Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Programy do przetwarzania dźwięku
Advertisements

Dźwiękowa Technika Studyjna
Metody kompresji A-V. Podziały Pierwsze podejścia do kompresji A-V – redukcja bitów Dzisiejsze podziały: – Obraz, dźwięk – Stratna, bezstratna – Bitrate.
Konfiguracja napędów CD/DVD
Popularne formaty grafiki
Sieci komputerowe.
Kodery audio operujące w dziedzinie częstotliwości
Zapis danych.
1 Osadzanie dźwięku Interaktywne dokumenty WWW Adam Czarnecki.
Elementy informatyki w nauczaniu zintegrowanym
Budowa Komputera.
Edycja i obróbka dźwięku
Wykonały: Maja Fedoryka, Joanna Luty
KOMPRESJA DANYCH Marek Dyoniziak.
KOMPRESJA DANYCH DAWID FREJ. Kompresja danych Kompresja danych - polega na zmianie sposobu zapisu informacji w taki sposób, aby zmniejszyć redundancję
AUTORZY: Paulina Pluta kl. 3c Agata Łoboda kl.3c
Kasia Sobiło i Kornelia Szydłowska
technologii informacyjnej
Technologia informacyjna
Reprezentacja danych nieliczbowych w komputerze
Budowa wnętrza komputera
Microsoft PowerPoint Wprowadzenie.
Autor: Justyna Radomska
Rodzaje komputerowych nośników danych
Jak tworzyć pokaz? Praktyczne wskazówki.
Urządzenia oparte na technologii komputerowej
Robimy własne notatki - Notatnik
Temat 2: Edytory HTML.
Obróbka audio / video Podstawy cyfrowej edycji audio i video na potrzeby prostego filmu opracowanie Paweł Augustynek-Halny.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Formaty zdjęć.
MULTIMEDIALNE CENTRUM ROZRYWKI DLA CAŁEJ RODZINY
Opracował: Paweł Staszczuk Temat: Pliki multimedialne Rozdział IX Przetwarzanie plików graficznych i multimedialnych.
Formaty Plików Wideo Kamil Łuczka.
Quiz informatyczny !.
Przygotował: Kamil Feliszewski
Telefony Świata.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
KARTY DŹWIĘKOWE.
Montaż nieliniowy – montaż materiału obrazowego i dźwiękowego przy użyciu komputera, umożliwiający dostęp do każdego fragmentu materiału w dowolnym momencie.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Budowa wewnętrzna KOMPUTERA
RAR jako format kompresji bezstratnej.. RAR został stworzony przez Rosjanina Eugene Roshala. Do kompresji danych używa odmiany kompresji LZSS. Jest wolniejszym.
Temat 9: Obrazy i multimedia
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Beata Sanakiewicz. Spis treści  Łączenie dokumentów Łączenie dokumentów  Mechanizm OLE Mechanizm OLE  Obiekt osadzony Obiekt osadzony  Obiekt połączony.
Umieszczanie multimediów na stronie WWW. Co to jest multimadialność?  Multimedialność w dziedzinie komputerów jest najczęściej rozumiana jako możliwość.
 Multimedia jest to ogólne określenie środków komunikacji wykorzystujących różne formy przekazu w celu dostarczenia odbiorcom rozrywki. Multimedia są.
Grafika rastrowa - parametry
TEMAT : Kompresja i Archiwizacja danych Informatyka Zakres rozszerzony
Operacje na plikach i folderach
Temat 4 Systemy plików [Przedmiot: Systemy operacyjne | Opracował: mgr Marek Kwiatkowski | ZS Mogilno – 2015]
Multimedia w HTML5 Statyczne witryny internetowe 2TIa Marek Kwiatkowski.
InformatykaZakresrozszerzony Zebrał i opracował : Maciej Belcarz Obraz i edycja filmów.
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Złącza stosowane w systemach audio
MARCIN WOJNOWSKI KOMPRESJA I DEKOMPRESJA PLIKÓW. KOMPRESJA Kodowanie danych w taki sposób, aby zajmowały najmniej miejsca na dysku. Najbardziej znanymi.
Usługa e-Załączniki Automatyzacja usługi - nowy kanał komunikacyjny Izba Celna w Białej Podlaskiej Prezentuje Leszek Krasa Biała Podlaska, dn r.
Microsoft® Office Word
 1. Logujemy się do YouTube i przesyłamy film na serwer (klikamy na Prześlij film ). W czasie przetwarzania pliku możemy uzupełnić informacje o wideo.
Montaż filmu 1/ Pliki dźwiękowe i multimedialne. Podstawowe formaty plików dźwiękowych i multimedialnych Kompresja plików dźwiękowych i multimedialnych.
GoldWave Edytor plików multimedialnych. Co to jest GoldWave? GoldWave to rozbudowane, a jednocześnie proste narzędzie do edycji dźwięku. Program posiada.
TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE
TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE
Wstęp do Informatyki - Wykład 4
Co kryje komputer? Usuń tekst, który nie pasuje do zdjęć na slajdach. Poprawioną prezentację zapisz w swoim folderze osobistym pod nazwą: co_kryje_komputer.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zaprojektowanie filmu z przygotowanych zdjęć. Photostory
Zapis prezentacji:

Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +

TYTUŁ: Formaty plików audio AUTOR: Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota

Format WAVE Najprostszy format pliku dźwiękowego to format WAVE (rozszerzenie pliku WAV). Domyślnie dźwięk zapisany w tym formacie nie jest poddany żadnej kompresji. Dlatego pliki WAVE mają zwykle duży rozmiar. Niemniej format ten pozwala na kompresję danych. Opcję tę można wybrać w programach do zapisu dźwięku. Wybór formatu WAVE z kodekiem MPEG-1 Layer 3 to de facto utworzenie pliku MP3. Format WAVE jest często stosowany z uwagi na brak utraty jakości, która zwykle jest ceną płaconą za kompresję danych. Jeżeli chcemy poddać plik audio dalszej edycji, to zapisanie go w formacie WAVE jest dobrym pomysłem. Jeśli natomiast chcemy po prostu zarchiwizować pliki dźwiękowe, lepiej jest zastosować inny format – na przykład MP3 – który zapewni znacznie mniejszy rozmiar pliku na dysku.

Format MP3 Format MP3 jest najpopularniejszym obecnie formatem skompresowanych plików dźwiękowych. Początki sięgają roku 1991. Inżynierowie z Instytutu Fraunhofera w Niemczech opublikowali wówczas pierwszą wersję algorytmu kompresji. Ślad tego zdarzenia można do dziś znaleźć, czytając meta dane plików MP3, ponieważ jeden z kodeków nosi nazwę kodeka Fraunhofera. Formalnie format MP3 nosi nazwę MPEG – 1 Audio Layer 3 (MPEG to skrót od Moving Picture Experts Group – grupa eksperymentów od obrazów ruchomych). Format MP3 stał się najpowszechniejszym formatem Internetu i odtwarzaczy MP3.

Metadane pliku dźwiękowego Plik dźwiękowy – w szczególności w formacie MP3 – oprócz bloków danych stanowiących zapisany dźwięk zawierać może również nagłówek z dodatkowymi informacjami. Informacje te, nazwane tagami, to m.in. tytuł utworu, wykonawca, rok wydania, gatunek muzyki. Całość tych informacji nazywana jest megadanymi. Format MP3 wykorzystuje stratną kompresję, która znacznie zmniejsza rozmiar pliku. Jak już wiemy z poprzedniego rozdziału, plik WAVE skompresowany do formatu MP3 z wykorzystaniem 128 kbps będzie miał rozmiar około 10-krotnie mniejszy niż pierwotnie. Przeciętny rozmiar pliku MP3 stosowany w Internecie to około 3 MB. Jakość dźwięku w formacie MP3 jest gorsza niż jakość dźwięku zapisanego na płycie CD Audio lub w formacie bezstratnym WAVE, niemniej różnica jest zwykle prawie niesłyszalna dla większości ludzi. Jedynie na sprzęcie lepszej jakości, lub przy wprawnym uchu można ją wychwycić.

Zasada działania kompresji MP3 Mechanizm kompresji MP3 jest dość złożony. W bardzo dużym uproszczeniu polega on na tym, że sygnał dźwiękowy jest dzielony na tzw. ramki. W każdej ramce sprawdzane są możliwości wykorzystania tonów celem usunięcia części danych. Ponadto wyszukiwane są różnice między ramkami, tak aby mechanizm zapamiętał, tylko zmiany, a nie każdą ramkę z osobna. Częstotliwości słabiej słyszalne przez człowieka są obcinane. Tak przygotowane dane binarne kodowane są specjalnym algorytmem. Standard MP3 nie specyfikuje dokładnie metody kodowania (kompresji), toteż istnieje wiele różnych programów kodujących (tzw. enkoderów) MP3. Jednym z popularniejszych jest LAME, który dobrze radzi sobie z kompresowaniem plików o wysokiej wartości przepływności. Inne enkodery radzą sobie lepiej z plikami o niskiej przepływności. Różnice w jakości uzyskiwanej przy użyciu różnych enkoderów mogą być znaczne. Wyboru dokonuje się najczęściej podczas zapisywania dźwięku w formacie MP3.

INNE FORMATY AUDIO Stosunkowo nowym formatem pliku dźwiękowego jest format AAC (ang. Advanced Audio Coding – zaawansowane kodowanie audio). Format ten został oficjalnie uznany w roku 1997 i w za-myśle twórców i organizacji zajmujących się standardami w tech-nice ma być następcą formatu MP3. W porównaniu do formatu MP3 wprowadza on wiele usprawnień – m.in. obsługę do 48 ka-nałów, większą liczbę różnych częstotliwości próbkowania i lep-sze algorytmy kompresji. Dzięki temu plik w formacie AAC jest po prostu mniejszy niż w przypadku formatu MP3 tej samej jakości. Popularność formatu AAC ciągle rośnie. Głównym powodem jest wykorzystywanie tego formatu w urządzeniach firmy Apple, w szczególności w iPodach.

Format WMA Innym popularnym formatem jest format WMA (ang. Windows Media Audio – media dźwięku Windows). Jest to format wprowadzony przez firmę Microsoft jako konkurencja dla MP3. Zasada działania jest podobna, ale niezależne testy pokazują, że WMA istotnie ustępuje formatowi MP3 pod względem jakości. Inne spotykane formaty audio to Real Audio (rozszerzenie RA lub RM), który wykorzystywany jest do transmisji strumieniowej w Internecie, oraz AC-3 używany do kodowania dźwięku na płytach DVD.

Format MIDI Przy okazji omawiania formatów plików dźwiękowych warto wspomnieć o formacie MIDI, wprowadzonym jeszcze w roku 1983. Nie jest to format podobny do omówionych wcześniej. Nie zapisuje on wiernie dźwięku oryginału. Służy natomiast do sterowania syntezatorami elektronicznymi. W pliku MIDI zapisywane są informacje, jakiej wysokości dźwięk zagrać, w jakiej chwili i na jakim instrumencie. Liczba i rodzaj instrumentów zależą od karty dźwiękowej. Plik MIDI można traktować jak instrukcję dla urządzenia elektronicznego, wskazującą, jak odegrać melodię – podobnie jak zapis nutowy stanowi instrukcję dla muzyka. Plik MIDI nie może przechowywać głosu ludzkiego, śpiewu ptaków, gwaru ulicy ani innych dowolnych dźwięków. Format MIDI może przechowywać jedynie nuty przewidziane dla stan- dardowych instrumentów muzycznych. Obecnie najczęściej wykorzystywany jest do zapisania prostych melodii, na przykład dzwonków do telefonów komórkowych.

KONWERSJA MIĘDZY FORMATAMI Do konwersji między różnymi formatami plików dźwię-kowych można użyć różnych programów. W zasadzie każdy program do zgrywania muzyki z CD lub edycji dźwięku ma funkcjonalność Zapisz jako…, co pozwala otworzyć plik w jednym formacie i zapisać go w innym. Rozważmy operację konwersji pliku audio przy użyciu programu GoldWave, który jest dostępny w systemie Microsoft Windows, a następnie przy użyciu programu Audacity używanego na platformach Linux i Windows. Program ten można pobrać bezpłatnie z Internetu (http://audacity.sourceforge.net).