Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prowadząca zajęcia: mgr Katarzyna Unierzyska

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prowadząca zajęcia: mgr Katarzyna Unierzyska"— Zapis prezentacji:

1 Prowadząca zajęcia: mgr Katarzyna Unierzyska
GIMNASTYKA KOREKCYJNA W PRZEDSZKOLU W LEŚMIERZU Prowadząca zajęcia: mgr Katarzyna Unierzyska 9 kwietnia 2017

2 Znaczenie ruchu Dla rozwoju dziecka DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE
. Znaczenie ruchu Dla rozwoju dziecka Dzięki zajęciom z gimnastyki,  dziecko może wyrazić swoją ekspresję ruchową, ćwiczyć sprawność motoryczną i zręczność. Ponad to dziecko ćwiczy samokontrolę, koncentrację uwagi, spostrzeganie przyczynowo-skutkowe, koordynację, orientację przestrzenną (prawa-lewa, góra-dół) i pamięć ruchową. Wyrobienie u maluchów nawyku regularnej gimnastyki, to inwestycja w ich nie tylko obecny, ale i przyszły stan zdrowia. Gimnastyka korekcyjna wpływa na prawidłowy rozwój fizyczny przedszkolaków - zapobiega i koryguje wady postawy, rozbudza motywację do wysiłku fizycznego,  wdraża do aktywnego spędzania wolnego czasu  oraz uczy sportowej rywalizacji i współzawodnictwa. Na gimnastyce korekcyjnej dzieci wykonują proste, bezpieczne i atrakcyjne ćwiczenia gimnastyczne. Nie brakuje ciekawych zabaw i gier ruchowych, wyzwalających u dzieci pozytywne emocje. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE Zapobieganie wadom postawy u dzieci to przede wszystkim zapewnienie: uczestnictwa w zajęciach gimnastyki korekcyjnej, wszechstronnej, zgodnej z potrzebami rozwojowymi aktywności ruchowej (umożliwienie dużej dawki ruchu, zwłaszcza na świeżym powietrzu), odpowiedniej ilości snu , kształtowania nawyku „poprawnego trzymania się” (utrzymania prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego, eliminowania długotrwałego siedzenia przed telewizorem i komputerem , odpowiedniego odżywiania , dostosowania sprzętów domowych (krzesła, stół) do wysokości ciała dziecka , unikania pozycji i sytuacji sprzyjających rozwojowi wady. Są to podstawowe zadania rodziców w kształtowaniu prawidłowej postawy ciała u dziecka. 9 kwietnia 2017

3 BO LICZY SIĘ SPORT I DOBRA ZABAWA
9 kwietnia 2017

4 Praktyczne wskazówki Odrabianie lekcji:
Istotne są odpowiednie warunki; biurko z oświetleniem padającym z lewej strony i nie rażącym oczu, o wysokości takiej, by przy siedzeniu dziecko opierając się przedramionami o blat stołu miało kręgosłup wyprostowany i barki ustawione poziomo. Ważna zasadą obowiązująca przy odrabianiu lekcji jest zmienność pozycji. Lekcje ustne można przygotowywać w pozycji leżącej, wtedy odległość książki od oczu wynosi ok.. 30 cm. Odżywianie: Powinno być pełnowartościowe według ogólnie znanych zasad. W przypadku znacznej nadwagi należy stosować dietę odchudzającą zgodnie z zaleceniami lekarza. Nadmierny ciężar ciała przy stałej muskulaturze stanowi poważny czynnik pogłębiający wadę. 9 kwietnia 2017

5 DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE
Pozycje prawidłowe Prawidłowe pozycje wg. Kutzner- Kozińskiej Prawidłowe pozycje przy pisaniu i podczas słuchania wg. Mandala

6 Pozycja wadliwa dla wady: Pozycja wadliwa dla wady:
Pozycje wadliwe Pozycja wadliwa dla wady: kolana koślawe Pozycja wadliwa dla wady: kolana szpotawe

7 POKAZ PRZYKŁADOWYCH ĆWICZEŃ DOMOWYCH
PRZEDSTAWILI OCHOTNICY Z NASZEGO PRZEDSZKOLA  9 kwietnia 2017

8

9 9 kwietnia 2017

10

11 Plecy okrągłe to wada odcinka piersiowego kręgosłupa. Cechy wady :
osłabienie i rozciągnięcie mięśni grzbietu, - przykurcze mięśni piersiowych, wysunięcie do przodu głowy i barków, - zmniejszenie przodopochylenia miednicy kolana i łokcie w pozycji lekkiego zgięcia, - zaburzenie i zmniejszenie sprawności układu oddechowego i krążenia 9 kwietnia 2017

12 Przykładowe ćwiczenia
1. Pozycja wyjściowa: leżenie tyłem, ręce wyprostowane przy głowie, kolana przyciągnięte do klatki piersiowej, pod plecami (szczyt kifozy pirsiowej) kocyk zrolowany Ruch: wdech, potem wydech, rozluźnienie mięśni, (powtórzyć 6 razy) 9 kwietnia 2017

13 3. Pozycja wyjściowa: pozycja niska Klappa Ruch: napinanie i rozluźnianie mięśni piersiowych( powtórzyć 6 razy

14 PLECY WKLĘSŁE Cechy wady: zwiększona lordoza lędźwiowa,
- wysunięty do przodu brzuch , klatka piersiowa i piersiowy odcinek kręgosłupa mogą być nieco spłaszczone lub pozostawać w normie, - miednica ma zwiększone przodopochylenie, mięśnie brzucha, pośladkowe wielkie oraz zginacze stawu kolanowego są osłabione, nadmiernie napięte są mięsnie grzbietu w odcinku lędźwiowym i zginacze stawu biodrowego, 9 kwietnia 2017

15 9 kwietnia 2017

16 9 kwietnia 2017

17 9 kwietnia 2017

18 9 kwietnia 2017

19 ) 9 kwietnia 2017

20 PLECY OKRAGŁO- WKLĘSŁE
Ta wada charakteryzuje się nadmiernym powiększeniem kifozy piersiowej i lordozy lędźwiowej. Cechy wady: głowa i barki są wysunięte do przodu kręgosłup w odcinku piersiowym wykazuje zwiększenie się wygięcia ku tyłowi, a klatka piersiowa ulega zapadnięciu w odcinku lędźwiowym kręgosłup wygina się przesadnie ku przodowi powodując uwypuklenie brzucha 9 kwietnia 2017

21 9 kwietnia 2017

22 3. Pozycja wyjściowa: stanie tyłem do sciany, na wysokości łopatek umieszczona piłka, ręce w pozycji "skrzydełek" 9 kwietnia 2017

23 3a. Ruch: Przysiad i wyprost (piłka przyciskana do ściany),
powtórzyć 10 razy) 9 kwietnia 2017

24 Boczne skrzywienie kręgosłupa( skolioza)
Skrzywiony kręgosłup tworzy wygięcie wypukłością w prawą lub lewą stronę w odcinku piersiowym, lędźwiowym lub lędźwiowo- piersiowym. Przyczyna tej wady może być nierównomierny rozwój somatyczny układów mięśni grzbietu. Czynnikami powodującymi zaburzenia rozwoju somatycznego układu mięsni grzbietu są: niedbała postawa przy siedzeniu, czytaniu, pisaniu noszenie ciężarów po jednej stronie ( teczki, książki) jednostronne, długotrwałe zajęcia 9 kwietnia 2017

25 1. Pozycja wyjściowa: leżenie przodem, nogi złączone, wyprostowane, ręce wyciągnięte jak najdalej w przód,pod brzuchem zrolowany kocyk 9 kwietnia 2017

26 9 kwietnia 2017

27 9 kwietnia 2017

28 9 kwietnia 2017

29 KOLANA KOŚLAWE WADY KOŃCZYN DOLNYCH Przykładowe ćwiczenia
Zniekształcenia kończyn dolnych pogarszają statykę ciała i niekorzystnie zmieniają postawę. Są wadami wrodzonymi lub powstają w wyniku asymetrii wyższej położonych odcinków ciała, przeciążeń pracą statyczną. KOLANA KOŚLAWE Skierowane do wewnątrz przyśrodkowo, uda do podudzia tworzą kształt litery X. Kostki wewnętrzne oddalone są od siebie ponad 5 cm. Koślawości kolan towarzyszy koślawe ustawienie stóp. Przykładowe ćwiczenia Siad ugięty, kolana rozchylone na zewnątrz, podeszwy stóp stykają się ze sobą. Opad tułowia z równoczesnym ugięciem ramion w stawach łokciowych i chwytem dłońmi stóp, łokcie szeroko rozstawione na zewnątrz rozpychają kolana. II. Leżenie tyłem, ręce w górze, kończyny dolne ugięte w stawach kolanowych, stopy złączone, skłon tułowia w przód z równoczesnym rozchyleniem kolan na zewnątrz, stopy pozostają złączone. 9 kwietnia 2017

30 KOLANA SZPOTAWE Przykładowe ćwiczenia
W wadzie tej oś podudzia tworzy z osią uda kąt rozwarty do wewnątrz. Najczęstsza przyczyna jest krzywica oraz nadwaga ciała przy słabym jeszcze układzie mięśniowym, więzadłowym i kostnym. Przy kolanie szpotawym trzony kości udowej, piszczelowej i strzałkowej wygięte są na zewnątrz. Więzadło poboczne zewnętrzne jest rozciągnięte, poboczne wewnętrzne – nadmiernie napięte – ze względu na lepsze zwarcie kolan, jazda na rowerze. Przykładowe ćwiczenia Siad ugięty podparty, stopy rozstawione, naprzemienne skręcanie ugiętych kończyn dolnych do wewnątrz z równoczesnym dotknięciem kolan do podłoża. Siad ugięty podparty, między kolanami piłka gumowa, zgniatanie kolanami piłki. 9 kwietnia 2017

31 ĆWICZENIA DOMOWE ćwiczenia stóp przeciwdziałające płaskostopiu
Chwytanie woreczków palcami stóp i przenoszenie ich poza obręcz Naprzemienne maksymalne zgięcia grzbietowe i podeszwowe stóp Wyprost nóg w stawach kolanowych z utrzymaniem złączonych podeszwami stóp Zwijanie kocyka pod stopy ruchami zginania palców bez odrywania pięt od podłoża Uniesienie nóg nad podłogę i dotknięcie podeszwą jednej stopy drugą stopą Składanie kocyka w „kopertę” palcami stóp

32 Chwytanie woreczków palcami stóp i przenoszenie ich do drugiej obręczy
Unoszenie nóg nad podłogę i dotknięcie podeszwą jednej stopy drugą stopą Chwyt ołówków palcami stóp, uniesienie ich nad podłogę bez odrywania pięt od podłogi Chwytanie woreczków palcami stóp i przenoszenie ich do drugiej obręczy Chwytanie gazety, bibuły palcami stóp i darcie jej na jak najmniej – sze kawałki, a następnie zbieranie podartych kawałków palcami stóp i podawanie ich do rąk Marsz ruchami gąsienicy. Fazy ruchu:. A. Zawinięcie palców jednej stopy z przyciągnięciem po podłodze pięty w stronę palców (wytworzenie „tunelu” pod stopą). B. Wyprost palców bez przesuwania pięty. C-D. Powtórzenie ruchu drugą stopą. Zbieranie małych przedmiotów palcami stóp i podawanie ich do ręki. Uwaga: należy pilnować młodsze dzieci, aby nie wkładały przyborów do buzi!

33 WSPÓLNE ĆWICZENIA DLA DZIECI I RODZICÓW
Rodzic wykonuje klęk podparty, dziecko przechodzi na czworakach pod spodem. Po jego przejściu rodzic przechodzi do leżenia przodem, a dziecko przeskakuje nad nim. Wykonaj podpór przodem, pomiędzy rękami połóż poduszkę. Kładź teraz prawą rękę po lewej stronie poduszki, a lewą po prawej. Siadamy w siadzie skrzyżnym. Prawą ręką podnieś poduszkę w górę, zegnij rękę i połóż poduszkę wzdłuż pleców. Teraz chwyć za drugi róg poduszki, od dołu lewą ręką i wykonaj w tej pozycji 3 głębokie wdechy i wydechy. To samo ćwiczymy ze zmianą ręki. Pamiętaj o prawidłowej postawie w siadzie skrzyżnym. Chwyć laskę tak, aby leżała na łopatkach, a jej końce były trzymane na wysokości barków. W tej pozycji spacerujemy z laską przez 3 min. Staramy się iść stawiając najpierw palce, a potem wykonujemy kilka kroków z ugiętymi nogami.

34 Dziecko siada na podłodze w siadzie skrzyżnym
Dziecko siada na podłodze w siadzie skrzyżnym. Tata staje za dzieckiem, chwyta je pod ugięte łokcie i podnosi w górę. Tata musi pamiętać, że przy podnoszeniu dziecka należy wykonać przysiad, a nie pochylać się do przodu. Wykonujemy podpór tyłem, na brzuchu kładziemy piłkę i w tym podporze usiłujemy wykonać kilka kroków, starając się, aby piłka nie spadła. Dziecko i rodzic klęczą naprzeciw siebie w odległości 1 m. Dziecko trzyma w rękach książkę, siada na piętach i wykonuje głęboki skłon w przód, wysuwając książkę w kierunku rodzica. Rodzic wykonuje głęboki skłon w siadzie klęcznym, zabiera książkę i przesuwa do kolan. Potem przenosi książkę w górę przechodząc do klęku i powtarza ćwiczenie. Kładziemy się na plecach, dłonie leżą pod brodą. Rodzic pomaga umieścić woreczek pomiędzy stopami dziecka. Uginamy nogi w kolanach i prostujemy. Ui Dziecko i rodzic siadają naprzeciw siebie w dużym rozkroku. Stopy dziecka spoczywają na wewnętrznej stronie ud rodzica, w połowie podudzi. Ćwiczący podają sobie ręce wyprostowane w łokciach. Raz dziecko, raz rodzic przechodzi do leżenia tyłem, drugi ćwiczący w tym czasie wykonuje skłon w przód. Siadamy na krześle, a na podłodze układamy kartkę papieru, kartonu. Między palcami trzymamy ołówek i staramy się na kartonie coś narysować. To samo zadanie wykonujemy drugą stopą. Rodzic wykonuje „stoliczek”, dziecko przechodzi pod „stoliczkiem”. Po przejściu dziecko przeskakuje nad „złożonym stoliczkiem”. Siadamy w siadzie prostym i wykonujemy stopami krążenia, ruchy zgięcia i prostowania stopy, a na koniec bijemy brawo stopami, za poprawnie wykonane ćwiczenia.

35 … I TROCHĘ AKROBATYKI Dziecko staje na rękach podtrzymywane przez rodzica, obejmuje nóżkami pas rodzica. Rodzic podtrzymuje dziecko za biodra, przyciskając łokciami jego nogi do swoich bioder. Dziecko stara się jak najwyżej podnieść tułów, trzymając ramiona w bok i znów powraca do stania. Dziecko staje dłońmi na stopach rodzica. Rodzic trzyma dziecko na wysokości stawów skokowych. Spróbujcie przejść teraz kilka kroków. Dziecko staje naprzeciw rodzica. Rodzic trzyma dziecko za nadgarstki. Teraz dziecko wdrapuje się po lekko ugiętych nogach rodzica aż do wysokości bioder, po czym wykonuje przewrót w tył i z pomocą rodzica ląduje nogami na podłodze. Dziecko staje naprzeciw mamy lub taty i z ich pomocą wskakuje na biodra, następnie obejmuje je mocno nogami. Rodzic trzyma dziecko w pasie. Teraz dziecko wykonuje skłon w tył, kładzie ręce na podłodze, podtrzymywane za kostki przechodzi pomiędzy nogami rodzica.


Pobierz ppt "Prowadząca zajęcia: mgr Katarzyna Unierzyska"

Podobne prezentacje


Reklamy Google