Dr med. Jerzy Pobocha www. pobocha. szczecin

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych dr inż. Walenty Dudziak Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej.
Advertisements

Jak założyć organizację pozarządową?
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Organizacje pozarządowe
Założenia do projektu ustawy
POSTĘPOWANIE KARNE SKARBOWE W PRAKTYCE
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
ZBYSZKO PRZYBYLSKI SZPITAL POWIATOWY WE WRZEŚNI SPÓŁKA Z O.O.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Prawo administracyjne
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Gałęzie prawa wewnętrznego
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
OPINIOWANIE I KONTAKT Z SĄDAMI ORAZ ZUS Z PUNKTU WIDZENIA BIEGŁEGO SĄDOWEGO Dr n. med. Ryszard Szozda.
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Fundacja jako rodzaj organizacji
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Warunki pracy osób niepełnosprawnych w świetle kontroli Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzonych w roku 2005 Warszawa. kwiecień 2006 r.
Tworzenie i organizacja banków
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Pracownicze dane osobowe
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Kryterium rodzaju działalności Kryterium osoby fundatora:
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Organizacja sądów, skład sądu, referendarze sądowi
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Mgr Przemysław Mazurek
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Poświadczanie dokumentów w KPA
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Odpowiedzialność administracji publicznej
Postępowanie egzekucyjne w administracji
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Prawo pracy.
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Zespół Ekspertów do spraw Alimentów 9 luty 2016 r. Wspólna inicjatywa Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
TŁUMACZENIE PRZYSIĘGŁE - WPROWADZENIE Joanna Warmuzińska-Rogóż.
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Prawo o ustroju sądów powszechnych
Rządowa administracja zespolona w administracji
SIŁA W WIEDZY Ubezpieczenie odpowiedzialności materialnej i kosztów ochrony prawnej dla Pracowników PGL Lasy Państwowe 29 września 2017 r.
TŁUMACZENIE PRZYSIĘGŁE - WPROWADZENIE
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Odpowiedzialność organów administracji publicznej
Zapis prezentacji:

Dr med. Jerzy Pobocha www. pobocha. szczecin Dr med. Jerzy Pobocha www.pobocha.szczecin.pl Polskie Towarzystwo Psychiatrii Sądowej Ustawa o biegłych Klinika Psychiatrii Sądowej IP i N Warszawa, 05.11.2014

I KONGRES NAUK SĄDOWYCH Warszawa 27.11.2010 r., Auditorium Maximum Uniwersytet Warszawski

Uczestnicy I Kongresu Nauk Sądowych według województw

Szacowanie nieruchomości 28 6. Wycena nieruchomości 25 7. Medycyna 23 l.p Nazwa specjalizacji Ilość zgłoszeń 1. Psychiatria 89 2. Technika samochodowa 66 3. Psychologia 58 4. Budownictwo 46 5. Szacowanie nieruchomości 28 6. Wycena nieruchomości 25 7. Medycyna 23 8. Chirurgia 22 9. Rachunkowość 10. Neurologia 19 11. Pożarnictwo 17 12. Choroby wewnętrzne 16 13. Rolnictwo 12 14. Badania poligraficzne 11 15. Ortopedia i traumatologia 16. Rekonstrukcja wypadków drogowych 17. Badanie dokumentów 10 18. Bezpieczeństwo i higiena pracy 19. Geodezja 20. Informatyka 21. Medycyna sądowa 22. Psychologia kliniczna 23. Rzeczoznawca majątkowy 9 24. Mechanika samochodowa 8 25. Elektronika 6 26. Finanse 27. Geodezja i kartografia 28. Kryminalistyczne badanie dokumentów 29. Kryminalistyka 30. Leśnictwo 31. Mechanoskopia 32. Rzeczoznawca Syst. Techn. Zabezp. Osób i Mienia 33. Fonoskopia 5 34. Księgowość 35. Okulistyka 36. Badania biologiczne 4

Projekt Uchwały I Kongresu Nauk Sądowych, Warszawa, 27.11.2010 3. Uczestnicy Kongresu domagają się od Ministerstwa Sprawiedliwości szybkiego zakończenia przerwanych prac nad ustawą o biegłych sądowych

Ustawa o biegłych Głównym celem projektowanej ustawy jest: Uregulowanie problematyki biegłych sądowych w sposób zapewniający dostęp do wysoko kwalifikowanego korpusu ekspertów wpisanych na listy biegłych sądowych, które powinno wpłynąć na usprawnienie toku postępowań sądowych oraz przygotowawczych. Uregulowanie zasad ustanawiania i weryfikacji „biegłych instytucjonalnych” oraz sprawowania nad nimi nadzoru. 2.

Zakres projektowanej ustawy Projektowane rozwiązania stanowią próbę uregulowania w jednej ustawie kwestii funkcjonowania biegłych sądowych, w tym, tzw. „biegłych instytucjonalnych”, z wyjątkiem zagadnień związanych z ich wynagrodzeniami oraz kosztami ekspertyz. Przepisy będą obejmować uregulowanie statusu biegłych sądowych, określenie warunków nabywania, zawieszania i utraty prawa do wykonywania czynności biegłego, a także trybu nabywania i utraty statusu przez instytucje specjalistyczne, uprawnione do wydawania opinii.

Status biegłego Określony zostanie status biegłych sądowych. W jego zakresie przewiduje się przyznanie ochrony prawnej, jaka przysługuje funkcjonariuszom publicznym. Ochrona ta będzie przysługiwała biegłemu wyłącznie przy wykonywaniu czynności związanych z wydaniem opinii i będzie obejmowała działania związane z realizacją zlecenia organu procesowego. Projekt zakłada przyznanie prawa posługiwania się tytułem „biegłego sądowego” jedynie osobom wpisanym na listę biegłych sądowych. Posługiwanie się nim będzie dopuszczalne wyłącznie przy wykonywaniu czynności na zlecenie uprawnionego podmiotu oraz w związku z podawaniem informacji o jego posiadaniu do informacji publicznej (np. na stronach internetowych, w notach biograficznych, życiorysach).

Kto będzie mógł zostać biegłym? Biegłym będzie mogła zostać osoba: posiadająca obywatelstwo polskie lub jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, posiada znajomość języka polskiego w zakresie niezbędnym do pełnienia funkcji biegłego, posiada pełną zdolność do czynności prawnych, posiada teoretyczne i praktyczne wiadomości specjalne (łącznie), posiada trzyletnie doświadczenie w dziedzinie, w jakiej ma zostać ustanowiona biegłym oraz brak orzeczonego zakazu wykonywania zawodu w tej dziedzinie, niekarana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe, dająca rękojmię należytego wykonywania funkcji biegłego.

Zakres projektowanej ustawy zawieszenie prawa do wykonywania czynności biegłego postępowania o nieumyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub nieumyślne przestępstwo skarbowe, prowadzenie wobec biegłego postępowania dyscyplinarnego bądź w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej, mogącego skutkować utratą uprawnień zawodowych, a także wszczęcie postępowania administracyjnego w przedmiocie skreślenia biegłego z listy biegłych (fakultatywne).

Zakres projektowanej ustawy Biegłych będzie ustanawiał prezes sądu okręgowego w drodze decyzji administracyjnej na 5 lat, z możliwością ponownego ustanowienia po jej upływie. Biegły będzie powoływany przy jednym sądzie okręgowym i ustanawiany dla poszczególnych gałęzi nauki, techniki, sztuki, rzemiosła oraz innych dziedzin. Kandydaci na biegłych sądowych zostaną zobligowani do przedstawienia prezesowi sądu okręgowego opinii właściwych organów samorządu zawodowego (tak ustawowego, jak i dobrowolnego), stowarzyszeń zrzeszających osoby wykonujące określony zawód bądź działalność oraz zakładu pracy, w którym kandydat na jest zatrudniony. Prezesi sądów okręgowych będą uprawnieni do powoływania komisji (bądź indywidualnych ekspertów), w celu zaopiniowania przygotowania zawodowego kandydata na biegłego.

Zakres projektowanej ustawy wprowadzony obowiązek dla organów zlecających biegłemu sporządzenie opinii zawiadamiania prezesa sądu okręgowego o każdym przypadku rażących uchybień w realizacji powierzonych obowiązków.

Ustawa o biegłych Biegli ad hoc Projektowana ustawa pozostawia możliwość powoływania do wydawania opinii tzw. biegłych ad hoc, czyli osób posiadających wiedzę specjalistyczną, ale nieustanowionych biegłymi sądowymi i niewpisanych na prowadzone przez prezesów listy. Zlecenie takim osobom sporządzenia opinii będzie dopuszczalne, gdy powołanie biegłych z listy będzie niemożliwe bądź utrudnione, np. na listach nie będzie specjalistów z określonej dziedziny, czy też z uwagi na obciążenie pracą nie będą oni w stanie sporządzić opinii w rozsądnym terminie.

Ustanawianie instytucji specjalistycznych powołanych do opiniowania Zakłady medycyny sądowej uczelni medycznych, policyjne laboratoria kryminalistyczne, instytuty badawcze, rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne. Podmioty te byłyby uprawnione do sporządzania ekspertyz bez konieczności ubiegania się o wpis na listę. Jednostki organizacyjne działające w dowolnej formie − osoby prawne bądź jednostki nieposiadające osobowości prawnej − względem, których zostaną ustanowione wymogi warunkujące wpis na listę instytucji uprawnionych do opiniowania

Niezbędne minimalne wymogi posiadanie odpowiedniego potencjału kadrowego, w tym zatrudnianie (bądź pozostawanie w innym stosunku prawnym, np. zlecenia) osób spełniających kryteria pozwalające na ubieganie się o uzyskanie statusu biegłego sądowego w dziedzinie, w której zamierza opiniować instytucja, posiadanie, o ile to konieczne, właściwego zaplecza technicznego do wykonywania czynności związanych z przygotowywaniem ekspertyz.

Elektroniczna lista biegłych Zasady prowadzenia centralnej elektronicznej listy biegłych zostaną uregulowane w odrębnej ustawie zmieniającej ustawę – prawo o ustroju sądów powszechnych, która w sposób kompleksowy będzie regulowała kwestie rejestrów informatycznych. Do czasu wprowadzenia centralnej elektronicznej listy biegłych biegli sądowi zostaną zobligowani do prowadzenia rejestrów zawierających informacje na temat wydawanych opinii.

I KNS. Co można i należy zmienić. Niezrealizowane postulaty e - biegły przesłuchanie biegłego drogą telekonferencji podział akt na merytoryczne i korespondencję monitorowanie zasad i praktyki naliczania kosztów sądowych (postępowania) analiza porównawcza statusu prawnego, efektywności pracy komorników