1 Działania podjęte przez szkoły/placówki w zakresie ochrony środowiska z uwzględnieniem ustawy o utrzymaniu czystości w gminach (…) w roku szkolnym 2013/2014.
2 1.Zakres tematyczny badania ankietowego: Działania podjęte przez szkoły w zakresie ochrony środowiska w roku szkolnym 2013/ Liczba respondentów szkół/placówek spośród 5563, które były uprawnione do wypełnienia ankiety. 3.Liczba uczniów w szkołach objętych badaniem
3
4 Procentowy udział szkół uprawnionych do udziału w badaniu:
5 █ Powiaty okołowarszawskie █ Miasto Warszawa █ Delegatura Ciechanów █ Delegatura Ostrołęka █ Delegatura Płock █ Delegatura Radom █ Delegatura Siedlce Liczba respondentów biorących udział w badaniu:
6 Respondenci z podziałem na typy szkół/placówek:
7
8 Udział szkół/placówek w akcji „Sprzątanie świata”:
9 Udział w akcji „Sprzątanie świata” z podziałem na typy szkół:
10 Udział szkół/placówek w akcji „Sprzątanie świata”:
11 Szkoła prowadziła zbiórkę materiałów wtórnych, odpadów:
12 Szkoła prowadziła zbiórkę materiałów wtórnych, odpadów z podziałem na typy szkół:
13 Szkoła prowadziła zbiórkę materiałów wtórnych, odpadów:
14 Udział uczniów w konkursach obejmujących zagadnienia ochrony środowiska:
15 Respondenci którzy podejmują działania dotyczące segregacji odpadów:
16 Respondenci, którzy podejmują działania dotyczące promowania segregacji odpadów z podziałem na typy szkół:
17 Najczęściej wskazywane akcje, kampanie: „Elektroodpady - proste zasady”, Program zbiórki baterii REBA, "Czyste powietrze wokół nas”, "Kubusiowi Przyjaciele Natury” … Udział szkół/placówek w ogólnopolskich akcjach, kampaniach ekologicznych:
18 Udział szkół/placówek w projektach finansowanych z środków zewnętrznych:
19 Partnerzy, z którymi szkoła współpracuje w zakresie: ochrony środowiska (respondenci mogli wskazać więcej niż jednego partnera):
20 Wnioski 1.Wszystkie szkoły/placówki podejmują działania na rzecz ochrony środowiska. Do najczęściej podejmowanych działań należą: akcja „Sprzątanie świata”, zbiórka materiałów wtórnych, odpadów, udział w konkursach o tematyce przyrodniczej. 2.Szkoły/placówki najczęściej współpracują w zakresie ochrony środowiska z jednostkami samorządu terytorialnego (53% wskazań), 20% respondentów nie wskazało żadnej instytucji, z którą współpracuje, w tym zakresie. 3.Powszechny jest udział uczniów w konkursach o tematyce przyrodniczej.
21 1.Upowszechnianie Kalendarza wydarzeń przyrodniczych publikowanego na stronie Ministerstwa Ochrony Środowiska. 2.Promowanie zapisów Ustawy o utrzymaniu czystości w gminach, obowiązkach jednostek samorządu terytorialnego w zakresie edukacji społeczeństwa. 3.Upowszechnianie programów zewnętrznych, w tym unijnych realizujących tematykę ochrony środowiska we wszystkich typach szkół i placówek. 4.Uwzględnienie zagadnień: czysty las, segregowanie śmieci w programach wychowawczych szkół i placówek. Rekomendacje: