WebQuest Jestem ptakiem Alicja Suchorab
Spis treści Wprowadzenie Zadania Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Podręcznik dla nauczyciela
Wprowadzenie Ludzi od zawsze pasjonowała zdolność latania. Już w mitologii lot Dedala i Ikara pobudzał ciekawość i wyobraźnię. Wynalezienie balonu w 1783 roku przez braci Montgolfier było pierwszą formą swobodnego lotu, niecałe sto lat później Georg Cayley skonstruował pełnowymiarowy szybowiec. XX wiek przyniósł rozwój lotnictwa, paralotniarstwa i spadochroniarstwa. Czy to oznacza, że nie podziwiamy już ptaków? Czy umiejętność latania nie jest już dla nas tajemnicą, nie marzymy, aby latać jak one? CZY NA CHWILĘ NIE CHCIELIBYŚCIE STAĆ SIĘ PTAKAMI?
Zadania Projekt nad którym będziecie pracować ma być próbą odpowiedzi na te pytania. Wyobraźcie sobie, że na moment stajecie się ptakiem. Myślicie, latacie i żyjecie jak ptak… Wynikiem waszych poszukiwań ma być PTASI PAMIĘTNIK, który zaprezentujecie przed klasą w formie prezentacij multimedialnej.
Proces ORGANIZACJA PRACY Będziecie pracować w pięciu 4-osobowych grupach. W swojej drużynie podzielcie się rolami: GOOGLEARZ, szuka informacji w internecie i innych źródłach GRAFIK odpowiada za jakość prezentacji multimedialnej PREZENTER relacjonuje efekty pracy na forum klasy w oparciu o przygotowaną prezentację LIDER czuwa nad całością: realizacją zadań oraz terminami, jest łącznikiem między grupą a nauczycielem CZAS REALIZACJI Każda grupa ma na wykonanie zadań 2 tygodnie
Proces c.d. Na okres 2 tygodni stajecie się ptakami I. grupa JASKÓŁKI- jaskółką dymówką II. grupa BOCIANY- bocianem białym III. grupa ORŁY- orłem bielikiem IV. grupa ŁABĘDZIE- łabędziem niemym V. grupa JEMIOŁUSZKI- jemiołuszką
Proces c.d. Wykonajcie PTASI PAMIĘTNIK w postaci prezentacji Power Point, który powinien zawierać 5-10 slajdów (informacje, grafika, dźwięki) o następujących treściach: Kolejny etap to prezentacja waszej pracy na lekcji, którą dokona prezenter w czasie nie przekraczającym 8 minut. Jak się nazywam i skąd pochodzę Jak wyglądam, w jakim mówię języku Gdzie mieszkam Jak żyję: co lubię jak spędzam lato, jak zimę, co jem… Oto moja rodzina Ja a człowiek
Źródła http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Jaskółka_dymówka http://www.jesiennew.w.interia.pl/2/jaskolka_dymowka/jask olka_dymowka.htm http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Zimorodek_zwyczajny http://www.pl.wikipedia.org\wiki\Jemiołuszka http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Bocian_biały http://www.pl.wikipedia.org\wiki\Bielik http://www.zewnatury.com/texts/natura/natura_orzelbielik.p df http://www.pl.wikipedia.org\wiki\Łabędź_niemy
Ewaluacja CO WPŁYWA NA OCENĘ Poprawność merytoryczna pracy Estetyka i jakość prezentacji Power Point Sposób zaprezentowania na forum klasy OCENA (wg skali tabeli ewaluacyjnej)
Konkluzja Mam nadzieję, że projekt ten pobudził waszą wyobraźnię i zachęcił do dalszych poszukiwań ornitologicznych. Chodząc po parku, lesie, idąc do szkoły wszędzie towarzyszą nam ptaki trzeba tylko chcieć je zauważyć.
Poradnik dla nauczyciela WebQuest może być wykorzystany w nauczaniu biologii w gimnazjum – dział zoologia, również na zajęciach pozalekcyjnych oraz jako projekt gimnazjalny Może być także ciekawą lekcją przyrody w klasie VI szkoły podstawowej