatywne) informatyka i telekomunikacja innowacyjne rolnictwo i przetwórstwo rolno-spożywcze turystyka prozdrowotna żywność wysokiej jakości drewno i meblarstwo energetyka (w tym OZE) targi i promocja eko – zielone technologie medycyna, farmacja, kosmetyki branża targowo-kongresowa p.odlewniczo-metalowy zaawansowane materiały budowlane logistyka efektywne wykorzystanie energii/OZE bezpieczeństwo nowoczesny przemysł włókienniczy zdrowa żywność przemysł budowlany produkty biomedyczne

Relacja krajowych i regionalnych inteligentnych specjalizacji (draft)[2] Specjalizacje regionalne wpisujące się w KIS Specjalizacje regionalne niewpisujące się w KIS motoryzacja, urządzenia transportowe automatyka przetwarzanie informacji, multimedia, programowanie biointeligentna specjalizacja ICT narzędzia, formy wtryskowe, wyroby z tworzyw sztucznych przemysł chemiczny inteligentne systemy zarządzania transport, logistyka, handel przemysł farmaceutyczny bezpieczna żywność przemysł motoryzacyjny jakość życia przemysły kreatywne, dziedzictwo kulturowe, sztuka lotnictwo i kosmonautyka przemysł elektryczny nowoczesne usługi dla biznesu medycyna bioenergia przemysł elektryczny brama na Wschód life sciences nanotechnologie i materiały funkcjonalne energia zrównoważona mechatronika usługi medyczne i prozdrowotne technologie rolno-spożywcze procesy i produkty ochrony zdrowia i środowiska biotechnologie

System monitorowania i ewaluacji

Logika działań i zorientowanie na rezultaty strategiczne i operacyjne zarządzanie procesem realizacji KIS, podejmowanie decyzji dot. zmian w obszarach B+R+I, wdrażania i monitorowania; odpowiedzialny za realizację założonych celów Komitet Sterujący (KS) proces przedsiębiorczego odkrywania administracja rządowa zaangażowana we wdrażanie KIS w NPF 2014-2020 rekomenduje KS zmiany w obszarach B+R+I oraz systemie wdrażania Grupa Konsultacyjna przedstawiciele biznesu, nauki w obszarach specjalizacji – monitorowanie efektów i realizacji założonych celów, identyfikacja barier, opracowywanie cyklicznych raportów Grupy Robocze ds. KIS Obserwatorium Gospodarcze uznani przedstawiciele biznesu wskazujący kierunki rozwoju innowacyjnej gospodarki oraz zmian w strukturze gospodarczej w oparciu o najnowsze trendy rozwojowe, technologiczne i wyłaniające się nisze rynkowe regionalnie umocowani konsultanci biznesowi w IOB lub jednostkach regionalnych PARP (projekt PPO BŚ) analiza potrzeb i potencjału przedsiębiorstw monitoring analiza ilościowa efektów interwencji (na bieżąco) ocena jakościowa – odniesienie do sytuacji sprzed KIS (co 2 lata + ex-post) ewaluacja

Monitorowanie i ewaluacja KIS na poziomie centralnym instrumenty monitoringu narzędzia monitorujące wdrażanie NPF 2014-2020 oraz zeszłą perspektywę finansową np. Barometr Innowacyjności analiza osiągnięcia zamierzonych celów strategicznych i szczegółowych agregacja danych płynących z gremiów utworzonych w ramach systemu KIS oraz instrumentów monitoringu PIK – narzędzie monitorujące wdrażanie regionalnych specjalizacji (w korelacji z KIS) analiza wyników dla: wzrostu gospodarczego rozwoju innowacyjności zmian w strukturze społeczno-gospodarczej STRATEG – system monitorowania rozwoju czarne łabędzie – określenie kryteriów dla wyłaniających się specjalizacji KS podejmuje decyzję nt. ewentualnej weryfikacji i aktualizacji KIS (zgodnie z kamieniami milowymi)

Monitorowanie – koordynacja kraj/regiony [1] Zapewnienie udziału przedstawicieli regionów w procesie monitorowania i aktualizacji KIS Udział przedstawicieli Urzędów Marszałkowskich zaangażowanych we wdrażanie RPO oraz regionalnych specjalizacji w prace Grupy CEL: wymiana doświadczeń, zapewnienie odpowiedniego finansowania regionalnych inteligentnych specjalizacji w ramach PO IR (obszary B+R) Grupa Konsultacyjna Udział regionalnych przedstawicieli przedsiębiorstw, IOB, klastrów, organizacji biznesu w ramach określonych specjalizacji na poziomie krajowym CEL: ocena wdrażania specjalizacji, efektów gospodarczych Grupy Robocze ds. KIS

Monitorowanie – koordynacja kraj/regiony [2] cel monitorowania osiągnięcie celów zdefiniowanych dla poszczególnych krajowych inteligentnych specjalizacji osiągnięcie celów krajowe instrumenty wsparcia (PO IR, programy krajowe) regionalne instrumenty wsparcia (RPO) narzędzie monitorowania system monitorowania i aktualizacji (projekt MG)

System monitorowania i aktualizacji – założenia projektu MG dane na poziomie regionalnym i krajowym agregacja danych weryfikacja/ aktualizacja krajowych inteligentnych specjalizacji z wykorzystaniem danych z regionów wnioski i rekomendacje dla gremiów KIS Zmiany w krajowych inteligentnych specjalizacjach będą efektem aktywnego zaangażowania przedstawicieli biznesu, organizacji ich zrzeszających i nauki, także ze szczebla regionalnego

Dziękuję za uwagę! Zbigniew Kamieński - Ministerstwo Gospodarki zbigniew.kamienski@mg.gov.pl