Kształcenie ustawiczne w ujęciu tradycyjnym i współczesnym Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski Zielona Góra 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Ocena programów i projektów rewitalizacji
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Uczenie to jedno z życiowych wyzwań współczesnego człowieka
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Doradztwo zawodowe dla młodzieży jako system profesjonalnego przygotowania do wejścia na rynek pracy mgr Mirosław Górczyński /psycholog, doradca.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Realizacja Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki a koncepcja uczenia się przez całe życie Jakub Sosin Wiceprezes PIFS.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Pogranicze polsko – niemieckie, rynek pracy jako nowe wyzwanie społeczne Dr hab. prof. UZ. Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski 2011.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Wojciech Kreft ECORYS Polska Konferencja - Kraków 14 grudnia 2007 Świadomie, czy we mgle… ? - rola poradnictwa zawodowego w procesie uczenia się przez.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Centra kształcenia ustawicznego
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Kształcenie ustawiczne w ujęciu tradycyjnym i współczesnym Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski Zielona Góra 2011

Tezy Edukacja, jej współczesne pojmowanie Mozaikowość pracy i edukacji w warunkach poprzemysłowych społeczeństwa wiedzy Liniowość i nieliniowość edukacji Kształcenie ustawiczne. Dwa ujęcia Uwarunkowania społeczne i gospodarcze edukacji Szanse i możliwości tkwiące w edukacji ustawicznej Trudności dotyczące realizacji edukacji ustawicznej

Zielona Góra 2011 Cele uczenia się przez całe życie „Gospodarka europejska powinna stać się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną gospodarką na świecie. – gospodarką opartą na wiedzy, zdolną do trwałego wzrostu, tworzącą coraz większą liczbę lepszych miejsc pracy i zwiększającą spójność społeczną” Cel strategiczny do osiągnięcia do 2010 roku wyznaczony przez Radę Europejską w Lizbonie w marcu 2000 roku

Zielona Góra 2011 Kształcenie ustawiczne w rozumieniu Strategii Lizbońskiej Kształcenie ustawiczne to „ kształcenie ogólne, kształcenie i szkolenie zawodowe, kształcenie nieoficjalne i nieformalne, prowadzone przez całe życie, dzięki czemu ulega polepszeniu poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji, z perspektywy osobistej, obywatelskiej, społecznej i/lub zawodowej. Kształcenie ustawiczne obejmuje usługi w zakresie poradnictwa”.

Zielona Góra 2011 Zmienność i płynność stanowi główną cechę współczesnego świata, również rynku pracy. Zachodzące przemiany na rynku pracy wynikają z przesłanek: -Kulturowych -Cywilizacyjnych -Ekonomicznych Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski

Zielona Góra 2011 Kształcenie ustawiczne wobec zadań rozwojowych człowieka 1.Edukacja i jej nadrzędna funkcja: Zamierzona, świadoma działalność służąca wspieraniu człowieka w rozwoju. 2. Tradycyjnie realizowana w okresie rozwojowym człowieka (do osiągnięcia dojrzałości). 3. Współcześnie uważa się, że człowiek podlega rozwojowi przez całe życie. 4. Edukacja towarzyszy człowiekowi przez wszystkie ery życiowe i stanowi formę wsparcia prowadzącą do tworzenia, gromadzenia i aktualizowania zasobów niezbędnych do godnego życia, w tym aktywności zawodowej. Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski

Zielona Góra 2011 Dwa podejścia do kształcenia ustawicznego 1.Tradycyjnie postrzegane kształcenie ustawiczne jest utożsamiane z edukacją dorosłych i jest realizowane po zakończeniu systematycznej nauki szkolnej (po wypełnieniu obowiązku szkolnego). 2.Aktualne spojrzenie na kształcenie ustawiczne wiąże się z traktowaniem go jako procesu całożyciowego. Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski

Zielona Góra 2011 Funkcje kształcenia ustawicznego Dokształcanie, Doskonalenie, Rekwalifikacja, Edukacja dla siebie Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski

Zielona Góra 2011 Wyróżniki kształcenia ustawicznego Trwa przez całe życie, Ma charakter indywidualny, Jest uzależnione od aktywności własnej i motywacji, Jest ciągłe, nieprzerywalne, Stanowi rezultat oddziaływań formalnych (instytucjonalnych) i nieformalnych (autoedukacja). Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski

Zielona Góra 2011 Systemowe i niesystemowe podejście do edukacji ustawicznej Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski Ujęcie systemoweUjęcie niesystemowe 1. Realizacja wspólnych celów1. Realizacja celów podmiotów edukacyjnych 2. Współdziałanie2. Współpraca 3. Konsolidacja3. Niezależność 4. Efektywność systemu4. Efektywność podmiotu edukującego 5. Sztywność, bezwładność5. Lekkość, elastyczność

Zielona Góra 2011 Edukacja ustawiczna na drodze indywidualnego rozwoju Możliwość indywidualnego kreowania swoje biografii życiowej i zawodowej Indywidualne odwoływanie się do edukacji w zależności od aktualnie zaistniałych potrzeb Regulowanie tempa i czasu trwania kształcenia Indywidualne dobieranie podmiotów wspierających edukację jednostki Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski

Zielona Góra 2011 Klienci edukacji ustawicznej W społeczeństwie wiedzy uczącymi są wszyscy jego członkowie w trakcie całego życia. Dzieci młodsze (edukacja w domu) Uczniowie i studenci (beneficjanci edukacji systematycznej), Pracownicy (doskonalenie zawodowe, ew. rekwalifikacja), Bezrobotni. Można też stosować inne kryteria porządkowania np. Płeć, wiek, narodowość, pochodzenie terytorialne, pochodzenie społeczne, poziom sprawności, narodowość, wcześniejsze doświadczenia, wyznawana religia. Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski

Zielona Góra 2011 „Mała Ojczyzna” a edukacja ustawiczna Identyfikacja emocjonalna ze swoim środowiskiem życia, Znajomość, spraw, ludzi i problemów, które nie są ogóle, lecz dotyczą konkretnego środowiska, Możliwość kontynuowania kariery w środowisku związanym z biografiami rodziców, Zachowanie ciągłości kulturowej. Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski

Zielona Góra 2011 Podmioty edukacyjne w wymiarze lokalnym Rodzina Instytucje edukacji formalnej (szkoły), Organizacje pozarządowe, Zakłady pracy, Służby pracy i zatrudnienia, Instytucje niepubliczne. Ich udział w realizacji kariery zawodowej członków danej społeczności lokalnej ma charakter indywidualny i incydentalny. Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski

Zielona Góra 2011 Możliwości rozwiązywania problemów społecznych i gospodarczych stwarzane przez edukacją ustawiczną Umożliwienie korekty drogi zawodowej w każdym momencie życia, Segmentowość edukacji stwarza możliwość „wyłączania i włączania się” do edukacji po każdym ukończonym jej segmencie, Zachodzi możliwość przesunięcia w czasie decyzji o wyborze zawodu i przyszłej pracy. Tym samym decyzja ta jest bardziej racjonalna i zbudowana na mocniejszych przesłankach, Stwarza się szansę na zbliżenie decyzji zawodowej do momentu wejścia na rynek pracy, Aktywność edukacyjna służy doskonaleniu siebie nie tylko pod kątem pracy zawodowej, czyli służy rozwojowi człowieka, Edukacja ustawiczna, często inspirowana poprzez poradnictwo zawodowe staje się powszechną formą aktywności, nie ograniczającą się do elit. Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski

Zielona Góra 2011 Warunek konieczny pomyślności edukacji ustawicznej Przekonanie społeczeństwa o przydatności każdego człowieka w realizacji dróg życiowych, Powszechne wykorzystywanie form wsparcia społecznego przez wszystkich ludzi, Uczący się musi być współdziałającym sojusznikiem ogniw edukacji ustawicznej i poradnictwa zawodowego. Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski

Zielona Góra 2011 Niepokoje Osamotnienie ludzi w podejmowaniu wyborów edukacyjnych i zawodowych często prowadzi do marnowania ich potencjału, Klientami kształcenia ustawicznego oraz poradnictwa zawodowego wciąż zbyt rzadko są osoby wymagające pomocy (z wyboru i z braku wiedzy o takiej możliwości wsparcia). Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski

Zielona Góra 2011 Niezbędne działania i rozwiązania organizacyjne Akceptacja występowania różności podmiotów edukacyjnych i doradczych. Poddanie się edukacji ustawicznej i poradnictwa zawodowego mechanizmom rynkowym, Dążenie do sprostania oczekiwaniom klientów, Kreowanie aktywnych postaw i zachowań ludzi wobec edukacji i poradnictwa zawodowego, Monitorowanie potrzeb pracowników, pracodawców, osób wchodzących na ścieżkę aktywności zawodowej jak też tych, którzy z różnych powodów z niej zstępują, Współdziałanie służb zatrudnienia, pracy, pomocy społecznej i edukacji z racji wspólnych powiązanych problemów klientów. Dr hab., prof. UZ Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski

Zielona Góra 2011 Dziękuję