Dr Przemysław Śleszyński POLSKA AKADEMIA NAUK Instutut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. S. Leszczyckiego EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA WYNIKÓW.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Advertisements

Województwo Podkarpackie
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
STATYSTYKA PUBLICZNA DLA SAMORZĄDU MIEJSKIEGO (doświadczenia i perspektywy) Kazimierz Kruszka Urząd Statystyczny w Poznaniu Toruń, kwietnia 2008.
Analiza współzależności
Podkarpacki program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych
Analiza współzależności
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Równość a wzrost gospodarczy
X GLIWICKIE FORUM OŚWIATOWE Wojna postu z karnawałem, co finansować: oświatę czy sport, zdrowie czy kulturę? 25 lutego 2011 roku.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Analiza porównawcza ZESPOŁÓW SZKÓŁ W POWIECIE EŁCKIM.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
WARSZTAT INAUGURACYJNY PROJEKTU Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy - MONITOROWANIE PLUS.
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Informacje JST o stanie realizacji zadań oświatowych
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Instytut Statystyki i Demografii
ZRÓŻNICOWANIE PRZESTRZENNE KAPITAŁU LUDZKIEGO W POLSCE
Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju powiatu X
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty, październik 2014r. Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2011/2012.
Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty, październik 2014r. Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2013/2014.
  Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację młodzieży wiejskiej na rynku pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej dr Ewa Kiryluk-Dryjska dr Agnieszka.
INFORMACJA O STANIE REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH W GMINIE MIASTO REDA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 REDA 29 PAŹDZIERNIKA 2014 R.
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Małopolski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁÓŚĆ! Kraków, dnia 13 czerwca 2008 roku Rafał Solecki Dyrektor.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Niektóre skutki zmian w oświacie
Problem wydajności przejmowanych wpływów z wybranych podatków w gminach wiejskich Dr Jarosław Olejniczak Katedra Finansów UE Wrocław.
Przemysław Śleszyński
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

dr Przemysław Śleszyński POLSKA AKADEMIA NAUK Instutut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. S. Leszczyckiego EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA WYNIKÓW SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTÓW I EGZAMINU GIMNAZJALNEGO ( ) Prezentacja dostępna na stronie IGiPZ PAN: Skrót opracowania dostępny na stronie MENiS: i IGiPZ PAN: Całość opracowania dostępna na stronie MENiS: i IGiPZ PAN: Seminarium Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu Warszawa, 3 grudnia 2004 r.

CEL BADAŃ, ZAŁOŻENIA n Głównym celem badań było ustalenie związku pomiędzy wysokością i strukturą finansowania oświaty a wynikami edukacji w szkołach podstawowych i gimnazjach w kontekście uwarunkowań środowiska społecznego n Wyniki edukacji rozumiane są jako wyniki sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego n Badanie w skali całego kraju było możliwe dzięki porównywalnym testom

DANE ŹRÓDŁOWE n dane o wynikach edukacji - średnie w gminach ze sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego - CKE i OKE n dane o wydatkach szkół - MENiS, w podziale na ponad 200 kategorii szczegółowych, dla gmin n dane o dochodach budżetów gmin - Ministerstwo Finansów n dane o strukturze społecznej - GUS, w tym dane ze spisu powszechnego (np. wykształcenie i struktura zawodowa ludności) n WSZYSTKIE DANE UŚREDNIONO Z 3 LAT ( )

PODZIAŁ PRZESTRZENNY n przyjęto podział na 4 kategorie gmin: - miasta powiatowe - pozostałe gminy miejskie - gminy miejsko-wiejskie - gminy wiejskie n podział wynikał ze specyfiki funkcjonalnej (struktura społeczno- gospodarcza) oraz algorytmu przyznawania subwencji oświatowej

METODYKA BADAŃ n współczynnik korelacji liniowej Pearsona n regresje w grupach bidecylowych (semidecylowych): n - uszeregowanie zbioru od najmniejszej do największej wartości zmiennej wyjaśniającej - podział na 20 równolicznych grup (czyli bidecyli lub semidecyli) - obliczenie średnich dla poszczególnych bidecyli n w sumie wykonano około 2 tys. korelacji i kilkaset regresji 1. semidecyl (bidecyl) średnia 20. semidecyl

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA WYNIKI EDUKACJI INDYWI- DUALNE SZKOLNEŚRODOWISKOWE REGIO- NALNE cechy psycho- logiczne i cha- rakterologiczne zdolności ambicje itd. sposoby i wysokość finansowania oświaty warunki nauczania organizacja i wyposa- żenie techniczne szkół jakość i kwalifikacje kadry nauczycielskiej programy nauczania rodzinne: status społeczno-majątkowy (dochody, wykształcenie, pozycja zawodowa) otoczenie lokalne: kondycja społeczno- gospodarcza, bezrobocie, specjalizacja funkcjonalna gminy, itd. tradycje kulturowo- cywilizacyjne więzi społeczne, kapitał społeczny

ZRÓŻNICOWANIE PRZESTRZENNE WYNIKÓW: sprawdzian szóstoklasistów dwie osie podziałów: n miasto-wieś n obszary zasiedziałe (wschodnia i południowa Polska - „Kongresówka” i „Galicja”) - napływowe („Ziemie Zachodnie i Północne”)

ZRÓŻNICOWANIE PRZESTRZENNE WYNIKÓW: egzamin gimnazjalny część humanistyczna część matematyczno-przyrodnicza

POCHODZENIE LUDNOŚCI ludność zamieszkała od urodzenia ludność przybyła przed 1989 r.

PORÓWNANIE WYNIKÓW SPRAWDZIANU I EGZAMINU n wysokie współczynniki dopasowania świadczą o podobnym wpływie uwarunkowań pozaszkolnych (szkoły podstawowe i gimnazja to odrębne organizacyjnie jednostki) (cz. mat.-przyrodnicza)

NAKŁADY NA OŚWIATĘ

WYDATKI W SZKOŁACH ogółem, na 1 ucznia średnia z lat szkoły podstawowe gimnazja

WYDATKI A WYNIKI n w najprostszym podziale według 8 kategorii wysokości finansowania na 1 ucznia (co 250 zł) istnieje wyraźny trend negatywny

WYDATKI A WYNIKI: SPRAWDZIAN n w rozbociu na kategorie gmin ujawnia się dodatnie współwystępowanie w największych miastach

WYDATKI A WYNIKI: EGZAMIN

WYDATKI A WYNIKI: STRUKTURA inne źródła (na 1 ucznia) subwencja (na 1 ucznia) inne źródła (%) n negatywny związek wysokości subwencji n pozytywny związek innych (“lokalnych”) źródeł finansowania

WYDATKI A WYNIKI: TYLKO SZKOŁY inne źródła (na 1 ucznia) n zawężenie wydatków potwierdza wcześniejsze obserwacje: tylko w największych miastach istniał pozytywny związek wysokości wydatków i wyników edukacji

WYDATKI A WYNIKI: WYNAGRODZENIA (na 1 nauczyciela) SZKOŁY PODSTAWOWE n istnieje pozytywny związek pomiędzy wysokością wynagrodzeń nauczycieli a wynikami edukacji (również w kategoriach gmin) uwaga: obliczenia uproszczono, odniesiono całość wydatków na wynagrodzenia bez uwzględnienia personelu pomocniczego GIMNAZJA WYNAGRODZENIA ZASADNICZE NAGRODY

WYDATKI A WYNIKI: WYBRANE WYDATKI (wydatki na dowożenie na 1 ucznia) n istnieje negatywny związek pomiędzy wysokością wydatków na dowożenie a wynikami SZKOŁY PODSTAWOWE GIMNAZJA GMINY MIEJSKO- WIEJSKIE GMINY WIEJSKIE

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA WYNIKI EDUKACJI INDYWI- DUALNE SZKOLNEŚRODOWISKOWE REGIO- NALNE cechy psycho- logiczne i cha- rakterologiczne zdolności ambicje itd. sposoby i wysokość finansowania oświaty warunki nauczania organizacja i wyposa- żenie techniczne szkół jakość i kwalifikacje kadry nauczycielskiej programy nauczania rodzinne: status społeczno-majątkowy (dochody, wykształcenie, pozycja zawodowa) otoczenie lokalne: kondycja społeczno- gospodarcza, bezrobocie, specjalizacja funkcjonalna gminy, itd. tradycje kulturowo- cywilizacyjne więzi społeczne, kapitał społeczny

DOCHODY BUDŻETÓW GMIN n zamożność gminy na większe znaczenie na obszarach zurbanizowanych (największe miasta)

DOCHODY LUDNOŚCI n dość silny związek z dochodami ludności (rodziców) n znaczenie przedsiębiorczości ludności dopiero po przekroczeniu pewnej granicy

STRUKTURA ZAWODOWA n gorsze wyniki na obszarach przemysłowych n lepsze wyniki na obszarach o zrestrukturyzowanej gospodarce n brak znaczenia struktury zawodowej na wsi

STRUKTURA ZAWODOWA LUDNOŚCI pracujący w rolnictwie

STRUKTURA WYKSZTAŁCENIA n bardzo istotny wpływ wykształcenia ludności (rodziców), szczególnie na obszarach zurbanizowanych

KONSEKWENCJE MIGRACJI dla struktury wykształcenia n W rezultacie odpływu bardziej uzdolnionych i wykształconych mieszkańców struktura ludności pod tym względem znacznie się polaryzuje n Charakterystyczny jest zwłaszcza „cień” Warszawy: stolica skutecznie „wypłukuje” osoby zdolne z otaczającego regionu

DYSFUNKCJE SPOŁECZNE n charakterystyczny związek ze stopą bezrobocia

MIGRACJE LUDNOŚCI n po 1989 r. następuje koncentracja ludności z wykształceniem wyższym i polaryzacja społeczna n spolaryzowały się też wyniki edukacji ludność zamieszkała od urodzenia ludność przybyła przed 1989 r. ludność przybyła po 1989 r. i posiada wykształcenie wyższe

AKTYWNOŚC SPOŁECZNA I POLITYCZNA

WNIOSKI OGÓLNE n istnieje duży związek wyników oceny (sprawdzian i egzamin) - inercja przestrzenna n silniejszy związek wyników ze sprawdzianu z uwarunkowaniami społecznymi (negatywnymi i pozytywnymi), ale w gimnazjach mamy do czynienia z postępowaniem tego procesu (każdy nowy twór jest mniej związany ze środowiskiem lokalnym, z czasem następuje asymilacja)

WNIOSKI OGÓLNE: FINANSOWANIE OŚWIATY n wpływ wysokości i struktury finansowania jest dość złożony n pozytywny związek ze środkami pozyskanymi na miejscu (spoza subwencji oświatowej) n pozytywny związek z wysokością subwencji tylko na obszarach najbardziej zurbanizowanych n wysokie wskaźniki współwystępowania z wysokością wynagrodzeń (im wyższe wynagrodzenie nauczycieli, tym lepsze wyniki)

WNIOSKI OGÓLNE: ŚRODOWISKO SPOŁECZNE n największy wpływ na wyniki kształcenia ma środowisko rodzinne i lokalne: - status społeczny rodziców (szczególnie lepsze wykształcenie +) - bezrobocie i zacofanie gospodarcze - - kapitał społeczny, silne więzi społeczne, mocna pozycja rodziny, przywiązanie do tradycyjnych wartości, konserwatyzm (zwłaszcza na obszarach wiejskich) + n Większa odpowiedzialność społeczeństwa za swój los sprzyja edukacji n Zasób kapitału społecznego łagodzi negatywne skutki edukacyjne złej kondycji społeczno-gospodarczej

WNIOSKI PRAKTYCZNE n JEŚLI ŚRODKI POZYSKANE NA MIEJSCU SĄ SKUTECZNIEJSZE I EFEKTYWNIEJSZE, BYĆ MOŻE KONIECZNA JEST DYSKUSJA NAD ZMIANĄ ZASAD REDYSTRYBUCJI ŚRODKÓW NA OŚWIATĘ: - Jaka powinna być rola “pośrednika” w postaci budżetu państwa i subwencji oświatowej? Czy zmniejszać tę rolę? - Czy samorządy powinny mieć większe dochody z podatków ze wskazaniem ich wykorzystania na cele oświatowe? - Czy w środowiskach o nagromadzeniu cech negatywnych (bezrobocie, dysfunkcje) w większym stopniu angażować rodziców i zachęcać ich do współodpowiedzialności za edukację potomstwa(ulgi na kształcenie dzieci, bon oświatowy itd.)? - Czy zmierzać do jeszcze większej elastyczności w polityce płacowej?