Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
KOWEZiU ul. Spartańska 1B Warszawa
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Zajęcia pozalekcyjne Kształtuję swoją przyszłość realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Lidzki W M 2009.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Wnioskowanie o płatność w ramach działania 413 Wdrażanie.
„Szkolne Centrum Nauki”
Technik Turystyki Wiejskiej
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI AKCJI „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Realizacja II edycji programu „Trzymaj Formę” w powiecie gołdapskim.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Gospodarstwo agroturystyczne jako miejsce edukacji w zakresie zielonej energii prof. dr hab. Krzysztof Kasprzak dr inż. Aleksandra Spychała Uniwersytet.
eTwinning jest również częścią Erasmus plus- nowego programu UE na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu w którym nasza szkoła bierze udział.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Działania edukacyjno - upowszechnieniowe w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich
Reorientacja zawodowa rolników i członków ich rodzin Podsumowanie warsztatów tematycznych „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Stan i perspektywy rozwoju spółdzielczości wiejskiej w Polsce (badania, wirtualne konwersatorium naukowe, spotkanie audytoryjne podsumowujące badania,
Usługi brokerskie w innowacjach rolniczych „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt.
WARSZTATY WYJAZDOWE Lokalna Grupa Działania „Brynica to nie granica” „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego E-podręczniki i e-materiały* do kształcenia ogólnego nie zastąpienie,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
(z wyłączeniem Działania 8 Plan komunikacyjny)
II posiedzenie grupy tematycznej ds. podejścia LEADER
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Załączniki do wniosku o płatność
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie. Instytucja Zarządzająca PROW na lata 2014–2020 – Minister.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zachodniopomorski Ośrodek
Sprawozdanie roczne z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Stan na Warszawa, 24 maja 2018 r. Materiał.
Projekt współpracy pt.: „Poznajemy naszego sąsiada”
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
„Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych” Projekt nr PL01-KA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Operacje zgłoszone do realizacji w ramach dwuletniego Planu operacyjnego KSOW na lata Warszawa, 24 maja 2018 r. Materiał opracowany przez.
(z wyłączeniem Działania 8 Plan komunikacyjny)
Materiał opracowany przez dr. inż. Mirosława Sienkiewicza
II posiedzenie grupy tematycznej ds. podejścia LEADER
Zapis prezentacji:

Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Programowanie zajęć edukacyjnych w oparciu o potencjał gospodarstwa rolnego II Ogólnopolski Zlot Zagród Edukacyjnych, 17-19.11.2014 r. Edyta Klimowska-Bobula Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie e.klimowska@cdr.gov.pl

Programowanie zajęć I Szacowanie zasobów Opracowanie programu Zgłoszenie do Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych II Organizacja zajęć w zagrodzie edukacyjnej

Opracowanie programu programy autorskie w latach poprzedzających powołanie OSZE

Programy autorskie 1981 r. Dereniówka 1990 r. G.A. Kamez 1996 r. Wichrowe Wzgórze 1999 r. Masurenhof, Stadnina koni Maciukiewicz

Przystąpienie do Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych Konieczność spełnienia wymogów edukacja w zakresie produkcji roślinnej realizacja 2. spośród 5. celów eduk. w zakr. dziedzictwa kultury materialnej wsi, tradycyjnych zawodów, rękodzieła i twórczości ludowej edukacja w zakresie produkcji zwierzęcej eduk. w zakr. świadomości ekologicznej i konsu- menckiej edukacja w zakresie przetw. płodów rolnych

Spełnienie warunków Realizacja programów edukacyjnych Realizacja celów sieci OSZE Realizacja programów edukacyjnych Programy dodatkowe umieszczone na stronie OSZE

Program

Zasoby gospodarstw a programy zagród edukacyjnych

Zasoby gospodarstwa a programy i cele edukacyjne

Inna tematyka Leśnictwo Ogrodnictwo Obserwacja życia motyli Zielarstwo i ziołolecznictwo Kurs dojenia krowy, łowienia ryb Rozpoznawanie skał i minerałów Warsztaty alchemiczne Tańce regionalne, warsztaty wokalne Plenery malarskie

Osoba prowadząca zajęcia w zagrodzie

Jaki powinien być program Bazujący na autentycznych zasobach gospodarstwa Przejrzysty Adekwatny do tego, co faktycznie jest realizowane Stworzony przede wszystkim przez „osobę decyzyjną i zaangażowaną w prowadzenie zajęć w zagrodzie”

Jaki powinien być program Zintegrowany (jak w klasach I-III szkoły podstawowej) Można łączyć treści związane z produkcją prowadzoną w gospodarstwie z treściami przyrodniczymi, matematycznymi, językowymi, kulturowymi, z zakresu historii, geografii, fizyki, chemii, plastyki, muzyki itd..

Jaki powinien być program Jeśli naszą grupę docelową stanowią dzieci i młodzież szkolna wpisujący się w podstawy programowe wychowania przedszkolnego czy kształcenia ogólnego na różnych etapach edukacji

Najczęstsze błędy w programach zagród edukacyjnych Brak zasobów potrzebnych do realizacji programu - „krowa sąsiada” Skromne zasoby – mnogość programów /brak „specjalizacji”/

Błędy Bogate zasoby – 1 program wykorzystujący wszystko, co jest w zagrodzie Zbyt wiele treści w krótkim czasie Brak czasu na zabawę/rekreację

Przykład programu Czas trwania zajęć: 2 - 3,5 godz. Zakres tematyczny: droga ziarenka przetwórstwo mleka pozyskiwanie miodu ginące tradycyjne zawody Temat: Życie wiejskie w pigułce Przebieg zajęć: Teoretyczne: 1. Rys historyczny życia na dawnej wsi. 2.Zapoznanie z podstawowym zbożami i ich zastosowaniem. 3. Droga ziarenka- prezentacja maszyn. 4. Omówienie przetwórstwa mleka - prezentacja urządzeń. 5. Ciekawostki z życia pszczół. Praktyczne: 1.Mółcenie cepami, mielenie na żarnach, osiewanie mąki. 2. Wirowanie mleka, ubijanie masła, robienie białego sera. 3. Formowanie i wypiek podpłomyków, formowanie chleba. 4. Degustacja produktów: kawa zbożowa, masło, miód, ser biały, podpłomyka oraz chleba żytniego na zakwasie.

błędy Zbyt skromny opis w pkt. 7 Harmonogram/prze-bieg zajęć Niewłaściwie rozumiany zakres Przywitanie gości Przeprowadzenie zajęć Ognisko pożegnalne

Błędy Błędy w określaniu zakresu i opisie – c.d. Temat: „Regionalne wyroby wędliniarskie” Zakres: „pokaz wytwarzania sera podpuszczkowego” Opis: dotyczy wyrobów wędliniarskich, ale pojawia się również ser podpuszczkowy

Błędy Brak informacji o sezonowości danego programu lub jego części (wykopki) Przewaga metod podających (wykład, pogadanka, objaśnianie) nad aktywizującymi

Piramida Edgara Dale’a

Metody aktywizujące Stosowanie metod aktywizujących sprzyja pogłębieniu zdobytej wiedzy, jej operatywności i trwałości. Dzieci są zmuszone do myślenia podczas wykonywania podjętych działań. Zaangażowanie różnych sfer: emocjonalnej - jako motywacja i przeżywanie, intelektualnej - jako myślenie, sensomotorycznej – jako przestrzeganie i działanie, werbalnej – jako wypowiadanie swoich myśli.

Błędy Zły dobór metod nauczania w odniesieniu do wieku grupy, treści, celów edukacyjnych (przebieranie się za zwierzątko, robimy cudaczka z ziemniaczka itp.) Niewłaściwie sprofilowana grupa docelowa – „wszyscy” Zbyt liczne grupy (nawet do 70 osób) Grupy dzielone na dziewczynki i chłopców

Jak Cię widzą…

II organizacja zajęć w zagrodzie Etapy: 1. Planowanie zajęć 2. Realizacja zajęć 3. Ewaluacja

1. Planowanie zajęć Merytoryka – co? (zagadnienia, treści, kolejność, cel zajęć) Metodyka – jak? (formy-praca w grupach/liczebność, praca indywidualna; środki dydaktyczne, zakres czynności gospodarza, nauczyciela i ucznia; formy kontroli/ocen; zakres „zadania domowego”; metody pracy – aktywizujące) Organizacja - „gdzie, jak długo, ile narzędzi…”

2. Realizacja zajęć Realizacja programu Narzędzia pomocnicze: konspekt, scenariusz, karty pracy ucznia.

3. Ewaluacja Samoocena Ocena dzieci i nauczycieli/opiekunów

Dziękuję za uwagę Edyta Klimowska-Bobula DROW CDR Oddział w Krakowie e.klimowska@cdr.gov.pl