introspekcja i samowiedza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
w ramach prac doktorskich i magisterskich
czyli Wprowadzenie do filozofii
Klasyfikacja źródeł informacji
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
Konstruktywizm.
badania rynku turystycznego
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Metody badawcze w socjologii
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Metodologia ekonomiczna nie żyje! Niech żyje metodologia ekonomiczna! Część I – Anna Rurańska na podstawie D. W. Hands (2001), Economic methodology is.
Podstawy metodologiczne ekonomii
Teoria równowagi ogólnej (1874)
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Metody badawcze w psychologii
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Autor: Adrianna Dzikielewska
Pedagogika ogólna.
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Gnozeologia – epistemologia 2010
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Argumentacja jako proces poznawczy
Próby przekraczania narratywizmu w historiografii
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Epistemologia jako dyscyplina filozoficzna
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
istotne cechy kryterium:
Gatunki dziennikarskie
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Marcin Miłkowski. O czym będzie mowa  Czym są modele w kognitywistyce?  Pluralizm eksplanacyjny: interdyscyplinarność kognitywistyki  Przykład otwartych.
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Świadomość i teatr kartezjański
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Dwa pojęcia świadomości
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Zaburzenia spostrzegania
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
Jak nie dać się oszukać?. Bariera Nie chcemy dopuścić do świadomości naszych wątpliwości. Oszuści to wiedzą i dlatego z taką łatwością nas nabierają.
F ENOMENOLOGIA. F ENOMENOLOGIA TO …. XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl wytworzona przez ten.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
dr hab. Marcin Miłkowski, prof. IFiS PAN
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Po co ewangelizować?.
Spotkanie ze Słowem Mt 11, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
introspekcja i samowiedza
KARTEZJUSZ i PASCAL
…czyli nie taki diabeł straszny
Wstęp do polityki gospodarczej
Behawioryzm: Metodologiczny i analityczny
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

introspekcja i samowiedza dr hab. Marcin Miłkowski, prof. IFiS PAN introspekcja i samowiedza

I o czym dziś będzie? Introspekcja – tradycyjne poglądy Sceptycy: Upadek introspekcjonizmu Eksperymenty Nisbetta i Wilsona Raporty introspekcyjne jako źródło świadectw empirycznych Samowiedza i samopoznanie…

Tradycyjny pogląd na introspekcję Pogląd kartezjański: mogę się mylić na temat świata zewnętrznego, ale przecież wiem, i to bezapelacyjnie pewnie, że coś o nim myślę i wiem w ogóle, co myślę. Innymi słowy: introspekcja jest źródłem wiedzy: nieomylnej, całkowicie dostępnej, bezpośredniej, pewnej samej w sobie.

Natura introspekcji – model tradycyjny Tradycyjne koncepcje postulują np. „zmysł wewnętrzny” (przypuszczalnie taką koncepcję miał John Locke). Współcześnie np. David Armstrong z jego koncepcją wewnętrznego monitorowania.

Triumf i upadek introspekcji W XIX-wiecznej psychologii triumfalnie wprowadzono metodę introspekcyjną. Wilhelm Wundt (1832-1920) Uczeń W. Wundta: Edward Titchener (1867-1927) Titchener miał inne poglądy: introspekcja miała dostarczać dokładnej analizy jakościowej struktur świadomości

John Watson (1913): Psychologia, jak ją widzi behawiorysta Nie zamierzam niesłusznie krytykować psychologii. Jestem przekonany, że w ciągu pięćdziesięciu kilku lat swojego istnienia poniosła ona, jako dziedzina eksperymentalna, druzgocącą klęskę w próbach określenia swojego miejsca jako prawdziwa nauka przyrodnicza. Sądzi się powszechnie, że metody psychologiczne zawierają w sobie coś ezoterycznego. Jeśli nie udało ci się uzyskać wyników takich jak moje, to nie jest to spowodowane niedoskonałością twojego aparatu lub niedostateczną kontrolą bodźców, lecz tym, że nie jesteś wystarczająco dobrze wytrenowany w introspekcji. Atak skierowany jest na obserwatora, a nie na urządzenia badawcze.

Sceptycyzm wobec introspekcji Sceptycy twierdzą, że możemy być: omylni – można pomylić zdenerwowanie z podnieceniem erotycznym; nie mieć pełnego dostępu do swoich stanów – można się częściowo oszukiwać lub konfabulować; korzystać z wiedzy o świecie zewnętrznym i teorii – i wcale nie jest to introspekcja; i że nie można twierdzić, że introspekcja jest pewna.

Gazzaniga i pacjenci z przeciętym więzadłem Jedna półkula widzi śnieg, druga kurzą łapę. Prosimy o wskazanie tego, co najbardziej pasuje do obrazka. Dlaczego pacjent wybiera łopatę? Odpowiedź: żeby posprzątać po kurach, które przecież brudzą. Łatwość konfabulacji!

Dutton i Aron (1974) – przerażający most Wystarczy przejść z osobą po takim moście, aby sądzić, że nas erotycznie podnieca… Ale to z powodu przejścia przez most…

Nisbett i Wilson (1977) Wybierzcie ładniejsze skarpetki! Badani znajdowali różnice między takimi skarpetkami, a wybierali tylko skarpetki z lewej strony (no dobra, pończochy).

Nisbett i Wilson Nie mamy wcale dostępu do naszych procesów poznawczych, a pytani o uzasadnienia, często konfabulujemy. Nie jesteśmy rzetelni, kiedy nas proszą o podanie motywów naszego postępowania. Wtedy chętnie racjonalizujemy i korzystamy ze społecznych teorii.

Wątpliwości wobec Nisbetta i Wilsona Ale przecież czasem świadomie planujemy ważne rzeczy i to wiemy. Stąd mamy poczucie sprawstwa. Oni biorą przykłady czynności praktycznie nieistotnych dla osób badanych. Zwolennicy introspekcji nie twierdzą, że introspekcja jest wiarygodna w odniesieniu do pytań o przyczyny.

Mieczysław Kreutz: klasyczne stanowisko introspekcjonizmu M. Kreutz (1893-1971), obrońca nowoczesnej metody introspekcyjnej: „[…] gdy człowiek mówi, zwykle proces ten nie przedstawia się tak, że najpierw myśli, co ma powiedzieć, a potem to wygłasza, ale równocześnie myśli i mówi. Swobodne przemawianie jest głośnym myśleniem; choćby ktoś świadomie kłamał, jednak to, co mówi, to są także jego myśli, chociaż uważa je za niezgodne z prawdą. Przemówienia zaś może słuchać równocześnie wiele osób; są to więc procesy psychofizyczne równie obiektywne jak procesy fizyczne”.

Protokoły słowne Metoda stosowana przez Herberta Simona i A.K. Ericssona do zbierania danych przy modelowaniu procesów poznawczych: Bada się raporty (najczęściej werbalne), a nie same stany świadomości, przez co są one intersubiektywnie dostępne. Gdyby były czysto prywatne, nie byłoby mowy o replikacji eksperymentalnej…

Heterofenomenologia Dennetta Dennett proponuje metodę badania świadomości zbliżoną do zbierania protokołów słownych: heterofenomenologię. Teksty powstające z wypowiedzi podmiotów traktuje się nie jako opisy rzeczywistości, lecz raczej tak jak fikcję w teorii literatury - czyli bez założenia, że opisywane obiekty istnieją czy też nie istnieją. Teoretyka literatury przy analizie powieści nie interesuje, czy świat przedstawiony odpowiada rzeczywistości czy też nie. Podobnie ma postępować heterofenomenolog, a tekst sprawozdania introspekcyjnego konstytuuje intersubiektywnie dostępny świat heterofenomenologiczny.

Dlaczego to nie jest epifenomenalizm? Dennett uważa, że heterofenomenolog nie może stwierdzić, czy kogoś naprawdę np. boli ząb lub że jest tylko pobudzony, lecz nie podniecony erotycznie. Same sprawozdania słowne tego bowiem nie mogą rozstrzygnąć. Ta metoda jest ograniczona. Musi być uzupełniona innymi.

Chalmers kontra Dennett Chalmers uważa, że należy stosować metody „pierwszoosobowe”. Ale pytany, czym one się różnią od heterofenomenologii, nie wskazuje ani jednej metodologicznej różnicy. Różnica polega tylko na tym, że traktuje się wypowiedzi jako z grubsza prawdziwe, ale eksperymenty są identyczne.

Metoda DES: opisowe próbkowanie przeżyć Co jakiś czas odzywa się biper, a wtedy badany musi spisać swoje przeżycia (jak najszybciej. Zbiera się sporo takich danych, a dzięki temu można też stosować metody statystyczne. Ale ta metoda ma też swoich krytyków, takich jak Eric Schwitzgebel (filozof).

Schwitzgebel o introspekcji Schwitzgebel twierdzi, że introspekcja jest nierzetelna, niedokładna i mało wiarygodna (podając bardzo wiele różnych przykładów). Introspekcja ma być łatwa, a tymczasem nie jesteśmy w stanie dotrzeć do swoich przeżyć: Czy myśleniu o dodawaniu towarzyszą myśli obrazowe, słowne czy nieobrazowe? Eksperci nie mogą się zgodzić. Czyli introspekcja nic im nie daje.

Samowiedza i samopoznanie Już David Hume zauważył, że nie sposób uchwycić przeżycia towarzyszącego w świadomości „ja”. Fenomenologia podkreśla, że to „ja” wymyka się tematyzacji – nie sposób przeżywać aktualnego ja i aktualnego przeżywania jako takiego.

Modele jaźni w filozofii Realizm: istnieją struktury jaźni, które mają rolę regulatora działań (klasyczna teoria Kanta) Antyrealizm: obserwowana jaźń nie istnieje, jest tylko konstruktem: narracji, zwłaszcza społecznych (Dennett, Hutto), społecznych praktyk i norm.

Problem realizmu wobec jaźni Jaźń nie daje się tematyzować w świadomości, więc musi być postulowana teoretycznie na podstawie naszej działalności. Ale nie jest jasne, czy np. powinna być sekwencyjna czy też równoległa. Może dałoby się ją jakoś powiązać z funkcjami wykonawczymi?

Sprawstwo i poznanie: Christof i in. 2011 Dwie funkcje przypisywane przez realistów jaźni (w świetle ucieleśnionego poznania): integracja sensomotoryczna, regulacja homeostatyczna. Dzięki poczuciu sprawstwa odróżniamy własne czynności od ruszania naszymi rękami przez kogoś innego (tego nie mają schizofrenicy).

Teoria narracyjna Korzystamy z narracji (opowieści o rolach społecznych), aby konstruować własną tożsamość. Nasza własna tożsamość ma charakter narracji – jest uspójniana na bieżąco, lecz niekoniecznie jest prawdziwa… Problem dla narracjonizmu: czy osoby nieumiejące opowiadać o sobie nie mają tożsamości osobowej?

Podsumowanie Introspekcja dziś rzadko jest traktowana jako nieomylna, bo za dużo eksperymentów pokazuje, że nie jest. Ale jest, w ograniczonym zakresie, wykorzystywana w badaniach przy niektórych zadaniach. Filozoficzne podejścia do samowiedzy są równie spolaryzowane, jak podejścia do introspekcji.

Dalsze lektury Tu są klasyczne teksty Kreutza, Nisbetta i Wilsona oraz Simona i Ericssona.