EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
EDUKACJA ZDROWOTNA W NOWEJ PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.
Rodzic jako doradca zawodowy
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
i edukacja dla bezpieczeństwa w nowej podstawie programowej
w nowej podstawie programowej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Nowy status edukacji zdrowotnej
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Gimnazjum nr 1 w Reszlu w roku szkolnym 2007/2008.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Czym jest zdrowie?.
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Małe dziecko w systemie edukacji
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Edukacja zdrowotna w podstawie programowej Wychowanie fizyczne
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Zmiany w prawie oświatowym
Doskonalenie nauczycieli granty
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Przedszkole promujące zdrowie to takie, które tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: - zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE Health education for life - Edukacja zdrowotna na całe życie, w ramach programu Erasmus+ EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE

Nowa podstawa programowa We wprowadzonej w 2008 r. podstawie programowej kształcenia ogólnego zmienił się status i miejsce edukacji zdrowotnej, w stosunku do podstawy programowej z 1999 r., w której istniała ścieżka edukacyjna „edukacja prozdrowotna”.

Preambuła „Ważnym zadaniem szkoły jest także edukacja zdrowotna, której celem jest kształtowanie u uczniów nawyku dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.”

Status edukacji zdrowotnej w nowej podstawie programowej Wymagania szczegółowe (treści) dotyczące edukacji zdrowotnej uwzględniono w większości przedmiotów. Liczba wymagań powiązanych z edukacją zdrowotną oraz ich zakres tematyczny wyraźnie się zwiększył w porównaniu z poprzednią podstawą programową .

Nowa podstawa programowa blok tematyczny „edukacja zdrowotna”. W przedmiocie wychowanie fizyczne, wyodrębniono blok tematyczny „edukacja zdrowotna”. Znajdują się w nim wymagania dotyczące zdrowia psychospołecznego i umiejętności życiowych (dotychczas nieuwzględniane w podstawie programowej).

Umiejętności życiowe Treści edukacji zdrowotnej, w dotychczasowej praktyce, dotyczyły głównie zagadnień zdrowia fizycznego. Nowym elementem jest zwrócenie szczególnej uwagi na zdrowie psychospołeczne i rozwijanie umiejętności życiowych (osobistych i społecznych) – dotychczas zaniedbany obszar edukacji zdrowotnej - holistyczne podejście do zdrowia.

Jest to związane z gwałtownymi zmianami społecznymi, gospodarczymi, ekonomicznymi we współczesnym oraz globalizującym się świecie, które stawiają wciąż nowe wymagania i wyzwania, a także wzrostem częstości zaburzeń i problemów psychicznych; szacuje się, że występują one u ok. 15–20% dzieci i młodzieży.

Aktualny model szkolnej edukacji zdrowotnej Przyjęte rozwiązanie jest zgodne z jednym z modeli zalecanych przez Światową Organizację Zdrowia: - (model „rozproszony”) - włączenie treści dotyczących zdrowia do wielu przedmiotów. - wiodący przedmiot (wychowanie fizyczne). Aktualny model szkolnej edukacji zdrowotnej

Światowa Organizacja Zdrowia wyróżniła trzy podstawowe grupy umiejętności życiowych: 1. Umiejętności interpersonalne. 2. Podejmowanie decyzji i krytyczne myślenie. 3. Kierowanie sobą.

Istnieje potrzeba intensyfikacji edukacji zdrowotnej w szkołach ponadgimnazjalnych, zwłaszcza ukierunkowanej na rozwijanie umiejętności życiowych, z kilku bardzo ważnych powodów: - wśród młodzieży z wiekiem wzrasta częstość zachowań ryzykownych, co stanowi zagrożenie dla ich zdrowia.

Częściej również odczuwają różne dolegliwości, związane z obniżonym poczuciem własnej wartości, nastroju, z lękiem, chorobami przewlekłymi. Z tego powodu mają trudności w funkcjonowaniu w szkole i uczeniu się. Stanowią grupę ryzyka niepowodzeń szkolnych, które mogą decydować o dalszej karierze życiowej człowieka.

W okresie nauki w szkole ponadgimnazjalnej, młodzi ludzie wnoszą w dorosłe życie zachowania zdrowotne i styl życia ukształtowane w końcowej fazie wieku rozwojowego. Trudno jest je później zmieniać.

Jak skutecznie realizować obecny model edukacji zdrowotnej? Obecny status edukacji zdrowotnej jest nowym wyzwaniem dla szkoły. Szkoła staje przed koniecznością poszukiwania odpowiedzi na podstawowe pytanie: Jak skutecznie realizować obecny model edukacji zdrowotnej?

Nowy model szkolnej edukacji zdrowotnej wymaga udziału w jej realizacji: nauczycieli, inwestowania w rozwój osobisty, społeczny i zawodowy nauczycieli, - zaangażowania uczniów i ich rodziców, - wsparcia ze strony Dyrektora szkoły, - współpracy ze środowiskiem lokalnym. - upowszechnianie przykładów dobrej praktyki. powiązanie treści podstawy programowej dotyczących edukacji zdrowotnej z programami edukacyjnymi „zewnętrznymi” oferowanymi szkołom przez różne organizacje i instytucje.

Systematyczna edukacja zdrowotna w szkole jest uważana za najbardziej opłacalną, długofalową inwestycję w zdrowie społeczeństwa.

Aby dodać życia do lat i lat do życia…

Dziękujemy za uwagę ! Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie