Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Programowanie zajęć edukacyjnych w oparciu o potencjał gospodarstwa rolnego II Ogólnopolski Zlot Zagród Edukacyjnych, 17-19.11.2014 r. Edyta Klimowska-Bobula Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie e.klimowska@cdr.gov.pl
Programowanie zajęć I Szacowanie zasobów Opracowanie programu Zgłoszenie do Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych II Organizacja zajęć w zagrodzie edukacyjnej
Opracowanie programu programy autorskie w latach poprzedzających powołanie OSZE
Programy autorskie 1981 r. Dereniówka 1990 r. G.A. Kamez 1996 r. Wichrowe Wzgórze 1999 r. Masurenhof, Stadnina koni Maciukiewicz
Przystąpienie do Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych Konieczność spełnienia wymogów edukacja w zakresie produkcji roślinnej realizacja 2. spośród 5. celów eduk. w zakr. dziedzictwa kultury materialnej wsi, tradycyjnych zawodów, rękodzieła i twórczości ludowej edukacja w zakresie produkcji zwierzęcej eduk. w zakr. świadomości ekologicznej i konsu- menckiej edukacja w zakresie przetw. płodów rolnych
Spełnienie warunków Realizacja programów edukacyjnych Realizacja celów sieci OSZE Realizacja programów edukacyjnych Programy dodatkowe umieszczone na stronie OSZE
Program
Zasoby gospodarstw a programy zagród edukacyjnych
Zasoby gospodarstwa a programy i cele edukacyjne
Inna tematyka Leśnictwo Ogrodnictwo Obserwacja życia motyli Zielarstwo i ziołolecznictwo Kurs dojenia krowy, łowienia ryb Rozpoznawanie skał i minerałów Warsztaty alchemiczne Tańce regionalne, warsztaty wokalne Plenery malarskie
Osoba prowadząca zajęcia w zagrodzie
Jaki powinien być program Bazujący na autentycznych zasobach gospodarstwa Przejrzysty Adekwatny do tego, co faktycznie jest realizowane Stworzony przede wszystkim przez „osobę decyzyjną i zaangażowaną w prowadzenie zajęć w zagrodzie”
Jaki powinien być program Zintegrowany (jak w klasach I-III szkoły podstawowej) Można łączyć treści związane z produkcją prowadzoną w gospodarstwie z treściami przyrodniczymi, matematycznymi, językowymi, kulturowymi, z zakresu historii, geografii, fizyki, chemii, plastyki, muzyki itd..
Jaki powinien być program Jeśli naszą grupę docelową stanowią dzieci i młodzież szkolna wpisujący się w podstawy programowe wychowania przedszkolnego czy kształcenia ogólnego na różnych etapach edukacji
Najczęstsze błędy w programach zagród edukacyjnych Brak zasobów potrzebnych do realizacji programu - „krowa sąsiada” Skromne zasoby – mnogość programów /brak „specjalizacji”/
Błędy Bogate zasoby – 1 program wykorzystujący wszystko, co jest w zagrodzie Zbyt wiele treści w krótkim czasie Brak czasu na zabawę/rekreację
Przykład programu Czas trwania zajęć: 2 - 3,5 godz. Zakres tematyczny: droga ziarenka przetwórstwo mleka pozyskiwanie miodu ginące tradycyjne zawody Temat: Życie wiejskie w pigułce Przebieg zajęć: Teoretyczne: 1. Rys historyczny życia na dawnej wsi. 2.Zapoznanie z podstawowym zbożami i ich zastosowaniem. 3. Droga ziarenka- prezentacja maszyn. 4. Omówienie przetwórstwa mleka - prezentacja urządzeń. 5. Ciekawostki z życia pszczół. Praktyczne: 1.Mółcenie cepami, mielenie na żarnach, osiewanie mąki. 2. Wirowanie mleka, ubijanie masła, robienie białego sera. 3. Formowanie i wypiek podpłomyków, formowanie chleba. 4. Degustacja produktów: kawa zbożowa, masło, miód, ser biały, podpłomyka oraz chleba żytniego na zakwasie.
błędy Zbyt skromny opis w pkt. 7 Harmonogram/prze-bieg zajęć Niewłaściwie rozumiany zakres Przywitanie gości Przeprowadzenie zajęć Ognisko pożegnalne
Błędy Błędy w określaniu zakresu i opisie – c.d. Temat: „Regionalne wyroby wędliniarskie” Zakres: „pokaz wytwarzania sera podpuszczkowego” Opis: dotyczy wyrobów wędliniarskich, ale pojawia się również ser podpuszczkowy
Błędy Brak informacji o sezonowości danego programu lub jego części (wykopki) Przewaga metod podających (wykład, pogadanka, objaśnianie) nad aktywizującymi
Piramida Edgara Dale’a
Metody aktywizujące Stosowanie metod aktywizujących sprzyja pogłębieniu zdobytej wiedzy, jej operatywności i trwałości. Dzieci są zmuszone do myślenia podczas wykonywania podjętych działań. Zaangażowanie różnych sfer: emocjonalnej - jako motywacja i przeżywanie, intelektualnej - jako myślenie, sensomotorycznej – jako przestrzeganie i działanie, werbalnej – jako wypowiadanie swoich myśli.
Błędy Zły dobór metod nauczania w odniesieniu do wieku grupy, treści, celów edukacyjnych (przebieranie się za zwierzątko, robimy cudaczka z ziemniaczka itp.) Niewłaściwie sprofilowana grupa docelowa – „wszyscy” Zbyt liczne grupy (nawet do 70 osób) Grupy dzielone na dziewczynki i chłopców
Jak Cię widzą…
II organizacja zajęć w zagrodzie Etapy: 1. Planowanie zajęć 2. Realizacja zajęć 3. Ewaluacja
1. Planowanie zajęć Merytoryka – co? (zagadnienia, treści, kolejność, cel zajęć) Metodyka – jak? (formy-praca w grupach/liczebność, praca indywidualna; środki dydaktyczne, zakres czynności gospodarza, nauczyciela i ucznia; formy kontroli/ocen; zakres „zadania domowego”; metody pracy – aktywizujące) Organizacja - „gdzie, jak długo, ile narzędzi…”
2. Realizacja zajęć Realizacja programu Narzędzia pomocnicze: konspekt, scenariusz, karty pracy ucznia.
3. Ewaluacja Samoocena Ocena dzieci i nauczycieli/opiekunów
Dziękuję za uwagę Edyta Klimowska-Bobula DROW CDR Oddział w Krakowie e.klimowska@cdr.gov.pl