STREFA DYLEMATU Prezentację wykonali studenci specjalności DUA gr. 2:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DROGA HAMOWANIA.
Advertisements

Przygotowała mgr inż. Ewa Lorek
Zasady dotyczące ruchu drogowego rowerzystów
ZASADA 1 Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi. Sygnały świetlne mają.
Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
KARTA ROWEROWA KL.IV ZNAKI DROGOWE STOP dalej.
Znaki poziome.
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
PRZEPISY O RUCHU PIESZYCH, PRZEMARSZ KOLUMN PIESZYCH
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
"Jeżdżę z głową" Joanna Ziętarska Michalina Sochacka Natalia Czarnecka
,,Jak moje miasto jeździ z głową”
MOJE PIERWSZE PRAWO JAZDY
PRZEPISY, ZNAKI I SYGNAŁY DROGOWE OBOWIĄZUJĄCE PIESZYCH
TEST Przecinanie się kierunków ruchu. Wykonał Wiesław Flitta.
ZNAKI I SYGNAŁY DROGOWE
Znaki Drogowe Test.
Zakaz ruchu w obu kierunkach
Linia pojedyncza przerywana
Zasady przejazdu przez tory kolejowe i tramwajowe
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
Znaki zakazu.
SPRAWDŹ SIĘ! Przed Tobą test składający się z 15 pytań. Do każdego pytania są podane 3 odpowiedzi A,B,C, z których tylko jedna jest prawidłowa. Kliknij.
ZNAKI DROGOWE Z ZAKRESU KARTY ROWEROWEJ
Zespół Szkół Rolniczych i Ogólnokształcących w Żywcu-Moszczanicy
PODSTAWOWE MANEWRY W CZASIE JAZDY ROWEREM
JEŻDŻĘ Z GŁOWĄ.
CZY ZNASZ ZNAKI DROGOWE ?
Znaki sygnały drogowe i
Dariusz Mrowiński SKRZYŻOWANIA DRÓG Bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Zespół Szkół Rolniczych i Ogólnokształcących w Żywcu-Moszczanicy
Powtarzamy wiadomości z przepisów ruchu drogowego
KARTA MOTOROWEROWA ZNAKI DROGOWE STOP.
Podczas wykonywania manewrów na drodze
Poznajemy znaki drogowe – wirtualna lekcja wychowania komunikacyjnego
Zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach
Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku
Najczęściej łamane przepisy ruchu drogowego
Dla Twojego bezpiecze ń stwa Prędkość jest kluczowym czynnikiem, od którego zależy prawdopodobieństwo, a przede wszystkim skutki wypadków drogowych. Prawie.
Główne grzechy kierowców
Manewry na drodze cz.3: wymijanie, omijanie, wyprzedzanie
Prezentacja przeznaczona dla uczniów klas I-III SP.
„Mali konstruktorzy i poligloci”
Materiał szkoleniowy dla uczniów NSP „Nasza Szkoła”
ZNAKI DROGOWE Z ZAKRESU KARTY ROWEROWEJ
PRZECHODZENIE PRZEZ JEZDNIĘ.
Zakaz ruchu w obu kierunkach.
Znaki zakazu.
Sygnały na drodze.
WYMIJANIE to przejeżdżanie obok pojazdu lub innego uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Jana Wyżykowskiego w Lubinie P-1 Znak P-1, w którym kreski są krótsze od przerw lub równe przerwom, wyznacza pasy ruchu. Na.
Gdańsk, 12 kwietnia 2016 Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą - ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych, zmiana organizacji na rondzie Marynarki Polskiej,
Prezentacje opracowali
Test Finał Lubuski Konkurs BRD W Europie jeździmy bezpiecznie Brody Żarskie, 7 maja 2016 r.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2017
Sprawdź ile zapamiętałeś!
Bydgoszcz,
Poznajemy znaki drogowe – wirtualna lekcja wychowania komunikacyjnego
ZASADY PIERWSZEŃSTWA PRZEJAZDU NA SZKRYŻOWANIACH
ZNAKI I MANEWRY DROGOWE
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2018
Poznań
WEBQUEST Zasady ruchu drogowego
Zapis prezentacji:

STREFA DYLEMATU Prezentację wykonali studenci specjalności DUA gr. 2: Jan Nowak i Jan Kowalski

Sygnały świetlne Sygnał zielony - zezwolenie na wjazd za sygnalizator Sygnał żółty - zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania; sygnał ten oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony, Sygnał czerwony - zakaz wjazdu za sygnalizator

Strefa dylematu Jest to obszar na dojeździe do skrzyżowania, w którym znajdujący się pojazd w momencie zmiany sygnału zielonego na żółty nie jest w stanie ani bezpiecznie się zatrzymać przed linią zatrzymania, ani zdążyć wjechać na tarczę skrzyżowania przed zapaleniem się sygnału czerwonego.

Rodzaje strefy dylematu I rodzaju Rozpatrywanie problemu z uwagi na kinematykę ruchu II rodzaju Analiza prawdopodobieństwa zachowania się kierujących pojazdami w reakcji na zakończenie sygnału zielonego.

Strefa dylematu I rodzaju – ujęcie kinematyczne Lp > Lz  DWIE DOBRE DECYZJE

Strefa dylematu I rodzaju – ujęcie kinematyczne Lp < Lz  BRAK DOBREJ DECYZJI

Strefa dylematu II rodzaju – ujęcie probabilistyczne

Czynniki wpływające na lokalizację strefy dylematu II rodzaju prędkość chwilowa vt pojazdu przejeżdżającego przez przekrój, opóźnienie pojazdu zależne od szeregu parametrów związanych z drogą, warunkami na niej panującymi, typem i gabarytami pojazdów, charakterem kierującego przyspieszenie pojazdu – zakłada się brak przyspieszania lub przyjmuje się 2 razy niższą dla pojazdów ciężarowych niż dla osobowych, długość trwania sygnału żółtego – w Polsce stała 3s (niekiedy, bardzo sporadycznie z uwagi na brak dostosowania do aktualnych przepisów– 4s). W Stanach Zjednoczonych wynosić może nawet 5s i zależy od prędkości przejazdu przez skrzyżowanie, zachowanie kierowców oraz przypadki nieprawidłowego postępowania na drodze (przekraczanie prędkości dopuszczalnej, celowe przejeżdżanie na „wczesnym czerwonym”, zbyt gwałtowne hamowanie, itp.)

Lokalizacja strefy dylematu II typu Zasięg strefy dylematu: zależny od prędkości strumienia pojazdów zależny od typu pojazdu (dalej dla pojazdu ciężarowego) od ok. 2.5 s do 5.0 - 5.5 s od zapalenia się sygnału żółtego (na podstawie kwantyli k10 i k90 kierowców) długość strefy dylematu jest stała i wynosi około 45-55m

Sposoby ograniczania strefy dylematu Ograniczenie strefy dylematu i jej niekorzystnego wpływu na bezpieczeństwo i komfort przejazdu uzyskuje się za pomocą: Odpowiednio dalekiego od sygnalizacji rozmieszczenia detektorów Odpowiednich modyfikacji programu sygnalizacji, a więc wydłużenia sygnału zielonego lub żółtego dla przekrojów o dużej prędkości Koordynacji sygnalizacji w ciągach ulic/dróg (grupowanie pojazdów w kolumny)

Sposoby ograniczania wpływu zjawiska, cd. Odpowiednie wyznaczanie czasów międzyzielonych z uwzględnieniem możliwego wjazdu na początku nadawania sygnału czerwonego Uwzględnienie w obliczeniach granicznego opóźnienia wyznaczonego na podstawie badań Instytutu Inżynierii Ruchu – b = 3.0m/s2 – opóźnienie będące przybliżoną granicą hamowania niekomfortowego Środki bierne – poprzeczne frezowanie jezdni, dodatkowe znaki czy sygnały ostrzegawcze na dojeździe do sygnalizacji świetlnej

Sposoby wyznaczania strefy dylematu technika wideo-rejestracji przy użyciu kamer symulatory jazdy wizualizacja zachowania kierowców, badania ankietowe

Wideo-rejestracja Metoda ta polega na odpowiednim rozmieszczeniu kamer na poligonie badawczym i rejestracji przejeżdżających pojazdów. Jedna z kamer ustawiona jest w taki sposób, aby rejestrować cały wlot przez cały okres pomiaru. Kolejne kamery rejestrują kolejno przekrój drogi na linii zatrzymań, 90m i 140m od tejże linii. Ostatnia kamera rejestruje zmiany na sygnalizatorze.

Wideo-rejestracja Czas pomiaru trwa zwykle od 6-8 godzin. Po wykonaniu badania uzyskane nagrania analizuje się w odtwarzaczu wideo. Dane z kamer ustawionych w przekroju drogi służą do określenia prędkości przejeżdżających pojazdów oraz tego ile samochodów przejechało a ile zatrzymało w danym cyklu.

Poligon badawczy

Poligon badawczy

Wizualizacja zachowania kierowców Metoda ta polega na nagraniu (z pozycji kierowcy) przejazdu samochodu przez skrzyżowanie, a następnie odtworzeniu nagrania przed ankietowanymi osobami. Zadaniem widzów jest określenie swojego prawdopodobnego zachowania. Tzn. czy dana osoba w przedstawionej sytuacji przejechałaby czy zatrzymała się przed sygnalizacją.

Badania strefy dylematu - Należy uwzględnić koszta i skuteczność danego typu pomiarów aby móc jednoznacznie podjąć decyzję o typie pomiarów danego skrzyżowania. Z toku badań wynika, że wideo-rejestracja jest skuteczną metodą pomiaru strefy dylematu Na ciągach ważnych dróg krajowych działają automatyczne systemu monitorujące ruch, w tym także problem strefy dylematu