„Czysta Szkoła-czyste środowisko, nasza teraźniejszość i przyszłość” program edukacji ekologicznej realizowany w Zespole Szkół Nr 3 im. Legionistów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne
Advertisements

Ekorozwój.
PODJĘŁYŚMY SIĘ ZADANIA PRZEPROWADZENIA DEBATY NA TEMAT:
„Czy jestem Eko?” Dąbrowa Górnicza 2013.
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ Udział Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dofinansowywaniu działań edukacyjnych.
Działania Ministerstwa Środowiska w zakresie współpracy z pozarządowymi organizacjami ekologicznymi (POE) Ogólnopolskie Spotkanie Pozarządowych Organizacji.
MAŁA SZKOŁA WIELKA SZANSA PRIORYTET IX, PODDZIAŁANIE PO KL, WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH UCZNIÓW Z GRUP O UTRUDNIONYM DOSTĘPIE DO EDUKACJI ORAZ.
Dzieci dla Ziemi - Fundacja Fundacja powstała w 2010 roku z inicjatywy osób, które dostrzegają wielkie potrzeby pogłębiania świadomości ekologicznej naszego.
Zespół Szkół Nr 4 w Kutnie-Azorach
Nasz priorytet – to ochrona środowiska …..Człowieku! Obudź się! Czy musisz być głuchy na Ziemi wołanie? Ważne problemy masz do rozwiązania. Pamiętaj trując.
Autor: Jacek Kukawski III a
22 kwietnia 2013r. Światowy Dzień Ziemi.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
2012 Eko-PARP Elżbieta Rochalska Warszawa, r.
Rok szkolny 2013/ 2014.
OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH ZAANGAŻOWANY W LOKALNY EKOROZWÓJ – OCENA DZIAŁAŃ SZKOŁY.
Projekty edukacyjne z języka angielskiego. W terminie od r. do r. uczniowie szkół przystąpili do realizacji dwóch projektów edukacyjnych.
Apel o zanieczyszczeniu wody i powietrza
Halina Skorupska, SP4 Poznań
Dofinansowanie zadań przez WFOŚiGW w Katowicach w 2012 roku Koziegłowy, 9 grudnia 2011 roku.
„Wrocławskie Dzieci Uczą Segregować Śmieci” 2011/12
Zespół ekspercki Ranking diamentowy
„Jak było do tej pory?” Ocena działań ekologicznych podjętych w naszej szkole i prezentacja nowych pomysłów.
Charakterystyka zawodu Technikum nr 1 kształci w zawodzie: technik ochrony środowiska. Program tej klasy adresowany jest do uczniów o zainteresowaniach.
„Czy każdemu z nas jest bliska ochrona środowiska?”
Ekologia naszymi oczami
Wiedza i umiejętności drogą do kariery uczniów Zespołu Szkół z Ukraińskim Językiem Nauczania w Górowie Iławeckim Górowo Iławeckie 27 października 2013roku.
Zadania w ramach projektu Czysta Małopolska
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
SPOŁECZNA KAMPANIA EDUKACYJNA
W Zespole Szkół w Pałecznicy
„Czysta Małopolska” selektywne gospodarowanie odpadami Szkoła Podstawowa im. Wł. Broniewskiego w Psarach ul. Szkolna
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EKOLOGICZNEGO „CZYSTA MAŁOPOLSKA”
„Nasz Zielony Zakątek przy Przedszkolu Samorządowym w Gorzkowicach”.
1 Działania podjęte przez szkoły/placówki w zakresie ochrony środowiska z uwzględnieniem ustawy o utrzymaniu czystości w gminach (…) w roku szkolnym 2013/2014.
Promowanie zdrowego trybu życia. Publiczne Przedszkole im bł. Jana Pawła II w Szczepanowie.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 IM. ADAMA MICKIEWICZA W ŁODZI.
Cel priorytetowy : Cel priorytetowy : PROMOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA WŚRÓD UCZNIÓW SP STARE KUROWO Cele szczegółowe:  Zapewnienie warunków sprzyjających.
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
„EKO – JA segregacja i recykling moją przyszłością”
PROJEKT REALIZOWANY PRZEZ PRZEDSZKOLE W BACHOWICACH
SPRAWY RÓŻNE Delegatura w Płocku. MONITOROWANIE WDRAŻANIA PODSTAW PROGRAMOWYCH KSZTAŁCENIA W ZAWODACH Monitorowanie procesu wdrażania podstaw programowych.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
Szkoła z tradycją i przyszłością.  Już w 1920 roku - co potwierdzają najstarsi mieszkańcy, w Woli Mieleckiej funkcjonowała szkoła powszechna.  1973.
„DZISIEJSZA SZKOŁA JEST PROEKOLOGICZNA”
EKOLOGIA W naszej szkole organizujemy wiele akcji związanych z ekologią. Jednymi z głównych akcji są działania, którym przewodniczy harcerska drużyna.
Centrum multimedialno - ekologiczne iEKO To innowacyjny pomysł aby przenieść edukację ekologiczną w strefę on-line. Nowe ławki, wygodne krzesła to dopiero.
Prezentacja efektów projektu
Wychowanie ekologiczne
Jak dotrzeć do przyrody, która znajduje się
„Mój ruch to czyste środowisko” Projekt edukacji ekologicznej współfinansowany przez WFOŚiGW.
PROJEKT SZKOŁY Z KLASĄ „RADY NA NASZE ODPADY”.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie Opracowały Hanna Ojcewicz i Alina Witkowska MAJ 2014.
Zajęcia edukacji ekologicznej Prowadzący: Beata Rychlik.
EKOZONA Zespo ł u Szkó ł Zawodowych nr 1 w Zdu ń skiej Woli.
Publiczne Gimnazjum nr 2 to szkoła nowoczesna: a korytarze przestronne i słoneczne. sale lekcyjne są jasne i kolorowe.
Ekozespoły Podstawowe informacje. Celem programu ekozespołów jest: - zmniejszenie wytwarzania odpadów i marnotrawstwa surowców, - niższe zużycie energii.
Zajęcia przyrodnicze w najbliższej okolicy i ekopracowni
Udział w konkursach ekologicznych. Ogólnopolski Konkurs Ekologiczny Eko - Planeta W konkursie wzięli udział uczniowie klas IV – VI szkoły podstawowej.
PROGRAM EKOLOGICZNY „MOJA EKOPRZYGODA” realizowany w ZSiP w Czerniewicach w roku szkolnym 2014/2015.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
Segregacja i przetwarzanie odpadów Grupa projektowa klasy 1 D Zespół Szkół nr 1 Gimnazjum nr 1 Koluszki, 2010/2011.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Nazwa zadania: „Utworzenie i wyposażenie ekopracowni w Specjalnym Ośrodku Szkolno -Wychowawczym w Koluszkach” w ramach konkursu z dziedziny Edukacja.
Program Edukacji Ekologicznej „Człowiek i przyroda – jeden świat”
Temat: Sgregacja odpadów, jak żyć ekologicznie. Odpady są jednym z najważniejszych problemów środowiskowych w Polsce i na świecie. W Polsce obecnie wytwarza.
Zapis prezentacji:

„Czysta Szkoła-czyste środowisko, nasza teraźniejszość i przyszłość” program edukacji ekologicznej realizowany w Zespole Szkół Nr 3 im. Legionistów Miasta Pabianic w Pabianicach – ekopracownia

Pomysł podjęcia działań przystąpienia do konkursu „Moja wymarzona ekopracownia” realizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi zrodził się z chwilą uzyskania informacji od organu prowadzącego o naborze wniosków na pozyskanie dotacji w celu dofinansowania zadań związanych z modernizacją pracowni biologiczno-chemicznej.

Dotychczasowa pracownia była wyposażona w pomoce dydaktyczne oraz meble sięgające lat dziewięćdziesiątych i starsze.

Posiadała duże zaplecze, w którym znajdowały się wielkie stare szafy, gdzie przechowywane były książki, zbiory zadań, mikroskopy, preparaty mikroskopowe, filmy i programy edukacyjne, szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne.

Nauczycielki biologii i chemii, pani Magdalena Nowak i Grażyna Ludwisiak opracowały program edukacji ekologicznej realizowany w ZS 3 z wykorzystaniem ekopracowni : „Czysta Szkoła – czyste środowisko, nasza teraźniejszość i przyszłość”. W programie zawarły cele powstania pracowni, zadania i sposoby ich realizacji oraz propozycje zajęć, które mają być realizowane w nowopowstałej ekopracowni .

Cele powstania pracowni Poszerzanie wiadomości z zakresu ekologii i ochrony środowiska. Przyjmowanie postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska naturalnego. Uwrażliwianie na problematykę zagrożeń środowiska oraz propagowanie jego ochrony. Kształtowanie postaw ekologicznych. Umiejętność oszczędzania zasobów przyrody w życiu codziennym. Zachęcanie do włączenia się do udziału w różnorodnych akcjach proekologicznych. Rozwijanie aktywności badawczej wśród młodzieży. Inspiracja do podejmowania praktycznych działań na rzecz ochrony najbliższego środowiska. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska oraz uświadomienie, że codzienne czynności, w tym segregowanie i prawidłowa utylizacja odpadów, mają ogromne znaczenie dla przyrody. Kształtowanie pozytywnych nawyków związanych z wielokrotnym wykorzystaniem przedmiotów. Uświadomienie uczniom, że nasze codzienne zakupy mają wpływ na środowisko i są pierwszym krokiem w ograniczeniu ilości odpadów komunalnych. Kształtowanie proekologicznych postaw oraz twórczych nawyków, związanych z otoczeniem i życiem codziennym.

Wybrane zadania do realizacji zawarte są w dwóch modułach: Gospodarka odpadami Bezcenna przyroda

Moduł I – Gospodarka odpadami Odpady – problem ekologiczny naszych pokoleń Elektroodpady - problem czy nie? Jakie niebezpieczeństwo czyha w odpadach? Co to są bioodpady i gdzie trafiają? Opakowania i ich wpływ na środowisko Tajemnicze ekoznaki Posegregujmy odpady razem Odpady można przetworzyć – recykling Jak kupować, aby odpadów nie produkować? Śmieci czy dzieła sztuki? Zgadnij z czego powstałem Ekopomysł na odpady – konkurs szkolny

Moduł II – Bezcenna przyroda Zanieczyszczenie – środowiska – choroby cywilizacyjne Degradacja środowiska przyrodniczego Po co nam gleba Zanieczyszczenie powietrza Woda i jej rola w przyrodzie. Zanieczyszczenia wód naturalnych i sposoby ich usuwania

Sposoby i formy realizacji Prowadzenie zajęć i warsztatów o tematyce ekologicznej Prowadzenie obserwacji i doświadczeń (badanie gleby, wody, powietrza, czynników wpływających na biodegradację) Zbiórka surowców wtórnych Udział w akcjach „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi” Konkursy i wycieczki o tematyce ekologicznej Propagowanie postaw proekologicznych w środowisku uczniowskim

Zajęcia prowadzone w ekopracowni: Edukacja ekologiczna – blok dwugodzinny raz w tygodniu Biologia – realizacja podstawy programowej Chemia – realizacja podstawy programowej Zajęcia chemiczne i inne działania proekologiczne w pracy zawodowej – realizowane w ramach projektu „Branże przyszłości – gwarancją rozwoju i sukcesu” Koło chemiczne, biologiczne, turystyczne Zajęcia kształtujące postawy proekologiczne realizowane w ramach godzin wychowawczych

Wizualizacja ekopracowni

Wizualizacja - rzut z góry

W dniu 03.04. 2014 roku został złożony wniosek o udzielenie dofinansowania w formie dotacji w ramach konkursu „Moja wymarzona ekopracownia” ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.

10 września 2014 roku została zawarta umowa o dofinansowanie ze środków WFOŚi GW w Łodzi w formie dotacji pomiędzy WFOŚi GW a Powiatem Pabianickim. Maksymalna kwota dofinansowania zadania przez WFOŚiGW wynosi – 30 400,00 zł. Udział własny – 5 000,00 zł. Termin zakończenia realizacji zadania został ustalony na dzień 31.10.2014 r.

W wakacje rozpoczęły się prace związane z przygotowaniem pracowni do remontu oraz jej remont.

Przed rozpoczęciem remontu wyniesiono z pracowni i z zaplecza wszystkie meble oraz pomoce dydaktyczne.

Remont pracowni

Została wyburzona ściana pomiędzy pracownią i zapleczem.

Zostało zmodernizowane oświetlenie.

Na podłodze położono nową wykładzinę.

Wymieniono umywalkę i baterię.

W oknach zamontowano nowe rolety.

Na ścianie zawisła fototapeta o tematyce ekologicznej „Czysta Planeta – Ziemia” oraz tablice korkowe, na których prezentowane będą prace uczniów – projekty, plakaty, itp. z zakresu ekologii.

Pracownia została wyposażona w nowe meble: szafy, stoliki i krzesła uczniowskie, biurko nauczycielskie a także zestaw multimedialny: tablicę interaktywną, projektor, laptop, aparat fotograficzny i wizualizer. Zakupiono multimedialne programy dydaktyczne, filmy edukacyjne. Zakupiono rośliny doniczkowe.

Nowa ekopracownia

Program „Czysta Szkoła – czyste środowisko, nasza teraźniejszość i przyszłość” – będzie realizowany przez 3 lata od momentu oddania pracowni do użytku, tj. od 1 listopada 2014 r. do 31 sierpnia 2017 r.

5 listopada 2014 r. odbyło się uroczyste otwarcie nowej ekopracowni 5 listopada 2014 r. odbyło się uroczyste otwarcie nowej ekopracowni. Otwarcia dokonał Starosta Powiatu Pabianickiego Krzysztof Habura.