Jak poznawać i rozumieć swoje dziecko, gdy staje się przedszkolakiem? Zaprasza psycholog Elżbieta Regina W e n z e l.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Teoria harmonii prof. Marii Braun –Gałkowskiej
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
CHARAKTERYSTYKA OSOBY WSPÓŁUZALEŻNIONEJ
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 10 W ZGIERZU. W realizacji akcji brały udział wszystkie cztery grupy naszej placówki. Temat akcji nawiązywał do tematu rocznego.
Akademia Zdrowego Przedszkolaka
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Optymistyczne Przedszkole
Wiedza o społeczeństwie
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Radosne Maluchy. PROJEKT DZIAŁA OD WRZEŚNIA 2007 R. W CYKLU ROKU SZKOLNEGO OPIEKĄ OBEJMUJEMY OD 10 – 15 DZIECI W WIEKU 2,5 – 5 LAT, NIEKORZYSTAJĄCYCH.
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
ZDROWY STYL ŻYCIA.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Szkoła Promująca Zdrowie
Ciekawostki i spostrzeżenia.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Umiejętność obserwacji.
„Jest tylko jeden sposób nauki - poprzez działanie”- wiele już umiemy, chcemy wiedzieć więcej, więc do dzieła.
W zdrowym ciele zdrowy duch
Obraz siebie i samoakceptacja
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Wykształcenie a szczęście Badania korelacji między poziomem wykształcenia a miarami szczęścia Wszystkie badania potwierdziły korelację (małą, ok. 0.10)
Co to jest WOLONTARIAT?.
WOLONTARIAT na rzecz aktywności obywatelskiej. Jesteśmy uczennicami Publicznego Gimnazjum nr 5 im. I. J. Paderewskiego wchodzącego w skład Zespołu Szkół.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
INTEGRACJA DZIECI PEŁNOSPRAWNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Psychologia rozwoju dziecka
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Koniec edukacji Dzieci i młodzież Dorośli. praca czas wolny rodzina Obszary aktywności w dorosłości.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE ”- ROK 1 Prezentacja grup: - - STOKROTKI - - SŁONECZKA - - DELFINY.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Proces przewodzenia i kontrolowania
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
główną potrzebą emocjonalną dziecka.
Zapis prezentacji:

Jak poznawać i rozumieć swoje dziecko, gdy staje się przedszkolakiem? Zaprasza psycholog Elżbieta Regina W e n z e l

Plan spotkania Potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym Prawidłowości rozwojowe w wieku przedszkolnym Potrzeby dziecka w związku z rozwojem procesów poznawczym, społecznych, emocjonalnym,itd...

c.d.planu spotkania Niepokojące sygnały w zachowaniu dziecka a możliwości reagowania na nie. Zachowania członków rodziny wspierające rozwój dziecka.

Prawidłowości rozwojowe dziecka w wieku przedszkolnym Dziecko w wieku przedszkolnym co pół roku znajduje się w nowym okresie rozwojowym- przeplatają się okresy stabilizacji i destabilizacji.

Fazy 1;6-brak równowagi 2;0- równowaga 2;6 -brak równowagi 3;0 –równowaga –dziecko idzie do przedszkola 3;6- brak równowagi 4;0- równowaga

c.d. fazy 4;6 – brak równowagi 5;0 –równowaga 5;6-6;0 – brak równowagi

Zadania rozwojowe do 6 r.ż. Uczenie się chodzenia Uczenie się jedzenia pokarmów stałych Uczenie się mowy Uczenie się kontroli wypróżnień Uczenie się różnic płciowości i wstydliwości

Zadania rozwojowe – ciąg dalszy Osiąganie stabilności fizjologicznej Tworzenie prostych pojęć dotyczących rzeczywistości społecznej i fizycznej Uczenie się nawiązywania kontaktów uczuciowych z rodzicami, rodzeństwem, innymi ludźmi Uczenie się rozróżniania dobra od zła oraz kształtowania sumienia

Podstawowe potrzeby dziecka Potrzeby fizjologiczne Potrzeba bezpieczeństwa Potrzeba miłości i przynależności Potrzeba rozwoju.

Potrzeby fizjologiczne Jedzenie Sen Odpoczynek

Co warto zrobić? Wskazane upodobnienie rytmu przebiegu dnia do tego jaki jest w przedszkolu. Upodobnienie jedzenia- np.. w domu warzywa też w postaci surówek. Zabezpieczenie czasu rano na spokojne wyjście/dziecko inaczej postrzega czas/

Potrzeba bezpieczeństwa Stałość/stały przebieg dnia, tygodnia/ Przewidywalność/wynika ze stałości/ Powtarzalność/wszystko dzieje się tak samo dziecko czuje się bezpiecznie/ Harmonogramy-bardzo wskazane

Potrzeba rozwoju Zdrowe dziecko jest ciekawe otaczającego świata, poznaje go przez dotykanie, stukanie, manipulowanie,rozbieranie, składanie itp../czyli czasem niszczenie/

Potrzeba przynależności Dziecko ma prawo do kontaktu z obojgiem rodziców, nawet jeśli mieszkają oddzielnie/np.. wskutek rozwodu lub innych okoliczności życiowych/

Potrzeba miłości, akceptacji Dzieci tak jak potrafią walczą o zaspokojenie ważnych dla nich potrzeb. Dzieci niczego nie robią bez celu.

Koło walki o..... Dziecko zachowuje się dziwnie-rodzice reagują uwagą-dziecko uczy się „dziwne zachowanie się opłaca”-dziecko powtarza dziwne zachowanie-rodzice są zdenerwowani i reagują wbrew swojej woli zwiększoną uwagą-dziecko otrzymuje mało spontanicznej troski-dziecko uczy się „uwagę rodziców muszę sobie wywalczyć”

Szczęście Miłość + akceptacja+ osiągnięcia = szczęście

Szczęście a przystosowanie w okresie dzieciństwa Dzieci szczęśliwe są zdrowe i energiczne. Nieszczęście obniża ich siły i energię oraz pogarsza ich ogólne dobre samopoczucie Dzieci szczęśliwe kierują swoją energię na celową działalność, podczas gdy nieszczęśliwe trawią swoją energię na pogrążaniu się w marzeniach na jawie i rozczulaniu się nad sobą

Szczęście a przystosowanie Szczęście poprawia wygląd dzieci, nadając twarzy radosny wyraz. Ludzie reagują pozytywnie na wesołość, a negatywnie na wyraz twarzy „zbitego psa”, charakterystyczny dla nieszczęśliwego dziecka

Szczęście a przystosowanie Szczęście dostarcza silnej motywacji do działania podczas gdy nieszczęście tłumi motywację Dzieci szczęśliwe przyjmują frustracje spokojniej i próbują zrozumieć ich przyczynę.

Szczęście a przystosowanie Dzieci reagują gwałtownymi wybuchami gniewu, co utrudnia im zrozumienie przyczyn owych frustrujących czynników. Szczęście zachęca do kontaktów społecznych i brania udziału w aktywności społecznej.

Szczęście a przystosowanie Nieszczęście skłania dzieci do wycofywania się i koncentrowania uwagi na sobie. Wraz z powtarzaniem się poszczególnych sytuacji szczęście staje się nawykiem. W ten sam sposób nieszczęście może się stać nawykiem.

Szczęście a przystosowanie Szczęśliwe dzieciństwo nie gwarantuje powodzenia w wieku dojrzałym, jednak kładzie podwaliny pod osiąganie sukcesów, podczas gdy nieszczęście stwarza podstawy do niepowodzeń.

Szczęście a możliwości rodzica Każdy rodzic niezależnie od - poziomu wykształcenia, - zasobów materialnych, - miejsca zatrudnienia, - innych czynników Jest w stanie uczynić szczęśliwym swoje dziecko!!!!!!!

Szczęśliwi rodzice= szczęśliwe dzieci

Kiedy iść do specjalisty?.. Zawsze kiedy coś nas niepokoi i kiedy dziecko jest w wieku przedszkolnym, umówić się na wizytę bez dziecka, zabrać rysunki dziecka, do wizyty przygotować się- zapisać niepokojące zachowania- konkretne sytuacje i czas/częstotliwość występowania.

Wykorzystano.... Rozwój dziecka- Elisabeth Hurlock Każde dziecko może nauczyć się reguł- Anette Kast-Zahn Doświadczenia życiowe i zawodowe autora

Dla rodziców Ulotka „Wpływ rodziny na rozwój osobowości dziecka.”

Za uwagę dziękuje Psycholog- Elżbieta Regina Wenzel