Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rzeszów, r. Przedszkole Publiczne Nr 29 Rzeszów.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Sześciolatek idzie do szkoły. Przepisy prawne dotyczące obniżenia wieku obowiązku szkolnego Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Aspekty prawne wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Kuratorium Oświaty w Łodzi Indywidualizacja w przepisach prawa Barbara Łaska maja 2015 r.
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka – jest jednostką organizacyjną, powołaną przez Dyrektora Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Przeźmierowie w dniu.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ Organizacja kształcenia specjalnego w przedszkolu i szkole zgodnie z obowiązującymi.
Zapis prezentacji:

Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Opracowały : Teresa Kufel , Iwona Rusin

Wczesna interwencja, wczesne wspomaganie to szereg specjalistycznych oddziaływań diagnostycznych i terapeutycznych, podjętych w stosunku do dziecka i jego rodziny. Mają na celu jak najszybsze wykrywanie trudności rozwojowych i minimalizowanie ich tak, aby dziecko uzyskało możliwie najlepszy dla niego rozwój, w sferze ruchowej, intelektualnej, emocjonalnej i społecznej. Problemy rozwojowe mogą występować od urodzenia, tak więc wczesna pomoc powinna być dostępna już od pierwszych tygodni życia, gdy rodzice lub lekarz pediatra zauważą niepokojące objawy.

Dziecko, u którego rozwój przebiega nieprawidłowo, powinno jak najwcześniej uzyskać specjalistyczną pomoc. Nie ma jednej, niezawodnej recepty na wspieranie dziecka z problemami rozwojowymi. Każde dziecko rozwija się w innym rytmie, ma swoje uzdolnienia i specyficzne trudności. Dlatego wszystkie działania naprawcze powinny być dobrane do jego indywidualnych potrzeb i możliwości zdrowotnych. Należy pamiętać, że im wcześniejsza diagnoza i bardziej wszechstronna terapia tym większa szansa na poprawę funkcjonowania dziecka ze względu na dużą plastyczność centralnego układu nerwowego we wczesnym okresie rozwoju i wynikające z tego następujące możliwości:

większa podatność małych dzieci na oddziaływania terapeutyczne; szybsze niż u starszych postępy usprawniania; zahamowanie rozwoju wielu zaburzeń o postępującym przebiegu, a czasami nawet całkowite ustąpienie niekorzystnych zmian, gdy nie są one jeszcze utrwalone; pełniejsza korekcja zaburzonych funkcji i kompensacja deficytów; nie ma nawarstwiania się następstw braku wczesnej pomocy.

U dzieci, których niepełnosprawność jest nieodwracalna – wczesna interwencja pozwala uruchomić wszystkie potencjalne rezerwy procesu rozwojowego, przez co ulega poprawie ich ogólny stan zdrowia oraz funkcjonowanie osobiste i społeczne. Będą lepiej przygotowane do rozpoczęcia nauki, być może nawet w integracji, a w przyszłości – dzięki wczesnej pomocy – dostępne będą dla nich szanse przygotowania zawodowego, pracy i bardziej samodzielnego i niezależnego życia.

Rozporządzenie MENiS z dnia 11 października 2013 r Rozporządzenie MENiS z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Rozporządzenie określa warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, mającego na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, zwanego dalej „ wczesnym wspomaganiem” , w tym kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną dziecka .

Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Wczesne wspomaganie może być organizowane w przedszkolu, szkole podstawowej w tym specjalnej, w innych formach wychowania przedszkolnego, w ośrodkach o których mowa w art.2 pkt 5 ustawy z 7 września 1991 r o systemie oświaty, oraz w publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznych w tym poradni specjalistycznej, jeżeli mają one możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponują środkami dydaktycznymi i sprzętem niezbędnym do prowadzenia wczesnego wspomagania. Szkoły i placówki realizujące wczesne wspomaganie powinny posiadać odpowiednią bazę oraz kadrę pedagogiczną ze specjalistycznym przygotowaniem, tak aby mogły być realizowane wszystkie wskazania do pracy z dzieckiem i rodziną zawarte w opinii.

Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Wszystkie dzieci niepełnosprawne posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, powinny być objęte wczesnym wspomaganiem, dotyczy to także dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do oddziałów specjalnych, integracyjnych lub ogólnodostępnych w przedszkolach. Wczesne wspomaganie jest dodatkową formą pomocy i nie wyklucza udziału dziecka w wychowaniu przedszkolnym.

Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godz. w miesiącu w zależności od możliwości i potrzeb dziecka. Dla dzieci, które nie ukończyły 3 roku życia, zajęcia mogą być prowadzone w domu rodzinnym, natomiast dla dzieci, które ukończyły 3 rok życia zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 osoby. Zajęcia prowadzone powinny być z dzieckiem i jego rodziną.

Cel wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zajęcia powinny: zapobiegać pogłębianiu się niepełnosprawności, zapobiegać izolacji rodziny, przygotować dziecko do podjęcia nauki w szkole we właściwym czasie, pomóc rodzinie w akceptacji niepełnosprawnego dziecka oraz wypełnianiu zadań opiekuńczo-rehabilitacyjnych w domu, pozwolić na osiągnięcie samodzielności życiowej odpowiedniej do wieku i osiągniętego rozwoju, rozwijać odpowiedzialność rodziny za prawidłowy rozwój dziecka oraz wzmacniać wiarę dziecka we własne możliwości, umacniać więzi rodzinne i zapobiegać oddawaniu dzieci niepełnosprawnych do placówek sprawujących całkowita opiekę,

Zadania dyrektora szkoły/placówki w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Uzgodnić z organem prowadzącym realizacje wczesnego wspomagania Wprowadzić do statutu szkoły/placówki zapis dotyczący realizacji tego zadania. Po dostarczeniu opinii o potrzebie wczesnego wspomagania powołać zespół w określonym przez rozporządzenie składzie: pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności dziecka (oligofrenopedagog, surdopedagog, tyflopedagog), psycholog, logopeda, inni specjaliści w zależności od potrzeb.

Zadania dyrektora szkoły/placówki w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Członkowie zespołu powinni posiadać przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym. Uzgodnić z rodzicami (prawnymi opiekunami) miejsce prowadzenia zajęć. Koordynować pracę zespołu lub upoważnić innego nauczyciela do realizacji tego zadania.

wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Do zadań zespołu należy: Ustalanie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia jego rodziny. Współpraca z podmiotami działającymi w obszarze wczesnego wspomagania między innymi z jednostkami opieki zdrowotnej (np. w zakresie zapewnienia rehabilitacji lub innej niezbędnej pomocy medycznej) i pomocy społecznej itd. Opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu zajęć wczesnego wspomagania z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka.

wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Analizowanie postępów dziecka i wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania. Dokumentowanie prowadzonych działań pobudzających psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka, dokumentowanie współpracy z rodziną oraz pracy zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Dziękujemy :D