Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Jak dobrze wybrać zawód po gimnazjum
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Poradnictwo Zawodowe II
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
Działania PPPP w Tarnowie
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
SZOK -Szkolny Ośrodek Kariery
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Doradztwo zawodowe dla młodzieży – aktywność zawodowa niepełnospraw nych SOSW dla Niesłyszących im. Janusz Korczaka w Krakowie.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
LOSY ABSOLWENTÓW SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO – WYCHOWAWCZEGO IM. WALDEMARA KIKOLSKIEGO W BIAŁYMSTOKU Białystok, 23 września 2015r.
Preferencje zawodowe uczniów Publicznego Gimnazjum Nr 24 w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Białymstoku w roku szkolnym 2014/2015 Opracowała:
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Losy absolwentów Publicznego Gimnazjum Nr 24 w Białymstoku
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Losy absolwentów Publicznego Gimnazjum Nr 24 w Białymstoku
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Losy absolwentów publicznego gimnazjum nr 24 w Białymstoku
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. Waldemara Kikolskiego w Białymstoku

Rola dyrektora w ukierunkowaniu zawodowym uczniów Wprowadzona w 2009 roku reforma systemu edukacji nałożyła na dyrektorów szkół obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego doradztwa zawodowego Po co w gimnazjum doradztwo zawodowe? ułatwienie młodemu człowiekowi biegłe poruszanie się po rynku pracy rozpoznanie predyspozycji i dokonanie zgodnie z nimi wyboru zawodu określenie swojej dalszej drogi edukacyjnej: Zasadnicza Szkoła Zawodowa

Doradztwo zawodowe: Zajęcia związane z wyborem kształcenia i zawodu oraz planowaniem kariery zawodowej ucznia prowadzą: Nauczyciele, Wychowawcy, Doradca zawodowy.

Doradca zawodowy Doradca zawodowy - udziela pomocy uczniom w wyborze zawodu i kierunku kształcenia. Doradca zawodowy – nie podejmuje za ucznia decyzji, ale wspiera, podpowiada, jest obok

systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów Rozporządzenie MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach szczegółowo określa zadania i kompetencje doradcy zawodowego w szkole: systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej koordynowanie działalności informacyjno – doradczej prowadzonej przez szkołę współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno - zawodowego

Doradztwo zawodowe obejmuje: Uczniów, Nauczycieli, Rodziców.

Rola doradcy zawodowego Diagnoza preferencji zawodowych Grupowe i indywidualne poradnictwo zawodowe Zapoznanie z zawodami, wymaganiami zawodowymi i warunkami pracy Pomoc w tworzeniu wizji swojej przyszłości edukacyjno-zawodowej Określenie zgodności predyspozycji uczniów z realizowanym kierunkiem kształcenia, w tym poznawanie siebie – swoich mocnych i słabych stron. Wspieranie działalności edukacyjnej uczniów Indywidualne porady Spotkania szkoleniowo – informacyjne Współpraca przy opracowaniu Indywidualnych Planów Współpraca w zakresie realizacji programu „Jestem dorosły – chcę pracować” Współpraca z rodzicami Współpraca z nauczycielami Realizacja elementów doradztwa zawodowego w ramach lekcji przedmiotowych Realizacja zajęć z doradztwa zawodowego w ramach godzin wychowawczych Udostępnianie scenariuszy zajęć w zakresie realizacji doradztwa zawodowego Spotkania szkoleniowo - informacyjne Organizacja konkursów w ramach realizacji programu „Jestem dorosły – chcę pracować” Realizacja Wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego Instytucje, placówki

Realizacja zadań w roku szkolnym 2014/2015 Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego Innowacyjny Program „Jestem dorosły – chcę pracować” opracowany w ramach projektu EFS - „Innowacyjny program przygotowania do wykonywania pracy zawodowej dla młodzieży z niepełnosprawnością” Badanie preferencji zawodowych Współpraca z pracodawcami, szkołami zawodowymi, instytucjami rynku pracy

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego tworzy zespół powołany przez dyrektora placówki. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego - działania podejmowane przez szkołę, w celu pomocy uczniom w podjęciu optymalnej decyzji dotyczącej wyboru drogi zawodowej, w tym: 1) Przygotowanie uczniów do umiejętnego planowania swojej kariery zawodowej 2) Przygotowanie uczniów do racjonalnego korzystania z oferty rynku pracy 3) Wykształcenie umiejętności określania przez uczniów swoich mocnych i słabych stron, zainteresowań i wykorzystania ich przy planowaniu swojej ścieżki zawodowej oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych, w przypadku niepowodzeń Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego opracowany został na trzy lata szkolne tj. 2014/2015 – 2016/2017. W każdym roku szkolnym przewidziana jest jego ewaluacja. Dostępny na stronie internetowej placówki (www.sosw.bialystok.pl), w bibliotece szkolnej oraz u doradcy zawodowego.

Badanie preferencji zawodowych Odbyło się w miesiącach wrzesień – październik w klasie I-III GL za pomocą testu obrazkowego, który obejmował 12 skal pomiarowych. Zestaw ilustracji zawierał 66 plansz. Zadaniem uczniów było wybranie z dwóch prezentowanych jednocześnie czynności tej, którą bardziej chciałby wykonywać w swojej przyszłej pracy.

Przykładowe pary czynności zawodowych Zestaw I Zestaw II Zestaw III Rys. A Rys. A Rys. A Rys. B Rys. B Rys. B

Na podstawie wyników testu opracowano dla każdego ucznia arkusz preferencji zawodowych. Omówiono z każdym uczniem indywidualnie jego predyspozycje zawodowe oraz zapoznano z zawodami zgodnymi z ich preferencjami zawodowymi.

Wyniki z badań preferencji zawodowych uczniów klas I-IIIGL Wnioski z badań: 1. Preferencje zawodowe uczniów są różne w zależności od płci. Chłopcy w większości preferują czynności wykonywane na przedmiotach i materiałach we względnym odizolowaniu od innych ludzi.. Preferowane zawody: mechanik pojazdów samochodowych, stolarz, ogrodnik, robotnik budowlany. 2. Natomiast dziewczęta preferują zróżnicowane prace, z jednej strony czynności wykonywane w bliskim kontakcie z ludźmi (czynności pielęgnacyjne), z drugiej zaś czynności wykonywane na przedmiotach i materiałach we względnym odizolowaniu od innych ludzi. Preferowane zawody: kucharz, fryzjer, pomoc obsługi hotelowej, krawiec.

Program „Jestem dorosły – chcę pracować” Cel: przygotowanie uczniów do podejmowania różnych form pracy i funkcjonowania w sytuacji pracy. Program realizowany będzie w okresie październik - czerwiec we współpracy z wychowawcą klasy, wychowawców internatu, rodziców. Program obejmuje 15 tematów podzielonych na 3 obszary: I. obszar: wiedza o sobie, II. obszar: budowanie relacji z innymi, III. Obszar: ukazanie pracy jako naturalnej aktywności człowieka.

Działania: Innowacyjny Program „Jestem dorosły – chcę pracować” Klasa Przykładowa tematyka Klasa IV-VI SP Klasa I GL Obszar I: Poszerzenie wiedzy o sobie. Mocne i słabe strony, emocje, zainteresowania. Klasa II GL Obszar II: Budowanie relacji z innymi. Umiejętności porozumiewania się z innymi, zasady współpracy z innymi. Klasa III GL Obszar III: Praca jako naturalna aktywność człowieka. Jak szukać pracy, instytucje użyteczności publicznej, dokumenty aplikacyjne, regulamin pracy.

Działania: Tworzenie teczek w zawodach preferowanych przez uczniów m.in.: kucharz, ogrodnik, krawiec, stolarz, mechanik samochodowy, robotnik budowlany, pomocnik obsługi hotelowej. Indywidualne zajęcia z uczniami. Wycieczki do zakładów pracy i spotkania z pracodawcami (17-24 listopad – Ogólnopolski Tydzień Przedsiębiorczości). Wizyty w szkołach zawodowych kształcących w zawodach preferowanych przez uczniów. Ponowna diagnoza preferencji zawodowych uczniów klas III (styczeń, kwiecień) – weryfikacja preferencji zawodowych. Spotkanie z rodzicami uczniów klas I – III GL.

Godziny pracy doradcy zawodowego: URSZULA MAKOWSKA Poniedziałek 9.00 – 14.00 Wtorek 8.00 – 13.00 Środa 8.00 – 12.00 Czwartek 8.00 – 12.00 Piątek 8.00 – 10.00

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ !