Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej „Ćwiczyć każdy może” Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału przedszkolnego „0” B Wychowawca: Alina Golska
l Edukacja zdrowotna (obszar nr 3) l Dwa scenariusze zajęć dotyczących roli aktywności ruchowej w życiu dziecka. Scenariusz 1 Prowadząca: Alina Golska ilość ćwiczących: 20 miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna grupa wiekowa: 6 – latki Temat zajęcia: Ćwiczenia bieżne z elementami czworakowania i równowagi Cele: Wyrabianie poczucia równowagi w staniu, w ruchu, na zawężonych i podwyższonych powierzchniach
1. Ćwiczenia organizacyjno-porządkowe. Motoryka: rozwijanie cech motorycznych: szybkości, zwinności, wzmocnienie stawów i siły kończyn, mięśni brzucha i prostowników grzbietu, wyrabianie u dzieci zwinności, doskonalenie orientacji w przestrzeni. Wiadomości: zasady bezpieczeństwa w czasie zabaw i ćwiczeń, utrzymanie prawidłowej postawy ciała podczas wykonywania ćwiczeń Tok Opis ćwiczenia 1. Ćwiczenia organizacyjno-porządkowe. Zbiórka przez siad skrzyżny w kole, sprawdzenie gotowości do zajęć. Rozdanie szarf. 2. Zabawa orientacyjno-porządkowa "Kolory" Ustawienie: luźna gromadka. Dzieci biegają w różnych kierunkach, na podniesienie przez nauczyciela zielonego krążka - podskoki, czerwonego - marsz w miejscu z wysokim unoszeniem kolan, niebieskiego - klaskanie w dłonie.
3. Ćwiczenia uruchamiające duże grupy mięśniowe, Przekroczenie przeszkody 4. Ćwiczenia z elementem równowagi i przeciw płaskostopiu Przejście po szczeblach drabinek połączone z przejściem po zwężonej powierzchni na wysokości.
5.Ćwiczenie z elementem czworakowania Przejście na czworakach po podwyższonej lecz szerokiej powierzchni
6. Ćwiczenia z elementem czworakowania i utrzymywania równowagi Przejście na czworakach po chybotliwej powierzchni i pokonanie (zaliczenie) po drodze przeszkody. 7. Bieg między rozłożonymi przyborami Ominięcie przeszkody slalomem nie przewracając jej. 8. Ćwiczenia rytmiczne. Marsz po obwodzie koła z wysokim unoszeniem kolan, chód na palcach, na krawędziach stóp, na piętach.
9. Ćwiczenia organizacyjno - porządkowe. Sprzątnięcie sali gimnastycznej. Zbiórka przez siad skrzyżny skorygowany w kole - zakończenie zajęć. Podsumowanie.
Scenariusz 2 Prowadząca: Alina Golska ilość ćwiczących: 22 miejsce ćwiczeń: Sala do gimnastyki korekcyjnej grupa wiekowa: 6 – latki Temat zajęcia: Ćwiczenia i zabawy kształtujące. Cele: dostarczanie ustrojowi bodźców rozwojowych (stymulacja); czuwanie nad harmonijnym rozwojem ciała, korygowanie nieprawidłowości rozwojowych; opanowanie podstawowych form ruchowych i ich kombinacji; Przyzwyczajanie i nauczanie czynności związanych z uprawianiem sportu dziecięcego
nauka rzutu, chwytu, celowania Wiadomości: Motoryka: wyrabianie podstawowych cech motoryki tj. kształtowania szybkości, zręczności, zwinności, siły i wytrzymałości nauka rzutu, chwytu, celowania Wiadomości: zasady bezpieczeństwa w czasie zabaw i ćwiczeń, utrzymanie prawidłowej postawy ciała podczas wykonywania ćwiczeń znajomość prawej i lewej strony ciała Tok Opis ćwiczenia 1. Ustawienie dzieci parami i rozdanie woreczków Dowolna zabawa woreczkiem – rzuty w górę, próba chwytu, rzuty pod ręką, pod kolanem.
2. Zabawa orientacyjno-porządkowa z elementem wyprostnym Dzieci trzymają woreczki w lewej ręce i biegają swobodnie, wymijając się zręcznie. Na gwizdek zatrzymują się, kładą woreczki na głowie, idą kilka kroków w przód siadają skrzyżnie, następnie wstają.
„Rzuć –podnieść” – dzieci 3. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. „Rzuć –podnieść” – dzieci przenoszą woreczek oburącz za głowę, puszczają woreczek za plecami, następnie skłaniają się w przód, chwytają woreczek oburącz i podnoszą go w przód. 4. Ćwiczenia tułowia (skłony boczne) Siad skrzyżny, woreczek na głowi, ręce na kolanach. Skłon tułowia w lewo (woreczek spada). Podnieść woreczek lewą ręką , położyć na głowie i ćwiczenie wykonać na prawą stronę.
5. Zabawa na czworakach „Kulawy lis” - woreczek pod kolanem zgiętej lewej nogi nogi i przyjąć pozycję na czworakach. Dzieci posuwają się na rękach podskokami na prawej nodze. Po kilku podskokach siad skrzyżny i swobodna zabawa woreczkiem. Włożenie woreczka pod prawe kolano. 6. Ćwiczenia mięśni grzbietu. Leżenie przodem, woreczek trzymamy oburącz. Uniesienie na moment w górę klatki piersiowej i łokci.
7. Rzuty „Celuj w okienko” – ustawienie w parach. Dzieci celują rzutem dowolnym, prawą i lewą ręką w okienko utworzone przez rozkrok wspołćwiczących, a ich partnerzy starają się zatrzymać woreczki i zmieniamy role. 8. Ćwiczenie siły W parach, jedno dziecko z leżenia przodem wykonuje podpór, a drugie stara się przepełznąć pod nim.
9. Ćwiczenie mięśni brzucha Leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanie, ustawione na ziemi. Woreczki między stopami. Podnoszenie nóg do pionu. 10. Podskoki „Przeskocz woreczek” – dzieci przeskakują woreczki obunóż w przód, w bok i w tył.,
11. Ćwiczenie równowagi Dzieci stoją na prawej nodze, lewą zgiętą w kolanie podnoszą w tył, starając się utrzymać stopę w poziomie. Woreczek w lewej ręce. Wykonują skręt tułowia w lewo i próbują ułożyć woreczek na stopie nogi zgiętej do tyłu 12. Ćwiczenia wyprostne Marsz z woreczkiem na głowie po obwodzie koła. Przechodząc koło pudełka przeznaczonego na woreczki, każde dziecko wykonuje skłon głową w przód i wrzuca woreczek do siatki.
Dziękujemy